Dr doc. Krzysztof Skalik

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROZGRZEWKA NA W-F.
Advertisements

Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
WYCHOWANIE FIZYCZNE A KONDYCJA ZDROWOTNA UCZNIA
Metody nauczania i uczenia się ruchu
REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Organizacja i zarządzanie firmą
Scenariusz lekcji pływania.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Międzyszkolne ośrodki korekcji wad postawy ciała
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 22 WE WROCŁAWIU
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
PRYWATNE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. C. K. NORWIDA W LESZNIE
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne , alternatywne formy realizacji zajęć
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
ĆWICZĘ, UCZĘ SIĘ, WYGRYWAM ZESPÓŁ SZKÓŁ W DZIEWIERZEWIE.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
BHP Bezpieczeństwo i higiena ćwiczących w czasie prowadzenia ćwiczeń fizycznych.
W większości krajów europejskich kryteria klasyfikacji, odnoszące się do ucznia, który określony jest mianem uzdolnionego, dotyczą zarówno wyników testów.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Program „wf z klasą” Przewrót na wf.. Wyniki ankiet przeprowadzonej w klasach 4 – 6. W ankiecie wzięło udział 50 uczniów.
Adam Grabowski.  Dobór ć wiczeń pozwalających na realizację tematu (zgodnego z programem nauczania)  Zastosowanie metod aktywizujących, jako czynnika.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
ZESPÓŁ ĆWICZĄCY: 20 zawodników + 2 bramkarzy PRZYBORY: 20 piłek, 2 drabinki do ćwiczeń koordynacyjnych, kamizelki (2 kolory), znaczniki,
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.
Zapis prezentacji:

Efektywność organizacyjno-metodyczna procesu wychowania fizycznego a bezpieczeństwo uczniów Dr doc. Krzysztof Skalik Kierownik Zakładu Metodyki Wychowania Fizycznego Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach

Proces kształcenia i wychowania fizycznego przyniesie pełne efekty, jeżeli nauczyciel roztoczy opiekę nad wszystkimi podstawowymi sferami osobowości ucznia. Powinien on się wyrażać w trosce o stronę fizyczną wychowanka, jak również w zaspokojeniu jego potrzeb psychicznych takich jak: potrzeba bezpieczeństwa, potrzeba dodatniej samooceny, potrzeba sukcesu, potrzeba samorealizacji, potrzeba uznania i prestiżu itp. (Stanisław Strzyżewski)

Diagnoza pedagogiczna podstawową powinnością nauczycieli w racjonalnym i bezpiecznym planowaniu procesu wychowania fizycznego Diagnoza osobnicza (niektóre zakresy) Stan zdrowia ucznia a jego bezpieczeństwo na zajęciach ruchowych: Choroby układu krążenia i oddechowego a konieczność ograniczenia intensywności wysiłku fizycznego Wady postawy ciała, zróżnicowany poziom sprawności fizycznej uczniów a konieczność indywidualizacji zadań w celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego na zajęciach (zasada przystępności)

Diagnoza pedagogiczna cd. Diagnoza grupowa Poznanie stosunków interpersonalnych w zespole klasowym punktem wyjścia do tworzenia właściwej atmosfery w zajęciach i redukowania zachowań agresywnych wśród uczniów poprzez integrację grupy

Niektóre sposoby integrowania grupy na lekcji wychowania fizycznego Ćwiczenia w parach: Współpraca w rozwiązywaniu zadań problemowych (uczniowie antagoniści razem) Odpowiedzialność za bezpieczeństwo drugiego (np. asekuracja) Ekspresja ruchowa w parach (zabawa – efekt katharsis) Drużyny i rywalizacja (wspieranie słabszych w grze poprzez wprowadzanie dodatkowych przepisów) Praca w zastępach stałych (taki podział umożliwia współpracę uczniów o różnym poziomie sprawności fizycznej, poprzez wzajemną kontrolę i asekurację; daje możliwość zaistnienia każdemu uczniowi w kierowaniu zespołem np. przy wyborze ćwiczeń)

Sprawna i bezpieczna organizacja zajęć wychowania fizycznego-niektóre uwarunkowania Mniej urazów w zajęciach dzięki zdobywaniu przez uczniów umiejętności samoochrony czynnej (np. umiejętność upadania podczas rywalizacji w grach zespołowych) Przydatność ćwiczeń gimnastycznych w celu zwiększenia bezpieczeństwa ucznia w zajęciach ruchowych (przewrót w przód, przewrót w tył, przerzut bokiem, ćwiczenia równowagi na przyrządach, skoki przez przeszkody)

Sprawna i bezpieczna organizacja cd. Bezpieczne stosowanie wybranych form organizacyjnych prowadzenia zajęć wychowania fizycznego: Tor przeszkód Bezpieczne przenoszenie sprzętu Bezpieczne odległości pomiędzy przeszkodami Właściwy dobór ćwiczeń na przeszkodach znajdujących się blisko ścian (najlepiej ćwiczenia w miejscu) Ćwiczenia na torach przeszkód powinny być możliwe do wykonania przez każdego ucznia (wprowadzać zadania łatwiejsze dla uczniów mniej sprawnych fizycznie)

Sprawna i bezpieczna organizacja cd. Bezpieczne stosowanie wybranych form organizacyjnych prowadzenie zajęć wychowania fizycznego: Zajęcia w zespołach w trybie zmiennym (przestrzeganie zasady jednego niebezpieczeństwa) Nauczyciel musi znajdować się na stanowisku z uczniami, gdzie wykonywane jest ćwiczenie wymagające jego asekuracji, na pozostałych dwóch lub trzech stanowiskach uczniowie wykonują znane ćwiczenia lub też takie, przy których potrafią wzajemnie się asekurować Formę zajęć w zespołach można stosować z uczniami zdyscyplinowanymi, odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo własne i swoich kolegów

Sprawna i bezpieczna organizacja cd. Prowadzenie bezpiecznych zajęć wychowania fizycznego równolegle na dwóch połowach sali Właściwa komunikacja wzrokowa pomiędzy nauczycielami Używanie sygnałów wzrokowych podczas manewrowania grupą (nie rozpraszają ćwiczących po „drugiej stronie”) Podczas rozgrzewki w ustawieniu w rozsypce uczniowie ćwiczący na dwóch połowach sali powinni być ustawieni tyłem do siebie Przekazywanie informacji uczniom nie powinno zakłócać prowadzenia zajęć drugiej grupie (np. podczas nauki techniki odbić sposobem górnym w siatkówce (ćwiczenia w parach), należy gestem „zwołać” grupę na linię końcową i wyjaśnić niedociągnięcia) Najlepiej aby zajęcia wychowania fizycznego na dwóch połowach sali były podobne organizacyjnie i dotyczyły tej samej formy aktywności fizycznej (jeśli to możliwe połączenie dwóch grup i prowadzenie wspólnych zajęć) Podstawowe nawyki uczniów związane z bezpiecznym uczestnictwem w lekcjach na ograniczonej przestrzeni (sygnał STOP)

Sprawna i bezpieczna organizacja cd. Aktywizacja uczniów niećwiczących do czynności pomocniczych (zabezpieczających) w lekcjach wychowania fizycznego istotnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo ćwiczących Zabezpieczenie miejsca do ćwiczeń (np. siad na niestabilnej ławeczce) Pomoc przy rozdawaniu przyborów itp.