Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Zakład poprawczy (ZP).
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Szkoła Promująca Zdrowie
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie Udział pracowników pedagogicznych zakładu poprawczego w procesie usamodzielnienia wychowanków Magdalena Musiał- psycholog Karolina Moroz- pedagog

Kryteria umieszczenia wychowanka poza zakładem w trybie art Kryteria umieszczenia wychowanka poza zakładem w trybie art. 86 upn i art. 90 upn ukończone 17 lat, ukończona co najmniej szkoła podstawowa, nie mniej niż 6- miesięczny pobyt w zakładzie poprawczym, pozytywne oceny z zachowania w internacie, szkole i warsztatach, współpraca środowiska rodzinnego z placówką, uzyskana od rodziców lub opiekunów zgoda na powrót do domu, kontynuowanie nauki lub podjęcie pracy, akceptacja Rady Zakładu, zgoda sądu rodzinnego.

Procedury przygotowujące wychowanków do opuszczenia zakładu poprawczego w trybie art. 86 upn, przygotowujące wychowanków do opuszczenia zakładu poprawczego w trybie art. 90 upn.

Indywidualny plan resocjalizacji (IPR) opracowanie wskazań do indywidualnej pracy z wychowankami (psycholog, pedagog), nawiązanie współpracy z wychowankami i ich środowiskiem rodzinnym (pracownicy pedagogiczni), włączenie wychowanków w proces resocjalizacji (pracownicy pedagogiczni), objęcie wychowanków patronatem (wychowawca patron). systematyczna modyfikacja dokumentu (pracownicy pedagogiczni),

Patronat Założenia ogólne: forma działania polegająca na nawiązaniu współpracy wychowawcy patrona i wychowanka, są nią objęci wszyscy wychowankowie zakładu poprawczego, wychowanek ma wpływ na wybór wychowawcy patrona, wychowawca patron posiada ważny głos we wszystkich sprawach dotyczących wychowanka, w uzasadnionych przypadkach, w porozumieniu z wychowawcą patronem, wychowanek może prosić o zmianę osoby sprawującej patronat.

Patronat Zadania szczegółowe wychowawcy patrona : zapoznanie się z aktami osobopoznawczymi wychowanków, współuczestniczenie w opracowywaniu indywidualnych planów resocjalizacji (IPR) oraz dokonywanie ich okresowej modyfikacji, realizacja zadań określonych w indywidualnych planach resocjalizacji, wskazywanie wzorów właściwego postępowania, aktywne interesowanie się postępami wychowanków w nauce i zachowaniu, przygotowanie wychowanków do wyjazdu na urlop i/lub przepustkę (zgoda rodziców, programy pobytu poza placówką, środki na przejazd, ubiór), pomoc w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów ze środowiskiem rodzinnym wychowanków, współpraca ze środowiskiem rodzinnym i kadrą pedagogiczną zakładu w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych wobec wychowanków, podejmowanie działań w zakresie usamodzielnienia wychowanków i przygotowanie ich do samodzielnego życia po opuszczeniu placówki.

Rola szkoły w procesie usamodzielnienia wychowanków kształtowanie właściwego stosunku do nauki poprzez stosowanie pozytywnych wzmocnień w postaci pochwał, wyróżnień, dostrzeganie i docenianie nawet drobnych osiągnięć, zwiększanie motywacji do nauki, mobilizowanie do podejmowania większego wysiłku umysłowego, udzielanie indywidualnej pomocy przy wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych, motywowanie do skorzystania z promocji śródrocznej, dostosowywanie programu nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, rozwijanie zainteresowań poznawczych (konkursy przedmiotowe, czytelnictwo, wycieczki edukacyjne, itp.), dążenie do współdziałania w procesie resocjalizacji wychowanków z innymi pracownikami, rodziną i instytucjami.

Nauka zawodu jako znaczący element w procesie usamodzielnienia wychowanków kształtowanie właściwego stosunku do pracy i rozwijanie umiejętności i nawyków zawodowych poprzez ukazywanie efektów pracy, stosowanie pozytywnych wzmocnień-pochwał, wyróżnień, nagród, przygotowanie wychowanków do pracy w zespole, zwracanie uwagi na zgodną współpracę, podkreślanie efektów pracy grupowej, dbanie o jakość i estetykę wykonywanych prac, kształtowanie umiejętności organizowania miejsca pracy, poszanowania narzędzi i miejsca pracy, nawyków oszczędnej gospodarki materiałowej, wdrażanie do przestrzegania przepisów bhp, motywowanie wychowanków do uczestniczenia w kursach zawodowych, wspieranie w dążeniach do uzyskania tytułu czeladnika, zdobycia certyfikatów potwierdzających umiejętności zawodowe, współdziałanie nauczycieli zawodu w procesie resocjalizacji wychowanków z pozostałymi pracownikami placówki, rodzicami, instytucjami.

Zadania zespołu diagnostyczno-korekcyjnego w procesie usamodzielnienia wychowanków opracowywanie indywidualnych planów resocjalizacji: - diagnoza psychologiczno-pedagogiczna, - wskazania do pracy z nieletnim, - prognoza procesu resocjalizacji, oraz ich okresowe modyfikowanie: - ocena skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych, - udział środowiska rodzinnego w procesie resocjalizacyjnym, - przygotowanie wychowanka do umieszczenia poza zakładem w trybie art. 86 upn i art. 90 upn,

Zadania zespołu diagnostyczno-korekcyjnego w procesie usamodzielnienia wychowanków indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna, mobilizowanie wychowanków do aktywnej współpracy w procesie resocjalizacji, mobilizowanie do korygowania niewłaściwych postaw, opracowywanie opinii (okresowych, końcowych) o wychowankach uwzględniających ich plany na przyszłość, współpraca ze środowiskiem rodzinnym wychowanków, przygotowanie rodziny do przejęcia bezpośredniej opieki nad nieletnim, pomoc wychowankom w budowaniu konstruktywnych planów na przyszłość, współpraca z instytucjami zainteresowanymi procesem usamodzielnienia wychowanków.

Program edukacyjny przygotowujący do aktywnego poszukiwania pracy, usamodzielnienia się opracowany przez pedagoga-terapeutę program zajęć z zakresu usamodzielnienia, udział wychowanków przewidzianych do zwolnienia z zakładu poprawczego w zajęciach związanych z aktywnym poszukiwaniem pracy: - mała liczba osób w grupie (5-7 nieletnich), - badanie kompetencji zawodowych uczestników zajęć, - udział w symulowanej rozmowie kwalifikacyjnej, - konstruowanie listu motywacyjnego oraz życiorysu zawodowego (CV), - próba właściwego uzupełnienia karty osoby bezrobotnej, - zapoznanie ze strukturą oraz rodzajem usług świadczonych przez powiatowe urzędy pracy.

Indywidualny program usamodzielnienia wychowanków Opracowanie: IPU powstał na bazie obowiązujących przepisów (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej, ustawa o pomocy społecznej), Odbiorcy: wychowankowie między 18 a 21 r.ż., którzy maja szansę na warunkowe zwolnienie z zakładu poprawczego, Profity: pomoc (rzeczowa i/lub pieniężna) na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki i zagospodarowanie, Warunki: określenie realnych planów na przyszłość, rozpoznanie potrzeb, niekaralność, brak innych źródeł dochodu, wskazanie przez wychowanka opiekuna usamodzielnienia z ramienia zakładu poprawczego, zgoda opiekuna usamodzielnienia wskazanego przez wychowanka, współpraca z opiekunem usamodzielnienia.

Współpraca z instytucjami Sądy rodzinne: opracowywanie opinii o wychowankach (okresowych, końcowych), konsultacje z sędziami celem ustalenia terminów spraw o warunkowe zwolnienie wychowanków z zakładu poprawczego, pozyskiwanie informacji w sprawach dotyczących zwolnienia wychowanków z placówki, prośby o sporządzenie wywiadów dotyczących sytuacji rodzinnej wychowanków, Zespoły Kuratorskiej Służby Sądowej: opracowywanie opinii o wychowankach na prośbę kuratorów, konsultacje w sprawach rodzinnych, ustalanie oddziaływań podejmowanych wobec wychowanków,

Współpraca z instytucjami PCPR, MOPS, MOPR: przekazanie informacji o planowanym usamodzielnieniu wychowanków, prośba o zabezpieczenie środków na ewentualną pomoc materialną i/lub rzeczową, przesłanie indywidualnego programu usamodzielnienia wychowanka, przesłanie niezbędnej dokumentacji w celu rozpoczęcia procedury związanej z usamodzielnieniem, przekazywanie przez w/w instytucje informacji zwrotnych odnośnie podjętych decyzji w sprawach przyznawanych świadczeń na rzecz usamodzielnianych wychowanków, konsultacje w sprawach bieżących oraz wzajemnej pomocy.

Współpraca z instytucjami Instytucje działające na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym: poszukiwanie w/w instytucji przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji (Internet, szkolenia, konferencje, foldery, ulotki, dokumentacja wychowanków), zapoznanie się z ofertą pomocową w/w instytucji, nawiązanie kontaktu z przedstawicielami w/w instytucji (telefonicznie, korespondencyjnie), sporządzenie charakterystyki wychowanka przewidzianego do umieszczenia w placówce pomocowej oraz opis jego sytuacji życiowej, Placówki: - Dom Wsparcia w Chudopczycach, działający w ramach Stowarzyszenia BARKA, - Hostel dla bezdomnych w Miłostowicach Górnych.

Szkolenie w ramach programu unijnego Projektodawca: Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach Priorytetu I Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zadania: „Przygotowanie osób przebywających w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich do kontaktu z instytucjami pracy i pomocy społecznej”, Przeprowadzenie konkursu z zakresu wiedzy prezentowanej podczas szkolenia. Beneficjenci: wychowankowie zakładu poprawczego i schroniska dla nieletnich w wieku od 13 do 21 lat. Cel: wyposażenie wychowanków w teoretyczną wiedzę oraz praktyczne umiejętności umożliwiające aktywne poszukiwanie pracy: - zapoznanie z elementami prawa pracy , - zapoznanie ze sposobami wyszukiwania ofert zatrudnienia, - konstruowanie listu motywacyjnego oraz CV, - otrzymanie wzorów pism urzędowych, - uzyskanie certyfikatów ukończenia szkolenia.

Wnioski końcowe USAMODZIELNIENIE WYCHOWANKA Internat (wychowawcy) Szkoła (nauczyciele) Warsztaty (nauczyciele zawodu) Zespół diagnostyczno-korekcyjny skuteczna pomoc w przygotowywaniu wychowanków do usamodzielnienia jest możliwa przy zaangażowaniu i współdziałaniu wszystkich pracowników placówki, zasadniczą rolę w procesie usamodzielnienia wychowanków pełni wychowawca-patron, konieczne jest opracowanie zadań związanych ze sprawowaniem patronatu nad wychowankami zakładu poprawczego.