Transport Wewnętrzny RADOSŁAW WYSOCKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja firmy – „Eksploatacja Dźwignic” Sp.J. Czubiński, Wojtuszek
Advertisements

T46 Układy sił w połączeniach gwintowanych. Samohamowność gwintu
Poland-Singapore Joint Research Project
Projektowanie urządzeń automatycznego rozrządzania wagonów na górkach rozrządowych Zawiercie, 15 – 16 września 2011r.
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
TECHNOLOGIA MAGAZYNOWANIA
Techniczne środki zabezpieczenia
TECHNICZNE ŚRODKI ZABEZPIECZENIA oraz SKARBCE, SZAFY I SKRYTKI SEJFOWE
TECHNICZNE ŚRODKI ZABEZPIECZENIA
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
MASZYNY klasyfikacja Wykonał : Jarosław Ociepa Zespół Szkół nr 2
Ryszard Kościelny Eksploatacja żurawi przenośnych w logistycznej sieci dystrybucji - zagadnienia wybrane Słowo wstępne: jawnym celem prezentacji.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Wózek widłowy.
SPIS TREŚCI Strona tytułowa Technologia informacyjna Logo
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
PROBLEMY PROJEKTOWANIA OBIEKTÓW OCHRONY ZDROWIA
Transport materiałów chemicznych
Komputerowe wspomaganie pracy inżyniera
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Budowa i funkcja magazynu.
Dostawa towaru.
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Ogólna budowa BAT- M opr.andrkus.
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Technika przepływu materiałów i magazynowania
MASZYNY I SPRZĘT BUDOWLANY
T52 Automatyzacja transportu wewnętrznego
Mechanizmy sterowania organem roboczym BAT- M
Architektura obiektów technicznych
Żurawie przeładunkowe
Maszyny Górnicze Górnictwo -dziedzina przemysłu obejmująca ogół działalności zmierzającej do wydobycia kopaliny i jej przygotowania w procesie wzbogacania.
PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW transportu wewnętrznego
Dynamika.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Koszty magazynowania Dr Agnieszka Tubis.
DŹWIGNICE ŚRODKI TRANSPORTU BLISKIEGO TEMAT 1
Katedra Systemów Wytwarzania - B4/II p. prof. AGH, dr hab. inż. Marek Hryniewicz; Inżynieria.
Urządzenia poddozorowe UDT
DŹWIGI ŚRODKI TRANSPORTU BLISKIEGO TEMAT 1
KATEDRA INFORMACJI LOGISTYCZNEJ I INFORMATYKI PROJEKTOWANIE PROCESÓW mgr inż. Adam Koliński Ćwiczenia 2.
Systemy logistyczne FRONTY PRZEŁADUNKOWE MAREK STANISŁAWSKI.
GOSPODARKA MAGAZYNOWA
Infrastruktura logistyczna
Osprzęt stosowany obecnie
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Pakiety ładunkowe Marek Stanisławski Systemy logistyczne.
Systemy logistyczne 2 M.Stanisławski
POJEMNIKI TRANSPORTOWO - MAGAZYNOWE
Palety ładunkowe Systemy logistyczne Marek Stanisławski.
System wymiarowy opakowań
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Automatyczne Magazyny Wysokiego Składowania.
systemy logistyczne 2 M.Stanisławski
Paletyzatory i depaletyzatory
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
Ładowarki Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski. Ładowarki to stacjonarne, przewoźne lub przejezdne środki transportu wewnętrznego o zasięgu ograniczonym,
Formowanie jednostki ładunkowej
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
REAGENTY STOSOWANE PRZY UZDATNIANIU WODY
EKSPLOATACJA NIERUCHOMOŚCI
Gospodarka magazynowa
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Procesy magazynowo spedycyjne. Pojęcie magazynu Magazynem nazywamy jednostkę organizacyjno – funkcjonalną, która zajmuje się magazynowaniem dóbr materialnych,
Zapis prezentacji:

Transport Wewnętrzny RADOSŁAW WYSOCKI

Definicja transportu wewnętrznego Środki transportu wewnętrznego można zdefiniować jako maszyny i urządzenia stosowane do transportu dóbr materialnych oraz osób w przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obsługowych , często w obrębie jakiegoś obiektu , np. budowli magazynowej czy hali produkcyjnej . Definicja transportu wewnętrznego

Podział środków transportu wewnętrznego wg. zasięgu Środki transportu o zasięgu nieograniczonym – czyli urządzenia , które poruszają się dowolnie wzdłuż dróg , do których są dostosowane Środki transportu o zasięgu ograniczonym – czyli takie środki , których ruch ograniczają właściwości konstrukcyjne lub droga transportowa. Środki zmechanizowane – czyli urządzenia posiadające własne mechanizmy napędowe Ręczne – czyli do których uruchomienia potrzebna jest siła ludzka. O ruchu przerywanym – środki wymagające przerw pomiędzy realizacjami kolejnych operacji transportowych O ruchu ciągłym – czyli takie , które zabezpieczają proces transportowy w sposób ciągły. Podział środków transportu wewnętrznego wg. zasięgu

Infrastruktura transportu wewnętrznego Urządzenia transportu wewnętrznego umożliwiającego przemieszczanie zapasów Urządzenia pomocnicze ułatwiające zarówno przemieszczanie , składowanie jak i formowanie jednostek transportowych . Infrastruktura transportu wewnętrznego

Podział środków transportu ze względu na konstrukcję. Wózki Dźwignice Przenośniki Ładowarki Manipulatory Roboty URZĄDZENIA TRANSPORTOWE Kontenery Palety Pojemniki Podajniki palet Zawiesia URZĄDZENIA Pomocnicze Podział środków transportu ze względu na konstrukcję.

Urządzenia transportowe

Urządzenia służące do transportu wewnętrznego o zasięgu ograniczonym i ruchu przerywanym służące do transportu ładunku . Duża różnorodność wózków dzieli je na kryteria z wynikający cech konstrukcyjnych i użytkowych. Wózki można podzielić wg zastosowanego napędu: Ręczne Zmechanizowane Doczepne Wózki transportowe

Wózki ręczne – naładwone Urządzenia , na które ładunki ładowane są ręcznie lub przy pomocy sprzętu zmechanizowanego nie związanego konstrukcją .

Wózki ręczne - unoszące Wózki przystosowane do podniesienia ładunku na wysokość wymaganą do przewozu .

Wózki ręczne Podnośnikowe Wózki przystosowane do podnoszenia ładunku na wysokość jaką umożliwia ich konstrukcja.

Specjalizowanie – przystosowane do przemieszczania określonych typów ładunków Platformy naładwone – wózki przeznaczone do przewożenia ładunków , których powiechrznię ładunkową stanowi płyta lub platforma Podnoszące Ciągnikowe- wózki jezdniowe z przymocowanym złączem zaczepowym Pchające – z przymocowaną płytą sprężystą Wózki zmechanizowane

Wózek podnośnikowy i z masztem bocznym

Wózek kompletacyjny i widłowy czołowy.

Urządzenia przystosowane do pracy przerywanej , umożliwiające podnoszenia i opuszcanie ładunku oraz transport w ograniczonym zakresie . Do tych urządzeń zaliczamy : Cięgniki Suwnice Żurawie Układnice Dźwigniki Wyciągi towarowe Dźwignice liniowo-torowe Dźwignice

Są to środki transportu technologicznego przeznaczone do przemieszczania ładunków za pośrednictwem cięgna , które jest zakończone jest hakiem lub urządzeniem chwytakowym . Wciągniki – urządzenia montowane wraz z lub bez mechanizmu jazdy w jednym korpusie , przeznaczone do podnoszenia ładunku. Wciągarki – urządzenia przeznaczone do przemieszczania ładunków w pionie lub poziomie w jednej płaszczyźnie pionowej. Przeciągarki – urządzenia stacjonarne lub przejezdne do przeciągania ładunków po podłożu lub torze. Cięgniki

To środki transportu , w których urządzenia podnoszące ładunek są podwieszone do wciągarki przejezdnej , wciągnika lub żurawia , przemieszczających się po moście . Pomostowe – nośna część konstrukcji opiera się bezpośrednio na torach lub jest podwieszona do dolnej części jednego toru . Półbramowe – część nośna z jednej strony opiera się bezpośrednio na torze jezdnym , a z drugiej poprzez podporę . Bramowe – część nośna opiera się na torze jezdnym z obu stron poprzez podpory. Suwnice

Urządzenia posiadające urządzenie ładunkowe podwieszone do wysięgnika lub wciągarki przemieszczającej się po wysięgniku. Bramowe - Półbramowe Kolejowe – zamontowane na platformach kolejowych Pokładowe – umiejscowione na statku Pływające- zamontowane na specjalnych pontonach lub bez własnego napędu. Masztowe- dźwignice obrotowe z wysięgnikiem zamontowanym w górnej części pionowo ustawionej wieży Wieżowe – urządzenia obrotowe z wysięgnikiem zamontowanym w górnej części pionowo ustawnej wieży Wspornikowe- przemieszczające się po wsporniku. Żurawie

Środki transportu , których konstrukcje stanowią przejezdny słup lub rama , po której przemieszcza się wodzak wyposażony w układ mechaniczny , najczęściej wysuwane widły , umożliwiający składowanie jednostek ładunkowych w regałach lub ich pobieranie . Słupowe – urządzenie o konstrukcji nośnej w postaci przejezdnego słupa , po którym przemieszcza się wodzak. Ramowe – urządzenia o konstrukcji przejezdnej ramy , po której przemieszcza się wodzak. Układnice

Dźwigniki to urządzenia zaliczane do najprostszych dźwignic , przystosowane do prostoliniowego przemieszczania ładunków na stosunkowo niewielką wysokość w pionie lub prawie pionie za pośrednictwem sztywnego elementu nośnego . Wyróżniamy dźwigniki : zębatkowe , śrubowe , tłokowe i dźwignicowe. Dźwigniki

Urządzenia dźwignicowe posiadające podstawę ładunkową , na której umieszcza się ładunek , prowadzoną po pochyłych prowadnicach za pomocą ciągnika linowego bądź łańcuchowego. Wyciągi towarowe

Dźwignice linowo - torowe Zespół chwytający ładunki podwieszony jest do wodzaka przemieszczającego się po linie nośnej zamocowanej na podporach wieżowych stałych lub podporach bramy. Dźwignice linowo - torowe

Dźwigi to urządzenia podnoszące , obsługujące określone poziomy przystankowe , posiadające kabinę poruszającą się między sztywnymi prowadnicami pionowymi lub pochylonymi od pionu nie więcej niż 15o . Dźwigi Osobowe Szpitalne Towarowe Budowlane Dźwigi

Dźwigi budowlane i towarowe.

Środki transportu wewnętrznego o zasięgu ograniczonym i ruchu ciągłym , służące do przemieszczania w poziomie i pionie , a także pod kątem nosiwa , ładunków , a w szczególności przypadkach również ludzi. Z uwagi na specyfikację ładunków oraz potrzeby funkcjonalne niektóre z przenośników napędzanych muszą pracować w sposób przerywany cykliczny. Przenośniki

Podział przenośników. Cięgnowe Taśmowe Łańcuchowe Członowe Podwieszone Kubełkowe Zabierakowe Bez cięgnowe Grawitacyjne i impulsowe Wałkowe Śrubowe Wstrząsowe Miotające Z medium Pośredniczym Podział przenośników.

Przykłady przenośników.

Ładowarki stacjonarne , przewoźne lub przejezdne środki transportu wewnętrznego o zasięgu ograniczonym , przeznaczone do prac załadunku materiałów masowych drobnicowych luzem . Jednonaczyniowe – w których do prac wykorzystywane jest jedno naczynie Wielonaczyniowe – w który wykorzystywane jest wiele naczyń. Zgarniakowe – w których wykorzystywany jest przenośnik zgarniakowy. Taśmowe - wykorzystywane przy nich są przenośnik lub układ przenośników taśmowy. Ładowarki

Ładowarka naczyniowa

Urządzenia posiadające kilka wzajemnie połączonych i przemieszczających członów , na ogół o kilku stopniach swobody , których zadaniem jest uchwycenie i/lub przemieszczenie obiektu . Urządzenia te mogą być sterowane ręcznie przez operatora lub poprzez programowalny sterownik elektroniczny , bądź inny układ logiczny , jak np. mechanizmy krzywkowe , elektryczne , układy stałoprogramowalne. Manipulatory

Podział manipulatorów Ze względu na możliwości eksploatacyjne Stałe sekwencyjne Uniwersalne Ze względu na strukturę mechaniczną Kartezjańskie Cylindryczne Sferyczne Antropomorficzne Sacra Kręgosłupowe Równoległe Podział manipulatorów

Manipulatory

Automatycznie sterowane manipulatory uniwersalne , stacjonarne lub mobilne , które są programowalne w trzech lub więcej osiach , przeznaczone do automatyzacji procesów przemysłowych . Urządzenia są tak samo kwalifikowane jak manipulatory z jednym wyjątkiem dotyczącym ich użytkowania , ponieważ roboty obsługiwane są tylko automatycznie. Roboty przemysłowe

Paletyzatory i depaletyzatory Są to maszyny przeznaczone do formowania lub układania w stosy opakowań grupowych lub pojemników sztywnych z zawartością podczas formowania paletowych jednostek ładunkowych . W skład paletyzatora wchodzą następujące urządzenia : Urządzenie zasilające , którym jest przenośnik napędzany taśmowy lub wałkowy Urządzenie formujące PJŁ , którym jest robot przemysłowy Urządzenie odbierające , którym jest przenośnik Urządzenie zabezpieczające ( owijarka lub obkurczarka) Urządzenie wspomagajcie Paletyzatory i depaletyzatory

Podział paletyzatorów. Jednostanowiskowe – maszyny skonstruowane w taki sposób , że w tym samym czasie nie można rozpocząć formowania PJŁ dopóki poprzednia jednostka ładunkowa nie zostanie przemieszczona ze stanowiska jej formowania. Wielostanowiskowe – skonstruowane w taki sposób , aby w tym samym czasie można formować kilka jednostek . Podział paletyzatorów.

Paletyzatory

Są to maszyny przeznaczone do rozformowywania paletowych jednostek ładunkowych z opakowań grupowych lub pojemników sztywnych z zawartością podczas formowania . Depaletyzatory

Urządzenia pomocnicze

Kontenery Ładunkowe Urządzenia pomocnicze , które są : Trwałe , wielokrotnego użytku O budowie przystosowanej do przewozu ładunku jednym lub kilkoma rodzajami transportu Posiadające wyposażenie umożliwiające łatwą manipulację Przystosowane do łatwego napełniania i opróżniania O wewnętrznej objętości 1m3 Wyróżniamy kontenery: Do ładunków różnych Do ładunków specjalnych Kontenery Ładunkowe

Palety ładunkowe to urządzenia przeznaczone do układania na nich lub w nich ładunków , przystosowane do zmechanizowanego przemieszczania się , jako paletowe jednostki ładunkowe. Palety ładunkowe

Palety Płaskie Słupkowe Skrzyniowe Specjalizowane Nadstawki paletowe Ażurowe

Pojemniki transportowo - magazynowe Urządzenia pomocnicze przeznaczone do transportu i składowania towaru , a nie kiedy ich ekspozycji . Pojemniki Przejezdne Rozbieralne Składane Wsuwane O konstrukcji sztywnej Nieprzejezdne Pojemniki transportowo - magazynowe

Urządzenia do zabezpieczania jednostek ładunkowych. Obkurczarka Owijarka Urządzenia do zabezpieczania jednostek ładunkowych.

Magazyny-podajniki pustych palet. To urządzenie pomocnicze przeznaczone do składowania określonej ilości pustych palet ładunkowych płaskich drewnianych . Magazyny-podajniki pustych palet.

Wszystkie urządzenia do składowania powinny zostać zaprojektowane zgodnie z wymaganiami sztuki inżynierskiej oraz obowiązujących uregulowań prawnych . Przy projektowani bardzo pomocne jest mogą być również inne przedmiotowe Polskie normy , które nie zostały zharmonizowane , bo np. określają wymagania dla urządzeń transportu wewnętrznego nie posiadający własnego napędu . Sformułowane w różnych dokumentach wymagania można podzielić można na te , które dotyczą procesu : projektowania i wykonawstwa urządzenia oraz jego eksploatacji. Z chwilą przystąpienia do UE w Polsce zaczęły obowiązywać postanowienia dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady , których głównym założeniem jest bezpieczeństwo pracy. Wymagania Techniczne

Dobór parametrów i liczby środków transportu wewnętrznego . Czynniki wpływające na dobór i liczbę środków transportu : Właściowosći jednostek ładunkowych , które będą podlegały przemieszczaniu , takie jak ich postać , kształt , wymiary , masa i inne . Program produkcji lub magazynowania przedsiębiorstwa , z którego wynika wielkość produkcji , postać fizyczna przemieszczanych jednostek , ich obrót w procesie magazynowania Przyjęte procesy technologiczne produkcji lub magazynowania Dobór parametrów i liczby środków transportu wewnętrznego .

Projektowanie transportu wewnętrznego . Właściwe wewnętrzne powiązania transportowe powinny być ustalone na etapie projektowania przedsiębiorstwa bądź w trakcie jego modernizacji. Projektowanie transportu wew. To złożony proces zawierajacy warstwę techniczną , organizację i ekonomiczną . Powinen być ścisle zintegrowany z projektowaniem przedsiebiorstwa. Projektowanie transportu wewnętrznego .

Analiza przedprojektowa , powinna uwzględnić : Obliczenie masy ładunków przeznaczonych dla poszczególnych sfer funkcjonowania przedsiębiorstwa Topografia lokalizacji magazynów i wydziałów produkcyjnych wraz z ustaleniem długości dróg przepływu Intensywność strumieni przepływu : stałą , zmienna , sporadyczna . Przyjęte zasady obsługi transportowej Przyjęte zasady org. Transportu wewnętrznego . Analiza przedprojektowa , powinna uwzględnić :

Transport Ciągły – dotyczy branż aparaturowych i jest zdeterminowany technologią produkcji . (stosowany w przemyśle chemicznym) Transport przerywany – w branżach techniczno montażowych , charakteryzuje go nierównomierny dopływ i odpływ ładunków. Rodzaje transportu

W zależności od rozmieszczenia punktów nadania i odbioru stosuje się następujące trzy rodzaje systemów organizacji transportu wewnętrznego : Wahadłowy- ma miejsce w transporcie między dwoma punktami , któremu regułą jest przewóz ładunków tylko w jedną stronę . Promieniowy – wiąże jeden punkt wysyłki lub odbioru z kilkoma punktami odbioru lub wysyłki Obwodowy- system ten jest stosowany do utrzymywania więzi transportowej miedzy kilkoma punktami , jeżeli punkty te są zlokalizowane wzdłuż linii ciągłej , a przewóz ładunków następuje w tym samym kierunku , kolejno do punktu pierwszego i ostatniego. Systemy transportowe.

Bibliografia: Systemy Logistyczne (wydanie 2) – Marek Matulewski , Sylwia Konecka , Paweł Fajfer, Adam Wojciechowski Logistyka w przedsiębiorstwie – Czesław Skowronek , Zdzisław Sarjusz – Wolski Podręcznik – Podstawy Logistyki Zdjęcia : Google.image.pl Źródła