Podstawa prawna Konstytucja RP Ustawa o samorządzie gminnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Procedura ustawodawcza
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Analiza zgłaszanych propozycji zmian przepisu art. 75 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Taryfa cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stosowane przez Goleniowskie Wodociągi i Kanalizację Sp.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Marek Wójcik Doradca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Grudziądzki Pilotażowy Budżet Partycypacyjny. Podstawowe założenia Kwota nie większa niż 2 mln zł Podział środków finansowych 50% po równo na każdy z.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
związane z budownictwem energooszczędnym
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Fundusz sołecki Fundusz sołecki to środki zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia na.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Reglamentacja procesu budowy
Kalendarz Styczeń - luty Aktywne działania sołtysa i rady sołeckiej zmierzające do przekonania radę gminy do poparcia inicjatywy wyodrębniania funduszu.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Rekrutacja do klas pierwszych gimnazjum. Weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Taryfy za wodę i ścieki do Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Nowym Tomyślu Sp. z o.o. ul. Targowa Nowy Tomyśl.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Taryfa cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stosowane przez Goleniowskie Wodociągi i Kanalizację Sp.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Procedura uchwalania nowych taryf za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków

Podstawa prawna Konstytucja RP Ustawa o samorządzie gminnym Ustawa z dnia 1 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków

Uchwała NSA z 11.04.2005r. (w składzie 7 sędziów) „Sprawy zatwierdzania taryf dotyczą istotnej z punktu widzenia interesów mieszkańców gmin działalności przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Usługi z zakresu dostarczania wody i odprowadzania ścieków uznaje się za te, które powinny być powszechnie dostępne. Powszechny dostęp do wskazanych usług nie może opierać się na zasadach dowolnych; ceny i opłaty za te usługi zawarte w odpowiedniej taryfie powinny pozostawać w realnym związku z możliwościami finansowymi oznaczonej społeczności lokalnej. Głównie z tej przyczyny ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w związku z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (chodzi o przepis art. 7 ust. 1 pkt 3 oraz art. 18 ust. 2 pkt 8) wyposażyły organy gminy w oznaczone instrumenty prawne mające w swym założeniu zapobiegać podejmowaniu przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne działań woluntarystycznych, a w szczególności wyłącznie skierowanych na osiągnięcie zysku”

Terminy wskazane przez ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków na zatwierdzenie planu inwestycyjnego Art. 21.  3. Plan powinien być zgodny z kierunkami rozwoju gminy określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami zezwolenia wydanego temu przedsiębiorstwu na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. 4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedkłada plan wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), który sprawdza, czy spełnia on warunki określone w ust. 3. 5. Plan spełniający warunki określone w ust. 3 rada gminy uchwala w terminie 3 miesięcy od dnia przedłożenia planu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).

Aktualna realizacja zapisów ustawowych Prezydent Poznania przedłożony plan przekazuje do akceptacji Wójtom i Burmistrzom gmin ościennych w celu stwierdzenia przez nich zgodności planu z MPZP i innymi wskazaniami art. 21 ustawy Do momentu przekazania wszystkich akceptacji nie przekazuje dokumentu Radzie Miasta Poznania skracając tym samym do maksimum lub wyczerpując w pełni 3 miesięczny termin na podjęcie uchwały przez Radę Nie podjęcie uchwały w terminie 3 miesięcy powoduje, że plan stanowi podstawę do określenia i jednorazowego zatwierdzenia taryf.

Właściwa realizacja zapisów ustawowych pozwalająca Radzie wypełniać ustawowe kompetencje Założenia do planu inwestycyjnego tworzone są przez spółkę w oparciu o wcześniejsze dyskusje na komisjach merytorycznych Rad gmin –Akcjonariuszy Aquanetu Aquanet przed przedłożeniem planu Prezydentowi, wprowadza go pod obrady WZA; na tym forum organy wykonawcze gmin weryfikują plan pod względem formalnym i dochodzą do konsensusu co do zakresu inwestycji –Plan przyjmowany jest w formie uchwały WZA Uzgodniony przez akcjonariuszu plan Spółka przedkłada Prezydentowi Poznania Prezydent wypełniając formalności, daje do zatwierdzenia gminą plan pod kontem zgodności z z art.23 wyznaczając miesięczny termin Rada Miasta Poznania ma 2 miesiące na zatwierdzenie planu

Terminy wskazane przez ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków na zatwierdzenie taryf za wodę i ścieki Art. 20. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa taryfę na 1 rok. „Art. 24. 2.Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, w terminie 70 dni przed planowanym dniem wejścia taryf w życie, przedstawia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek o ich zatwierdzenie 5. Rada gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf, w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku 8. Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 5, taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf.

Aktualna realizacja zapisów ustawowych Aquanet składa wniosek taryfowy w ostatnim możliwym terminie tj. 70 dni przed wejście w życie nowych taryf (przed 1 stycznia) Prezydent Poznania dopiero po złożeniu wniosku przystępuje do weryfikacji cen; sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy, i weryfikuje koszty –zleca to zadanie na zewnątrz wstrzymując przekazanie Radzie wniosku taryfowego do momentu stwierdzenia zgodności wniosku taryfowego z prawem Wniosek taryfowy trafia do Rady pod koniec 45 dniowego terminu w którym Rada musi zadecydować o jego przyjęciu lub odrzuceniu

Właściwa realizacja zapisów ustawowych pozwalająca Radzie wypełniać ustawowe kompetencje Aquanet na podstawie uchwały WZA o planie inwestycyjnym, opracowuje i przedkłada Prezydentowi i Radzie Miasta Poznania projekt wniosku taryfowego Prezydent weryfikuje projekt pod względem wymogów ustawowych, a Rada (właściwe komisje) dyskutuje na temat wysokości taryf Po uchwaleniu planu inwestycyjnego, projekt zamienia się na właściwy wniosek taryfowy i od tego dopiero momentu biegnie termin 45 dniowy Prezydent w terminie 7 dni kieruje wniosek pod obrady Rady, a ta w terminie kolejnych 38 dni podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf lub odmowie zatwierdzenia taryf W razie odmowy zatwierdzenia taryf albo Aquanet weryfikuje ich wysokość albo Rada podejmuje uchwałę o dopłatach

Przypadek czy celowe działanie? 2006 r. – wniosek taryfowy został złożony w takim terminie, że 45 dniowy termin na wypowiedzenie się Rady Miasta przypadł na czas kiedy nie ukonstytuowała się Rada Miasta 2007 r. – plan inwestycyjny złożono Prezydentowi Poznania 20.07.2007r., na sesje wprowadzony w 8.10.2007r.; jego podjęcie motywowano koniecznością uchwalenia w terminie 3 –miesięcznym od przedłożenia –Klub LiD z uwagi na wskazane w nim źródła finansowania (kieszenie mieszkańców) głosował Przeciw - uchwałę o taryfach, 20.11.2007r. głosami PO zdjęto z porządku obrad przez co uniemożliwiono dyskusję o ewentualnych dopłatach do taryf, a nowe taryfy weszły w życie mimo braku wypowiedzenia się w tej kwestii przez Radę Miasta Poznania

Rok 2008 16 lipca 2008 rok - Plan inwestycyjny złożony jest u Prezydenta 07 października 2008r. Prezydent przekazuje plan inwestycyjny Radzie Miasta na: - 7 dni przed sesją i -9 dni przed upływem 3 miesięcznego terminu na jego uchwalenie przez Radę Miasta · 14 października 2008r. na skutek przerwania Sesji Rada Miasta Poznania nie podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia planu inwestycyjnego skutkiem czego plan stanowi podstawę do określenia i jednorazowego zatwierdzenia taryf. · Na pytanie Przewodniczącego Klubu LiD czy procedowanie nad planem inwestycyjnym Aquanetu może zostać przełożone na 21 października otrzymaliśmy pozytywną odpowiedź

Skutki bezczynności Rady Miasta Poznania 2007 rok – Utrzymano ceny na poziomie z 2005r. ale wprowadzono dodatkową opłatę abonamentową, zwiększającą wpływy Aquanet 2007 r. na 5 mln złotych 2008 rok – Cena wody i ścieków wzrosła o 6 % 2009 rok – Cena wody i ścieków ma wzrosnąć o 7% 2009-2013 –Coroczny wzrost cen w skali 7 %

Cena wody i ścieków w latach 2007 -2013 WZROSTA O 50%