Łukasz Kaczmarek Zakład Psychologii Zdrowia i Psychologii Klinicznej, Instytut Psychologii UAM Kapitalizacja pozytywnych emocji Kontakt interpersonalny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przykład liczbowy Rozpatrzmy dwuwymiarową zmienną losową (X,Y), gdzie X jest liczbą osób w rodzinie, a Y liczbą izb w mieszkaniu. Niech f.r.p. tej zmiennej.
Advertisements

I część 1.
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Warsztaty psychologiczne
dr Jarosław Poteralski
Szczęście a zdrowie człowieka
Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7. 2
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
Jakość wody oraz działalność spółki Saur Neptun Gdańsk w opinii mieszkańców 2007 Uniwersytet Gdański Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych Gdańsk.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Efekty wsparcia udzielonego w latach w ramach działania 2.2 ZPORR w województwie podkarpackim Jowita Siemińska Oddział Nauki Departament Edukacji.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Koniec wakacji – powrót do cywilizacji
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
ROCZNY PLAN PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 4 IM. JANA KLIŃSKIEGO W GNIEŹNIE NA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Rozkłady wywodzące się z rozkładu normalnego standardowego
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
Kalendarz 2011 Oto ciekawy kalendarz, który zaprojektował
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Zachowania niepożądane
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Galeria zdjęć Projekt edukacyjny „Wiem, co jem” realizowany w ramach
ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY W SAWINIE
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
Praca z dzieckiem agresywnym
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
1.
01 Kościół Św.Walentego w Bieruniu 02 Kościół Św.Walentego w Bieruniu.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
Autoprezentacja.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Bezpieczeństwo w Krakowie na tle dużych miast
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
SEMINARIUM UPOWSZECHNIAJĄCE REZULTATY PROJEKTU „Praktyki w Hiszpanii - szansa dla uczniów rzemieślniczych szkół zawodowych z Tarnowa i Pilzna” Beata Rzepiela.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Kalendarz 2020.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Podstawowe umiejętności pomagania
„Praca z osobami po traumie”
Planowanie Twojego biznesu Forever
Zapis prezentacji:

Łukasz Kaczmarek Zakład Psychologii Zdrowia i Psychologii Klinicznej, Instytut Psychologii UAM Kapitalizacja pozytywnych emocji Kontakt interpersonalny w obliczu pozytywnych zdarzeń Wśród ludzi. Relacje międzyludzkie - aspekt jednostkowy, społeczny i kulturowy 9 maja 2007 Poznań

Dobro, gdy dzielone, wzrasta John Milton, Raj utracony, Księga V

Negatywne zdarzenie  problem  radzenie sobie (zmaganie się) Pozytywne zdarzenie  szansa  kapitalizacja (korzystanie)

(Langstrom, 1994) Kapitalizacja pozytywnych emocji Kapitalizacja/pomnażanie: Wyrażanie pozytywnych emocji po pozytywnym wydarzeniu (informowanie innych, świętowanie) prowadzi do jeszcze wyższego poziomu pozytywnych emocji niż samo wydarzenie Dlaczego to działa? (Gable et al. 2004) Opowiadanie = ponowne doświadczenie zdarzenia Komunikacja: = powtórzenie i opracowanie  zwiększenie dostępności w pamięci. Relacja: = spostrzeganie siebie pozytywnie w oczach innych (poczucie własnej wartości)

Reakcje na próbę kapitalizacji Wsparcie społeczne Reakcje na próbę kapitalizacji Spostrzegane wsparcie społeczne Wsparcie instrumentalne Reakcje na próbę kapitalizacji - kapitalizacja emocji pozytywnych (utrwalenie zdarzenia) - świętowanie Bez kosztów dla samooceny Wsparcie emocjonalne -redukcja emocji negatywnych -wzbudzenie pozytywnych Negatywne konsekwencje wsparcia otrzymywanego – osoba spostrzega siebie jako niezdolną do samodzielnego poradzenia sobie (spadek samooceny)  „niewidzialne wsparcie” – najskuteczniejsze, gdy osoba otrzymuje wsparcie instrumentalne nieświadoma tego (Bolger i in.).

Skala spostrzeganych reakcji na próby kapitalizacji Zastanów się przez chwilę jak twój partner reaguje, kiedy mówisz mu/jej o czymś dobrym, co ci się przytrafiło. Na przykład, wyobraź sobie, że wracasz do domu i mówisz swojemu partnerowi, że dostałaś awans w pracy, odbyłaś wspaniałą rozmowę z kimś z rodziny, dostałeś/-aś podwyżkę, wygrałaś nagrodę albo poszło ci dobrze na egzaminie w szkole. Spróbuj określić, w jakim stopniu twój partner zachowuje się w następujący sposób, kiedy ci się powiedzie:

Skuteczność kapitalizacji w zależności od cech relacji Pozytywny nastrój na co dzień Wzrost dobrostanu POZYTYWNE ZDARZENIE KAPITALIZACJA Dzielenie się pozytywnymi doświadczeniami Partner aktywny i konstruktywny Partner pasywny i destruktywny Cechy relacji

Spostrzegane reakcje na próby kapitalizacji Aktywne – konstruktywne Mój partner często zadaje wiele pytań i okazuje szczere zainteresowanie tym zdarzeniem Pasywne – konstruktywne Mój partner niewiele mówi, ale wiem, że cieszy się ze mną Aktywne – destruktywne Mój partner przypomina mi, że większość dobrych rzeczy ma również swoje złe strony Pasywne - destruktywne Czasami mam wrażenie, że niezbyt go to obchodzi

Negatywny nastrój (ostatnie 3 miesiące) (Kaczmarek i in., 2007) Spostrzegane reakcje na próby kapitalizacji a trwałość związków studentów psychologii UAM (pilotaż) Kto? (Wy?) 59 studentów psychologii (80% kobiety) Wiek: śr. 21 lat Staż związku: 19 miesięcy Pozytywny nastrój (ostatnie 3 miesiące) Negatywny nastrój (ostatnie 3 miesiące) Spostrzegana trwałość związku Pasywne, destruk. -,27 ,16 -,41* ,10 ,23 ,03 Pozytywne – ogółem ,15 -,34 -,26 ,24 ,05 ,11 Negatywne – ogółem -,37* ,25 -,29 ,04 ,12 ,08

Jakie podskale się wyłaniają? Item Składowa 1 2 3 1 AN ,794 ,004 ,172 7 AN ,793 ,003 ,308 10 AN ,841 ,127 ,024 4 PN ,594 ,590 ,217 8 PN ,452 ,600 ,120 12 PN ,203 ,122 2 AP -,041 -,647 ,155 6 AP ,106 -,814 -,292 1 1AP ,414 -,524 -,060 3 PP ,063 ,064 ,887 5 PP ,281 ,306 ,507 9 PP ,185 -,002 ,822 Aktywne destrukcyjne Aktywne konstruktywne Pasywne destrukcyjne VS Pasywne konstruktywne 3 czynniki tłumaczące 63% wariancji - eksploracyjna analiza czynnikowa z rotacją varimax-

Podobieństwa pomiędzy typami reakcji Aktywne destrukcyjne Pasywne destrukcyjne Pasywne konstruktywne Aktywne konstruktywne - hierarchiczna analiza skupień -