Zarządzanie logistyką

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Advertisements

Zarządzanie logistyczne
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
opracowanie: dr Wojciech M. BANASIEWICZ
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
Katedra Logistyki i Transportu
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Katedra Marketingu Usług
Otoczenie systemu produkcyjnego
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Problem minimalizacji odpadów 2
Tworzenie sieci dostaw Katedra Logistyki i Transportu
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Model referencyjny łańcucha dostaw
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Technika przepływu materiałów i magazynowania
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Operacyjne sterowanie produkcją
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
Model łańcucha wartości
Ocena projektów inwestycyjnych
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Koszty magazynowania Dr Agnieszka Tubis.
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
KALKULACJA KOSZTÓW JAKO ELEMENT RACHUNKU KOSZTÓW
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
KATEDRA INFORMACJI LOGISTYCZNEJ I INFORMATYKI PROJEKTOWANIE PROCESÓW mgr inż. Adam Koliński Ćwiczenia 2.
Outsourcing problematycznych etapów wytwarzania jako narzędzie optymalizacji produkcji Anna Zawadzka Business Development Manager Rzeszów, 4. Listopada.
LOGISTYKA PRODUKCJI 2009/2010.
Przedmiotem logistyki produkcji jest
LOGISTYKA: sterowanie procesami przepływu wszelkich zasobów (materiałów, informacji, surowców, wyrobów gotowych, pracowników itd.) w ramach przedsiębiorstwa,
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Logistyk.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Fizyczna dystrybucja.
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
1 Zmienność popytu – wyzwania dla procesu dystrybucji w spółce handlowo - produkcyjnej Nowoczesny Magazyn Listopad 2012.
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
II stopień - Logistyka Specjalność: Zarządzanie Łańcuchem Dostaw.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Ewidencja zakupów towarów i materiałów
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Zarządzanie systemami dystrybucji
Krótkookresowe planowanie produkcji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zapis prezentacji:

Zarządzanie logistyką Wykład 3

Logistyka produkcji

Logistyka w procesach produkcyjnych obejmuje zarządzanie przepływem strumieni materiałowych w procesie produkcyjnym; dotyczy projektowania kanałów przepływu w procesie wytwórczym, transportu wewnętrznego i zapasów produkcji w toku

Determinanty logistyki produkcji Organizacja produkcji Planowanie i sterowanie produkcją Czynniki techniczne Zaopatrzenie i kooperacja Czynnik ludzki

Funkcje sterowania przepływem produkcji cele: terminowość zakończenia cykli produkcyjnych, ich skracanie i minimalizacja wielkości zapasów produkcji w toku przy utrzymaniu stałej jakości produkcji optymalizacja i zachowanie równowagi między zapotrzebowaniem zewnętrznym i zasobami przedsiębiorstwa, niezbędnymi do realizacji jego celów ogólnych zagwarantowanie, aby poziom obsługi był zgodny z rzeczywistymi potrzebami

System logistyczny produkcji wzbogacenie zintegrowanych systemów komputerowego wspomagania produkcji o cele typu logistycznego, polegające na usprawnieniu łańcuchów zaopatrzeniowych w ich wymiarze od surowca do konsumenta z zastosowaniem kompleksowych rachunków optymalizacyjnych i efektywnościowych

Cele systemu logistycznego produkcji krótszy czas reakcji na potrzeby rynku i wysoki stopień elastyczności bliski kontakt z rynkiem, wzrost konkurencyjności krótsze międzyczasy operacyjne w ramach realizacji procesów wytwórczych, niższy stopień związania kapitału, minimalizacja kosztów produkcyjno-wytwórczych krótsze czasy cyklów rozwojowo-wdrożeniowych oraz obniżka kosztów zapewnienie wymaganej jakości produktów za pomocą nowoczesnych technologii przetwarzania i transmisji informacji

Transport wewnętrzny załadunek transport ładunku rozładunek przenoszenie materiału niezaładowanego

Zasady organizacji transportu wewnętrznego Eliminuj przemieszczanie materiałów wszędzie, gdzie to możliwe Utrzymuj pojedynczy strumień przepływu materiału, unikając zmian kierunku Utrzymuj w całym strumieniu jednakową szybkość przepływu materiału Stosuj mechanizację transportu wszędzie, gdzie jest to opłacalne Przepustowość (wydajność) środków transportu staraj się dostosować do maksymalnego obciążenia pracą

Przemieszczaj materiały szybko Wykorzystuj siłę grawitacji do przemieszczania wszędzie, gdzie to możliwe Skracaj maksymalnie dystans (trasy) przemieszczania Dostarczaj materiały jak najbliżej stanowiska, które z nich korzysta Wszystkie etapy przemieszczania zintegruj w jeden system Łącz przemieszczanie z innymi elementami procesu (operacje, testowanie itp.) Wszędzie, gdzie to możliwe, stosuj elastyczne (np. modułowe) urządzenia

Logistyka procesów utylizacji

Logistyka procesów utylizacji koncentruje się na całokształcie działań związanych z gospodarowaniem odpadami; jej zadaniem jest skuteczny i bezpieczny transport oraz składowanie materiałów odpadowych; w przypadku możliwości ponownego wykorzystania odpadów w procesie produkcyjnym, dodatkowym zadaniem logistyki utylizacji jest zarządzanie przepływem tych materiałów do miejsc przerobu

Podstawy prawne gospodarki odpadami Dyrektywa w sprawie odpadów 75/442 Dyrektywa w sprawie odpadów niebezpiecznych 91/689

Dyrektywy w sprawie niektórych typów odpadów Odpady elektroniczne i elektryczne 2002/96 Wraki samochodowe 2000/53 Baterie i akumulatory 91/157 Opakowania i odpady opakowaniowe 94/52 Oleje opadowe 75/439 Odpady z przemysłu dwutlenku tytanu 78/176 Azbest 87/217

Logistyka procesów utylizacji obejmuje następujące działania: segregowanie odpadów ich przemieszczanie i składowanie przetwarzanie odpadów udostępnianie surowców wtórnych dobór materiałów do produkcji pod kątem ich podatności na utylizację upowszechnienie technologii wytwarzania pozwalającej na stosowanie surowców wtórnych i ograniczenie ilości odpadów tworzenie i stosowanie procedur kontroli przekazania zużytych opakowań i produktów do utylizacji

Koszty systemu recyrkulacji odpadów koszty wywozu odpadów – koszty zakupu i eksploatacji odpowiednich środków transportowych oraz budowy i eksploatacji zaplecza transportowego, koszty transportu, załadunku, wyładunku i ewentualnie przeładunku koszty przerobu odpadów – termicznego (spalanie), chemicznego i biologicznego (kompostowanie), w tym zakup technologii i infrastruktury, koszty oczyszczania i usuwania pozostałości po tych procesach koszty przygotowania wysypisk, składowania odpadów na wysypiskach, koszty odprowadzania gazów wysypiskowych oraz koszty późniejszej rekultywacji wysypisk

Rodzaje odpadów niebezpiecznych Odpady zawierające PCB (kondensatory, transformatory, oleje technologiczne) Oleje odpadowe Baterie i akumulatory Odpady zawierające azbest Pestycydy Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne Wycofane z eksploatacji pojazdy Odpady medyczne i weterynaryjne Odpady materiałów wybuchowych

Gospodarka odpadami niebezpiecznymi w Polsce Unieszkodliwianie – 55,01% Odzysk 30,33% Składowanie 12,45% Magazynowanie – 2,21%

Logistyka gospodarki opakowaniami celem jej jest doprowadzenie do gospodarki odpadami opartej na cyrkulacji surowców i materiałów z jak najmniejszym udziałem odpadów opakowaniowych składowanych na wysypiskach poprzez integrację całego łańcucha i powtórne przetwórstwo opakowań

Logistyka dystrybucji

Dystrybucja zespół decyzji i czynności mających na celu dostarczenie wytworzonych produktów końcowemu odbiorcy w zamówionych przez niego ilościach, uzgodnionej jakości i żądanych terminach

Zadania dystrybucji analizowanie różnych możliwości wyznaczania dróg obiegu produktu na rynku dokonywanie wyboru najbardziej korzystnych kanałów dystrybucji opracowanie programów współdziałania producentów z hurtownikami i detalistami ustalanie sprawnych procedur oferowania, zamawiania i dostawy produktów minimalizowanie kosztów sprzedaży wykorzystywanie logistyki do zapewnienia dostawy towarów we właściwym czasie, stosownie do lokalizacji nabywców

Kanał dystrybucji łańcuch firm i osób, które przejmują prawo własności lub pomagają w przekazywaniu prawa własności do dóbr i usług w ich drodze od producenta do finalnego odbiorcy

Kryteria wyboru kanału dystrybucji cechy produktu przewidywane koszty dystrybucji możliwymi do zastosowania kanałami wielkość i wartość dystrybuowanej produkcji wymagania techniczne procesu logistycznego zakres zadań, które mogą wykonywać pośrednicy życzenia odbiorców

Kryteria oceny kanału dystrybucji wykonanie sprzedaży utrzymanie zapasów sprawność marketingowa – kanał dystrybucji coraz częściej służy nie tylko przepływom fizycznym towarów, ale również jest wykorzystywany w ich promocji motywacja uczestników kanału – wzajemne stosunki dostawców i odbiorców konkurencja, jaką napotykają uczestnicy kanału – wielu pośredników tego samego producenta; pośrednik oferuje konkurujące towary różnych producentów; rola umów na wyłączność perspektywy wzrostu – ostateczny sukces dostawcy jest ściśle związany z sukcesem jego pośredników

Reguła 6R właściwa ilość właściwy stan właściwy czas właściwe miejsce właściwy koszt właściwy klient

Powody obecności pośredników handlowych luka czasowa – konsumenci dokonują zakupów określonych pozycji w bardziej lub mniej nieciągłych odstępach czasu, podczas gdy większość firm prowadzi produkcję na zasadzie ciągłości aby osiągnąć oszczędności wytwórcze luka przestrzenna – konsumenci są zazwyczaj rozproszeni na rynku, a producenci są zlokalizowani w kilku miejscach i zazwyczaj w pewnym oddaleniu od klientów

luka ilościowa – w określonym czasie firmy produkują wielkie ilości, konsumenci potrzebują zaś w tym samym czasie ilości niewielkich luka w asortymencie – asortyment produktów wytwarzanych przez firmę jest ograniczony, tymczasem konsumenci mają wiele potrzeb, do których zaspokojenia wymagane jest szerokie zróżnicowanie produktów luka informacyjna – konsumenci nie zawsze wiedzą o dostępności bądź o źródle nabycia produktów, jakich potrzebują; producenci natomiast często mogą nie wiedzieć, gdzie się znajdują i kim są potencjalni nabywcy ich produktów

Koszty dystrybucji

Magazynowanie opłaty za składowanie, ubytki, podatki, światło, ogrzewanie, koszty nadzoru, ubezpieczenia koszty manipulacji – wyposażenie, opakowania, koszty operacyjne, zużycie sprzętu opłaty za manipulacje w magazynach publicznych, bezpośrednie koszty robocizny inne koszty – płace personelu biurowego, rachunki telefoniczne koszty dostaw do magazynu, inne koszty nadzoru, płace zarządu

Transport przeciętne koszty przewozu koszty na jednostkę produktu koszty według różnych wielkości dostaw koszty od i do różnych klientów i zakładów

Zapasy podatki ubezpieczenia koszty kapitałowe starzenie się zapasów przeciętna wartość zapasów na grupę produktów

Obsługa klienta koszty obsługi przypadające na zamówienie klienta koszty obsługi na przeciętny przyrost produkcji koszty prowadzenia ewidencji głównych klientów

System opracowywania zamówień płace personelu biurowego formularze zamówień formy zamawiania koszty systemu komunikacji system przetwarzania danych koszty zarządu

Outsourcing dystrybucji

Korzyści możliwość realizacji wysokich wymogów ze strony obsługiwanych klientów po akceptowanych przez nich cenach zmniejszenie ilości kapitału zaangażowanego w dystrybucję elastyczność potencjału serwisowego zwiększenie zasięgu terytorialnego zmniejszenie kosztów operacyjnych rozproszenie ryzyka w relacjach pomiędzy poszczególnymi uczestnikami procesu produkcyjnego lepsza możliwość racjonalizacji zarządzania zasobami możliwość specjalizacji w zarządzaniu zapasami zmniejszenie ogólnego ryzyka

Zagrożenia utrata możliwości bezpośredniego sterowania procesem dystrybucji niewłaściwe funkcjonowanie sprzężeń zwrotnych zmniejszona kontrola nad rotacją zapasów magazynowych możliwość utraty kontroli nad obsługą klienta niezdolność do zareagowania na pojawiające się szczególne wymagania lub potrzeby klientów trudności w porozumiewaniu się z klientami

System EDI Electronic Data Interchange system bezpapierowej dokumentacji przesyłanej pomiędzy kontrahentami; polega on na połączeniu dwóch kontrahentów siecią komputerową i wykorzystanie jej do przesyłania informacji tymi łączami bez papierowych nośników informacji

Dziękuję za uwagę