Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej Użyj Wyobraźni Piesi 6 listopada
Advertisements

DROGA HAMOWANIA.
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Przygotowała mgr inż. Ewa Lorek
DEBATA 2013 Bezpieczna droga do szkoły
BEZPIECZNY UCZEŃ NA DRODZE
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
Manewry na drodze.
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
Manewry ruchu drogowego
Zawracanie Cofanie Postój i zatrzymanie
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
BEZPIECZNIE NA DRODZE.
Ja i moje miasto jeżdżę bezpiecznie.
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
PRZEPISY, ZNAKI I SYGNAŁY DROGOWE OBOWIĄZUJĄCE PIESZYCH
TEST Przecinanie się kierunków ruchu. Wykonał Wiesław Flitta.
Prędkość i hamowanie.
Bezpieczna jazda rowerem
ŻYCIE.
JAK ZAPARKOWAĆ SIĘ ABY BYŁO DOBRZE ;)
Wypadek drogowy Pierwsza pomoc.
Konferencja prasowa inaugurująca ogólnopolską kampanię społeczną Piłeś? Nie jedź! Warszawa, 12 kwietnia 2011r.
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
WYBRANE PRZEPISY MANEWRY O RUCHU DROGOWYM Przygotowała:
WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Jak moje miasto jeździ z głową !
PODSTAWOWE MANEWRY W CZASIE JAZDY MOTOROWEREM
Zespół Szkół Rolniczych i Ogólnokształcących w Żywcu-Moszczanicy
Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska
PODSTAWOWE MANEWRY W CZASIE JAZDY ROWEREM
CZY ZNASZ ZNAKI DROGOWE ?
BEZPIECZEŃSTWO W DRODZE DO SZKOŁY
Skrzyżowania dróg równorzędnych
KONFERENCJA PRASOWA INAUGURUJĄCA KAMPANIĘ SPOŁECZNĄ BĄDZMY RAZEM BEZPIECZNI MAJ – WRZESIEŃ 2009r. Zakład R-1 Wola 6 maja 2009r, ul. Młynarska 2.
MANEWRY.
Podczas wykonywania manewrów na drodze
Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
2Komenda Stołeczna Policji Komenda Stołeczna Policji3.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
Ruch uliczny.
Materiał szkoleniowy dla uczniów NSP „Nasza Szkoła”
opracowała Longina Adamczyk
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Jana Wyżykowskiego w Lubinie
TEMAT: Zasady ruchu drogowego. Znaki drogowe.
WYMIJANIE to przejeżdżanie obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
BPH Główne znaki drogowe ostrzegawcze zakazu nakazu.
Pacyna, Ośrodek Szkolenia KierowcówZespól Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pacynie.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Bezpieczeństwo i rozwaga- tego od ciebie każdy wymaga.
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK” - czyli grupa 0a na pobliskim skrzyżowaniu
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
ZASADY PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU NA SZKRYŻOWANIACH
ZNAKI I MANEWRY DROGOWE
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1: Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny Aktualizacja 2014: mł. bryg.
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
Przejazd przez skrzyżowania - skrzyżowanie z drogą podporządkowaną
WEBQUEST Zasady ruchu drogowego
Zapis prezentacji:

Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów Opracował Leon Prochowski, 19 maja 2009

Liczba pojazdów, a liczba wypadków Ofiary wypadków Liczba wypadków

Tendencje zmian liczby pojazdów i wypadków w Polsce; lata 2002 - 2008 Liczba pojazdów Ofiary wypadków Liczba wypadków

Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów Motocykliści, zabici w wypadkach Liczba pojazdów Liczba ofiar wypadków, ogółem

Tendencje zmian liczby wypadków i ich ofiar w Polsce; Lata 2002 - 2008 Motocykliści, ofiary wypadków Liczba pojazdów Ofiary wypadków, ogółem

Tendencje zmian liczby wypadków motocyklistów na Mazowszu; 2002- 2008 Wzrost ofiar wśród motocyklistów na Mazowszu 230% od 2002 roku Pojazdy na Mazowszu Liczba zabitych, ogółem

Typowe sytuacje krytyczne w ruchu drogowym z udziałem motocykli Kierowca samochodu A nie zauważył motocyklisty i wyjeżdża z ulicy podporządkowanej. To ponad 40% wypadków z udziałem motocyklistów. A

Typowe sytuacje krytyczne w ruchu drogowym z udziałem motocykli Kierowca samochodu A wykonuje skręt w lewo nie widząc nadjeżdżającego motocyklisty. To prawie 25% wypadków z udziałem motocyklistów. A

Analiza wypadków drogowych Analiza obejmuje rzeczywiste wypadki drogowe i symulacje komputerowe. Cel badań: poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Główne obszary badań: - dynamika sytuacji krytycznej; - biomechanika procesów powstawania obrażeń, - możliwości doskonalenia konstrukcji urządzeń ochronnych. Programy komputerowe: V – SIM, PC Crash, HVE, LS – Dyna.

Typowa sytuacja w ruchu drogowym Typowa sytuacja w ruchu drogowym o dużym natężeniu. Kierowca samochodu z ulicy podporządkowanej stara się włączyć do ruchu. Jednak czas, którym dysponuje na wykonanie tego manewru, jest bardzo krótki. Symulacja komputerowa. Uwzględniono właściwości trakcyjne i osiągi przedstawianych pojazdów, czas reakcji kierowców, zdolność przyspieszania pojazdów oraz typowe zachowania w ruchu drogowym.

Analizowana sytuacja drogowa. Ulicą główną jadą samochody Analizowana sytuacja drogowa. Ulicą główną jadą samochody. Z ulicy podporządkowanej kierowca samochodu A chce włączyć się do ruchu. Obserwuje lewą stronę skrzyżowania i ocenia sytuację jako bezpieczną. A Czas t=0

Kierowca A kontynuuje wjazd na skrzyżowanie obserwując jego prawą stronę, z której też nadjeżdżają samochody A

Sytuacja jest bezpieczna, samochody nadjeżdżają z obu stron Sytuacja jest bezpieczna, samochody nadjeżdżają z obu stron. Kierowca przyspiesza. Upływa druga sekunda.

Kierowca obserwując prawą stronę skrzyżowania stara się bezpiecznie włączyć do ruchu.

Manewr włączenia się do ruchu kierowcy samochodu A, jadącego z ulicy podporządkowanej, przebiegł bezpiecznie. Jest czwarta sekunda wykonywania manewru. Pytanie: czy to ma związek z wypadkami motocyklistów? A

Analiza sytuacji w ruchu drogowym, cd Jak może zmienić się opisywana poprzednio sytuacja drogowa, jeśli pojawi się motocyklista, który chce wykorzystać możliwości techniczne swojego pojazdu. Zdolność pojazdów do przyspieszania: - samochody osobowe, 2 – 3 m/s - motocykl średniej klasy 4 – 6 m/s - motocykl wysokiej klasy 6 – 8 m/s 2 2 2

Ponownie analizujemy tę samą sytuację drogową Ponownie analizujemy tę samą sytuację drogową. Jednak teraz między samochodami, które ruszyły na poprzednim skrzyżowaniu, jedzie motocyklista. Kierowca samochodu A nie widzi motocyklisty, który jest za samochodami. Motocyklista nie widzi też samochodu A. Motocyklista A Czas t=0

Motocyklista, widząc pusty odcinek drogi, przyspiesza stosownie do możliwości trakcyjnych swojego pojazdu. Od tej chwili sytuacja zmienia się gwałtownie. Kierowca samochodu A, nie widząc motocykla, kontynuuje wjazd na skrzyżowanie i obserwuje jego prawą stronę.

Kierowca obserwuje prawą stronę skrzyżowania, bo tam są widoczne jadące pojazdy. Jest druga sekunda. Czas przeciętnej reakcji kierowcy w ruchu drogowym wynosi ok.. 1 sekundy.

Czas Mamy typowy wypadek drogowy z udziałem motocyklisty. Zderzenie motocykla z samochodem

Powypadkowe położenie pojazdów w czwartej sekundzie od początku analizowanej sytuacji. Wykorzystano obliczenia symulacyjne w programie V - SIM

Dziękuję za uwagę!