Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów Opracował Leon Prochowski, 19 maja 2009
Liczba pojazdów, a liczba wypadków Ofiary wypadków Liczba wypadków
Tendencje zmian liczby pojazdów i wypadków w Polsce; lata 2002 - 2008 Liczba pojazdów Ofiary wypadków Liczba wypadków
Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów Motocykliści, zabici w wypadkach Liczba pojazdów Liczba ofiar wypadków, ogółem
Tendencje zmian liczby wypadków i ich ofiar w Polsce; Lata 2002 - 2008 Motocykliści, ofiary wypadków Liczba pojazdów Ofiary wypadków, ogółem
Tendencje zmian liczby wypadków motocyklistów na Mazowszu; 2002- 2008 Wzrost ofiar wśród motocyklistów na Mazowszu 230% od 2002 roku Pojazdy na Mazowszu Liczba zabitych, ogółem
Typowe sytuacje krytyczne w ruchu drogowym z udziałem motocykli Kierowca samochodu A nie zauważył motocyklisty i wyjeżdża z ulicy podporządkowanej. To ponad 40% wypadków z udziałem motocyklistów. A
Typowe sytuacje krytyczne w ruchu drogowym z udziałem motocykli Kierowca samochodu A wykonuje skręt w lewo nie widząc nadjeżdżającego motocyklisty. To prawie 25% wypadków z udziałem motocyklistów. A
Analiza wypadków drogowych Analiza obejmuje rzeczywiste wypadki drogowe i symulacje komputerowe. Cel badań: poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Główne obszary badań: - dynamika sytuacji krytycznej; - biomechanika procesów powstawania obrażeń, - możliwości doskonalenia konstrukcji urządzeń ochronnych. Programy komputerowe: V – SIM, PC Crash, HVE, LS – Dyna.
Typowa sytuacja w ruchu drogowym Typowa sytuacja w ruchu drogowym o dużym natężeniu. Kierowca samochodu z ulicy podporządkowanej stara się włączyć do ruchu. Jednak czas, którym dysponuje na wykonanie tego manewru, jest bardzo krótki. Symulacja komputerowa. Uwzględniono właściwości trakcyjne i osiągi przedstawianych pojazdów, czas reakcji kierowców, zdolność przyspieszania pojazdów oraz typowe zachowania w ruchu drogowym.
Analizowana sytuacja drogowa. Ulicą główną jadą samochody Analizowana sytuacja drogowa. Ulicą główną jadą samochody. Z ulicy podporządkowanej kierowca samochodu A chce włączyć się do ruchu. Obserwuje lewą stronę skrzyżowania i ocenia sytuację jako bezpieczną. A Czas t=0
Kierowca A kontynuuje wjazd na skrzyżowanie obserwując jego prawą stronę, z której też nadjeżdżają samochody A
Sytuacja jest bezpieczna, samochody nadjeżdżają z obu stron Sytuacja jest bezpieczna, samochody nadjeżdżają z obu stron. Kierowca przyspiesza. Upływa druga sekunda.
Kierowca obserwując prawą stronę skrzyżowania stara się bezpiecznie włączyć do ruchu.
Manewr włączenia się do ruchu kierowcy samochodu A, jadącego z ulicy podporządkowanej, przebiegł bezpiecznie. Jest czwarta sekunda wykonywania manewru. Pytanie: czy to ma związek z wypadkami motocyklistów? A
Analiza sytuacji w ruchu drogowym, cd Jak może zmienić się opisywana poprzednio sytuacja drogowa, jeśli pojawi się motocyklista, który chce wykorzystać możliwości techniczne swojego pojazdu. Zdolność pojazdów do przyspieszania: - samochody osobowe, 2 – 3 m/s - motocykl średniej klasy 4 – 6 m/s - motocykl wysokiej klasy 6 – 8 m/s 2 2 2
Ponownie analizujemy tę samą sytuację drogową Ponownie analizujemy tę samą sytuację drogową. Jednak teraz między samochodami, które ruszyły na poprzednim skrzyżowaniu, jedzie motocyklista. Kierowca samochodu A nie widzi motocyklisty, który jest za samochodami. Motocyklista nie widzi też samochodu A. Motocyklista A Czas t=0
Motocyklista, widząc pusty odcinek drogi, przyspiesza stosownie do możliwości trakcyjnych swojego pojazdu. Od tej chwili sytuacja zmienia się gwałtownie. Kierowca samochodu A, nie widząc motocykla, kontynuuje wjazd na skrzyżowanie i obserwuje jego prawą stronę.
Kierowca obserwuje prawą stronę skrzyżowania, bo tam są widoczne jadące pojazdy. Jest druga sekunda. Czas przeciętnej reakcji kierowcy w ruchu drogowym wynosi ok.. 1 sekundy.
Czas Mamy typowy wypadek drogowy z udziałem motocyklisty. Zderzenie motocykla z samochodem
Powypadkowe położenie pojazdów w czwartej sekundzie od początku analizowanej sytuacji. Wykorzystano obliczenia symulacyjne w programie V - SIM
Dziękuję za uwagę!