Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

TERMODYNAMIKA CHEMICZNA
I zasada termodynamiki
Tajemniczy świat atomu
Stany skupienia.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WYZNACZANIE TEMPERATURY WRZENIA WODY
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie Gimnazjum IM.KSIĄŻĄT POMORZA ZACHODNIEGO W TRZEBIATOWIE ID grupy: 98/54_MF_G1 98/46_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Brzeźnicy ID grupy:
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Układy i procesy termodynamiczne
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Przejścia fazowe Zjawiska transportu
Zmiany stanów skupienia
Temperatura, ciśnienie, energia wewnętrzna i ciepło.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Zjawiska fizyczne w gastronomii
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
1.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Podstawy Biotermodynamiki
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum Manowo ID grupy: 98/20_mf_g1
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Gimnazjum nr 1 im. Bohaterów Monte Cassino w Złocieńcu
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
TERMODYNAMIKA – PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI Magdalena Staszel
Test sprawdzający.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
1.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Rozkład Maxwella i Boltzmana
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Stany skupienia wody.
DYFUZJA.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Miejskie Gimnazjum im. St. Dulewicza w Darłowie ID grupy: 98/57_MF_G1 Opiekun: Alicja Słoma Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: „Zbadajmy stany skupienia’’ Semestr/rok szkolny: semestr II / 2010-2011

Wielcy badacze stanów skupienia

Lord Kelvin Fizyk angielski. Sformułował drugą zasadę termodynamiki, badacz elektryczności i magnetyzmu. W roku 1848 odkrył istnienie zera absolutnego temperatury, cztery lata później wraz z Jamesem Joulem zademonstrował fakt ochładzania się rozprężającego się gazu. Na jego cześć jednostkę temperatury nazwano kelwinem.

John Dalton Żyjący w latach 1766-1844 był pierwszym chemikiem, który w tłumaczeniu różnych zjawisk posługiwał się teorią atomistyczną. Badał on gazy - odkrył prawa ciśnień cząstkowych mówiące, iż ciśnienie mieszaniny gazów nie reagujących ze sobą równe jest sumie ciśnień jakie wywierałyby poszczególne składniki mieszaniny umieszczone osobno w tej samej objętości jaką zajmuje ta mieszanina

Filon z Bizancjum Przypisuje się mu wynalezienie pierwszego termoskopu: w 210 roku p.n.e. opisał przyrząd pozwalający na określenie różnicy temperatur, którego zasada działania opierała się na wykorzystaniu zjawiska rozszerzalności cieplnej gazów. Przyrząd ten składał się z jednostronnie zasklepionej rurki, której otwarty koniec zanurzony był w naczyniu napełnionym cieczą - winem lub octem. Z jego opisów skorzystał dopiero Galileusz, który w 1582 roku zbudował przyrząd nazwany przez niego termoskopem.

(tzw. materia fermionowa), W potocznym rozumieniu ogół obiektywnie istniejących przedmiotów fizycznych poznawalnych zmysłami. W fizyce stosuje się termin „materia” na określenie, co najmniej, trzech różnych kategorii obiektów: Z masą (spoczynkową), jako atrybutem – materia to wszystkie obiekty, o różnej od zera masie spoczynkowej (tzw. materia masywna), Bazująca na określeniu jej cząstek fundamentalnych – materia to wszystkie obiekty złożone z elementarnych fermionów (tzw. materia fermionowa), Bazująca na częstości występowania w naszej okolicy Wszechświata – materia to wszystkie obiekty złożone z tej, z dwu (o identycznej masie i czasie życia, ale o przeciwnym znaku ładunku elektrycznego oraz wszystkich addytywnych liczb kwantowych), odmian cząstek elementarnych, która przeważa w naszej okolicy Wszechświata.

Ciepło Ciepło – w fizyce to jeden z dwóch sposobów, obok pracy, przekazywania energii wewnętrznej układowi termodynamicznemu. Jest to przekazywanie energii chaotycznego ruchu cząstek (atomów, cząsteczek, jonów) w zderzeniach cząstek tworzących układy makroskopowe pozostające we wzajemnym kontakcie; oznacza formę zmian energii, nie zaś jedną z form energii .

Temperatura Temperatura jest miarą nagrzania danego ciała. Do jej mierzenia służy termometr z wyznaczoną skalą. W większości krajów stosuje się skalę Celsjusza, na której temperatura zamarzania wody wynosi 0 °C, wrzenia zaś – 100 °C . Temperatury poniżej zera są podawane jako wartości ujemnej.

Stany skupienia materii Ciało stałe Ciecz Gaz Plazma

Ciało stałe Substancja w tym stanie ma w ustalonych warunkach określony kształt i objętość, a poddana działaniu niewielkich sił zewnętrznych nie odkształca się trwale; z tymi właściwościami wiąże się też mała ściśliwość ciał stałych. Rozróżnia się krystaliczne i bezpostaciowe ciała stałe. Model budowy krystalicznego ciała stałego.

Ciecz Substancja w tym stanie nie ma własnego kształtu, a przyjmuje kształt naczynia, w którym jest umieszczona, wypełniając go do pewnego poziomu. Cząsteczki w cieczach są luźno położone

Gaz Stan skupienia materii, w którym ciało fizyczne łatwo zmienia kształt i zajmuje całą dostępną mu przestrzeń. Cząsteczki w gazach są bardzo luźno rozmieszczone

Plazma Plazma: to zjonizowany gaz o odpowiednio dużej koncentracji cząstek naładowanych w postaci jonów i elektronów. Proces powstawania w gazie jonów i elektronów nazywamy jonizacją gazu. Na ogół gaz przed jonizacją jest elektrycznie obojętny, więc zgodnie z zasadą zachowania ładunku wytworzona plazma będzie również obojętna, ponieważ będzie zawierać jednakowe ilości ładunków dodatnich i ujemnych. Wyróżniamy dwa rodzaje plazmy: Plazma gorąca Plazma zimna

Plazma gorąca Jądro Słońca

Wyładowania atmosferyczne Plazma zimna Wyładowania atmosferyczne

Wykres topnienia parafiny

Badamy rozszerzalność cieplną ciał stałych Ciała stałe pod wpływem ciepła zmieniają swój kształt, długość. Doświadczenie I Potrzebne materiały: -pierścień -metalowa -kula(mieszcząca się w pierścieniu) -świeca -zapałki 1.Zimna kulka przechodzi przez pierścień. 2.Poprzez ogrzanie kulka zwiększyła swoją objętość 3.Po podgrzaniu nie zmieściła się ona w obręczy pierścienia. Wniosek: metale pod wpływem ciepła zwiększają swą objętość, ponieważ pobierają ciepło.

Doświadczenie II Potrzebne materiały: -zlewka z gorącą wodą, zgnieciona piłeczka do tenisa stołowego. 1.Zgnieciona piłeczka została umieszczona w zlewce z gorącą wodą. 2.Piłeczka wróciła do swojego pierwotnego kształtu. Wniosek: Pod wpływem dostarczonego ciepła gazy rozszerzają się. 

Doświadczenie III Potrzebne materiały: - zlewka - probówka - denaturat - gorąca woda - rurka szklana z korkiem 1.Denaturat został wlany do probówki, do której następnie została przymocowana szklana rurka z korkiem. 2.Przygotowany materiał włożony został do zlewki z gorącą wodą. 3.Po upływie kilku sekund, w rurce podniósł się poziom denaturatu. 4. Do zlewki włożono również probówkę wypełnioną wodą. Objętość tej cieczy również się podniosła, ale w wolniejszym tempie. Wniosek: Każda ciecz rozszerza się w innym przedziale czasowym

Wykres przemian fazowych „S”- sublimacja: przejście z fazy krystalicznej do gazowej. „R”- resublimacja: przejście z fazy gazowej do krystalicznej. „T”- topnienie: przejście z fazy krystalicznej do fazy ciekłej. „K”- krzepnięcie: przejście od fazy ciekłej do fazy krystalicznej. „P”- parowanie: przejście od fazy ciekłej do gazowej. „Sk”- skraplanie: przejście od fazy gazowej do ciekłej.

Topnienie To przemiana fazowa, polegająca na przejściu substancji ze stanu stałego w stan ciekły.

Krzepnięcie Proces przechodzenia ciała ze stanu ciekłego w stan stały. Suchy lód

Parowanie Proces zmiany stanu skupienia, przechodzenia z fazy ciekłej danej substancji w fazę gazową (parę) zachodzący z reguły na powierzchni cieczy. Może odbywać się w całym zakresie ciśnień i temperatur, w których mogą współistnieć z sobą obie fazy.

Sublimacja Sublimacja – przemiana fazowa bezpośredniego przejścia ze stanu stałego w stan gazowy z pominięciem stanu ciekłego. Mgła powstająca w wyniku sublimacji suchego lodu

Resublimacja Resublimacja jest procesem odwrotnym do sublimacji. W wyniku resublimacji wody (pary wodnej) powstaje szron, szadź.

Autorzy Hubert Rudzki Patryk Kuras Sławek Gryciuk Marta Bukowska Sebastian Bikuń Agata Walczuk Emilia Wicińska Sara Oleksiak Oliwia Krzyżaniak Agata Marcinkowska

Źródła http://www.itforus.oeiizk.waw.pl/polish/tresc/pl/Cooling%20PL.pdf http://stany-skupienia.bizhat.com/lod.html http://www.tryba.cba.pl/fizyka/klasa2/stanskupienia.pdf http://www.profesor.pl/publikacja,20466,Konspekty,Trzy-stany-skupienia-substancji-Konspekt-lekcji-fizyki http://www.edukacja.edux.pl/p-4266-test-z-fizyki-w-klasie-i-gimnazjum.php http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Fizyka:Gimnazjum/Zjawiska_cieplne#Trzy_stany_skupienia.2C_przemiany_fazowe http://www.cdniku.pl/pliki/przemiany.pdf http://home.schule.at/lernen/Download/tewise/modules/4/thermodynamics-pl.pdf - bardzo dobra z symulacjami http://www.zespol.pietrowicewielkie.pl/dokumenty/sub_chem.pdf http://www.bialystok.edu.pl/cen/archiwum/mat_dyd/fizyka/konlekfiz.htm http://pl.wikipedia.org