Kolegium Prorektorów ds. Nauki Uczelni Technicznych Modele i przykłady implementacji komercjalizacji badań Henryk Krawczyk rektor PG Definicja problemu komercjalizacji Systematyka proponowanych modeli Prezentacja wybranych implementacji Metoda wyboru rozwiązania Kolegium Prorektorów ds. Nauki Uczelni Technicznych Kołobrzeg, 04.06.2011 r.
Komercjalizacja badań – model prosty wiedza pieniądze badania wyniki rozwiązanie prototyp rynek produkt Schematy komercjalizacji Sprzedaż wyników prac badawczych i rozwojowych (B + R) Udzielenie licencji na wyniki prac B + R Wniesienie wyników prac B + R do spółki http://www.mnisw.gov.pl/praktyczna_komercjalizacja
Problemy komercjalizacji uczelnia zespół B + R ochrona praw tajemnica rozliczenie kosztów wycena B + R podatki, VAT przeniesienie praw spółka spin - off aport udziały uczelnie mogą prowadzić działalność gospodarczą uczelnie mogą tworzyć spółki uczelnie mogą nabywać udziały w spółkach licencje: wyłączne / niewyłączne pełne / ograniczone otwarte Ochrona wyników praw Własność przemysłowa: wynalazki (patenty), wzory przemysłowe (prawa z rejestracji), wzory użytkowe (prawo ochronne), utwory (prawo autorskie)
Uwarunkowania komercjalizacji otoczenie zewnętrzne - globalne otoczenie zewnętrzne - lokalne uczelnia zespół badawczy B + R
Złoty trójkąt – ujęcie globalne administracja warunki działalności uczelnia przemysł/biznes wiedza/rozwiązania produkty/rynek Czy sprzyjające warunki komercjalizacji ? Czy wiedza jest towarem rynkowym ? Czy rynek potrzebuje uczelni ?
Administracja dobre strony słabe strony presja społeczna bariery prawne: przetargi, zamówienia / ZUS wymiana pokoleniowa kadry niskiej jakości ................................. ................................
Przemysł / biznes dobre strony słabe strony globalna konkurencja zakup licencji zagranicznej fundusze unijne mały potencjał finansowy ................................. ................................
Uczelnia dobre strony słabe strony poziom kadry i studentów rozproszenie badań wprowadzane zmiany niskie nakłady na badania ................................. ................................
Potrzeba udoskonaleń modelu Zbyt ogólny poziom opisu modelu Brak szczegółowych mechanizmów wspomagających współpracę Ograniczenia co do liczby i roli podmiotów < konkrety są źródłem problemów >
Złoty kwadrat administracja warunki uczelnia przemysł/biznes produkty/rynek wiedza/pomysły instytucje pośredniczące mechanizmy wspomagające
Instytucje pośredniczące (1) Parki technologiczne, CTT, inkubatory Stowarzyszenia, agencje rządowe, regionalne, uczelniane Spółki celowe, spółki profesjonalne, spin – offy Instytucje międzynarodowe, współfinansowanie działalności (banki)
Instytucje pośredniczące (2) dobre strony słabe strony lepsze wykorzystanie szans rozmaitość rozwiązań i zadań wyraźny podział ról koszty dodatkowe ................................. ................................
Konieczność dalszego uszczegółowienia modelu Zbyt ogólny poziom opisu i przejście od podmiotów do ludzi uczestniczących w procesie komercjalizacji (aktorów) Możliwość wprowadzenia mechanizmów bądź specjalistów podtrzymujących współpracę Wykorzystanie możliwości innowacyjności, kreatywności i etyki Nowe podejście do koordynacji działań: scentralizowane, rozproszone
Przykład rozwiązania scentralizowanego ocena działalności zespół badawczy <wynalazca> spółki córki <typu spin - off> spółka celowa możliwości – warunki działalności
jednostki pośredniczące Złoty trójkąt i koło administracja jednostki pośredniczące uczelnia przemysł/biznes <podejście rozproszone>
Model rozwoju transferu technologii wynalazca specjalista rozwoju technologii komitet patentowy doradcza grupa biznesowa zespół marketingowo-licencyjny (komercjalizacja produktu)
Scenariusz uzgodnień 1. Specjalista rozwoju technologii rozpoznanie segmentu rynku znalezienie potencjalnych zainteresowanych koordynowanie współpracy z wynalazcami 2. Wykaz dodatkowych badań i eksperymentów – zalecenia usprawnień 3. Rekomendacja dla Doradczej Grupy Biznesowej (eksperci inż., przedstawiciele biznesu, agencji rozwojowych, regionalnych przedstawicieli przedsiębiorców) 4. Dane przy przygotowaniu porozumienia i jego realizacji przez zespół marketingowo-komercjalizacyjny
Organizacja komercjalizacji na PG Centrum Wiedzy i Przedsię – biorczości <lP> spółka celowa PG zespoły badawcze <wynalazcy> LAB firmy uczelniane firmy zewnętrzne ..... SO Boundary spanners Excento.pl pożyczka /spłata długu
Uwagi końcowe 1. Ryzyko działalności r y z y k o nowa firma udzielenie licencji sprzedaż technologii korzyści finansowe r y z y k o z a a n g a ż o w a n i e 2. Różnorodność podejść 3. Wspomaganie IT (e-uczelnia) 4. Długoterminowość sukcesów