Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Gryficach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Advertisements

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
GIMNAZJUM IM. MIESZKA I W CEDYNI MATEMATYCZNO - FIZYCZNA
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM W WIERZBNIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Manowie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Brzeźnicy ID grupy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wierzbnie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
GĘSTOŚĆ.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Cele projektu: kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Gryficach ID grupy: 98/22_mf_g2 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Gęstość materii Semestr I Rok szkolny 2009/2010

Opiekun Elżbieta Grządziel Iza Chomiakowska Grzegorz Piotrowski Karina Górecka Kamila Jędzejczak Grupa 2 Luiza Terka Milena Jurkowska Stawicka Kamila Michał Formaniuk Bartosz Husa Oskar Szyjanowski Róża Trukan Jakub Szatkowski Krzysztof Sosnowski Opiekun Elżbieta Grządziel

Na początek Skazani byliśmy na 12 zajęć, które odbyliśmy pełnym  składem. Opiekunem naszej grupy jest p. Elżbieta Grządziel. Ogólnie zajęcia był trochę nudnawe ponieważ z góry na dół mieliśmy narzucone to co mamy zrobić, a sprzęt bardzo opóźnił się przez co nie mogliśmy zacząć normalnej pracy, ale było fajnie i z humorem 

Wykład prowadzony przez dr Małgorzatę Makiewicz Fraktale Zbiór Cantora Wacław Sierpiński ,,Dywan Sierpińskiego” Euklides-Elementy-300 lat p.n.e. V postulat Euklidesa Wstęga Möbiusa 1946-pierwszy komputer ,,Eniac”

Trochę teorii… O gęstości materii Gęstość jest wielkością służącą do porównywania ciężarów różnych materiałów. Gęstość (masa właściwa) – jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości ρ=m/V Jednostką gęstości w układzie SI jest kilogram na metr sześcienny.

Jak wyznaczamy gęstość Gęstość ciał stałych i ciekłych można wyznaczyć przez ważenie próbek o znanej objętości. Przy wyznaczaniu gęstości cieczy stosuje się również aerometry. Areometry wypełnione cieczą o znanej gęstości mogą służyć do wyznaczania gęstości innych cieczy.

Aerometr Areometr to rurka szklana, której górna wydłużona część (trzpień) zaopatrzona jest  w skalę, część dolna w postaci bańki wypełniona jest śrutem, co pozwala na utrzymanie pozycji pionowej przyrządu zanurzonego w cieczy.  Po zanurzeniu areometru w cieczy ustala się stan równowagi pomiędzy ciężarem areometru, a ciężarem wypartej cieczy.

Gęstość - przykłady Gęstości różnych ciał znanych nam z doświadczenia są różne. Najlżejsze są gazy, które mają gęstości setki razy mniejsze niż ciała stałe, czy ciecze. Zbliżoną gęstość średnią ma ciało człowieka. Ciepła woda ma gęstość mniejszą niż 1000 kg/m3. Dlatego człowiek może bez obciążenia nurkować. woda 1000 kg/m3 Lód jest lżejszy od wody - dzięki czemu pływa na jej powierzchni. Sytuacja, w której jakaś substancja w stanie stałym jest lżejsza niż w stanie ciekłym zdarza się w przyrodzie bardzo rzadko - woda jest substancją wyjątkową. lód 917 kg/m3

Gęstość przykłady Powietrze jest ok. 770 razy lżejsze od wody, ale w pustej otwartej sporej beczce jest około kilograma powietrza. A wydaje się że jest tam całkiem pusto... powietrze 1,3 kg/m3 Nie najcięższe wśród metali, bo np. złoto jest ponad 2 razy cięższe, a platyna jest jeszcze cięższa od złota. żelazo 7 800 kg/m3 Biały karzeł, to gwiazda bardzo ściśnięta. Ogólnie gęstości białych karłów zbliżają się do miliona ton na metr sześcienny, czyli łyżeczka tej materii byłaby nie do udźwignięcia przez człowieka. biały karzeł rzędu 109 kg/m3

Gęstość obiektów we wszechświecie Największą gęstość ma czarna dziura. Jest mała i bardzo ciężka więc wchłania wszystko włącznie ze światłem. Jest ciałem stałym o ogromnej gęstości (gdyby Ziemia wpadła w czarną dziurę to miałaby objętość 1cm³). Najmniejszą gęstość ma protogwiazda, czyli przodek gwiazdy.

Gęstość obiektów we wszechświecie Supermasywne czarne dziury mają pewne interesujące własności, odróżniające je od czarnych dziur o niewielkich masach średnia gęstość takiego obiektu może być bardzo mała, nawet niższa niż gęstość wody. Wynika to z faktu, iż promień czarnej dziury wzrasta liniowo ze wzrostem jej masy, w konsekwencji czego jej średnia gęstość maleje znacznie szybciej.

Inne jednostki gęstości g/dm3 kg/m3 g/cm3 km/dm3 kg/cm3

Ciekawe zadania i ich rozwiązania Zad 1 Dlaczego gęstość wody morskiej jest większa od gęstości wody rzecznej? Rozwiązanie: Ponieważ woda morska jest słona . Sól ma większą gęstość niż woda, więc jej roztwór też.

Ciekawe zadania i ich rozwiązania Zad 2 Gęstość aluminium wynosi 2600kg/m3. Jaką masę ma kostka aluminiowa o krawędziach 2cm? Rozwiązanie: p=2600kg/m3 = 2,6 g/cm3 V= 2 x 2 x 2 =8cm3 p= m/V m= p x V m= 8 x 2,6 = 20,8g

Ciekawe zadania i ich rozwiązania Zad3 Jaka jest masa powietrza w sali lekcyjnej o wymiarach 5m x 10m x 3m? Porównaj ją z masą własnego ciała. Rozwiązanie: V=5 x 10 x 3 =150m3 Pp =1,29kg/m3 M= p x V M= 150 x 1,29 = 193,5kg Masa ciała : 50kg 193,5/50=3,87

Szóste Zajęcia Wykonanie tablic gęstości ciał stałych cieczy

Ósme Zajęcia Zaprezentowanie „wiaderka” Archimedesa Wykonywanie zadań dotyczących obliczania gęstości ciał stałych cieczy regularnych nieregularnych

DOŚWIADCZENIE Zbudowaliśmy dźwignię dwustronną . Na obu końcach ustawiliśmy szklanki z następującą zawartością: W pierwszej szklance znajdowała się woda 82 cm3 wody z 118 cm3 cukru. Druga natomiast była pusta, czekaliśmy aż naleje się do niej cola.

Doświadczenie Po 8 min 36 s. dźwignia ruszyła się i przez moment była w położeniu równowagi po czym Luizka zabrała szklankę z colą, woda wylała się na podłogę. Wszyscy się lepili, a najbardziej podłoga.

Doświadczenie cd… Colę przelaliśmy do menzurki, a następnie odczytaliśmy jaką ma objętość. Wyszło nam 225 ml Coli, w takim razie wychodzi że Cola w przybliżeniu ma taką samą gęstość jak woda ze 100gr cukru. Po tym panowie skonsumowali zawartość menzurki.

Arkusz wspomagający obliczenia (dla bryły w kształcie prostopadłościanu)

Dziękujemy za uwagę