Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Advertisements

Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk, Ewa Czech PP-P „Osiek” Gdańsk, Aldona Czyżewska PP-P Kwidzyn, Monika Gołubiew KO Gdańsk, Anna Kamińska PP-P Kościerzyna, Elżbieta Kotlewska – Mokwa KO Gdańsk, Lucyna Lewandowska PP-P Nr 1Gdynia, Ewa Liszewska PP-P Nr3 Gdańsk, Małgorzata Sędziak PP-P Wejherowo, Urszula Szyca – Modras PP-P Bytów, Barbara Tocha PP-P Tczew

Podstawa prawna w oparciu, o którą poradnia psychologiczno – pedagogiczna wspiera wychowawczą funkcję szkoły: rozporządzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2003 roku Nr 5, poz. 46) rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 roku w sprawie zasad działania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 roku Nr 11, poz. 114) rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 roku w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U. z 2003 roku Nr 26, poz. 226)

W ramach swoich zadań poradnie psychologiczno - pedagogiczne przygotowują i realizują kompleksową ofertę adresowaną do trzech grup odbiorców: uczniów, rodziców i nauczycieli. Działania w ramach tej oferty są ze sobą powiązane i tworzą system pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w którym podmiotem oddziaływań jest dziecko. Celem podejmowanych działań jest poprawa funkcjonowania dziecka w środowisku przedszkolnym, szkolnym oraz rodzinnym.

Oferta pomocy psychologiczno – pedagogicznej opracowywana jest co roku z uwzględnieniem: diagnozy potrzeb środowiska możliwości kompetencyjnych standardów udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom priorytetów określonych przez Ministra Edukacji Narodowej i Pomorskiego Kuratora Oświaty

Wspomaganie wychowawczej funkcji szkoły przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną realizowane jest na dwóch płaszczyznach: działania ogólnowychowawcze skierowane do wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli – praca poradni jest uzupełnieniem działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły; działania pomocowe i interwencyjne podejmowane wobec dzieci i młodzieży ujawniającej zachowania problemowe – praca poradni ukierunkowana jest na bezpośrednią pomoc konkretnym osobom czy grupom

W ramach wspomagania szkół na pierwszej płaszczyźnie poradnia podejmuje działania wynikające ze szkolnego programu wychowawczego i szkolnego programu profilaktyki oraz wspierania rodziców i nauczycieli w rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych. Formy realizacji to: grupy wsparcia dla pedagogów szkolnych, psychologów i nauczycieli wychowawców spotkania psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli – realizacja programu „Szkoła dla rodziców i wychowawców” spotkania tematyczne dla rad pedagogicznych szkół i placówek oraz grup rodziców zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży z zakresu komunikacji, rozwiązywania konfliktów, rozumienia siebie, radzenia sobie ze stresem, umiejętności podejmowania decyzji, radzenia sobie z emocjami

W ramach wspomagania szkół na pierwszej płaszczyźnie poradnia podejmuje działania wynikające ze szkolnego programu wychowawczego i szkolnego programu profilaktyki oraz wspierania rodziców i nauczycieli w rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych. Formy realizacji to (cd.) programy profilaktyczne realizowane na terenie szkół i placówek przez pracowników poradni współpraca ze szkołami w zakresie opracowywania diagnozy problemowej środowiska szkolnego indywidualne konsultacje udzielane uczniom, rodzicom, nauczycielom upowszechnianie wiedzy z zakresu psychologii wychowawczej i rozwojowej

W ramach wspomagania szkół na drugiej płaszczyźnie poradnia: a) wspiera rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Formy realizacji to: diagnozowanie, opiniowanie i orzekanie w sprawach uczniów zagrożonych niedostosowaniem i zagrożonych uzależnieniem zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka indywidualne konsultacje udzielanie rodzicom i nauczycielom w kontakcie osobistym oraz poprzez telefon zaufania indywidualna psychoterapia

W ramach wspomagania szkół na drugiej płaszczyźnie poradnia: b) podejmują działania interwencyjne. Najczęstsze przyczyny działań interwencyjnych to: kryzysy rozwojowe uwarunkowane trudną sytuacją rodzinną i niepowodzeniami szkolnymi samobójstwa dzieci i młodzieży zdarzenia traumatyczne o charakterze lokalnym: powodzie, pożary i inne klęski żywiołowe oraz wypadki, którym ulegają dzieci i młodzież

Wnioski: zwiększenie liczby specjalistów w szkołach i placówkach, zwłaszcza psychologów i socjoterapeutów w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz ustalenie standardów zatrudnianych specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej tak, aby te standardy odpowiadały autentycznym potrzebom dzieci i młodzieży wymagających pomocy i stymulacji rozwoju

Wnioski: powoływanie zespołów interdyscyplinarnych w poradniach złożonych ze specjalistów, nauczycieli i rodziców w celu rozwiązywania określonych problemów uczniów

Wnioski: podjęcie pracy z rodziną w szerszym zakresie, także uregulowanie prawne obligujące rodziców do korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w poradni w sytuacjach trudnych oraz opracowanie procedur postępowania w sytuacjach, gdy rodzice odmawiają współpracy ze szkołą i poradnią, a tym samym działają na szkodę dziecka

Wnioski: w ramach działań profilaktycznych zwiększenie liczby świetlic profilaktycznych w szkołach i placówkach, zajęć pozalekcyjnych i bezpłatnych zajęć pozaszkolnych

Wnioski: zwiększenie oferty zajęć psychoedukacyjnych dla nauczycieli podnoszących ich kompetencje wychowawcze

Wnioski: odciążenie poradni od zadań formalnych, takich jak np.: opiniowanie w sprawie dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego dla uczniów z dysleksją

Zapraszamy do współpracy. www.kuratorium.gda.pl