Współpraca nauczycieli z rodzicami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Advertisements

Wychowawca klasy- role i zadania
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Plan Działań Wspierających w praktyce.
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Anna Paszkowska-Rogacz
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
AUTOPREZENTACJA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
6 kroków do porozumienia
FLOW Rzecz o efektywności w biznesie Jacek Rozenek Jan Marcinowski.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Rozwój społeczny dziecka
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Co chcieliśmy osiągnąć?
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Umiejętność obserwacji.
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawowe umiejętności pomagania
MODUŁ 1 TEMAT 2 POZIOM 2 Współpraca z różnymi osobowościa mi.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

Współpraca nauczycieli z rodzicami -czyli o nauczycielskich obowiązkach i o tym jak rozmawiać, aby się porozumieć...

Współpraca nauczycieli z rodzicami dzieci/uczniów Korzyści: *Zintegrowanie oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych *Podniesienie efektywności działań realizowanych w szkole *Lepsze poznanie/rozumienie ucznia zarówno przez nauczycieli jak i rodziców *Rola edukacyjna * Buduje poczucie ważności, podmiotowości i sprawstwa

Współczesny nauczyciel Nauczyciel /specjalista Nauczyciel /terapeuta Realizuje podstawę programową Diagnozuje/poznaje ucznia Opracowuje program – indywidualizuje nauczanie Realizuje i dokonuje ewaluacji programu Odpowiada za efekty działań edukacyjnych Nawiązuje kontakt współpracuje z uczniam i rodzicami Pełni rolę edukatora Rozumie motywy postępowania Pomaga rodzicom zrozumieć swoje dziecko i nawiązać dobre relacje Pomaga rozwiązać trudne problemy i konflikty Kształtuje u rodziców adekwatną ocenę swojej sytuacji Wskazuje, gdzie szukać pomocy

Kim są rodzice niepełnosprawnego dziecka? Stanowią przekrój społeczeństwa, a rodzicielstwa uczą się w ekstremalnie trudnych warunkach T. Gordon „Wychowanie bez porażek”: „rodziców się oskarża, ale się ich nie szkoli” „aby zostać nauczycielem należy skończyć studia, aby zostać inżynierem należy skończyć studia, aby być rodzicem nie trzeba nawet szkoły podstawowej” „nie można od rodziców wymagać idealnych z naszego punktu widzenia decyzji, zachowań, jeśli uprzednio nie powiemy im o wielu ważnych zagadnieniach pedagogiczno - psychologicznych, które dla nas pedagogów są oczywiste, a dla rodziców często nieznane i niezrozumiałe”

Jak być nauczycielem-terapeutą? Co robić Czego nie robić ZAWSZE: zachowaj spokój Buduj poczucie ważności i porozumienia (wspólny cel) Używaj przystępnego języka Mów na temat, rzeczowo i jasno Liczą się fakty Parafrazuj i odzwierciedlaj Okazuj empatyczne zrozumienie Pomagaj rozmówcom zrozumieć ich uczucia Zadawaj pytania otwarte Słuchaj, słuchaj, słuchaj... Nie składaj pochopnych obietnic Nie okazuj niedowierzania Nie pochlebiaj rozmówcy Nie minimalizuj i nie trywializuj problemów Nie przerywaj Nie dąż do szybkiego zakończenia Nie praw banałów Nie przerywaj krótkich przerw Nie zapominaj o spotkaniach

„Natura dała nam jeden język i dwoje uszu abyśmy dwa razy więcej słuchali niż mówili”

Jak słuchać drugiej osoby? Aktywnie i z zaangażowaniem Wyeliminować czynniki zakłócające np.. inne myśli, problemy osobiste Zapamiętywać/zapisywać przekazane informacje Odczytywać komunikaty niewerbalne (7%komunikatu przekazują słowa, 38% modulacja, 55%zachowanie): postawa ciała, gesty i wyraz twarzy; Halo effect ( inaczej: efekt Golemana, efekt aureoli) Słuchanie siebie czyli „trzecie ucho” Zaakceptować krótkie przerwy i chwile milczenia Zachować spokój

Konfrontacja-czyli jak? Wyraźnie określ cel spotkania: informacje, rozwiązanie problemu, wskazówki, edukacja... Zastanów się, co może być trudne dla ciebie, co dla rodzica Mów do rodzica tak, aby cię wysłuchał i zrozumiał Podkreślaj jego rolę w pracy z dzieckiem Podkreślaj mocne strony dziecka Trzymaj się tematu Unikaj oceniania, wartościowania oraz wyrażania frustracji oraz niezadowolenia Miej samoświadomość-świadomość własnego systemu wartości, przekonań i uprzedzeń Zachowywać się spokojnie i asertywnie

Jakie „trudności” mogą mieć nauczyciele w bezpośrednim kontakcie z rodzicem: Wrogość- może wynikać z braku wiary w uzyskanie pomocy; poczucia przymusu do rozmowy; Nadmierna uległość-boją się oceniania i krytyki, chcą być dobrze postrzegani; Nadmierna gadatliwość-starają się ukryć zdenerwowanie; Napady złego humoru-zaniepokojenie, unikanie bolesnych tematów; Dłuższe milczenie może wynikać z: obaw, trudności w mówieniu, braku zaufania...

Pamiętajmy o granicach Granice zawodowe dają poczucie bezpieczeństwa Nie wdawać się w rozmowy nie dotyczące bezpośrednio lub pośrednio tematu spotkania Nie mówić (lub jak najmniej) o sobie Forma zwracania się do siebie, jeżeli dotyk, to – tylko podanie ręki Świadomość, kiedy nie można zachować tajemnicy i powiadomić o tym rozmówcę Nie dawać pochopnych obietnic Bezwzględnie dotrzymywać wspólnych ustaleń

Rozwiązania praktyczne *Miejsce do rozmowy i długość spotkania (zwykle wystarcza 30-45 min; maks. 60 min) *Dostępność nauczyciele (rozwiązania przyjęte w szkole np.. dyżury w określone dni) *Notatki z rozmowy – np.. karta kontaktów: informacje o rozmowie, temacie, ustaleniach, termin kolejnego spotkania i in.

Literatura: Gail King: Umiejętności terapeutyczne nauczyciela C. J. Christopher: Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się Carl R. Rogers: Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe T. Gordon: Wychowanie bez porażek Heaton J. A.: Podstawy umiejętności terapeutycznych Poradnik dla rodziców „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka” publikacja w ramach projektu: Nasza Poradnia

Małgorzata Błotnicka Doradca metodyczny ds. kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Gliwickim Ośrodku Metodycznym w Gliwicach, ul. Okrzei 20 Kontakt e-mail: blotnicka@gamil.com Dyżury metodyczne: Poniedziałki godz. 16-18 ZSZS w Gliwicach, ul. Dolnej Wsi74 Sala 13, parter