Interdyscyplinarny wymiar kształcenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOSPODARKA PRZESTRZENNA JAKO WIELOOBSZAROWY KIERUNEK STUDIÓW.
Advertisements

INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Działanie: Wsparcie Biura Karier
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGRODNICZYCH W OSTROWIE
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
WYŻSZA SZKOŁA TECHNICZNA W KATOWICACH
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Kształcenie na kierunku gospodarka przestrzenna w uniwersytetach ekonomicznych na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Prof. dr hab. Tadeusz.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Technik architektury krajobrazu
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
ELEMENTY PROBLEMATYKI MORSKIEJ W DYDAKTYCE GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zarzadzanie projektami UE Moduł G Opiekun dr Renata Lisowska.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Turystyka Historyczna specjalność kierunku HISTORIA.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Gospodarowanie nieruchomościami i usługi publiczne
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI INSTYTUT HISTORYCZNY SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH DOKUMENTALISTYKA.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Administracji i Prawa Kierownik Katedry: dr hab. Małgorzata Baron - Wiaterek.
Socjologia życia publicznego. Socjologia życia publicznego to specjalność: kształcąca absolwentów przygotowanych do analizy funkcjonowania życia publicznego,
MODUŁ ORGANIZACYJNY – MENEDŻER BIZNESU M ODUŁ M ENEDŻER BIZNESU.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Dlaczego warto? wykształcenie inżynierskie + poszukiwane na rynku pracy specjalności ciekawa i dobrze płatna praca po studiach.
Planowanie przestrzenne i gospodarka nieruchomościami Specjalność na kierunku Gospodarka Przestrzenna Studia II stopnia Katedra Gospodarki Przestrzennej.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Planowanie przestrzenne i gospodarka nieruchomościami Specjalność na kierunku Gospodarka Przestrzenna Studia I stopnia Katedra Gospodarki Przestrzennej.
Gospodarowanie nieruchomościami i usługi publiczne Specjalność na kierunku Ekonomia Studia II stopnia Katedra Gospodarki Przestrzennej.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
E- mail: I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. M. KONOPNICKIEJ W SUWAŁKACH.
Współpraca Uniwersytetu Jagiellońskiego z pracodawcami Dobre praktyki na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi Collegium Novum, 25 czerwca 2013.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
LOGISTYKA W SEKTORZE PUBLICZNYM Moduł H 8. Dla kogo ten moduł – cele Kształcenie wyspecjalizowanych kadr zarządzających sektorem publicznym, Sektor publiczny.
Temat wystąpienia: Gospodarka przestrzenna interdyscyplinarnym kierunkiem studiów uniwersyteckich Tadeusz Kudłacz Katedra Gospodarki Regionalnej Uniwersytet.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Konferencja współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa na terenie Powiatu.
Studia miejskie i regionalne
studia I stopnia, profil praktyczny studia inżynierskie
WYNIKI ANKIET EWALUACYJNYCH
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

Interdyscyplinarny wymiar kształcenia Tadeusz Marszał, Elżbieta Kobojek Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej Interdyscyplinarny wymiar kształcenia na kierunku gospodarka przestrzenna w świetle doświadczeń międzywydziałowych studiów w Uniwersytecie Łódzkim

GOSPODARKA PRZESTRZENNA - Racjonalne gospodarowanie i kształtowanie ładu przestrzennego - Dbałość o jakość środowiska przyrodniczego i antropogenicznego - Zastosowanie instrumentów polityki przestrzennej - Definiowanie i rozwiązywanie problemów przestrzennych, właściwie oceniając i hierarchizując różne cele społeczne, ekonomiczne i ekologiczne Zrównoważone gospodarowanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, które łączy elementy różnych dziedzin wiedzy, przede wszystkim tych dotyczących zagadnień przestrzennych i środowiskowych (geografia, urbanistyka, zarządzanie i ekonomika), a także dyscyplin pokrewnych (ekonomia, socjologia, ekologia, geodezja, prawo).

Międzywydziałowy kierunek gospodarka przestrzenna prowadzony przez Wydział Nauk Geograficznych i Wydział Zarządzania Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej Prof. dr hab. T. Marszał Katedra Zarządzania Miastem i Regionem Prof. dr hab. T. Markowski

Efekty kształcenia odnoszą się do następujących obszarów, dziedzin i dyscyplin Obszar wiedzy Dziedzina naukowa Dyscyplina naukowa Obszar nauk przyrodniczych Nauki o Ziemi Nauki biologiczne Geografia Geologia Ekologia Ochrona środowiska Obszar nauk społecznych Nauki ekonomiczne Nauki społeczne Nauki prawne Ekonomia Nauki o zarządzaniu Nauki o polityce Socjologia Prawo Obszar nauk technicznych Nauki techniczne Architektura i urbanistyka Geodezja i kartografia Informatyka Inżynieria środowiskowa

Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji na kierunku gospodarka przestrzenna Efekt kształcenia Uzasadnienie włączenia efektu do programu Moduły realizujące dany efekt Sposób realizacji modułów Metody weryfikacji osiągnięcia efektu 1 Najważniejszy i najtrudniejszy etap kształcenia. Konieczność dokumentacji. 4 2 3

Dawniej pisano o celach kształcenia: Celem jest przekazanie wiedzy o przyrodniczych, ekonomicznych, społecznych i prawnych uwarunkowaniach gospodarki przestrzennej; Absolwent może być zatrudniony w biurach planowania przestrzennego, w organach administracji samorządowej i rządowej Obecnie ważne są efekty kształcenia Po zakończeniu kursu student: Ma wiedzę o obowiązujących normach i regułach prawnych oraz procedurach organizacyjnych stosowanych w strukturach administracji samorządowej i rządowej; Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej planisty przestrzennego; Wykonuje proste ekspertyzy środowiskowe pod kierunkiem opiekuna naukowego

Wybrane efekty dla studiów I stopnia Efekt I - kategoria wiedza Ma podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin właściwych dla gospodarki przestrzennej oraz zna ich wzajemne powiązania 1. Interdyscyplinarna wiedza konieczna w gospodarce przestrzennej zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju spełniająca zapotrzebowania pracodawców i społeczeństwa 2. Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej, Społeczno-ekonomiczne podstawy gospodarki przestrzennej, Prawne podstawy gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska Samorząd terytorialny 3. Wykłady informacyjne, problemowe i konwersatoryjne; ćwiczenia praktyczne, prace analityczne 4. Egzamin pisemny, kolokwium, analiza różnych materiałów w zależności od przedmiotu, wykonanie prac zaliczeniowych (esej, analiza, prezentacja). „Jak jest?” „Dlaczego tak jest?”

Efekt II – kategoria umiejętności Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi, stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w celu rozwiązania konkretnego problemu 1. Kryterium naukowości. Zastosowane metody mają wpływ na uzyskane wyniki, które są podstawą podejmowania decyzji ważnych dla społeczeństwa i środowiska przyrodniczego oraz antropogenicznego. 2. Metody badań w gospodarce przestrzennej Rysunek i grafika komputerowa Kartografia, geodezja 3. Wykład informacyjny i problemowy, tekst programowy, analiza studium przypadku, pokaz 4. Wykonanie prac z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, stworzenie rysunku i pokazu w programie komputerowym, przygotowanie prawidłowej ankiety badawczej

Google Efekt III – kategoria umiejętności Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, elektronicznej bazy danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie gospodarki przestrzennej 1. Znajomość różnych źródeł wiedzy, a krytyczna ich ocena jest podstawą doskonalenia kwalifikacji ogólnych i zawodowych . Spełnia wymogi opracowań naukowych i zapotrzebowania pracodawców 2. System informacji przestrzennej GIS Waloryzacja i ochrona środowiska Seminarium licencjackie 3. Wykład informacyjny i problemowy, analiza map tematycznych i innych źródeł informacji o środowisku. Metoda ćwiczebna. Ocena Internetu jako źródła informacji naukowej. 4. Praca zaliczeniowa zredagowana na podstawie różnych źródeł informacji

Efekt IV – kategoria umiejętności Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim 1. Umiejętność jest niezbędna nie tylko jako element wykształcenia ogólnoakademickiego, ale także w karierze zawodowej i społecznej 2. Seminarium dyplomowe Podstawy gospodarki przestrzennej 3. Metody poszukujące (np. problemowa, dyskusyjna) i eksponujące. 4. Pisemne prace zaliczeniowe są na różnych zajęciach. Przygotowanie i prezentacja multimedialna wybranych zagadnień i problemów. Przygotowanie pracy dyplomowej i zdanie egzaminu licencjackiego .

Potrafi pracować i współpracować w grupie przyjmując w niej różne role Efekt V – kategoria kompetencje społeczne Potrafi pracować i współpracować w grupie przyjmując w niej różne role 1. Podejmowanie decyzji w gospodarce przestrzennej wymaga współpracy w interdyscyplinarnych grupach. Jest to zapotrzebowanie pracodawców i społeczeństwa obywatelskiego. 2. Ćwiczenia terenowe regionalne Architektura krajobrazu w praktyce planistyczno-projektowej 3. Obserwacje i badania w terenie, inwentaryzacja urbanistyczna, zespołowe wykonanie projektów, dyskusja i ocena pracy kolegów 4. Jest to efekt bardzo trudny do zweryfikowania. Studenci wolą wykonywać większe prace indywidualnie niż mniejsze w grupach. Wiarygodna ocena wymaga bardzo ścisłego współdziałania nauczyciela i studenta w trakcie wykonywania zadania.

Ustalenie zasad pracy w zespole Podział zadań w zespole L.p. Zadania do wykonania Kto to zrobi? Co jest do tego potrzebne? Kiedy zostanie wykonane? 1. 2. 3. Nadzór w każdym etapie pracy Prezentacja projektu przed pozostałymi grupami Zaliczenie projektu grupowego

Efekt VI – kategoria kompetencje społeczne Potrafi odpowiedzialnie określić priorytety służące realizacji określonych zadań 1. Jest to kompetencja potrzebna bez względu na rodzaj wykonywanego zawodu 2. Planowanie przestrzenne Projektowanie urbanistyczne Seminarium licencjackie 3. Metoda ćwiczeń projektowych i dyskusja, prace projektowe 4. Nadzów nad poszczególnymi etapami pracy. Zaliczenie pracy indywidualnej i grupowej.

Etapy pracy studentów: Zbadanie stanu aktualnego Ocena stanu obecnego Mapa deficytów i konfliktów Wskazanie kierunku poprawy Mapa propozycji zmian

Efekt VII – kompetencje społeczne Rozumie potrzebę stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i potrafi uzupełniać oraz doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. 1. Jest to wymóg współczesnego rynku pracy bez względu na wykonywany zawód i pełnione funkcje. Zapotrzebowanie pracodawców 2. Ćwiczenia terenowe i praktyki zawodowe 3. Metody pracy …….. 4. Weryfikacja kompetencji - Jak sprawdzić i ocenić czy student osiągnął ten efekt?

Ćwiczenia terenowe Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej Społeczno-ekonomiczne podstawy gospodarki przestrzennej Gospodarka przestrzenna na wyżynach Gospodarka przestrzenna na nizinach Korzystanie z mapy topograficznej Zagospodarowanie dzielnicy Eksploatacja i rekultywacja Wody gruntowe? Gdzie one są?

Podejście problemowe – interdyscyplinarność kierunku Energetyka Zarządzanie Ekologia Gmina Rekreacja Konflikty Przyszłość Pole Bełchatów Kleszczów Góra Kamieńsk

Wykłady fakultatywne Na III roku studiów I stopnia, student zobowiązany jest do uczestniczenia w 20 wykładach fakultatywnych Zajęcia fakultatywne umożliwiają poszerzenie wiedzy zgodnie z zainteresowaniami studenta. Ważny jest udział osób spoza UŁ - praktyków , pracowników biur projektowych i planistycznych, pracowników parków, itd. W roku akademickim 2012/2013 wykłady prowadzone przez praktyków stanowiły 30%. Przedstawiano aktualne problemy , dyskusje i konflikty. Przykładowe tematy wykładów: Oceny oddziaływania na środowisko Architektura krajobrazu w praktyce planistyczno-projektowej Z praktyki tworzenia opracowań planistycznych Transformacja funkcjonalna i przestrzenna Łodzi

Osuwiska w Warszawie latem 2010 r. Osuwiska na wysokiej skarpie wiślanej w Warszawie, fot. sztychu Brauna z XVI w. Kościół św. Anny. Groźba zniszczenia w 1949 r w czasie budowy trasy W-Z Osuwisko na skarpie w 2010 r. 1- glina morenowa, 2- piaski, 3- iły warwowe, 4-mułki, 5- żwiry, 6- osady stokowe, wg Drozdowski, Kopczyński 1992

Budowniczowie boją się wiercenia pod korytem Wisły ponieważ spodziewają się wirów. Na świecie w takiej sytuacji wykonuje się kolej nadziemną. U nas podziemna - bo taniej!!! Kurzawka w metrze

Możliwości współpracy w ramach Unii Uczelni na Rzecz Kierunku Gospodarka Przestrzenna Udział chętnych studentów w regionalnych ćwiczeniach terenowych Cykl wykładów na temat problemów regionu Wspólny projekt badawczy kończący się publikacją Dziękuję za uwagę