Wyzwania przedsiębiorczości Wprowadzenie i definiowanie pojęć Klasyfikacja potrzeb Osobowość Role społeczne Komunikacja społeczna Konflikty i sposoby ich rozwiązywania
Ekonomia to nauka zajmująca się procesami gospodarowania Ekonomia to nauka zajmująca się procesami gospodarowania. Próbuje odpowiedzieć na pytania, co i w jaki sposób wytwarzać oraz kto ma być odbiorcą tych wytworzonych dóbr i usług mikroekonomia makroekonomia to dział ekonomii, który zajmuje się badaniem rynków poszczególnych dóbr oraz gospodarstwami domowymi i przedsiębiorstwami to dział ekonomii, który zajmuje się gospodarką jako całością i analizuje zatrudnienie, inflację, deficyt budżetowy, dług publiczny i prowadzoną przez państwo politykę gospodarczą.
1. To umiejętność pokonywania trudności, radzenia sobie oraz wykorzystywania pojawiających się szans. 2. To cecha charakteru, która wyróżnia człowieka odznaczającego się:
przedsiębiorca przedsiębiorstwo Osoba organizująca i prowadząca działalność gospodarczą , przyjmująca na siebie odpowiedzialność i ryzyko kierowania przedsiębiorstwem. Wyodrębniona organizacja, której zadaniem jest prowadzenie zarobkowej działalności wytwórczej, budowlanej, usługowej itp. w celu zaspokajania potrzeb konsumentów.
Przedsiębiorczość wpływa na : - aktywizację i integrację ludzi - tworzenie nowych miejsc pracy oraz ograniczenie bezrobocia - poszerzanie własnych umiejętności, kompetencji zawodowych
Potrzeba - to odczuwalny brak czegoś , co zdaniem człowieka niezbędne mu w danej sytuacji do prawidłowego funkcjonowania psychicznego, fizycznego lub społecznego Potrzeby zaspokajamy za pomocą dóbr i usług
Zasoby ograniczone nieograniczone
Piramida potrzeb wg. Abrahama Maslowa
Osobowość to zbiór charakterystycznych dla danej jednostki cech psychofizycznych, które wyznaczają zachowanie człowieka. Należą do nich min: inteligencja i temperament czy motywacja.
Typy temperamentu wg Hipokratesa
Role społeczne Pracownik: Odpowiedzialny, Uczciwy Asertywny Szanujący dobro wspólne Przedsiębiorca: Szanujący godność człowieka Sprawiedliwy Kreatywny odpowiedzialny
Zachowania społeczne - postawy Osoby asertywne Osoby przedsiębiorcze obiektywnie oceniają siebie, są śmiałe są aktywne i otwarte potrafią powiedzieć „nie” akceptują swoja niezależność szanują odrębność innych Samoakceptacja Asertywność Inicjatywność i kreatywność Zdolność do ryzyka Postępowanie zgodne z zasadami i wartościami etycznymi
Komunikacja społeczna
Schemat przekazywania komunikatu
Rodzaje komunikacji: werbalna : słowna niewerbalna : mowa ciała i parajęzyk
komunikat
Zakłócenia nadawcy i odbiorcy: wartościowanie - ocenianie – manipulacja - obojętność krytykowanie - wywyższanie się - postawa pewności
Konflikt - to spór wynikający ze sprzecznych celów, różnic, odmiennych wartości, poglądów bądź osobowości, lub dotyczący podziału deficytowych zasobów .
Sposoby rozwiązywania konfliktów
Sprawdź się
Sprawdź się