Zadania na dowodzenie w gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
część matematyczno-przyrodnicza - matematyka
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Jak przygotować ucznia do matury z matematyki
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
23, 24, 25 kwietnia 2013 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Organizacja i harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014 Gimnazjum nr 36 w Łodzi im.K.Kieślowskiego.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Nowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 roku
Nowa formuła sprawdzianu zewnętrznego w klasie VI od 2015 r.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Sprawdzian szóstoklasisty
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Szkoła Podstawowa nr 8 w Dąbrowie Górniczej. Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Analiza wyników egzaminu maturalnego Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Jagiellończyka w Lidzbarku Warmińskim.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Informator dla rodziców
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
 Matura 2011  Matura nasze oczekiwania? MATEMATYKA ZESPÓŁ SZKÓŁ SPOŻYWCZYCH.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko-pomorskim w 2013 r. cz.1 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Egzamin ósmoklasisty Język obcy nowożytny.
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Wyniki egzaminu próbnego
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Zapis prezentacji:

Zadania na dowodzenie w gimnazjum Niwki 2013 Opracowała: Irena Juńczyk

O dowodzeniu twierdzeń we współczesnej szkole Matematyka była i jest przedstawiana w szkole jako domena absolutnych prawd i niezawodnych algorytmów, których doskonałość zawdzięczamy żelaznej logice dowodów. Toteż śledzenie i uczenie się gotowych dowodów oraz rozwiązywanie zadań "na dowodzenie" stanowiły istotny składnik programu nauczania. Tak było mniej więcej do roku 1980. Czasy teraz mamy inne. Dowody pojawiają się na lekcjach rzadko (jeżeli w ogóle), bo i czasu na matematykę o wiele mniej, i nauka rozumowania dedukcyjnego zeszła w celach kształcenia nieomal poza horyzont.

Dlaczego należy wrócić do analizowania zadań „na dowodzenie”? Wymagania stawiane przez podstawę programową cele kształcenia – wymagania ogólne, zalecane warunki i sposób realizacji. Wyniki badań związanych z przeprowadzanymi egzaminami zewnętrznymi: sprawdzianem po szkole podstawowej, egzaminem gimnazjalnym i maturalnym.

Cele kształcenia – wymagania ogólne Wykorzystanie i tworzenie informacji Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji Modelowanie matematyczne. Użycie i wykorzystanie strategii Rozumowanie i argumentacja Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania

Zalecane warunki i sposób realizacji Podsumowanie informacji zawartych w tekście: W nauczaniu matematyki ważne jest rozwijanie różnych aktywności umysłu. Ma temu służyć min. rozwiązywanie jednego zadania czy dowodzenie jednego twierdzenia wieloma sposobami. Tworzenie dowodów poprzedźmy tłumaczeniem dostrzeżonej własności i stopniowym ulepszaniem tłumaczenia.

Informacje z CKE Warszawa M ATEMATYKA Matematyka występuje jako przedmiot egzaminacyjny na sprawdzianie w szkole podstawowej, na egzaminie gimnazjalnym i na maturze. W gimnazjum sprawdza się, w jakim stopniu gimnazjalista spełnia wymagania z zakresu matematyki określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego. Poszczególne zadania zestawu egzaminacyjnego mogą też –w myśl zasady kumulatywności przyjętej w podstawie –odnosić się do wymagań przypisanych do etapów wcześniejszych (I i II)

Zadania z matematyki mogą mieć, formę zamkniętą lub otwartą. W porównaniu z dotychczasowym egzaminem gimnazjalnym w nowym zestawie egzaminacyjnym z matematyki mniej jest zadań sprawdzających znajomość algorytmów i umiejętność posługiwania się nimi w typowych zastosowaniach, więcej natomiast –zadań sprawdzających rozumienie pojęć matematycznych oraz umiejętności dobierania własnych strategii matematycznych do nietypowych warunków.

Przykładowe zadanie CKE 2012 Uzasadnij, że oba kąty przy podstawie AB trójkąta ABC są równe. rys. zał. Wymagania ogólne V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania. Wymagania szczegółowe 8.6. (szkoła podstawowa) Uczeń rozpoznaje kąty wierzchołkowe i kąty przyległe oraz korzysta z ich własności. 9.3. (szkoła podstawowa) Uczeń stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta. 8.5. (szkoła podstawowa) Uczeń porównuje kąty. 6.1. Uczeń opisuje za pomocą wyrażeń algebraicznych związki między różnymi wielkościami. Rozwiązanie Korzystając z własności kątów przyległych, mamy: | ACB| = 180–2 Korzystając z twierdzenia o sumie kątów trójkąta, mamy:| CAB| =180(+ 180– 2) = . Zatem| CAB| = | ABC|, czyli kąty przy podstawie AB trójkąta ABC są równe

Nauczyciele gimnazjum z reguły nie rozwiązują zadań na dowodzenie Nauczyciele gimnazjum z reguły nie rozwiązują zadań na dowodzenie. Niektórzy z nich zapowiadają, że nie będą rozwiązywać takich zadań w słabych klasach. Szkoda im czasu na dowody (chyba że na zajęciach kółka matematycznego), bo i tak nie będzie efektu. Tłumaczą, że za wcześnie na dowód, że to może zniechęcić do matematyki. Na lekcjach z całą klasą koncentrują się na ćwiczeniu narzędzi matematycznych i utrwalaniu schematów. Są przekonani, że bez tego wyniki egzaminu będą słabsze. Czy rzeczywiście mają rację?

Argumentowanie matematyczne należy dopasować do wieku uczniów i ich umiejętności matematycznych. Aby kształtować umiejętność dowodzenia, trzeba przejść przez kolejne etapy takie jak wizualizacja, sprawdzanie, argumentacja i dowód. Do rozwiązywania zadań na dowodzenie warto zacząć przygotowywać uczniów jak najwcześniej. Ważne, by już przy pierwszych doświadczeniach dzieci z matematyką, pomóc im zrozumieć, że każde matematyczne stwierdzenie można uzasadnić.

Osiągnięcie przez większość uczniów etapu rozumienia matematycznej dedukcji w obecnych warunkach szkoły ogólnokształcącej jest możliwe, wymaga jednak systematycznej, wieloletniej pracy nauczycieli wszystkich trzech etapów kształcenia. Śledzenie, uczenie się i tworzenie dowodów wspomóżmy tłumaczeniem dostrzeżonej własności i stopniowym ulepszaniem tłumaczenia. Taki kierunek umożliwia stały aktywny udział wszystkich uczniów: każdy może próbować lepiej wyjaśnić, każdy może wskazywać dostrzeżone wady w wyjaśnieniu kolegi czy nauczyciela a różne wyjaśnienia porównywać i wartościować.

Opracowała na podstawie: - Podstawy programowej - Informatora CKE Opracowała na podstawie: - Podstawy programowej - Informatora CKE. - biuletynu dla nauczyciela GWO Irena Juńczyk