KSZTAŁCENIE PRAKTYCZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Kształcenie praktyczne
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Realizacja praktyk pedagogicznych. Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Formy szkolenia nauczycieli o metodzie harcerskiej
Cel studenckich praktyk pedagogicznych
Indywidualne nauczanie
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Szkoła Podstawowa nr uczniów 33 klasy 60 nauczycieli
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Treści kształcenia.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Język obcy w przedszkolu
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia zawód – kucharz zawód – kucharz.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
PROJEKT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WSL LIDEREM W EFEKTYWNYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Szkoła Podstawowa w Wytomyślu. Szkoła Podstawowa w Wytomyślu zaprasza do zapoznania się z ofertą edukacyjną placówki i zachęca rodziców dzieci w wieku.
Kształcenie dualne.
Pedagogika, studia II stopnia
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Organizacja Praktycznej Nauki Zawodu
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

KSZTAŁCENIE PRAKTYCZNE NAUCZYCIELI SZKÓŁ POWSZECHNYCH W POLSCE DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO jako źródło refleksji dla współczesności

Zakłady kształcenia nauczycieli szkół powszechnych w Polsce międzywojennej: preparandy nauczycielskie; seminaria nauczycielskie ; państwowe kursy nauczycielskie; WSTĘPNE pedagogia; licea pedagogiczne; wyższe kursy nauczycielskie ; instytuty pedagogiczne ( państwowe lub związkowe); DALSZE kursy doskonalące.

ETAPY 5-letniego kształcenia w SEMINARIUM NAUCZYCIELSKIM Kształcenie ogólne : przedmioty przyrodniczo-matematyczne (25-27 godz. tyg.) i artystyczno-techniczne (10-11 godz. tyg.) Szczególnie ta druga grupa przedmiotów miała służyć formowaniu sprawności i umiejętności koniecznych dla nauczyciela zarówno w pracy szkoły, jak i środowiska. 2. Kształcenie zawodowe : - psychologia i nauka o dziecku (IV r. : I s. – 6 g. tyg., II s. – 3); - historia wychowania (IV i V r. : I s. – 3 g. tyg., II s. – 5); - pedagogika ogólna ( V r. : II s. 5 g. tyg.); - METODYKA NAUCZANIA ELEMENTARNEGO I PRAKTYKA PEDAGOGICZNA ( IV i V r. : 6 godz. tyg.).

CHARAKTER I WYMIAR METODYKI ELEMENTARNEGO NAUCZANIA Z PRAKTYKĄ PEDAGOGICZNĄ W SEMINARIUM NAUCZYCIELSKIM „ Program nie jest ambitny, ale REALNY ” kurs IV – praktyka: 3 godziny tygodniowo, w tym 1 godzina konferencji kurs V – praktyka: 3 godzin tygodniowo, w tym 2 godziny konferencji

„O ile bezpośrednie, właściwe przygotowanie praktyczne obejmuje kursy IV i V, to jednak przygotowanie to pośrednio zaczyna się już od pierwszego roku poprzez obserwację stosowanych w seminariach metod nauczania i wychowania”. Uznano też, że ze względu na szeroki zakres terenu pracy czyli 7–letniej szkoły powszechnej z 11 przedmiotami nauczania, metodyczno – praktyczne przerobienie całego jej programu na IV i V letnie seminarium – JEST NIEMOŻLIWE, A ZRESZTĄ NIECELOWE.

„Gruntowne wyrobienie metodyczno – praktyczne z lepszym skutkiem da się osiągnąć przez skoncentrowanie pracy na jednej grupie przedmiotów w jednym lub dwóch oddziałach niż przez równomierne rozcieńczenie tej pracy na wszystkie przedmioty i wszystkie lata nauczania. O wyborze przedmiotów decyduje dominujące ich stanowisko w szkole powszechnej(…) W pierwszych latach nauczania szczególnie język polski i rachunki w związku z rysunków i robotami ręcznymi”.

„ Metodyka elementarnego nauczania wraz z praktyką pedagogiczną tworzą jedną całość”. „ Należy prowadzić teorię równolegle z praktyką”. „ Trzeba metodykę poszczególnych przedmiotów prowadzić równocześnie, a nie kolejno”.

„ Lekcje próbne i pokazowe oraz odwiedzanie lekcyj ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego i rachunków z geometrią w pierwszych latach nauczania w szkole powszechnej. Opracowywanie na konferencjach zagadnień dydaktycznych w związku z lekcjami próbnymi i pokazowymi”.

REGULAMIN PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ „Zarówno na IV jak i V (seminarzyści) odbywają równolegle z przedmiotami teoretycznymi praktykę pedagogiczną, polegającą na odwiedzaniu lekcyj, odbywaniu lekcyj próbnych, PEŁNIENIU DYŻURÓW W SZKOLE ĆWICZEŃ I BRANIU UDZIAŁU W KONFERENCJACH”.

SEMINARIUM NAUCZYCIELSKIE CELE HOSPITACJI: zapoznanie uczniów z terenem ich przyszłej pracy; wzmożenie zainteresowania zagadnieniami pedagogicznymi przez zetknięcie z praktyką; znalezienie punktu wyjścia dla omawianych zasad pedagogicznych; ilustrowanie zasad znanych z teorii.

SEMINARIUM NAUCZYCIELSKIE PRZECIWDZIAŁANIE BIERNOŚCI UCZNIÓW: przy hospitacjach – wymagane tematy do obserwacji, np.: wymowa dziecka, rodzaje i stopień zainteresowań, koncentracja uwagi, wyobraźnia notowanie pytań i odpowiedzi

dyżury – niezależnie od lekcji próbnych i pokazowych; przy prowadzeniu lekcji – polecenie przygotowania określonego tematu wszystkim uczniom seminarium w danej grupie → przeprowadza jeden, wtedy w dyskusji – większe zaangażowanie wszystkich uczestników; polecenie opracowania „ monografii ucznia” szkoły ćwiczeń.

STOPNIOWANIE TRUDNOŚCI: kolejność odbywania praktyk – od najniższego do najwyższego oddziału; przygotowanie pisemnych projektów zajęć, stopniowo – ustnych; 1/3 godzin praktyk przeznaczona na pracę w oddziałach ŁĄCZONYCH.

W SEMINARIUM NAUCZYCIELSKIM KONFERENCJE o charakterze: PRZYGOTOWAWCZYM KRYTYCZNYM UOGÓLNIAJĄCYM przebieg protokołowany, pożądana obecność całego grona pedagogicznego seminarium.

PEDAGOGIA 2-letnie zakłady kształcenia nauczycieli, pomaturalne Teoria : 416 godz. Praktyka pedagogiczna: 384 godz. Plan kształcenia 1. Filozofia, etyka, socjologia. 2. Psychologia, pedagogika ogólna, historia wychowania, higiena. 3. Metodyka nauczania początkowego i praktyka pedagogiczna. 4. Przedmioty artystyczno-techniczne z ćwiczeniami gimnastycznymi. 5. Przedmiot do wyboru z 4 grup: polonistycznej, historycznej, matematycznej, przyrodniczej.416 g

Praktyka pedagogiczna w pedagogium: - hospitacje i prowadzenie zajęć w szkołach powszechnych ( także wiejskich), każdy słuchacz miał przeprowadzić po 5-6 lekcji w klasach niższych, jak i wyższych oraz odbyć co najmniej 4 całodzienne praktyki lekcyjne; zwiedzanie przedszkoli, świetlic, szkół specjalnych, ognisk harcerskich; spostrzeżenia z hospitacji i lekcji próbnych oraz referaty na tematy wychowawcze i dydaktyczne – przedstawiane na specjalnych konferencjach; obserwacje dziecka i opracowanie jego monografii; - prowadzenie wycieczek krajoznawczych i przyrodniczych.

PROGRAM LICEUM PEDAGOGICZNEGO I - II rok – rozszerzenie i pogłębienie wiadomości z gimnazjum oraz uzyskanie merytorycznych podstaw do pracy w szkole. I –III rok – kształcenie pedagogiczne.

PAŃSTWOWE LICEUM PEDAGOGICZNE Ośrodkiem pracy – zagadnienia kulturalno-wychowawcze Wielokrotne powiązania przedmiotów zawodowych: psychologii pedagogiki nauczania i wychowania w szkole powszechnej poznawania życia dziecka w środowisku zagadnień współczesnego życia Polski

NAUCZANIE i WYCHOWANIE DZIECKA W SZKOLE Cel przedmiotu - zapoznawanie z działalnością nauczyciela w oparciu o: obserwowanie pracy dziecka i pracy w szkole, opracowanie tematów związanych z działalnością szkoły, praktyczne ćwiczenia w nauczaniu i organizowaniu innych zajęć.

W klasie III – trzy razy do roku ZAWIESZA SIĘ NAUKĘ DLA UMOŻLIWIENIA ODBYCIA UCZNIOM DŁUŻSZEJ PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ . SILNE AKCENTOWANIE DBAŁOŚCI O ZDROWIE DZIECKA W ASPEKCIE ZDROWIA PUBLICZNEGO

PAŃSTWOWE LICEUM PEDAGICZNE Cztery kategorie ćwiczeń praktycznych w ramach NAUCZANIA I WYCHOWANIA współudział w organizacjach wychowawczych na terenie szkoły ćwiczeń i szkół przydzielonych; lekcje indywidualne prowadzone w obecności całej klasy liceum; lekcje indywidualne prowadzone w obecności grupy uczniów liceum; dłuższa praktyka ( ok. 9 dni) odbywana 3 razy w roku.

W CZASIE ĆWICZEŃ PRAKTYCZNYCH - W NALEŻYTEJ MIERZE NALEŻY UWZGLĘDNIĆ ZAGADNIENIA HIGIENY SZKOLNEJ ( udział w badaniach dzieci, dozorowanie wietrzenia, sprawdzanie czystości)

PAŃSTWOWE LICEUM PEDAGOGICZNE CELE NAUCZANIA PRAKTYCZNEGO „Wykształcenie zawodowe nauczyciela nie może więc polegać na wyćwiczeniu określonych sposobów postępowania nauczyciela w życiu szkolnym(…), ale na wydobyciu i rozwinięciu jego inteligencji i intuicji jako wychowawcy – nauczyciela, UZDOLNIENIU GO NIEUSTANNEJ PRACY NAD DOSKONALENIEM SWOJEJ PRACY ZAWODOWEJ”.

PAŃSTWOWE LICEUM PEDAGOGICZNE „Liceum nie może rościć pretensji do wyrobienia od razu z kandydata DOBREGO NAUCZYCIELA”

Część I zetknięcie uczniów liceum z dziećmi w konkretnej rzeczywistości; danie możliwości wniknięcia w atmosferę wychowawczą szkoły ćwiczeń i szkół przydzielonych; nauczenie widzenia problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz dostarczenie wzorów rozwiązania tych zagadnień.

Część II wyrobienie twórczego stosunku do pracy nauczycielskiej; gruntowne poznanie zagadnień podstawowych; wskazanie ścisłej łączności między wychowaniem a nauczaniem.

Część III - „ praktyka szkolna ma dać kandydatowi możność wypróbowania własnych sił w samodzielnej pracy szkolnej, jednak pod kierunkiem doświadczonych nauczycieli, którzy dyskretnie wskazywaliby licealistom drogi właściwe”.

PAŃSTWOWE LICEUM PEDAGOGICZNE METODY PRACY Materiał zdobyty w czasie dyżurów i hospitacji, własne doświadczenia szkolne, programy, lektura pomocnicza STANOWIĆ BĘDĄ PODSTAWĘ DLA ROZWIĄZAŃ TEORETYCZNYCH. Ważną rzeczą jest wdrażanie licealistów do „ porządnego zdawania sprawy z poczynionych spostrzeżeń”.

PAŃSTWOWE LICEUM PEDAGOGICZNE MIEJSCA ODBYWANIA PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH ( obserwacji i ćwiczeń praktycznych) szkoła ćwiczeń – integralna część liceum pedagogicznego; przydzielona w miarę potrzeby publiczna szkoła powszechna; wybrane klasy w publicznych szkołach powszechnych.

PAŃSTWOWE LICEUM PEDAGOGICZNE Przedmiot: ŻYCIE DZIECKA W ŚRODOWISKU Działy: Poznanie dziecka w środowisku; Poznanie środowiska lokalnego jako wstęp do szerszych rozważań nad polska rzeczywistością Rozpatrzenie najważniejszych zagadnień współczesnego życia Polski.

CEL: obudzenie czynnego zainteresowania kandydatów na nauczycieli sprawami wychowawczymi poprzez dostarczenie im możliwości najobfitszego i najbardziej różnorodnego zasobu PRZEŻYĆ WYCHOWAWCZYCH.

ŻYCIE DZIECKA W ŚRODOWISKU DZIAŁ A: Poznawanie dziecka Formy pracy: indywidualna opieka nad dziećmi ze szkoły ćwiczeń, współuczestnictwo we współpracy szkoły ćwiczeń z domem ustalanie przez ucznia liceum potrzeb 1 - 2 dzieci w zakresie pomocy: materialnej, zdrowotnej, wychowawczej; udział uczniów liceum w zbiorowym życiu dzieci na terenie szkoły ( zabawy, sporty, wycieczki, organizacje uczniowskie)

poznawanie zorganizowanej akcji społeczno – wychowawczej: opieka nad dziećmi w wieku przedszkolnym (zapisy do szkół, badania lekarskie, badania dojrzałości szkolnej), opieka materialna nad dzieckiem szkolnym, klasy i szkoły na wolnym powietrzu, szkoły i zakłady specjalne, poradnie zawodowe.