Kim jestem w pracy? Przywódcą? Menedżerem? Dr Ilona Świątek-Barylska Katedra Zarządzania Uniwersytet Łódzki Swiatek@uni.lodz.pl Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Kim jest przywódca? Aleksander Wielki Napoleon Lee Iacocca Rudolph W. Guiliani Mahatma Gandhi Tadeusz Kościuszko Lech Wałęsa Jurek Owsiak Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Dyrektor = przywódca ? kierownik dyrektor przywódca menedżer lider Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Dlaczego potrzebujemy przywódców? Przywództwo pozwala na zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa i identyfikacji Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Dlaczego ludzie chcą rządzić? „Ludzie wybaczą ci wszystko z wyjątkiem sukcesu” Oskar Wilde Psychologia społeczna, s. 632 Korzyści: pieniądze, prestiż Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Przywództwo ... To zdolność do nakłaniania ludzi do robienia tego, czego wcale nie chcą, i – co więcej – do polubienia tego ... H. Truman Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Zarządzanie a przywództwo To dwie odmienne funkcje – radzenia sobie z kompleksowością i radzenia sobie ze zmianą Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Orientacja na teraźniejszość i struktury Rola lidera: Rola menedżera: Orientacja na teraźniejszość i struktury Rola lidera: Orientacja na przyszłość i ludzi Planowanie i budżetowanie Organizowanie Kontrolowanie Kierowanie pracownikami Formułowanie wizji, strategii Trafne łączenie ludzi i zadań Motywowanie Inspirowanie Dawanie przykładu EFEKT: stabilność, porządek, przewidywalność, utrzymanie obecnego stanu EFEKT: zmiana, burzenie reguł pracy, innowacyjność, nowe kierunki działania Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Tempo zmian Układ scalony pocztówki z nagraniem „Happy Birthday” ma większa pamięć niż wszystkie komputery istniejące przed 1950 r. Codzienne wydanie „New York Times” zawiera większą ilość informacji niż ta, z którą spotykał się w XVII w. człowiek przez całe swoje życie. Ogólna ilość powszechnie dostępnych informacji podwaja się obecnie co 5 lat. Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Lider a menedżer Różnice między przywódcami a specjalistami od zarządzania porównuje się do różnicy między tymi, którzy rządzą sytuacją, a tymi, którzy się jej podporządkowują. Bennis, 1989 Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Czy liderem trzeba się urodzić? Kto zostaje liderem? Czy liderem trzeba się urodzić? Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Cechy przywódcze Potrzeba sprawowania władzy Potrzeba osiągnięć Ambicja Umiejętność rozwiązywania problemów Inicjatywa Pewność siebie Wysoki poziom inteligencji Gryffin, s.498 Wiele cech,które wydawały się oczywiste, np.. Komunikatywność, pewność siebie, ujawniały się dopiero po awansie na stanowisko, na którym można było odgrywać rolę przywódcy
Cechy jednostki są słabym prognostykiem, czy będzie ona dobrym przywódcą czy nie. Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Mężczyźni są częściej zainteresowani władzą i samorealizacją, podczas gdy kobiety kładą nacisk na jakość życia i relacje miedzy ludźmi. G. Hofstede Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Zachowania liderów Skuteczny lider zachowuje się odmiennie od przywódców mniej skutecznych Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Przywódcy typu X i Y X ludzie nie lubią pracy i muszą być do niej zmuszani, nie lubią myśleć ani podejmować decyzji. Pragną jedynie poczucia bezpieczeństwa Y ludzie chętnie pracują, podejmują decyzje rozwijają się. Potrzebują jedynie odpowiedniej motywacji Nastawieni na ludzi i na zadania Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Pod przywództwem autokratycznym (typ lidera X) grupy osiągają wyniki lepsze pod względem ilościowym, ale gorsze pod względem jakościowym niż pod przywództwem demokratycznym (typ lidera Y).
Relatywizm sytuacyjny przywództwa Rodzaj zadania Członkowie grupy Zadanie a styl przywództwa: Presja czasu Niebezpieczeństwo fizyczne Dozwolony przedział błędu Poziom stresu zewnętrznego Kontekst organizacyjny i sytuacyjny Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Przywództwo, które przynosi efekty Badania dowodzą, że im więcej stylów przywództwa stosuje lider tym lepiej. Najskuteczniejsi, dobierają style do potrzeb. D. Goleman Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Grupy nie dają jednakowych szans wszystkim, którzy chcą rządzić, lecz wybierają te jednostki, które swoimi cechami najlepiej odpowiadają na ich zapotrzebowanie. Fiedler, Hollander Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Nie ma lidera bez zespołu
„ Generał jest tylko tak dobry albo tak zły, jakim go czynią jego podkomendni” Douglas MacArthur Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Kto ma wpływ? Poziom wydajności pracy w grupie i zwiane z nim zachowania pracowników mają większy wpływ na styl kierowania szefa niż styl kierowania na decydujące o poziomie wydajności zachowania pracowników. J.C. Barrow CZ. Sikorski, organizacje bez wodzów, s. 2 Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
MOTYWACJA NEGATYWNA Oparta na obawie, pobudza do pracy poprzez stwarzanie poczucia zagrożenia, np. utrata premii, nagana itp. Pracownik nastawiony jest na to, aby jak najmniej stracić lub minimalizować przykrości. Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
MOTYWACJA POZYTYWNA Polega na stwarzaniu perspektyw coraz lepszego urzeczywistniania celów pracownika w miarę spełniania oczekiwań pracodawcy, np. wyższe zarobki, awans, wyjazd za granicę. Pracownik nastawiony jest na to, by jak najwięcej zyskać i maksymalizować przyjemności. Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Wartości jako motywacja wewnętrzna „Badania wskazują, że wzmocnienia wewnętrzne – przy wyrównanym wpływie innych czynników – są silniejsze od wzmocnień zewnętrznych. Pracę, która sprawia nam przyjemność, wykonujemy z większym zaangażowaniem niż pracę za wynagrodzeniem”. Opowieść KuternogaAronson, Wieczorkowska, Kontrola naszych myśli i uczuć Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/
Samotność lidera Samotność jest, jednym z największych brzemion ludzi "na szczycie". najgorszą rzeczą tam, na szczycie, jest użeranie się z biurowymi frakcjami i koteriami 50%. podgryzanie 43%, samotność, jako najsmutniejsze doświadczenie w swojej misji 31% najgorsze jest pożerające poczucie odpowiedzialności 8%, Zdaniem większości brytyjskich prezesów, dyrektorów i kierowników najwyższego szczebla uczestniczących w Szczycie Przywódców w Londynie, najlepsi przywódcy biznesowi wywodzą się z... Marketingu żródło: http://www.cxo.pl/news/68489.html Dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO www.oskko.edu.pl/kongres/