JAK POMÓC DZIECKU W SAMODZIELNYM UCZENIU SIĘ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
uczyć się języka angielskiego
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Jak się uczyć - zasady.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
logopedyczny-prezentacja
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Aktywne przetwarzanie informacji
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Jak uczyć się skutecznie?
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Idea oceniania kształtującego
Zdrowy styl życia.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
DOBRY START.
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
Metody sprawnego uczenia się.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Jak pomagać dziecku w nauce?
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Techniki efektywnego uczenia się
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Ocenianie Kształtujące
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Zapis prezentacji:

JAK POMÓC DZIECKU W SAMODZIELNYM UCZENIU SIĘ? Tajemnice pamięci w pracy z uczniami Opracowanie: Joanna Zamojska

JAK POMAGAĆ SWOJEMU DZIECKU PRZEJŚĆ PRZEZ SZKOŁĘ ? Nie strasz szkołą. Wspieraj, a nie wyręczaj. Mądrze motywuj. Doceniaj osiągnięcia dziecka, a nie stopnie. Nie chroń dziecka przed konsekwencjami. Nie pozwól dziecku, by źle mówiło o sobie. Interesuj się postępami dziecka.

Rodzicielska „Pierwsza pomoc” PROF. ZENONAN KLEMENSIEWICZ: „ŻEBY INNYCH ZAPALIĆ, TRZEBA SAMEMU PŁONĄĆ” Wiele dzieci ma trudności z motywacją do nauki, bo zamiast chodzić do szkoły wolałyby robić coś zupełnie INNEGO. Choć wiele dzieci zajmuje buntowniczą postawę, tak naprawdę liczą się z opinią rodziców i chcą ich zadowolić. Jeżeli rodzice mówią, że nauka jest WAŻNA, to dzieci również tak uważają. Jeżeli natomiast wyrażają się lekceważąco o szkole i nauczycielach, to nie powinno ich zaskoczyć, że dzieci będą powtarzać to samo.

Pomoc rodziców przy pracy domowej powinna polegać na: - rozmawianiu o tym, co wydarzyło się dziś w szkole, czego dziecko się nauczyło, co przeżyło, jak zostało ocenione i jak samo ocenia swoją pracę, - rozmawianiu o niepokojach i problemach, także o sposobach ich eliminowania, - przypominaniu dziecku o konieczności wykonania zadań domowych, - sprawdzeniu, czy wykonało je poprawnie, - dodatkowym ćwiczeniu tych umiejętności, które sprawiają problemy, - zapytaniu, co potrzebne będzie na następne zajęcia. - wyjaśnianiu bardziej zawiłych treści, - wspólnego zastanawiania się nad problemami, - pokazywaniu dobrych wzorów ( np. pisanie) - uczenia dziecka korzystania z różnych źródeł informacji (źródłem takim może być słownik, encyklopedia, czasopisma, - uczeniu dociekliwości poznawczej (należy starać się znaleźć odpowiedź na każde pytanie), - wspólnym czytaniu tekstów, słuchaniu czytającego na głos dziecka

Prace domowe uczniów można podzielić na cztery grupy Zadania mogą służyć: 1.Opracowaniu nowego działu utrwalaniu 2.Przyswojonego materiału, 3.Rozwijaniu umiejętności i nawyków, 4.Rozwijaniu samodzielności i twórczej postawy uczniów.

Aby pomóc dziecku w nauce, należy przestrzegać zasad: Dziecko powinno wykonywać zadania domowe codziennie o tym samym czasie, po obiedzie i odpoczynku, Wykonywanie zadań domowych powinno odbywać się stale w tym samym miejscu, w ciszy i spokoju, Przed przystąpieniem do wykonywania zadania dziecko powinno uporządkować swoje miejsce pracy i przygotować potrzebne pomoce i przybory, Dziecko powinno najpierw wykonywać zadania trudniejsze a potem pozostałe, Podczas wykonywanej pracy nie należy odrywać dziecka od niej, rozmawiać z nim na inne tematy, wydawać poleceń, Dziecko powinno po każdych 45 minutach pracy robić 5-10 minutowe przerwy, Nie należy robić zadania za dziecko tylko z dzieckiem, Po wykonaniu każdego zadania, wymagającego od dziecka wysiłku, należy je pochwalić, Należy wytworzyć w domu odpowiednią atmosferę poszanowania nauki i wykształcenia.

Kiedy dziecko nie powinno odrabiać zadań domowych?         Od razu po zakończeniu lekcji w szkole, ponieważ dziecko ma prawo czuć się zmęczone. Czasami wystarczy pół godziny lub godzina wytchnienia.        Bezpośrednio po obfitym posiłku, zwłaszcza głównym tj. obiedzie, kolacji – ponieważ organizm nastawiony jest na trawienie.       Późnym wieczorem, po godzinie 20 – 21.

Co najbardziej przeszkadza w nauce: • hałas, zamieszanie (włączony telewizor i magnetofon, telefon, hałas uliczny, rozmowy), • nagłe wydarzenia o burzliwym przebiegu: kłótnie, wielka radość, strach, • zmęczenie, oczekiwanie na coś, • podobieństwo treści, które mają być przyswojone (warto unikać uczenia się kolejno podobnych rzeczy), • zakłócenia w zapamiętywaniu: jeśli tuż przed klasówką dziecko uczy się rzeczy nowych, może zapomnieć te, które dobrze umiało; najlepiej więc uczyć się nowych rzeczy z pewnym wyprzedzeniem przed spodziewaną klasówką czy egzaminem.

ELEMENTY WARUNKUJĄCE POWODZENIE W NAUCE stan zdrowia i rozwój fizyczny dziecka rozwój motoryczny, umysłowy i emocjonalny rozwój zainteresowań zarówno przedmiotami nauki jaki zainteresowań poza szkolnych atmosfera panująca w domu tryb życia, organizacja codziennych zajęć, w szczególności przygotowanie zadań domowych.  dobry stan zdrowia dziecka stanowi podstawowy warunek osiągania pozytywnych wyników w nauce. wszelkie wady fizyczne dziecka, zwłaszcza wady wzroku i słuchu jeśli nie są systematycznie leczone i odpowiednio korygowane utrudniają uzyskiwanie sukcesów

Technika uczenia to technika rozumienia i zapamiętywania, czyli ogólnie rzecz ujmując przyswajanie materiału z nastawieniem na jego zapamiętanie, nauczenie się

Zarówno w prostym uczeniu się jak i zapamiętywaniu należy spełnić kilka warunków: 1.Nastawienie się na zapamiętywanie, od początkowego nastawienia zależy czas pamiętania, a więc trwałość przyswojonego materiału 2. Rozumienie zapamiętywanego materiału 3. Uczenie się w korzystnej emocjonalnej atmosferze, w której zachęta i pochwała zastąpią irytację i karę 4. Powtarzanie np. poprzez robienie użytku z tej wiedzy 5. Posługiwanie właściwymi technikami uczenia się

REJESTRACJA – KODOWANIE PROCESY PAMIĘCI REJESTRACJA – KODOWANIE Nastawienie Zainteresowanie Organizowanie informacji PRZECHOWYWANIE Pamięć sensoryczna – ultrakrótka Pamięć krótkotrwała Pamięć długotrwała Zapominanie

PAMIĘĆ ULTRAKRÓTKA ma krótki czas trwania (do ok.0,5 s) charakteryzuje się dużą pojemnością, magazynuje ok. 99% informacji zlokalizowana jest w każdym zmyśle (oko, ucho, nos, ) przechowuje nadchodzące informacje bez zniekształceń i przetworzenia

PAMIĘĆ KRÓTKOTRWAŁA przechowuje niewielkiej ilości informacji przez krótki okres – bez dokonywania powtórek czas ten szacuje się na kilka do kilkunastu sekund wykorzystywana jest do czasowego zapamiętywania danych zmysłowych lub informacji pobranej z pamięci długotrwałej (litera, obraz, słowo)

PAMIĘĆ DŁUGOTRWAŁA stanowi trwały magazyn zakodowanych śladów pamięciowych o nieograniczonej pojemności i czasie przechowywania Pamięć deklaratywna, odpowiada na pytanie że np. Koń jest zwierzęciem, wczoraj byłem na fajnym filmie Pamięć niedeklaratywna gromadzi wiedzę o tym jak wykonać czynności np. jazda na rowerze, taniec, mówienie

Najpierw rozpoznajemy informację a następnie przywołujemy ją z pamięci Najpierw rozpoznajemy informację a następnie przywołujemy ją z pamięci !!!!!!!!! Na brak pełnego i prawidłowego przypominania zapamiętanego materiału wpływa stres, przemęczenie, obniżenie nastroju. Najlepsze pomysły przychodzą do głowy w trakcie kąpieli, na spacerze, gdy mózgu nie zaprzątają negatywne myśli czy odczucia. PRZYPOMINANIE PAMIĘĆ

ODTWARZANIE LUB PRZYPOMINANIE PROCESY PAMIĘCI ODTWARZANIE LUB PRZYPOMINANIE Po pierwszych 24 godzinach zapominamy 80% szczegółów. Aby tego uniknąć należy powtórzyć materiał po: 10 minutach 6 godzinach (np. przed snem) Kolejnego dnia Po tygodniu Po miesiącu

UCZENIE SIĘ NA PAMIĘĆ - nie należy uczyć się od razu całego utworu, najlepiej jest uczyć się całostkami treściowymi, które poeci zawierają zazwyczaj w strofkach, - czynić przerwy w uczeniu się na pamięć i w powtarzaniu kolejnych strofek czy części wiersza, - liczba koniecznych powtórzeń zależy od długości wiersza i od stopnia złożoności jego formy, - przy powtarzaniu należy zwracać uwagę na partie środkowe, które najtrudniej wchodzą do głowy i z reguły zapamiętuje się je niedokładnie, - ostateczne sprawdzenie stopnia pamięciowego opanowania wiersza z powtarzaniem doskonalącym, czyli nadawanie szlifu, powinno być ostatnim zadaniem dnia do wykonania.

UCZENIE SIĘ Z PODRĘCZNIKA 1. Przeczytać uważnie w skupieniu zadany fragment, tak, aby zrozumieć jego treść. 2. Wyjaśnić sobie wszystkie niejasne lub niezrozumiałe pojęcia. 3. Powtórnie przeczytać zadany fragment zwracając teraz uwagę na ważne informacje. Podkreślić ołówkiem te zdania, które zawierają daty, definicje, nazwy itp., ale nie trzymać się niewolniczo tekstu. 4. Sporządzić plan-wyciąg z tekstu, jest to aktywne powtarzanie przeczytanych treści, wpływa na selekcję danych, wymusza na nas dodatkowy i pogłębiony namysł. 5. Powtórzyć z pamięci treści (ważne) własnymi słowami. 6. Po przerwie jeszcze raz powtórzyć materiał.

Umiejętność koncentracji uwagi Ćwiczenie „migawki” – pokazywanie kolejno plansz z wyciętymi figurami geometrycznymi, dziecko ma wymienić ile np. było kół. Ćwiczenie „punkt” – dziecko ma się skoncentrować przez 1 min. Na jednym punkcie np. gumce na ołówku. Ćwiczenie „czarna kropka” – należy namalować kropkę o średnicy 5 cm i zamalować na czarno, należy wpatrywać się w nią w odległości pół metra.

MNEMOTECHNIKI to nazwy sposobów ułatwiających zapamiętanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji

Technika słów zastępczych Polega na zastępowaniu nowego słowa znanym i podobnym dźwiękowo np. miejscownik – miejsce nowe, trąbka Eustachiusza - Eustachego uszy itp…

Rzymski pokój Metoda zapamiętywania oparta na kojarzeniu miejsc z informacją: np. pokój wraz z jego wyposażeniem, dowolna ulica, ciało. Uczeń ma zapamiętać kolory tęczy: czerwona kanapa, żółte biurko itp…

Łańcuchowa metoda zapamiętywania Łączenie elementów w pary na zasadzie łańcucha. Elementy powinny utworzyć historyjkę np.

Inaczej twórcze notatki Mapy myśli Inaczej twórcze notatki

Czy rodzice powinni pomagać dziecku w odrabianiu lekcji TAK – jeśli jest to efektywne. Może chodzić o pomoc w przeliterowaniu wyrazu albo o sprawdzenie zadania matematycznego, które się nie zgadza. NIE – jeśli dziecko samo poradzi sobie z zadaniem i jeszcze czegoś się przy tym nauczy.

Kwintylian powiedział: "Tego się trzeba przede wszystkim strzec, aby nie znienawidził nauki ten, kto jej jeszcze nie może pokochać". Dziękuję za uwagę!!!