„Prawo dziecka do niegrzeczności” Jakub Śpiewak, Kidprotect.pl

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Kompetencje wychowawcze polskich rodziców
Szczęście.
Wszechstronny osobowość… ale w każdej dziedzinie najlepszy!
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
„Nie ma dzieci – są ludzie”
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Ks. Jan Twardowski Kochać....
Dzieci są nieznaną połową ludzkości..
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Współczesny nauczyciel a idea Janusza Korczaka
„Słowa ranią przez całe życie”
Recepta na sukces nauczyciela
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
RACHUNEK SUMIENIA.
warsztaty dla rodziców
JAK WYGRAĆ ŻYCIE?.
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
KULTURALNY SYN, CÓRKA, BRAT,SIOSTRA
Prawdziwi przyjaciele są niezastąpieni !!!
A MY SIĘ WYZWAŃ NIE BOIMY, MY SIĘ SAMO - RZĄDZIMY!
ROK JANUSZA KORCZAKA - w naszej szkole
Samodzielność dziecka
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Życie i twórczość Janusza Korczaka.
przypadku prześladowania
Witamy w Gimnazjum Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
O korzeniach i skrzydłach…
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Gimnazjum im. Stanisława Staszica. .  Chciałyśmy sie dowiedzieć co inni myślą na temat wolontariatu dlatego ostatnio przeprowadziłyśmy lekcje w naszej.
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
,,Temu, który ukochał sercem…”
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
W rolach głównych Janusz Korczak Oliwier Rybacki Dyrektor szkoły Barbara Rogalska Uczniowie klas gimnazjalnych.
„ Nasze dzieci 6 letnie w I klasie” Rada Rodziców przy Zespole Szkół w Grzechyni.
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit)Z pochodzenia Żyd. Urodził się 22 lipca 1878 lub 1879 roku w Warszawie. Jego ojciec adwokat zmarł, gdy ten.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Zebranie z Rodzicami „Ludzie wierzą, że aby odnieść sukces trzeba wstawać wcześnie. Otóż nie - trzeba wstawać w dobrym humorze”. — Marcel Achard.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA
JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga.  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Formy pomocy dziecku krzywdzonemu. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
DZIEŃ OTWARTY SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 30 w Dąbrowie Górniczej 19 maja 2016 r. „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
,,O czym dziś pisałaby Maria Konopnicka”
Zapis prezentacji:

„Prawo dziecka do niegrzeczności” Jakub Śpiewak, Kidprotect.pl

Wychowaj swoje dziecko, zanim zrobią to obcy. www.madrzy-rodzice.pl

Madrzy-rodzice.pl Projekt realizowany przez Fundację Kidprotect.pl i Rzecznika Praw Dziecka: Badania kompetencji wychowawczych (SMG/KRC Millward Brown) Kampania medialna (McCann Erickson) Szkolenia liderów Kampania łódzka (Łódzkie Centrum Polityki Społecznej) Szkolenia rodziców Przy kawie o dzieciach (Chwila Klub)

Podział pytań Psychologia rozwojowa dziecka: Pytania dotyczące tego, co dziecko w określonym wieku powinno wiedzieć i potrafić Pytania dotyczące typowych dla określonego wieku schematów i modeli zachowań dziecka Obszary postaw wychowawczych: Jakie postawy są rodzicom najbliższe w określonych sytuacjach Sposoby reagowania na różne zachowania dziecka Na podstawie „Wychowania bez porażek” T. Gordona

Wyniki badań

KATASTROFA GRZECZNOŚCI

Grzeczny „(o dziecku): taki, który jest posłuszny, spokojny, miły, dobry” pl.wiktionary.org (Wikisłownik) „dobrze wychowany, o dzieciach też: posłuszny i spokojny” Słownik Języka Polskiego PWN

Oczekiwania dorosłych Oczekujemy, że dziecko będzie grzeczne: Robi to, co chcemy. Robi to wtedy, gdy chcemy. Nie sprawia kłopotów. Słucha, gdy mówimy, nie przerywa. Słucha się dorosłych. Nie mówi „nie”. Nie pyskuje.

Czy chcielibyśmy być w taki sposób grzeczni? Zabijamy spontaniczność Zabijamy ciekawość Zabijamy kreatywność Zabijamy niezależność Zabijamy samodzielność Wychowujemy potencjalne ofiary Robimy to, bo tak wygodniej

Credo wychowawcze

> Janusz Korczak wrote: Nie ma dzieci – są ludzie; ale o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć. Pamiętaj, że my ich nie znamy.

> Janusz Korczak wrote: Dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia.

> Janusz Korczak wrote: Jak dorosły się krząta, to dziecko się plącze, dorosły żartuje, a dziecko błaznuje, dorosły płacze, a dziecko się maże i beczy, dorosły jest ruchliwy, dziecko wiercipięta, dorosły smutny, a dziecko skrzywione, dorosły roztargniony, dziecko gawron, fujara. Dorosły się zamyślił, dziecko zagapiło. Dorosły robi coś powoli, a dziecko się guzdrze. Niby żartobliwy język, a przecież niedelikatny. Pędrak, brzdąc, malec, rak - nawet kiedy się nie gniewają, kiedy chcą być dobrzy.

> Janusz Korczak wrote: Zapnij guzik, dlaczego masz buty zabłocone, czy odrobiłeś lekcje, pokaż uszy, obetnij paznokcie. I to nas uczy po trochu unikać, kryć się - nawet jeśli nic złego nie zrobiliśmy. A kiedy przypadkiem spojrzą, czekamy zaraz na jakąś uwagę.

> Janusz Korczak wrote: Dobry wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.

> Janusz Korczak wrote: Rozumny wychowawca nie dąsa się, że nie rozumie dziecka, ale rozmyśla, poszukuje, wypytuje dzieci. One go pouczą, by ich nie urażał zbyt dotkliwie – byle chciał się uczyć. Jeśli są wyrazy, o których boisz się mówić, co zrobić z czynem, który mogą popełnić? Wychowawca nie może bać się ani słów, ani myśli, ani czynów dzieci.

> Janusz Korczak wrote: Twierdzę z całą stanowczością, że tych kilka spraw było kamieniem węgielnym mego wychowania jako „konstytucyjnego” wychowawcy, który nie dlatego nie krzywdzi dzieci, że je lubi czy kocha, ale dlatego, że istnieje instytucja, która je przed bezprawiem, samowolą, despotyzmem wychowawcy broni.

> Janusz Korczak wrote: Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy. Nie czyn, a pobudka charakteryzuje dziecko, jego oblicze moralne, jego potencjalną przyszłość rozwojową.

> Janusz Korczak wrote: Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat. Pozwólmy ochoczo pić radość poranka i ufać. Dziecko tak właśnie chce.

Dziękuję za uwagę