Ochrona własności intelektualnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
Advertisements

Zarządzanie własnością intelektualną w systemie B+R
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Ochrona Praw Autorskich
Aktywna edukacja.
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
Art. 1 ust. 2(1) Ustawy Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody, zasady działania oraz.
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ochrona własności intelektualnej
TIK w szkole podstawowej
Ochrona własności intelektualnej
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Autor - twórca utworu, któremu przysługują prawa autorskie.
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
Podatki Vat.
TIK w szkole podstawowej
Podstawy prawa Prawo cywilne Magdalena niedolaz katedra prawa administracyjnego i finansowego przedsiębiorstw.
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Pracownicze dane osobowe
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
ŹRÓDŁA PRAWA CYWILNEGO
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Prawo pracy.
Camerimage Forum 2014 Opera Nova Bydgoszcz, 20 listopada 2014 r.
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
SŁUŻEBNOŚCI Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
PRAWA AUTORSKIE Paulina Cicha Paulina Broszczak. Prawo autorskie – pojęcie prawnicze oznaczające (1) ogół praw przysługujących autorowi utworu albo (2)
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
mgr Małgorzata Grześków
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Prawo cywilne z umowami w administracji
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Ochrona baz danych.
Ogólne wiadomości o prawie rzeczowym
PRAWA POKREWNE.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Anonimowość wnioskodawcy
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Zapis prezentacji:

Ochrona własności intelektualnej Wykład 3

Art. 16 Pr. aut. – autorskie prawa osobiste Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do: 1) autorstwa utworu; 2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo; 3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania; 4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności; 5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Art. 16 Pr. aut. – autorskie prawa osobiste autorskie dobra osobiste są wycinkiem, częścią dóbr osobistych powszechnego prawa cywilnego

Więź twórcy z dziełem Istnienie więzi łączącej twórcę z dziełem jest oczywiste i nie wymaga dowodzenia. Jej powstanie i trwanie to kwestie faktu, a nie prawa. Powstaje ona z chwilą stworzenia dzieła jako zjawisko pozaprawne. Jej byt wyraża się najczęściej w istnieniu psychicznych, emocjonalnych i intelektualnych związków twórcy z utworem. Więź trwa nawet w razie niemożności sprawowania przez twórcę pieczy nad dziełem i dochodzenia ochrony dóbr osobistych, a zatem także po jego śmierci. Nie chodzi o prawo do autorstwa, ale o stan rzeczy będący rezultatem twórczości

Więź twórcy z dziełem Istnienie więzi łączącej twórcę z dziełem jest oczywiste i nie wymaga dowodzenia. Jej powstanie i trwanie to kwestie faktu, a nie prawa. Powstaje ona z chwilą stworzenia dzieła jako zjawisko pozaprawne. Jej byt wyraża się najczęściej w istnieniu psychicznych, emocjonalnych i intelektualnych związków twórcy z utworem. Więź trwa nawet w razie niemożności sprawowania przez twórcę pieczy nad dziełem i dochodzenia ochrony dóbr osobistych, a zatem także po jego śmierci. Nie chodzi o prawo do autorstwa, ale o stan rzeczy będący rezultatem twórczości

Art. 16 Pr. aut. – autorskie prawa osobiste Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r. opiera się na teoretycznej koncepcji wielości autorskich dóbr osobistych. Niematerialne wartości związane z twórcą zostały wyczerpująco określone w zamkniętym katalogu ustawowym.

Art. 16 Pr. aut. – autorskie prawa osobiste Poza autorskimi prawami osobistymi wymienionymi w art. 16 ustawy, określa ona następujące prawa: prawo odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia z powodu istotnych interesów twórczych (art. 56 PrAut); prawo wprowadzania zmian w dziele (nadzór autorski – art. 60 i art. 73 PrAut); prawo żądania udostępnienia egzemplarza dzieła (prawo dostępu do utworu – art. 52 ust. 3 PrAut); prawo decydowania o losach oryginału utworu plastycznego w przypadku podjęcia przez właściciela decyzji o jego zniszczeniu (art. 32 ust. 2 PrAut).

Twórca Jest podmiotem prawa autorskiego, Zgodnie z art. 8 ust. 1 prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej, Jest nim osoba fizyczna, która wniosła twórczy wkład do utworu, należy wykazać istnienie zależności pomiędzy działalnością osoby a powstaniem dzieła podlegającego ochronie prawnoautorskiej, każda osoba fizyczna, niezależnie od posiadanej zdolności do czynności prawnych, np. małoletni.

Twórca Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze zostało uwidocznione na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnieniem utworu. Domniemanie to jest domniemaniem prawnym wzruszalnym i może zostać obalone dowodem przeciwnym w drodze wszelkich środków dowodowych przez wykazanie, że wskazana jako autor osoba nie jest twórcą dzieła.

Domniemanie autorstwa Jest domniemaniem prawnym wzruszalnym Może zostać obalone dowodem przeciwnym

Inne podmioty autorskich praw majątkowych Podmioty prawa autorskiego inne niż twórca nabywające autorskie prawa majątkowe w sposób pierwotny Producent lub wydawca W odniesieniu do dzieła zbiorowego pracodawca W odniesieniu do programu komputerowego stworzonego w ramach stosunku pracy

Inne podmioty autorskich praw majątkowych Podmiot prawa autorskiego nabywający autorskie prawa majątkowe w sposób pochodny pracodawca W odniesieniu do utworów pracowniczych stworzonych w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, Chwilą nabycia praw jest moment przyjęcia utworu

Instytucje naukowe wobec utworów naukowych Uprawnienia instytucji względem utworu naukowego stworzonego przez pracownika Pierwszeństwo opublikowania utworu Twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia Prawo korzystania z materiału naukowego zawartego w utworze Bez odrębnego wynagrodzenia Prawo udostępniania materiału naukowego zawartego w utworze

Dzieła anonimowe Twórca nie ujawnił swojego autorstwa W wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent wydawca W razie ich braku Właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi