nauczania fizyki w Europie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Szkoła Sukcesu września 2010 Sopot
Wybrane platformy e-learningowe
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie  działa na rzecz Nauki i Społeczności Lokalnej od 23 Października 1944 roku. Pierwsza inauguracja roku.
2 PODSTAWOWE WIELKOŚCI BUDŻETOWE REALIZACJA PLANU W I PÓŁROCZU 2012 R.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
1. Standardy „różne” DWK – Doświadczenia wspomagane komputerowo – Mgr K. Służewski (IF WFAiIS UMK, s. 563) Sala ćwiczeń Po 6 grup (18 osób) 2x.
Biznes w Internecie.
INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Maj INDEKS BIZNESU PKPP Maj 2005.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, eksperymentem pedagogicznym są działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach.
Komputery pod ręką Jak zapewnić dostępność komputerów w szkole, zamiast zamykać je w pracowni Komputerowej ? 1.Na każdej długiej przerwie mógłby być dyżur.
Współtworzenie sieciowych systemów informacyjnych w Książnicy Pomorskiej Warszawa 7-8 XI 2012 r. Automatyzacja bibliotek publicznych.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
mgr inż. Adam Ryszewski Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
„Komputer w pracy nauczyciela”
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno–komunikacyjnych Cyfrowa szkoła Stan realizacji.
Północna Izba Gospodarcza Jak przedsiębiorcy postrzegają absolwentów szczecińskich uczelni wyższych? Badanie telefoniczne przeprowadzone.
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
I NKJO wchodzi w skład Zespołu Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, Grzegorz Karwasz Wydział Ekonomiki Transportu, Uniwersytet Gdański Instytut Fizyki Technicznej, Politechnika.
Podatki a funkcja konsumpcji
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
Opis udziału szkoły w innowacji pedagogicznej polegającej na wdrażaniu kształcenia otwartego (e-learning).
Losy absolwentów ZSP Nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
FIZYKA FIZYKA TECHNICZNA:
Akademia ETI Współpraca Wydziału ETI ze szkołami ponadgimnazjalnymi regionu Jacek Lebiedź Gdańsk, 21 czerwca 2013.
Po klasie matematycznej
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Kraje nadbałtyckie w ujęciu zmian pan-europejskich: krajobraz, edukacja i zatrudnienie.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
Szkoły wyższe na rzecz energetyki jądrowej
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
im. Marii Skłodowskiej – Curie w Sopocie
Uniwersytet Rzeszowski
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej Przygotowane przez : Andria Zygmunt Krzysztof Kaliszan.
Lębork, ul Warszawska 17, tel ,
SPOTKANIE ROBOCZE dotyczące funkcjonowania Ośrodków Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w województwie pomorskim Chojnice, r.
Europejska Przestrzeń Badawcza (ERA) Grzegorz Karwasz Zakład Dydaktyki Fizyki UMK Toruń Handel zagraniczny Uniwersytet Gdański 1982.
Rekrutacja 2014/2015. Propozycje klas na rok szk. 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Makroekonomia Ćwiczenia nr 2. Dane kontaktowe: Strona domowa: Konsultacje: pon AB 10:20-11:50 środa B 12:00-13:30 L252B czw. A 13:40-15:10.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Cyfrowa szkoła. O wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach powszechnych - na przykładzie projektu opracowania i udostępnienia.
Wybór trzeciego przedmiotu rozszerzonego
w pomorskiej polityce edukacyjnej
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Wnioski z analizy arkuszy organizacyjnych szkół i placówek
IM. BUDOWNICZYCH PORTU PÓŁNOCNEGO
Losy absolwentów 2017 Losy absolwentów 2012
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
POLSKIE BIBLIOTEKI DLA NAUCZYCIELI
Przestrzeń i czas, w fizyce, metafizyce i teologii
5-cio i 6-LATEK W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM
Europejska Przestrzeń Badawcza (ERA)
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
nauczania fizyki w Europie
Zapis prezentacji:

nauczania fizyki w Europie Poròwnanie systemòw nauczania fizyki w Europie i nie tylko Grzegorz Karwasz Mgr ekonomii Handel Zagraniczny, Ekonomika Transportu,Uniwersytet Gdanski, Sopot współpraca naukowa, sterowanie postępem, eksport technologii Mgr inż., Politechnika Gdańska, Instytut Fizyki Technicznej Instytut Maszyn Przepływowych PAN, Gdańsk Dipartimento di Fisica, Università di Trento, Trydent Prof. dr hab.Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk Insitut für Teoretische Chemie, Freie Universität, Berlin

Plan 1. Zasada Heisenberga 2. Przykładowy wzorzec szkoły 3. Od szczegółu do ogółu 4. Przykładowe programy 5. Od ogółu do szczegółu 6. Opinia nauczycieli 7. Propozycje zmian 8. Ranga nauczyciela fizyki ostrzeżenie!

Przykładowy wzorzec szkoły (1) - klasy 18-24 uczniów - specjalistyczne laboratoria, również kopmuterowo sterowane (budżet ok. 3-5 tys.€ rocznie) - komputery wykładowe + projektory - szkolna biblioteka multimedialna   - 18 godzin tygodniowo - 18 lat pracy = wiek emerytalny - kursy dokształcające w Eksploratorium (opłata = -1000 €)

Przykładowy wzorzec szkoły (2) - PNB ↑ 2-3% rocznie - Inflacja < 2% rocznie - Deficyt budżetowy <3% - Dług publiczny <40% PNB

Przykładowy wzorzec szkoły (3)   Był młody, który życie wstrzemięźliwie pędził; Był stary, który nigdy nie łajał, nie zrzędził; Był bogacz, który zbiorów potrzebnym udzielał; Był autor, co się z cudzej sławy rozweselał; Był celnik, który nie kradł; szewc, który nie pijał; Żołnierz co się nie chwalił; łotr co nie rozbijał; Był minister rzetelny, o sobie nie myślał; Był na koniec poeta, co nigdy nie zmyślał: - A coż to za bajka? Wszystko to być może! - Prawda, jednakże ja to między bajki włożę.

Wielka Brytania Return-path: <G.P.Ireson@lboro.ac.uk> Envelope-to: karwasz@chemie.fu-berlin.de Delivery-date: Tue, 26 Jul 2005 17:07:33 +0200   In the UK we have two systems: The system in England and Wales follows the National Curriculum which sets out the science to be covered from age 5 to age 16. From age 5 to age 11 pupils are in primary school and taught science typically 1 hour per week. From age 11 to 14 pupils in secondary school are typically taught science (biology chemistry and physics) for 3 hours per week. From age 14 to 16 in secondary school the majority of pupils take a course in science (generally known as dual science) for 4/5 hours per week. Some will take individual courses in biology, chemistry and physics in 5/6 hours per week (these are often the most able pupils who need to cover about one third more than those taking 'science'). Finally some may take a course in 'single science‘ which is half of the dual science and contains equal measures of biology, chemistry and physics, this is generally about 3 hours per week. Single science is taken by either the less able or pupils who are outstanding in, for example, music or languages to allow more curriculum time for their other studies. Similar systems are in place in both Ireland and Scotland - however the detailed content does differ. Hope this helps Gren Wielka Brytania

Francja

Izabel Martin (Würzburg)

Izabel Martin (FU Berlin, Chemie)

Liceo-ginnasio

Belgia

Podsumowanie Włochy 5+3+5 RFN 4+9 (6+3) Belgia 6+6 (4+2) Francja 6+4+2 (+2!) Polska ? ex-NRD 10+2 ex-ZSRR 10+0

Od ogółu do szczegółu

Zróżnicowanie szkół

Wydatki w GNP

Zatrudnienie w szkolnictwie

Zarobki w szkolnictwie

System polski 1. Wyłączność instytucji szkoły od wieku 7 lat 2. Liceum trzyletnie 3. Niskie zróżnicowanie ≈ Szwecja   4. Niskie nakłady

Proponowane rozwiązania (1) “- Cudu! - Cudu!” Jak jarmużu bedłki, tak lud pragnie cudu K.I. Gałczyński

Zasoby a cele makrospołeczne Wielka Brytania, 59 mln, nie ma problemu w rekrutacji HT tj. możliwy brain-drain RFN 89 mln, intensywna gospodarka przem., autarchia, tj. wysoki poziom inżynieryjno- naukowy Francja ekspansywna gospodarka przemysłowo-handlowa, elity naukowo- przemyłowe Włochy 58 mln, znaczne zasoby kulturowe (>40%)

System edukacyjny a cele makrospołeczne Włochy 5+3+5 RFN 4+9 Francja 6+4+(2+2!) -------- Polska 6+3+3 China Peoples Republic 6+3+3 (+ korepetycje prywatne = “długi kurs przygotowawczy”) --------- ex-NRD 10+2 ex-ZSRR 10+0

“Reforma szkolna” “Ta reforma była najgłupsza, jaką można sobie tylko wyobrazić. Katorga dla nauczyciela, głupota z punktu widzenia ucznia, stres dla wszystkich” Nauczycielka mianowana z 20 letnim stażem, Gimnazjum Publiczne w woj. warszawskim, v-ce dyrektor. (wrzesień 2005)

“Reforma szkolna” Niestety, nowy system edukacyjny w Polsce, z decydującymi szczeblami 2x3 de facto uniemożliwi realizację długich kulturotwòrczych cykli programowych - matematyki, historii czy łaciny. Likwidację czteroletniego liceum, należy uznać za główny mankament nowego systemu edukacyjnego. GK adresat: przewodniczący Konferencji Rektoròw Akademickich Szkół Polskich styczeń 2002

  “Uratować liceum” Tak! Reforma Handkego, podobnie jak dwie inne (za wyjątkiem reformy emerytur) była najgorszą z możliwych. I to nie wina żadnej z „ekip”. Pisałem cztery lata temu w „Głosie Slupskim”: - „Naród za reformami jakby w amoku!” Ale, o ile o zlikwidowaniu kas chorych zaczyna się mówić („Wprost” z 10.10) a powiaty obwinia się zapaść finansową państwa, to opory przed głupią reformą oświatową nadal są nikłe. Widocznie nauczyciele uważają, że skoro „mądrzy ludzie tak wymyślili a na Zachodzie tak jest - to widać tak być musi”. Tak!, we Włoszech kasy chorych były - jeszcze w latach sześćdziesiątych, a powiaty wymierają powoli do dziś. 18/10/2001

  “Uratować liceum” Tak! Reforma Handkego, podobnie jak dwie inne (za wyjątkiem reformy emerytur) była najgorszą z możliwych. I to nie wina żadnej z „ekip”. Pisałem cztery lata temu w „Głosie Slupskim”: - „Naród za reformami jakby w amoku!” Ale, o ile o zlikwidowaniu kas chorych zaczyna się mówić („Wprost” z 10.10) a powiaty obwinia się zapaść finansową państwa, to opory przed głupią reformą oświatową nadal są nikłe. Widocznie nauczyciele uważają, że skoro „mądrzy ludzie tak wymyślili a na Zachodzie tak jest - to widać tak być musi”. Tak!, we Włoszech kasy chorych były - jeszcze w latach sześćdziesiątych, a powiaty wymierają powoli do dziś. 18/10/2001

T.W. 15/10/1997

Reforma reformy? “Najgorszą rzeczą jaką można zrobić, to próbować reformować nieudane reformy” Prof. Lev Pitejewskij

“Mała” reforma w wieku 6 lat “idzie się” do szkoły liceum trwa 4 lata treści gimnazjum bez zmian nieco więcej pracy (zmiana programu) tylko w 1 i 2 klasie - “normalne” Liceum

P.S. pomoce dla nauczyciela (6) wystawy wypożyczalnie multimedia laboratoria środowiskowe ścieżki dydaktyczne podręczniki multimedialne Uwaga: inne przykłady na stronie PAP

Ratunek? wysoki poziom moralny, dogłębna znajomość przedmiotu poczucie odpowiedzialności …polskiego nauczyciela póki co!

Streszczenie Polski system szkolny jest nieadekwatny: w swej strukturze przypomina system szwedzki i angielski 3. ale w Szwecji i Anglii nakłady na szkolnictwo są najwyższe w Europie, w Polsce najniższe 4. Proponuje sie “małą” reformę w Polsce: obowiązek szkolny od 6 lat i liceum czteroletnie, 5. a nauczanie fizyki pozostaje pochodną całości systemu http://modern.pap.edu.pl

Status nauczyciela filozofii Do promowania z pożytkiem około nauk wyzwolonych i umiejetności najbardziej przeszkadzało, ze tę facultatum uważano jako najniższą od trzech innych, mniej jeszcze w tej mierze szkodziła sama opinia, więcej nierówne oczywiście straty. Zawsze nauczyciel filozofii był ubogi i jeżeli chciał przejść do miernego przynajmniej sposobu życia, musiał filozofią lub matematykę porzucić, a udać się do teologii lub prawa.   Hugo Kołłątaj, Stan Oświecenia w Polsce (1750-1764)