Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

RAPORT.
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Badanie opinii i postaw członków Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN na temat aktualnej sytuacji w Polsce Wrzesień 2007 RAPORT PRZYGOTOWANY DLA.
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Sytuacja na rynku pracy
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Unia Europejska Podsumowanie raportu zbiorczego z badań opracowanego w ramach Zadania 1 „Diagnoza i analiza problemu” Projekt: „Akademia Handlowa 50+
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Raport z badania Warszawa, wrzesień 2011
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Badanie uczestników Targów Mieszkaniowych Raport z badania przeprowadzonego w dniach Warszawa, styczeń 2011 © 2010 Research International.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : klienci końcowi, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez.
Rozproszenie uwagi kierowcy
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
BADANIE UKRYTEGO POTENCJAŁU LOKALNEGO RYNKU PRACY MONITOROWANIE PLUS WARSZTAT
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Bezpieczeństwo IT w polskich firmach raport z badań
Problemy wychowawcze dzieci
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Anna Ruzik-Sierdzińska,
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
WOLNE powierzchnie biurowe WOLNE powierzchnie biurowe o łącznym metrażu 115,35 m² Park Przemysłowy Gminy Leżajsk.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza Data badania: II półrocze 2015.
Głos Polaków w sprawie wina
Contents 1 Informacje o badaniu 3 2 Wyniki badania 5.
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Zapis prezentacji:

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim Raport z badania CATI wśród przedsiębiorców województwa śląskiego Warszawa, sierpień 2011

Slajd 2 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Spis treści Spis treści 2 Wstęp3 Informacje o badaniu 4 Wnioski6 Próba - informacje o firmach10 Źródła informacji o rynku nieruchomości21 Aktualnie zajmowane powierzchnie24 Plany dotyczące zmiany powierzchni w firmach28 Najem powierzchni40 Czynniki wpływające na wybór 45 Plany dotyczące remontu48

Slajd 3 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wstęp Niniejsze opracowanie jest częścią projektu Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim, który ma na celu pokazanie trendów rozwojowych rynku budowlanego w województwie śląskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Na podstawie wyników badań sformułowane zostaną propozycje właściwych mechanizmów zaradczych. Pomimo, iż projekt skupia się na sektorze reagującym silnie na zmiany gospodarcze, przeprowadzona analiza pozwoli odbiorcom raportu i zainteresowanym podmiotom rynku budowlanego na wyciągniecie właściwych wniosków na przyszłość. Poniższy raport dotyczy badania potencjału rynku budowlanego. Jego wyniki mają pozwolić czytelnikom na oszacowanie wielkości potencjalnego rynku inwestycyjnego.

Slajd 4 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego KIEDY? KTO? JAK? Wywiad telefoniczne CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) ILE? n=1600 Informacje o badaniu (1) Reprezentatywna firm województwa śląskiego; respondenci: osoby w firmach odpowiedzialne za decyzje związane z najmem lub zakupem powierzchni dla firmy lub sprawy związane z remontem budynków firmy CELE BADANIA Badanie potencjału rynku budowlanego - oszacowanie wielkości potencjalnego rynku inwestycyjnego w podziale na poszczególne segmenty rynku oraz sytuację zatrudnionych w poszczególnych segmentach rynku i grupach zawodowych

Slajd 5 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o badaniu (2) W niniejszym badaniu zastosowano wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny (CATI z ang.: Computer Assisted Telephone Interview). Jest to wywiad o ustalonej strukturze prowadzony przez ankietera, który przez telefon odczytuje respondentowi pytania kwestionariuszowe. Metoda ta oferuje szereg możliwości, które nie są dostępne dla tradycyjnych metod. Przede wszystkim istnieje możliwość dostosowania terminu wywiadu do preferencji respondentów. Nawet w przypadku przerwania wywiadu przez respondenta może być on wznowiony ponownie w momencie, w którym został on zakończony. W takiej sytuacji ankieter ma możliwość ustalenia daty i godziny ponownego kontaktu z respondentem w dogodnym dla niego terminie. Bez wątpienia eksperci czy osoby zatrudnione na wyższych stanowiskach w hierarchii firmy są osobami, z którymi trudno o bezpośredni kontakt i przeprowadzenie wywiadu. Oczywiście główną przyczyną jest tu brak czasu. Metodologia CATI w dużym stopniu rozwiązuje ten problem. Ankieter dzwoniąc do danej firmy poszukuje odpowiedniej osoby w firmie spełniającej kryteria doboru do próby. Niejednokrotnie kontaktuje się z kilkoma osobami zanim dotrze do właściwego respondenta. Jeśli respondent wyraża zgodę, to wywiad jest przeprowadzany od razu. Jeśli respondent w danej chwili nie ma czasu, to ankieter umawia się z nim na kolejny dogodny dla respondenta termin. Czas wywiadu w przedsiębiorstwach wynosił przeciętnie ok min.

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski

Slajd 7 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski (1) Na podstawie przeprowadzonych wyników badania należy stwierdzić, że pod względem informacyjnym rynek nieruchomości dla firm nie jest specjalnie rozwinięty. Głównym źródłem informacji o ofertach są dla przedstawicieli firm właściciele nieruchomości. Jeżeli dodać do tego, że na miejscu trzecim pojawiły się kontakty osobiste, to widać, że właściciele nieruchomości nie zabiegają aktywnie o klientów. Przeciętna firma w województwie śląskim posiada biuro o powierzchni do 100 m2 oraz inne pomieszczenia np. socjalne również do 100 m2. Powierzchnie magazynowe posiada 2/3 firm, zaś pomieszczenia produkcyjne 40% (w obu przypadkach najczęściej do 100 m2). W ciągu ostatnich 2 lat mało firm inwestowało w zmianę/ rozszerzenie powierzchni. Mniej więcej 1/3 badanych podmiotów w tym czasie dokonała zmian w tym względzie, przy czym część firm redukowała posiadane powierzchnie. W tym samym czasie większość firm, które wynajmują powierzchnię nie prowadziła renegacji warunków umowy. Firmy, które podejmowały tego typu negocjacje najczęściej negocjowały wysokość cenę najmu.

Slajd 8 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski (2) Przeprowadzone badanie pokazują, że w firmach województwa śląskiego odczuwany jest deficyt powierzchni w stosunku do potrzeb. Połowa badanych firm w województwie śląskim rozważa w przyszłości zmianę posiadanej powierzchni. Co czwarty badany podmiot chce to zrobić w ciągu najbliższych 2 lat, co dziesiąty w dalszej perspektywie. Relatywnie największym zainteresowaniem będzie się cieszył najem powierzchni, jednak niewiele mniej firm rozważa zakup powierzchni oraz budowę. Jeżeli idzie o lokalizacje to największym zainteresowaniem cieszy się podregion katowicki. Rzadziej nowe inwestycje lokowane są w podregionach częstochowskim, bielskim, gliwickim. Najmniej popularny okazał się podregion tyski. Pod względem metrażu firmy w województwie śląskim najczęściej poszukują nieruchomości do 250 m2. Podczas poszukiwania odpowiedniej lokalizacji 38% badanych zamierzało skorzystać z usług biura pośrednictwa nieruchomości. Kluczowymi czynnikami przy wyborze powierzchni dla firmy to cena oraz łatwość dostępu klientów do firmy. Co czwarta firma w województwie śląskim planuje remont w ciągu najbliższych 2 lat. Remontowi zostaną poddane najczęściej pomieszczenia biurowe.

Slajd 9 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski (3) O ile Polska nie zostanie dotknięta kolejną fala kryzysu wydaje się, że można oczekiwać rozwoju w sektorze rynku budowlanego dla firm. Uzyskane wyniki badania wskazują, że można oczekiwać aktywności firm w budowie, powiększaniu i zakupie powierzchni biurowych. Z uzyskanych danych wynika, że również zainteresowanie najmem powierzchni będzie wzrastać. Oprócz tego firmy budowlane mogą liczyć na zainteresowanie potencjalnych klientów pracami remontowymi.

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Próba - informacje o firmach

Slajd 11 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – wielkość zatrudnienia S1. Ile w przybliżeniu osób jest zatrudnionych w Pana(i) firmie? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 12 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – liczba oddziałów M1. Niektóre firmy mają złożoną strukturę organizacyjną, posiadają filie, oddziały, jednostki zlokalizowane w różnych punktach kraju lub miasta. Czy Pana(i) firma do nich należy? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 13 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – zasięg działalności firmy M2. Jak określił(a)by Pan(i) zasięg działania Pana(i) firmy? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 14 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – branża M3. Do której z wymienionych branż należy Pana(i) firma? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 15 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – długość działania firmy na rynku M4. Od kiedy Pana(i) firma działa na rynku polskim? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 16 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – forma prawna firmy M5. Jaka jest forma prawna Państwa firmy? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 17 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – kapitał firmy M6. Jaki jest kapitał Państwa firmy? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 18 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – przewidywania co rozwoju firmy M7. Proszę powiedzieć, które z określeń najlepiej opisuje sytuację Pana(i) firmy w najbliższej przyszłości? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 19 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – sub-region Sub-region Baza: cała próba, n=1600

Slajd 20 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacje o firmach – główna lokalizacja firm Q1. W którym regionie/ podregionie woj. Śląskiego znajduje się siedziba firmy? Jeśli firma korzysta z kilku miejsc, proszę podać lokalizację głównego z nich. Baza: cała próba, n=1600

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Źródła informacji o rynku nieruchomości

Slajd 22 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Źródła informacji o ofertach nieruchomości - podsumowanie Głównym źródłem informacji o ofertach nieruchomości są dla przedstawicieli firm właściciele nieruchomości (62% wskazań). To źródło informacji częściej było wymieniane przez przedstawicieli: gastronomii i turystyki oraz instytucji finansowych. W drugiej kolejności wymieniano Internet (35%) oraz kontakty osobiste (znajomi) (34%). Te źródła informacji częściej wymieniano w firmach zajmujących się handlem hurtowym. W trzeciej kolejności jako źródło informacji wymieniano: agencje nieruchomości (23%) oraz prasę codzienną (21%).

Slajd 23 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Źródła informacji o ofertach nieruchomości Q1. Z których z następujących źródeł informacji korzystała Pana(i) firma podczas poszukiwania lokalizacji dla firmy? Baza: cała próba, n=1600

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktualnie zajmowane powierzchnie

Slajd 25 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Źródła informacji o ofertach nieruchomości - podsumowanie Większość badanych firm ostatnie inwestycje związane z nieruchomościami dokonała ponad 2 lata temu (63%). Częściej odpowiedź ta była wymieniana wśród przedstawicieli firm, które: działają na rynku 20 lat lub dłużej zatrudniają do 10 pracowników działają na rynku lokalnym Jeżeli idzie o pomieszczenia biurowe, to największa grupa firm posiada biura do 100 m2, przy czym występuje to zależność, że im większa jest firma, zatrudnia więcej pracowników, tym większym metrażem biurowym dysponuje. Prawie co trzecia firma uczestnicząca w badaniu (29%) nie posiada pomieszczeń magazynowych. Blisko 1/3 posiada (35%) pomieszczenia magazynowe do 100 m2. Pomieszczenia produkcyjne posiada 40% badanych firm. Największa grupa respondentów posiadających pomieszczenia produkcyjne dysponuje metrażem do 100 m2. Inny rodzaj pomieszczeń np. pomieszczenia socjalne znajduje się w 84% firm. Większość tych pomieszczeń posiada metraż do 100 m2 (67%).

Slajd 26 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Czas ostatniej zmiany powierzchni w firmach Q4. Kiedy ostatnio Pan(i) firma najęła, kupiła, pomniejszyła lub powiększyła powierzchnię firmy, używaną na własne potrzeby? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 27 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Posiadane powierzchnie w firmach Q3. W jakiej wielkości są obecne Wasze …? Baza: cała próba, n=1600

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące zmiany powierzchni w firmach

Slajd 29 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące zmiany powierzchni w firmach - podsumowanie Wg deklaracji respondentów co czwarta firma (40%) w województwie śląskim w ciągu najbliższych 2 lat zamierza dokonać zmian jeżeli idzie o posiadane powierzchnie firmowe. Co dziesiąta firma (10%) rozważa zmianę powierzchni w dłuższej perspektywie czasowej. Wśród firm, które mają zamiar zmienić posiadane powierzchnie największa liczba zamierza dokonać najmu – głównie powierzchni biurowych. Następne w kolejności to firmy, które chcą kupić lub wybudować dodatkowe powierzchnie przeznaczając je bądź na biura bądź na magazyny. Co dziesiąta firma zamierza powiększyć posiadana powierzchnię na cele biurowe lub magazynowe. Firmy, które zamierzają pomniejszyć posiadana powierzchnię stanowią niewielki odsetek (3% z ogółu firm w województwie śląskim). Głównym bodźcem do zmiany jest z reguła zbyt mała powierzchnia w stosunku do potrzeb.

Slajd 30 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące zmiany powierzchni w firmach - podsumowanie Uczestnicy badania najczęściej chcieli pozyskać nowe powierzchnie w podregionie katowickim (34%). Rzadziej wymieniano podregiony: częstochowski, bielski, gliwicki. Najmniej popularny okazał się podregion tyski. Pod względem metrażu respondenci najczęściej poszukiwali nieruchomości do 250 m2. Podczas poszukiwania odpowiedniej lokalizacji 38% badanych zamierzało skorzystać z usług biura pośrednictwa nieruchomości.

Slajd 31 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące zmiany powierzchni w firmach w ciągu 24 miesięcy (1) Q5. Czy w okresie najbliższych 24 miesięcy Pana (i) firma zamierza nająć, kupić, pomniejszyć lub powiększyć powierzchnię firmową? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 32 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące zmiany powierzchni w firmach w ciągu 24 miesięcy (2) Q5. Czy w okresie najbliższych 24 miesięcy Pana (i) firma zamierza nająć, kupić, pomniejszyć lub powiększyć powierzchnię firmową? Dane w zależności od branży

Slajd 33 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące zmiany powierzchni w firmach w ciągu 24 miesięcy (3) Q5. Czy w okresie najbliższych 24 miesięcy Pana (i) firma zamierza nająć, kupić, pomniejszyć lub powiększyć powierzchnię firmową? Dane w zależności od wielkości firmy

Slajd 34 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące zmiany powierzchni w firmach w ciągu 24 miesięcy (4) Q5. Czy w okresie najbliższych 24 miesięcy Pana (i) firma zamierza nająć, kupić, pomniejszyć lub powiększyć powierzchnię firmową? Dane w zależności od subregionu

Slajd 35 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Rodzaje zmienianych powierzchni Q5x. Jaki rodzaj powierzchni zamierza Pan(i) zmienić? Baza: osoby z firm, które planują zmianę dotychczasowej powierzchni pomieszczenia biurowe pomieszczenia magazynowe pomieszczenia produkcyjne pozostałe pomieszczenia

Slajd 36 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powody zmiany powierzchni/ lokalizacji firmy Q6. Proszę powiedzieć dlaczego firma planuje zmianę dotychczasowej powierzchni\ lokalizacji firmowej? Baza: osoby z firm, które planują zmianę dotychczasowej powierzchni lub lokalizacji firmy, n=680

Slajd 37 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowana lokalizacja Q9. Które regiony woj. śląskiego Pana(i) firma bierze pod uwagę, jeśli chodzi o lokalizację? Baza: osoby z firm, które planują zmianę dotychczasowej powierzchni lub lokalizacji firmy, n=680

Slajd 38 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowany metraż Q10. Jaki metraż Pana(i) firma chce nająć/zakupić/wybudować? Proszę podać metraż w przybliżeniu. Baza: osoby z firm, które planują zmianę dotychczasowej powierzchni lub lokalizacji firmy, n=678

Slajd 39 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące korzystania z agencji nieruchomości Q12. Czy podczas finalizowania transakcji odnośnie najmu/zakupu powierzchni biurowej Pana(i) firma zamierza korzystać z usług agencji nieruchomości? Baza: osoby z firm, które planują najem/ zakup powierzchni, n=280

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Najem powierzchni

Slajd 41 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Najem powierzchni - podsumowanie Wśród firm, które najmują powierzchnię pod swoja działalność ponad połowa (53%) nie podejmowała w ciągu ostatnich 2 lat żadnych renegocjacji warunków umowy. Firmy, które podejmowały tego typu negocjacje najczęściej negocjowały wysokość cenę najmu (21%). Wśród innych odpowiedzi pojawiało się: powiększenie powierzchni (13%), wydłużenie czasu najmu (12%). Firmy, które nie decydowały się na najem powierzchni, ale postanowiły zakupić lub wybudować budynki/ lokale uważają, że jest to opcja wygodniejsza (77%). Jako argumenty przeciwko najmowi pojawiało się również: kwestia cenowa (73%), brak możliwość wpływu na zarządzanie obiektem (73%), brak poczucia stabilizacji (72%). Firmy, które decydują się na najem powierzchni najczęściej są zainteresowane najmem długoterminowym: 5-10 lat (19%), powyżej 10 lat (23%).

Slajd 42 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Renegocjacje umowy najmu Q7. Czy w ciągu ostatnich 24 m-cy Pana(i) firma renegocjowała warunki umowy na najem powierzchni? Jeśli efektem tych negocjacji była zmiana warunków umowy, to jakiego typu była to zmiana? Baza: osoby z firm, które najmują powierzchnię, n=192

Slajd 43 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powody braku zainteresowania najmem powierzchni Q8. Z jakich powodów Pana(i) firma nie zdecydowała się na najem, lecz na zakup powierzchni /wybudowanie własnego budynku? Baza: osoby z firm, które planują zakup lub budowę powierzchni, n=263

Slajd 44 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowana długość najmu Q11. Na jaki okres Pana(i) firma chce nająć tę powierzchnię? Baza: osoby z firm, które najmują powierzchnię, n=192

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Czynniki wpływające na wybór

Slajd 46 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Czynniki wpływające na wybór powierzchni - podsumowanie Kluczowymi czynnikami przy wyborze powierzchni dla firmy to cena (64%) oraz łatwość dostępu klientów do firmy (62%). Cena była częściej wskazywana przez osoby reprezentujące handel hurtowy i mniejsze firmy. Łatwość dostępu klientów istotnie częściej była wskazywany przez przedstawicieli firm zajmujących się handlem detalicznym oraz usługami. W dalszej kolejności pod względem ważności wymieniano: łatwość dojazdu dla pracowników (38%), wielkość powierzchni (37%) i standard powierzchni (34%).

Slajd 47 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Czynniki wpływające na wybór powierzchni Q13. Jakie czynniki są najważniejsze dla Pana(i) firmy przy wyborze powierzchni? Baza: cała próba, n=1600

Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące remontu

Slajd 49 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące remontu - podsumowanie Co czwarty ankietowany przedstawiciel firmy (41%) stwierdził, że w ciągu najbliższych 24 miesięcy planowany jest remont. Częściej chęć przeprowadzenia remontu deklarowano w firmach: Działających w sektorze edukacji Działających na rynku powyżej 30 lat Zatrudniających powyżej 200 pracowników Spółkach akcyjnych i przedsiębiorstwach państwowych Planowane remonty najczęściej maja dotyczyć pomieszczeń biurowych (60%). Rzadziej plany remontowe dotyczą pomieszczeń produkcyjnych (38%) oraz pomieszczeń magazynowych (31%).

Slajd 50 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany dotyczące remontu Q14. Czy w ciągu najbliższych 24 miesięcy Państwa firma planuje remont pomieszczeń? Baza: cała próba, n=1600

Slajd 51 Trendy rozwojowe w sektorze budowlanym – analiza zjawiska w województwie śląskim : przedsiębiorcy województwa śląskiego, CATI, sierpień 2011 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Typ pomieszczeń do remontu Q15. Jaki rodzaj powierzchni zamierza Pana(i) firma remontować? Baza: osoby z firm, które planują remont, n=420