Muzyka instrumentalna w baroku. [str ]

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonawca ; Monika Bartoś
Advertisements

Plan lekcji.
Karol Szymanowski Autorzy: Monika B. i Hubert M..
Szkoła muzyczna Wykonała Karolina Anna Kolinek 2006.
WYKONAWCA;KRYSTIAN WALASZCZYK
Kompozytorzy epoki Baroku
Barok.
– dwie drogi kształcenia, dwa pakiety, jeden cel
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
Temat: Barok-perła o nieregularnym kształcie. Str J. F
Jan Sebastian Bach Zakończ pokaz autor prezentacji.
Wielcy kompozytorzy niemieccy
Temat: Formy muzyki klasycznej. Wiedeńskie trio. Str
Muzyka filmowa str Jaką rolę pełni muzyka w filmie?
Temat: Muzyka Młodej Polski i muzyka pierwszej połowy XX wieku
Instrumenty strunowe smyczkowe
czyli fizyka dla bramkarzy
Temat: Muzyka radości życia – renesans. [str ]
Słynne osoby niemieckojęzyczne.
Temat: Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu.(str )
Temat: (s. 111) Odrębność narodowa i kulturowa. Podręcznik: str
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Georg fRiedrich Haendel
Ludwig van Beethoven Autor: Małgorzata Romanek.
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
1.
Zasady efektywnego uczenia się
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
Muzyka.
Opracował Kevin Domin kl.II
Temat: Uczucia i emocje. Romantyzm w muzyce. Str
 Prezentacja dla uczniów klas 1 realizuj ą cych zaj ę cia artystyczne wg programu „Kraina muzyki”.  Zeszyt ć wicze ń „ Ś wiat d ź wi ę ków”: - Modu.
Szkoła Podstawowa w Kotulinie
tło towarzyszenie czy utwór może składać się wyłącznie z pojedynczej melodii? czy przykłady brzmiały dobrze czy źle? czy akompaniament do melodii.
RYTM. RYTM CO TO JEST RYTM? element muzyki mówiący o RYTM element muzyki mówiący o RELACJACH CZASOWYCH między dźwiękami który dźwięk jest krótszy?
Matematyka w muzyce.
FESTIWALE MUZYCZNE. FESTIWALE MUZYCZNE FESTIWAL MUZYCZNY impreza kilkudniowa wiele koncertów gwiazdy czasem forma konkursu imprezy towarzyszące.
ILE MAMY WZROSTU??? JAKIEGO KOLORU MAMY OCZY.
CO SŁYCHAĆ W FILHARMONII…. CO SŁYCHAĆ W FILHARMONII…
Muzyka klasyczna.
K jak kujawiak, k jak kompozytor
Muzyka klasyczna.
KONCERT NA BOISKU. KONCERT NA BOISKU CO TO JEST ORKIESTRA?
Fryderyk Chopin.
CZY MUZYKA MUSI BYĆ „ŁADNA”?
Elementy dzieła muzycznego
Elementy dzieła muzycznego
ILE WAŻY DYRYGENT?. ILE WAŻY DYRYGENT? DYRYGENT pokazuje KIEDY ZACZĄĆ.
Jan Sebastian Bach.
Jan Sebastian Bach.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
Epoka: Starożytność Początek: wiek Koniec: ……. wiek
MUZYKA W KL. 1 – PLAN PRACY Realizacja podstawy programowej: - - Ś piew grupowy - -Poznawanie stylów muzycznych - -Wypowiedzi o muzyce - -Przedstawiciele.
Temat: Renesans – złoty wiek muzyki polskiej. Str.26
W … … … … największym powodzeniem cieszyły się utwory efektowne i … … … … … …. Popularne były gatunki przeznaczone dla chóru, solistów i orkiestry: kantata,
„ Spotkania z muzyką ” Każdego miesiąca odbywają się w naszej szkole lekcje muzyki, które mają na celu wyrobienie i utrwalenie umiejętności słuchania i.
Prezentacja wykonana przez Grażynę Pawlak w ramach projektu „Podaj dalej 2 - Senior dla Kultury” realizowanego przez NASK i finansowanego przez Ministerstwo.

Epoka: Klasycyzm (oświecenie) s. 38
KLASYCYZM W MUZYCE. POJĘCIE KLASYCYZMU Klasycyzm – okres w rozwoju muzyki pomiędzy barokiem a romantyzmem. Trwał on umownie od roku 1750 do Stanowił.
Johann Sebastian Bach.
Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Richard Wagner urodził się 22 maja 1813 w Lipsku jako Wilhelm Richard. Zmarł w Wenecji w 1883 roku. Został pochowany.
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki -ur. 23 listopada 1933 w Dębicy Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Ludwig van Beethoven W tle Ludwig van Beethoven „Dla Elizy”
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Józef Haydn.
Zespoły kameralne.
Zapis prezentacji:

Muzyka instrumentalna w baroku. [str. 59-63] W baroku [XVII-XVIII wiek] muzycy znajdowali zatrudnienie : [gdzie?] - …………… -…………………… -………………………… Styl …………………….. pozwalał wirtuozom popisać się umiejętnościami. Na dworach szlachty U królów i magnatów U biskupów koncertujący

Formy instrumentalnej muzyki barokowej: W baroku stosowano wiele form muzycznych czyli sposobów budowania utworu z kolejnych części. Formy instrumentalnej muzyki barokowej: 1. Suita 2. Fuga 3. Concerto grosso [czyt: konczerto grosso] 4. Sonata 5. Koncert solowy

Suita J.S.Bach: Badinerie ze suity h-moll To utwór złożony z wielu części. W takim „zestawie” są cztery tańce różnych narodów, mające różne tempa: Niemiecki: ………………… Francuski:…………………… Hiszpański:…………………….. Angielski:…………………………… Oprócz nich pojawiają się i inne części jako dodatki. Najsłynniejsze suity komponował J.S. Bach na małą orkiestrę lub klawesyn. http://www.youtube.com/watch?v=5vBVGuVT0HQ J.S.Bach: Badinerie ze suity h-moll G.F.Haendel: Gigue ze suity „Muzyka na wodzie” Ten symbol oznacza, że słuchamy utworu na lekcji. Trzeba sobie OPISAC TĘ MUZYKĘ żeby umieć ją rozpoznać

Fuga Forma polifonii imitacyjnej, bardziej skomplikowana niż kanon. Temat jest przekształcany na różne sposoby. Oprócz niego pojawia się kontrapunkt czyli melodia towarzysząca.  J.S. Bach: fuga C-dur Policz ile razy pojawił się temat w puszczanym kawałku fugi.

Sonata, concerto grosso, Praca samodzielna: na podstawie książki zapisz krótką definicję tych form: [str. 60 i 61] Zapisz krótką notatkę o J.S. Bachu i G.F. Haendlu z podręcznika [str. 71]: Daty Miejsca Gatunki muzyczne

Antonio Vivaldi: koncert „Wiosna”, cz. 1, z cyklu „Cztery pory roku” 5. Koncert solowy Gra w nim orkiestra i jeden główny instrument, popisujący się swoimi umiejętnościami. Zazwyczaj składa się z trzech części: 1. …………………… 2. …………………… 3. ..…………………. Szybkiej Wolnej szybkiej Antonio Vivaldi: koncert „Wiosna”, cz. 1, z cyklu „Cztery pory roku”

II. Formy wokalno-instrumentalne muzyki barokowej [czyli śpiew+instrumenty] str. 56. 1. Opera [patrz: lekcja „Barok-perła…] 2. Oratorium ………………………………………………. ……………………………………………………………………. Przykłady: http://www.youtube.com/watch?v=SXh7JR9oKVE J.F. Haendel: „Alleluja” z oratorium „Mesjasz” [opis]…………………………………………………………………  J.S. Bach: recytatyw z pasji wg św. Mateusza http://www.youtube.com/watch?v=NZeRKJy5-8k&feature=related 3. Kantata

Ty musisz wstać, choć tulisz tak pod głową obłoczek snu i słów tyle znasz uczonych cicho przez noc, a tu dzień wstaje już kolorowo - witaj! Ty musisz wstać, bo słońce już zawiesza na szczytach wież poranny swój żar i rusza cień w długi marsz, wokół drzew krząta się ptaków rzesza - witaj! Zacznij od Bacha, nim słońce po dachach zeskoczy, jak kot po nocy ciemnej... I zacznij od Bacha, gdy w progu się waha ktoś, kto winien wejść, a może nie... / całość x 2 /

Temat: Organy – król instrumentów. [str. 63-64]. Muzyka polska w baroku. [str. 66] Instrumenty barokowe. Str. 61 i 63. Wypisz instrumenty z poszczególnych grup. Dodatkowo zaznacz, które są klawiszowe. Dęte Strunowe Perkusyjne Blaszane: Smyczkowe: Kotły – o określonej wysokości. Drewniane: Szarpane: miechowe uderzane

Organy -król instrumentów. Str. 63 Zapisz: jak są zbudowane organy? Jak się na nich gra? Wymień kilka typów organów. Jan Sebastian Bach: Toccata i fuga d-moll http://www.youtube.com/watch?v=_pY08e_tdtA

…………………………… i ……………………………………… Muzyka rozwijała się mimo przeszkód. W baroku stolicą Polski stała się ……………………… . Są tu dwie barokowe siedziby królewskie: …………………………… i ……………………………………… Muzyka rozwijała się mimo przeszkód. Rozwój muzyki hamowany był przez ………………….. a wzmacniany przez działalność ………………………..