Muzyka instrumentalna w baroku. [str. 59-63] W baroku [XVII-XVIII wiek] muzycy znajdowali zatrudnienie : [gdzie?] - …………… -…………………… -………………………… Styl …………………….. pozwalał wirtuozom popisać się umiejętnościami. Na dworach szlachty U królów i magnatów U biskupów koncertujący
Formy instrumentalnej muzyki barokowej: W baroku stosowano wiele form muzycznych czyli sposobów budowania utworu z kolejnych części. Formy instrumentalnej muzyki barokowej: 1. Suita 2. Fuga 3. Concerto grosso [czyt: konczerto grosso] 4. Sonata 5. Koncert solowy
Suita J.S.Bach: Badinerie ze suity h-moll To utwór złożony z wielu części. W takim „zestawie” są cztery tańce różnych narodów, mające różne tempa: Niemiecki: ………………… Francuski:…………………… Hiszpański:…………………….. Angielski:…………………………… Oprócz nich pojawiają się i inne części jako dodatki. Najsłynniejsze suity komponował J.S. Bach na małą orkiestrę lub klawesyn. http://www.youtube.com/watch?v=5vBVGuVT0HQ J.S.Bach: Badinerie ze suity h-moll G.F.Haendel: Gigue ze suity „Muzyka na wodzie” Ten symbol oznacza, że słuchamy utworu na lekcji. Trzeba sobie OPISAC TĘ MUZYKĘ żeby umieć ją rozpoznać
Fuga Forma polifonii imitacyjnej, bardziej skomplikowana niż kanon. Temat jest przekształcany na różne sposoby. Oprócz niego pojawia się kontrapunkt czyli melodia towarzysząca. J.S. Bach: fuga C-dur Policz ile razy pojawił się temat w puszczanym kawałku fugi.
Sonata, concerto grosso, Praca samodzielna: na podstawie książki zapisz krótką definicję tych form: [str. 60 i 61] Zapisz krótką notatkę o J.S. Bachu i G.F. Haendlu z podręcznika [str. 71]: Daty Miejsca Gatunki muzyczne
Antonio Vivaldi: koncert „Wiosna”, cz. 1, z cyklu „Cztery pory roku” 5. Koncert solowy Gra w nim orkiestra i jeden główny instrument, popisujący się swoimi umiejętnościami. Zazwyczaj składa się z trzech części: 1. …………………… 2. …………………… 3. ..…………………. Szybkiej Wolnej szybkiej Antonio Vivaldi: koncert „Wiosna”, cz. 1, z cyklu „Cztery pory roku”
II. Formy wokalno-instrumentalne muzyki barokowej [czyli śpiew+instrumenty] str. 56. 1. Opera [patrz: lekcja „Barok-perła…] 2. Oratorium ………………………………………………. ……………………………………………………………………. Przykłady: http://www.youtube.com/watch?v=SXh7JR9oKVE J.F. Haendel: „Alleluja” z oratorium „Mesjasz” [opis]………………………………………………………………… J.S. Bach: recytatyw z pasji wg św. Mateusza http://www.youtube.com/watch?v=NZeRKJy5-8k&feature=related 3. Kantata
Ty musisz wstać, choć tulisz tak pod głową obłoczek snu i słów tyle znasz uczonych cicho przez noc, a tu dzień wstaje już kolorowo - witaj! Ty musisz wstać, bo słońce już zawiesza na szczytach wież poranny swój żar i rusza cień w długi marsz, wokół drzew krząta się ptaków rzesza - witaj! Zacznij od Bacha, nim słońce po dachach zeskoczy, jak kot po nocy ciemnej... I zacznij od Bacha, gdy w progu się waha ktoś, kto winien wejść, a może nie... / całość x 2 /
Temat: Organy – król instrumentów. [str. 63-64]. Muzyka polska w baroku. [str. 66] Instrumenty barokowe. Str. 61 i 63. Wypisz instrumenty z poszczególnych grup. Dodatkowo zaznacz, które są klawiszowe. Dęte Strunowe Perkusyjne Blaszane: Smyczkowe: Kotły – o określonej wysokości. Drewniane: Szarpane: miechowe uderzane
Organy -król instrumentów. Str. 63 Zapisz: jak są zbudowane organy? Jak się na nich gra? Wymień kilka typów organów. Jan Sebastian Bach: Toccata i fuga d-moll http://www.youtube.com/watch?v=_pY08e_tdtA
…………………………… i ……………………………………… Muzyka rozwijała się mimo przeszkód. W baroku stolicą Polski stała się ……………………… . Są tu dwie barokowe siedziby królewskie: …………………………… i ……………………………………… Muzyka rozwijała się mimo przeszkód. Rozwój muzyki hamowany był przez ………………….. a wzmacniany przez działalność ………………………..