Diagnozowanie zjawiska bezdomności – doświadczenia pomorskie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Witamy w Paryżu i Mission Locale Pari d‘ Avenir
Advertisements

Portret zbiorowości ludzi bezdomnych województwa pomorskiego 2009 Szkolenie realizatorów badania socjodemograficznego 2009 Maciej Dębski, Uniwersytet Gdański.
Socjodemograficzny portret osób bezdomnych w województwie pomorskim
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Kontrakty – dofinansowanie aktywnych form pracy socjalnej
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Zwalczanie przestępczości
Informacje Wstępne Materiał przygotowany na potrzeby realizacji projektu MPHASIS - Piotr Olech.
BEZDOMNOŚĆ NA ULICY.
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
PRACA SOCJALNA.
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
międzysektorowe partnerstwo w celu rozwiązywania problemu bezdomności
ZJAWISKO BEZDOMNOŚCI W POLSCE
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Badania gospodarki społecznej dr inż. Dorota Olszewska Ośrodek Statystyki organizacji Non-Profit, Urząd Statystyczny w Krakowie.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Piotr Olech – PFWB Co należy zrobić po upadku? To, co robią dzieci: podnieść się. - Aldous Huxley.
STOWARZYSZENIE DOM POMOCNA DŁOŃ
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Zadawanie pytań.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
w praktyce pedagogicznej
Co to jest dobra praktyka w zakresie zarządzania środowiskowego?
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Parę słów do młodszych kolegów i koleżanek od absolwenta.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Plan działań 2013 Walne Zgromadzenie r. Gdańsk.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Karol Dworak Szkoła Główna Handlowa. Poczucie więzi między członkami danej społeczności, przejawiające się w podejmowaniu przez tą społeczność wielowymiarowych.
Aktywizacja zawodowa osób wykluczonych społecznie
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Warsztat konsultacyjny
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Warsztat konsultacyjny
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Diagnozowanie zjawiska bezdomności – doświadczenia pomorskie Łukasz Browarczyk Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności

Pomorskie badania bezdomności 1. Badania socjodemograficzne (obszar – woj. pomorskie) 2. Profil psychospołeczny osób bezdomnych (obszar – Trójmiasto) 3. Kondycja pracy socjalnej świadczonej osobom bezdomnym (obszar – Trójmiasto) 4. Kondycja mieszkalnictwa społecznego (obszar – kraj) 5. Badanie więziennictwa – bezdomność, a pozbawienie wolności (obszar – woj. pomorskie) 6. Wizerunek bezdomności w przekazach medialnych, w opinii społecznej – negatywne stereotypy osób bezdomnych (obszar – woj. pomorskie)

Jak uporządkować te badania? Badania socjodemograficzne to początek oraz rdzeń pomorskich doświadczeń badawczych. To badanie jest powtarzalne pierwsze miało miejsce w 2001 roku. Pozostałe wymienione badania były, jak dotąd jednorazowe pogłębiały różne wymiar problematyki – nie tylko bezdomności: 1. Pracy socjalnej – czy pracownicy nie wymagają pomocy by móc lepiej pomagać? 2. Mieszkalnictwa – jakie są szanse na usamodzielnienie osób wychodzących z bezdomności? 3. Postrzegania – jaki jest wizerunek osób bezdomnych i co z tego wynika dla niesienia pomocy (stereotypy i ich zakorzenienie w polityce)? 4. Więziennictwo – jakie są relacje miedzy pozbawieniem wolności a bezdomnością?

Jaki jest cel takiej różnorodności podejmowanych zagadnień badawczych? Takie bogactwo i różnorodność badań pozwala uzyskać możliwe kompletny obraz zarówno bezdomności, jak i systemu pomocy. Pozwala to identyfikować trudności, problemy, niedomagania systemu. Taka diagnoza stwarza szansę na dostrzeżenie możliwości, nowych rozwiązań pozwalających – zwiększać skuteczność pomocy, tym samym zmniejszać jej koszty (w długim przedziale czasowym).

Badania socjodemograficzne ogólna charakterystyka 1. Po raz pierwszy badanie to zrealizowane było w 2001 roku. 2. Od tamtego czasu powtarzane jest co 2 lata. 3. Tradycyjnie realizowane jest niewielkim nakładem środków finansowych. 4. Każdorazowo zaangażowane w nie jest wiele osób, co najmniej 500.

Geneza badania i jego ogólna charakterystyka Za koncepcję oraz upór z realizacji odpowiedzialne jest Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności. Sposób organizacji badania socjodemograficznego: 1. Zawsze jest zdecentralizowane. 2. Zawsze angażuje różne podmioty (służby mundurowe, jednostki pomocy). Co wynika z niskiego budżetu badania? Dlaczego realizowane jest tak często? Dlaczego w mediach nagłaśnia się to przedsięwzięcie?

Dlaczego realizowane jest zimą Decyzja w tej sprawie oparta była na przekonaniu o większym koncentrowaniu się osób bezdomnych w zimie. Również na przeświadczeniu, że samo zjawisko zimą jest mniej dynamiczne, mniej się przemieszczają, w związku z czym łatwiej dotrzeć do ludzi. Przy okazji niskich temperatur popularne „liczenie bezdomnych” można połączyć z akcją ratunkową (np. przeciw zamarzaniu).

Polityczne przesłanki tak dużej częstotliwości realizacji badania 1. Pozwala z pewną regularnością interesować media problematyką bezdomności i ukazywać osoby bezdomne niestereotypowo. 2. Pokazać, że bezdomność ma różne wymiary, że pomoc to też coś innego niż jedynie ciepła zupa w wigilię. 3. Taka organizacja badania pozwala konsolidować służby, różne podmioty, na co dzień nie współpracujące ze sobą. 4. To owocuje lepszą współpracą w codziennej pracy (np. kiedy pojawia się jakiś trudny przypadek).

Definicje – czyli kto jest osobą bezdomną 1. Zaczynano od definicji z ustawy o pomocy społecznej. 2. Używano również definicji Anny Duracz-Walczak oraz Andrzeja Przymeńskiego. 3. Kiedy pojawiła się typologia ETHOS zaczęto stosować ją jako operacjonalizację przyjętych definicji (2005 rok). 4. W ramach typologii ETHOS wybierano różne kategorie osób (sytuacji mieszkaniowych) które badano. 5. Trudne i niejednoznaczne były tu trzy kwestie: osoby w melinach (przebywanie kątem u znajomych, rodziny; zamieszkiwanie w altanach działkowych; kobiety przebywające w CIK).

Ogólna liczba dorosłych osób bezdomnych Badanie socjodemograficzne, co mówi pięć edycji badawczych – liczebność Rok badania Ogólna liczba dorosłych osób bezdomnych 2001 2 009 2003 2 169 2005 2 470 2007 2 211 2009 2 620 2011 2 904

Badanie socjodemograficzne, co mówi pięć edycji badawczych – liczebność Z czego mogą wynikać odnotowywane zmiany liczby zliczanych osób bezdomnych? 1. Wahania liczebności samej populacji ludzie bezdomnych. 2. Zmiana jakości i skuteczności realizacji badania (docierania do osób bezdomnych). 3. Zmiany definicji bezdomności 4. Zmiany pogody – pogoda okazuje się mieść znaczny wpływ na skuteczność w docieraniu do osób bezdomnych. Kategorią najwrażliwszą na wahnięcia w jakości realizacji badania, zmiany pogody jest grupa osób bezdomnych przebywających na ulicy (bez dachu nad głową).

Charakterystyka demograficzna pomorskiej populacji ludzi bezdomnych – wiek

Charakterystyka demograficzna pomorskiej populacji ludzi bezdomnych – zdrowie

Charakterystyka demograficzna pomorskiej populacji ludzi bezdomnych – zdrowie

Charakterystyka demograficzna pomorskiej populacji ludzi bezdomnych – czas pozostawania w bezdomności

Charakterystyka społeczna pomorskiej populacji ludzi bezdomnych – stan cywilny osób bezdomnych   ogółem mężczyzna kobieta N % kawaler/panna 1 059 39,2 943 40,6 114 30,4 zamężna/żonaty 239 8,9 175 7,5 64 17,1 rozwiedziony/a 1 109 41,1 987 42,5 121 32,3 wdowiec/wdowa 193 7,2 128 5,5 65 17,3 w wolny związku 24 ,9 20 0,9 4 1,1 w separacji 57 2,1 51 2,2 6 1,6 trudno powiedzieć 18 ,7 17 0,7 1 0,3 Ogółem 2 699 100,0 2321 375

Charakterystyka społeczna pomorskiej populacji ludzi bezdomnych – kary więzienia Rok badania Ogólna liczba dorosłych osób bezdomnych Liczba osób bezdomnych przebywających w zakładach karnych, aresztach śledczych Procent osadzonych osób bezdomnych w stosunku do ogólnej liczby zbadanych osób bezdomnych 2001* 2 009 b.d. 2003 2 169 86 4,0% 2005 2 470 82 3,3% 2007 2 211 111 5,1% 2009 2 620 162 6,2% 2011 2 904 171 5,9%

Charakterystyka społeczna pomorskiej populacji ludzi bezdomnych – zadłużenia

Dobrostan psychiczny osób bezdomnych w 2011 rok a płeć i typologia bezdomności – odpowiedzi tak   Kobieta Mężczyzna Instytucjonalna Bezdomność pozainstytucjonalna Czy w miejscu, w którym aktualnie Pan/i przebywa czuje się Pan/i bezpiecznie? 88,8 91,1 95,1 81,3 Czy czuje się Pan/i osobą bezdomną? 71,3 76,3 75,1 76,7 Czy czuje się Pan/i osobą samotną? 45,7 58,7 57,1 65,5 Czy ma Pan/i wpływ na własne życie? 70,3 75,5 74,8 Czy widzi Pan/i szansę na poprawę swojej sytuacji życiowej w ciągu najbliższych 12 miesięcy? 59,9 55,4 57,7 52,8

Jakie są wartości wynikające z powtarzalność badania 1. Stwarza możliwość uchwycenia zmian. 2. W obecnej chwili śledzenie tendencji zdaje się największą wartością badania socjodemograficznego. 3. Ujęcie longitualne pozwala to mówić o skuteczności systemu o jego wydolności, adekwatności oferty pomocy.

Diagnozowanie bezdomności – polityka Badania społeczne bezdomności można traktować jako sztukę dla sztuki. Można też traktować je jako sposób samoobserwacji systemu pomocy. Obserwując to, co dzieje się w bezdomności można poznać, co dzieje się w systemie pomocy. 1. Czy pozwala on ludziom wracać do domów? 2. Czy raczej jest ratowniczy – ściąga ludzi z ulicy (dworców, centrów handlowych) do placówek, jednak ludzie w tych placówkach grzęzną? 3. Czy system jest kompletny, czy może jakiegoś elementu w nim brakuje?

Badanie mieszkalnictwa społecznego Pytanie o to czy osoby bezdomne mają gdzie pójść po przebyciu długiej i trudnej drogi reintegracji zrodziło potrzebę zobiektywizowania intuicji – realizacji badania w obszarze mieszkalnictwa społecznego. Gdzie można zamieszkać po usamodzielnieniu? 1. We własnym mieszkaniu (na kredyt?). 2. W wynajmowanym. 3. W komunalnym. 4. W socjalnym. 5. W placówce dla ludzi bezdomnych/DPS/ZOL?

Badanie mieszkalnictwa społecznego

Badanie mieszkalnictwa społecznego

Podsumowanie – czy warto badać? Nie badać tylko pomagać, podawać dłoń! Badanie to marnotrawienie środków. Badanie to spełnianie ambicji badaczy, a nie pomaganie. Należy badać: 1. Ponieważ jedynie tak można przekroczyć wiedzę zdroworozsądkową. 2. Poznać fakty. 3. Uzyskać całościowy i precyzyjny obraz zjawiska. Jedynie w oparciu o wiedzę o bezdomności można myśleć o planowaniu, tworzeniu kompletnego i skutecznego systemu usług dla osób bezdomnych.

Podsumowanie – poznawcza trzeźwość Aktywność badawcza otwiera przestrzeń do treningu w odwracaniu się od zdrowego rozsądku, który prowadzi, w przypadku ludzi bezdomnych, na manowce. Zdrowy rozsądek mówi: bezdomny – sam sobie winien, bo pijak, bo bił żonę, bo nie płacił alimentów, bo nie płacił podatków, niech odpokutuje. Badania mówią: bezdomny – uzależniony, z problemami psychicznymi, z problemami, które ciągną się z przeszłości, które się pogłębiają bo brakuje specjalistycznej pomocy, z problemami które są wzajemnie skrzyżowane. Bezdomny jest nieznośny – bo doskonale zaadoptował się to tego, co w danej chwili może osiągnąć, do tego co oferuje system pomocy.

Podsumowanie – wykorzystanie badań Można wyniki diagnozowania analizować i wyciągać z nich w nioski przekładające się na ewolucję systemu pomagania (np. odchodzenie od placówek w stronę mieszkań wspieranych – zmuszających do większej dozy zaradności i samodzielności). Można też raporty badawcze stawiać na półce bo schludnie wydane (a ludziom obniżyć standard pomocy, bo to pijacy i nie korzystają z tego, co się im oferuje).

Praktyczne wykorzystanie badań nie zależy od samych badaczy, ale znacznej mierze jest zależne od woli podmiotów kształtujących politykę społeczną na poziomie gminy, aglomeracji, województwa. Jeśli kierujący OPS nie jest zainteresowany zmianą i nie ma poparcia władz swojej gminy, badania przejdą bez echa, a raport będzie zdobił półkę.