SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie w problematykę związaną z twierdzeniem Gödla
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Liczby całkowite.
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Granice poznania. Granice poznania.
Leszek Mazurkiewicz Kamil Łukowski
Skąd pochodzą zasady moralne?
O bezużyteczności filozofii?
Zagadnienie przedmiotów idealnych
Fundamenty kultury europejskiej
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
Sofiści.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Materializm a idealizm
Podstawowe pojęcia i zagadnienia ontologii
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Scholastyka.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Klasyczna i korespondencyjna teoria prawdy
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
FilozofiA.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Filozoficzno-Teologiczne
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
PRZEDMIOT POŻYCZKI WEDŁUG ART. 720 § 1 K.C.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Wnioskowania prawnicze
POJĘCIA KOGNITYWISTYKA. Konotacja/denotacja. Rozróżnienie zaproponowane przez J.S. Milla, pokrywające się w zasadzie z bardziej dziś popularnym przeciwstawieniem.
(łac. universalis - powszechny; średniowieczne universalia – powszechniki) ogóły występujące w poznaniu: pojęcia ogólne, odpowiadające im nazwy, a także.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
Uniwersalia Zosia Dłubacz Weronika Puszyk kl. 2c Na podstawie „Filozofia. Pochwała ciekawości” Jacka Wojtysiaka.
Podstawy logiki praktycznej Wykład 7: Definiowanie Dr Maciej Pichlak Uniwersytet Wrocławski Katedra Teorii i Filozofii Prawa
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Etyka zawodów prawniczych
Nazwa – pojęcie i podziały
KARTEZJUSZ i PASCAL
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Wnioskowania prawnicze
Zapis prezentacji:

SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele. Filozofia scholastyczna i jej znaczenie dla filozofii zachodniej.

Spór o uniwersalia, to spór o status pojęć ogólnych Spór o uniwersalia, to spór o status pojęć ogólnych. Wiąże się z tym pytanie, o to do czego pojęcia ogólne się odnoszą.

Należy odróżnić predykaty, które są orzekane o czymś, i przypisują jakiemuś przedmiotowi (rozumianemu bardzo szeroko, a nie tylko jako synonim rzeczy) własność lub jej odmawiają. Np. Kubica jest kierowcą rajdowym. To jest dom. Andrzej pisze. Prawdomówność jest cnotą etyczną. Niesprawiedliwość nie jest dobrem moralnym.

Predykaty oznaczają i mają zazwyczaj charakter ogólny, bowiem predykaty „kierowca”, „dom”, „pisze”, „cnota etyczna”, „dobro moralne” można przypisać lub odmówić ich przypisania różnym i zarazem wielu przedmiotom.

Ogólność może być rozumiana dwojako: • Ekstensja (denotacja) predykatu to klasa jego desygnatów (ogółu przedmiotów, które on oznacza). • Intensja (konotacja) predykatu to to, co predykat przypisuje przedmiotowi lub czego mu odmawia. Intensję można nazwać pojęciem.

Nazwy (także własne) i oznaczenia denotują przedmioty np. Piłsudski, Wawel, miasto, Wisła. Oznaczenia, często będące połączeniem słów wskaźnikowych (ten, ta, to, tamten, to oto itp.) z predykatami lub same słowa wskaźnikowe spełniają funkcję denotowania: ten tam, ta dziewczyna, miasto Wyspiańskiego, siedziba królów polskich.

Pytanie, jakie stawiano jeszcze w starożytności, a potem w okresie średniowiecza i później: czy predykatom, które mają znaczenie, czyli intensję, odpowiadają desygnaty, które są pod jakimś względem ze sobą zgodne, czy też desygnatami predykatów (zazwyczaj ogólnych) są przedmioty ogólne?

nazwa - język pojęcie/intensja/konotacja - umysł desygnat/ekstensja/denotacja - świat

Realizm pojęciowy Platona głosił, że istnieją desygnaty predykatów w postaci idei/form/przedmiotów ogólnych, niezmiennych. W ostatnich dialogach Platon sam skrytykował własną teorię idei, którą później podjął jego uczeń Arystoteles, i pokazał paradoksy do których prowadzi - tzw. argument trzeciego człowieka. Ujawnia on regres do nieskończoności w teorii idei.

Umiarkowany realizm pojęciowy Arystotelesa głosił, że desygnatami predykatów są zespoły własności istotnych – formy, występujące w przedmiotach indywidualnych. Nie istnieją przedmioty ogólne jako desygnaty predykatów.

W okresie średniowiecza realizm pojęciowy Platona poprzez św. Augustyna (354-430) i umiarkowany realizm pojęciowy Arystotelesa za pośrednictwem Boecjusza (Boethius) (480-524) wpłynęły na ukształtowanie się stanowisk w sporze o uniwersalia, głównie realizmu pojęciowego.

W IX wieku Eryk z Auxerre (841-876) i Remigiusz z Auxerre (841 – 908) przyjęli stanowisko antyrealistyczne, pomiędzy realizmem a nominalizmem. W XII wieku Roscelin (1050-1125) zajął stanowisko nominalistyczne i głosił, iż istnieją jedynie przedmioty jednostkowe, a rodzaje to dźwięki, albo głosy. Przypuszczalnie był nauczycielem

Piotra Abelarda (1079-1142), który stał na stanowisku zwanym sermonizmem (łac. sermo – rozmowa, mowa, wyraz). Według Abelarda powszechniki/uniwersalia nie są głosami, lecz wyrazami, posiadającymi ogólne znaczenie, czyli konotację lub intensję. Wilhelm z Champeaux (1070-1121) był realistą pojęciowym (bliższym stanowisku Arystotelesa) i twierdził, że wszystkie jednostki należące do gatunku mają jedną i tę samą istotę/naturę.

Jan z Salisbury (1115/1120–1176/1180), studiował pod kierunkiem Piotra Abelarda, stał na stanowisku konceptualizmu. Ani desygnaty, ani nazwy nie są ogólne, lecz jedynie pojęcia, rozumiane jako stany psychiczne. William (of) Ockham (Occam) (1285-1349) twierdził, iż nie istnieją realne przedmioty ogólne, lecz jedynie pojęcia jako stany umysłu.

Tzw. brzytwa Ockhama: „Nie wolno przyjąć niczego bez uzasadnienia, że ono jest; musi ono być oczywiste, albo znane na mocy doświadczenia, albo zapewnione przez autorytet Pisma Świętego.” XVII-wieczne sformułowanie: „nie należy mnożyć bytów ponad konieczną potrzebę”.

Ockham, sam będąc scholastykiem i logikiem, dążył do ograniczenia założeń w rozumowaniach scholastycznych, które można byłoby interpretować w sposób metafizyczny, czyli jako opisujące jakieś byty i relacje pomiędzy nimi bez możliwości stwierdzenia ich istnienia.