Struktura i zadania Ośrodków Adopcyjnych w Wielkopolsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
odnajdujemy najlepszą rodzinę.”
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Realizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
System wsparcia dziecka i rodziny
dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi miasta Leszna.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
KALENDARIUM NABORU – REKRUTACJI
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 135.  9-22 marca – Rejestracja w systemie wniosku o przyjęcie ucznia oraz złożenie wniosku w wersji papierowej w szkole.
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Zmiana imienia i nazwiska
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Treść prezentacji Wszystkie informacje przedstawione w prezentacji dostępne są pod adresem: w zakładce „Dla ucznia i rodzica”,
ul. 17 Stycznia 7 Ciechanów tel.:
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Wydział Polityki Społecznej
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Struktura i zadania Ośrodków Adopcyjnych w Wielkopolsce

W Wielkopolsce funkcjonuje sieć ośrodków adopcyjnych: ośrodek publiczny - w strukturach Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu pod nazwą: Wielkopolski Ośrodek Adopcyjny z kierownikiem - Barbarą Grendą i z siedzibami prowadzonymi przez koordynatorów w Poznaniu, Lesznie i Pile ośrodki niepubliczne prowadzone przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Koninie i Kaliszu oraz przez Towarzystwo Przywracania Rodziny w Poznaniu

Dane kontaktowe ośrodków adopcyjnych w Wielkopolsce

Koordynator - pedagog: Jolanta Kopińska Wielkopolski Ośrodek Adopcyjny ul. Nowowiejskiego 11, 61-731 Poznań 61 856 73 45 woapoznan@rops.poznan.pl www.rops.poznan.pl Koordynator - pedagog: Jolanta Kopińska jolanta.kopinska@rops.poznan.pl pedagodzy: Urszula Kilan, Ewelina Baron psycholodzy: Renata Kicińska-Bartosiak, Anna Główczyńska specjalista pracy socjalnej: Sylwia Matuszak pracownik administracji /WBD: Agnieszka Chmielewska

Wielkopolski Ośrodek Adopcyjny Filia w Lesznie ul Wielkopolski Ośrodek Adopcyjny Filia w Lesznie ul. Jana Pawła II 12 , 64-100 Leszno 65 526 30 08 woaleszno@rops.poznan.pl www.rops.poznan.pl koordynator - pedagog: Barbara Morawska barbara.morawska@rops.poznan.pl psycholog: Karolina Nikodemska pedagog: Łukasz Maćkowiak

Wielkopolski Ośrodek Adopcyjny Filia w Pile ul. Drygasa 29, pok Wielkopolski Ośrodek Adopcyjny Filia w Pile ul. Drygasa 29, pok. 114, 64-920 Piła 67 215 30 41 woapila@rops.poznan.pl www.rops.poznan.pl kierownik - pedagog: Barbara Grenda barbara.grenda@rops.poznan.pl pedagog: Renata Magoń psycholog: Natalia Urbańczyk specjalista pracy socjalnej: Iwona Kaczorowska

dyrektor - pedagog: Halina Kamińska Niepubliczny Ośrodek Adopcyjny TPD w Kaliszu ul Skalmierzycka 10, 62 -800 Kalisz 62 757 21 06 tpd25@wp.pl www.tpdkalisz.drl.pl dyrektor - pedagog: Halina Kamińska psycholog: Katarzyna Olejnik pedagog: Katarzyna Humelt

dyrektor: Romana Chruszcz Chrześcijański Ośrodek Adopcyjny „Pro Familia” ul. Kosińskiego 27, 61-522 Poznań, 61 628 21 85 profamilia@tprngo.pl www.tprngo.pl dyrektor: Romana Chruszcz pedagodzy: Wiesława Sędziak, Aleksandra Ratajczak psycholodzy: Agnieszka Wojciechowska, Dobrochna Konrad, Małgorzata Skrzypczak  

dyrektor: Urszula Szymańska-Biednik Niepubliczny Ośrodek Adopcyjny TPD w Koninie ul. Noskowskiego 1 A, 62-510 Konin 63 242 34 71, kom. 665 451 414 oaokonin@wp.pl www.tpd.konin.pl dyrektor: Urszula Szymańska-Biednik pedagodzy: Barbara Pilarczyk, Lidia Witkowska-Zając, Paulina Antczak psycholodzy: Maria Czajor, Alina Olejnik

Umowny obszar działalności Wielkopolskiego Ośrodka Adopcyjnego w Poznaniu z Filiami w Lesznie i Pile oraz Niepublicznych Ośrodków Adopcyjnych w Kaliszu, Koninie i Poznaniu

Zadania ośrodków adopcyjnych na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

5) gromadzenie informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione; 1) kwalifikacja dzieci zgłoszonych do przysposobienia oraz sporządzanie dla dziecka zakwalifikowanego do przysposobienia diagnozy psychologicznej i pedagogicznej oraz gromadzenie aktualnych informacji o stanie zdrowia dziecka; 2) dobór rodziny przysposabiającej właściwej ze względu na potrzeby dziecka; 3) współpraca z sądem opiekuńczym, polegająca w szczególności na powiadamianiu o okolicznościach uzasadniających wszczęcie z urzędu postępowania opiekuńczego; 4) udzielanie pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie i zgromadzeniu niezbędnych dokumentów; 5) gromadzenie informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione;

6) przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych kandydatów do przysposobienia dziecka; 7) przeprowadzanie analizy sytuacji osobistej, zdrowotnej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej kandydatów do przysposobienia dziecka, zwanej dalej „wywiadem adopcyjnym”; 8) prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej dla kandydatów do przysposobienia dziecka; 9) wspieranie psychologiczno-pedagogiczne kandydatów do przysposobienia dziecka oraz osób, które przysposobiły dziecko; 10) organizowanie szkoleń dla kandydatów do przysposobienia dziecka;

11) wydawanie świadectw ukończenia szkolenia dla kandydatów do przysposobienia dziecka, opinii o ich kwalifikacjach osobistych oraz sporządzanie opinii kwalifikacyjnej w sprawach dotyczących umieszczania dzieci w rodzinie przysposabiającej; 12) zapewnienie pomocy psychologicznej kobietom w ciąży oraz pacjentkom oddziałów ginekologiczno-położniczych, które sygnalizują zamiar pozostawienia dziecka bezpośrednio po urodzeniu; 13) prowadzenie dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań; 14) prowadzenie działań promujących proces adopcji; 15) współpraca ze społecznością lokalną oraz innymi jednostkami systemu pieczy zastępczej oraz jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej.

Art. 130 i 137 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Ośrodki realizują również zadania, dotyczące udziału przedstawiciela ośrodka adopcyjnego: w ocenach sytuacji dziecka u organizatora rodzinnej pieczy zastępczej (Art. 130) w zespołach do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka w placówkach opiekuńczo – wychowawczych (Art. 137)

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz wieloletnie doświadczenie specjalistów zatrudnionych w wielkopolskich ośrodkach adopcyjnych stały się źródłem wypracowania wspólnej misji, procedur i programu szkoleniowego Według nich pracują wszystkie zespoły ośrodków adopcyjnych w Wielkopolsce i publiczne, i niepubliczne

Misja ośrodków adopcyjnych w Wielkopolsce: Dla dobra dziecka odnajdujemy najlepszą rodzinę

Wspólnie wypracowane procedury adopcyjne dotyczą:   Wspólnie wypracowane procedury adopcyjne dotyczą: Informowania o przebiegu procesu adopcyjnego, Kwalifikacji dziecka do adopcji, Kwalifikacji rodziny, Doboru rodziny do dziecka.

Kwalifikacja dziecka do przysposobienia Proces ten zgodnie z Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej powinien trwać do 14 dni

Wszczęcie procedury następuje na skutek pisemnego zgłoszenia: sądu, jednostki organizacyjnej wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, innych osób i instytucji wymienionych w art.164 ust.1 Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.  

Podjęcie decyzji o zakwalifikowaniu (bądź braku kwalifikacji) dziecka do przysposobienia przez Komisję Kwalifikacyjną ds. Adopcji Dyrektor/zastępca dyrektora ROPS (w przypadku niepublicznych ośrodków dyrektor ośrodka) zarządzeniem powołuje bezterminowo Komisję Kwalifikacyjną ds. Adopcji ze wskazaniem minimalnego składu, który jest niezbędny przy kwalifikacji dziecka.  

Podczas posiedzenia zespołu dokonuje się wspólnej oceny sytuacji dziecka w oparciu o dostępną dokumentację i dyskusję; fakultatywnie można dokonać konsultacji sytuacji dziecka z innym specjalistą lub opiekunem prawnym dziecka, kiedy zespół widzi taką potrzebę. Po dyskusji zespół podejmuje decyzję o kwalifikacji lub braku kwalifikacji dziecka do przysposobienia. W końcowym dokumencie (zaświadczenie kwalifikacyjne dziecka do przysposobienie i/lub protokół Komisji Kwalifikacyjnej ds. Adopcji) zawarta jest decyzja oraz ewentualne warunki dotyczące kwalifikacji (np. uregulowania dotyczące rodzeństwa).

W przypadku niepozyskania rodziny adopcyjnej dla dziecka, informację o nim przesyła się wraz z kartą dziecka do ośrodka adopcyjnego prowadzącego wojewódzki bank danych. Ośrodek ten w terminie 3 dni od otrzymania dokumentacji przekazuje ją do ośrodków adopcyjnych na terenie województwa i do ośrodków prowadzących wojewódzkie banki danych w pozostałych województwach celem poszukiwania rodziny dla dziecka. Jeżeli nie nastąpi to w terminie 45 dni, ośrodek przekazuje informację o dziecku do centralnego banku danych celem zakwalifikowania go do adopcji z przemieszczeniem poza granice kraju.

Wojewódzki Bank Danych w Wielkopolsce Marszałek Województwa Wielkopolskiego w obwieszczeniu nr ROPS.IX.5010-1/2012 z dnia 2 stycznia 2012 r. wyznaczył Wielkopolski Ośrodek Adopcyjny prowadzony przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu, jako ośrodek właściwy do prowadzenia banku danych o dzieciach z terenu województwa wielkopolskiego oczekujących na przysposobienie, zwanego dalej „wojewódzkim bankiem danych”.(Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego, Poz 1042 z dnia 20 lutego 2012 r.)

Kwalifikacja rodziny Wszczęcie postępowania następuje z chwilą złożenia przez kandydatów/kandydata wniosku/podania wraz z wymaganymi dokumentami. Założenie „Karty zgłoszenia rodziny adopcyjnej” następuje po weryfikacji złożonych dokumentów podpisaniu przez kandydatów zgody na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych i przeprowadzeniu z kandydatami wstępnej rozmowy konsultacyjno – diagnostycznej.

Wymagane dokumenty: życiorys opisowy pojedynczej osoby; aktualna fotografia rodzinna; odpis zupełny aktu małżeństwa/odpis zupełny aktu urodzenia w przypadku osoby samotnej; wyrok rozwodowy - w przypadku powtórnego małżeństwa; informacja o dochodach brutto za ostatnie 3 miesiące opcjonalnie: zaświadczenie o wynagrodzeniu, oświadczenie przedsiębiorcy, decyzja o zwaloryzowanym świadczeniu rentowym lub emerytalnym (kserokopia, oryginał do wglądu); kserokopia dowodu osobistego (dowód osobisty do wglądu);

zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego; oświadczenie o tym, że nie została kandydatom ograniczona władza rodzicielska ani, że nie zostali jej pozbawieni; zaświadczenia lekarskie: od lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do adopcji dziecka od lekarza psychiatry o braku przeciwwskazań psychiatrycznych do adopcji dziecka, od specjalisty (w przypadku schorzeń przewlekłych, rent, orzeczeń o niepełnosprawności); orzeczenia o niepełnosprawności (kserokopia, oryginał do wglądu); zgoda na przetwarzanie danych osobowych.

Diagnoza rodziny Czynności diagnostyczne przeprowadzają pedagog i psycholog ośrodka adopcyjnego (i/lub pracownik socjalny, który, jeśli zostanie wskazany przez koordynatora/dyrektora, może przeprowadzić wywiad adopcyjny).  

Dokonanie wstępnej oceny kandydatów do przysposobienia dziecka Oceny dokonuje zespół pracowników uwzględniając informacje pozyskane przy realizacji czynności diagnostycznych. Ocena zawiera informację o skierowaniu bądź braku skierowania kandydatów na szkolenie.   Program szkolenia przewiduje spotkania, obejmujące w sumie 35 godzin dydaktycznych, które realizowane są podczas 10 spotkań tematycznych. Szkolenia odbywają się w siedzibach ośrodków adopcyjnych i są prowadzone przez pracowników tych ośrodków.

Główne cele szkolenia: zapoznanie kandydatów ze specyficznymi problemami przyjętego dziecka, kształtowanie prawidłowych postaw rodzicielskich, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uwrażliwienie na szczególne potrzeby dziecka przysposobionego, wynikające z trudnych doświadczeń, pomoc w rozeznaniu własnej motywacji i pracę nad jej wzmacnianiem, urealnienie oczekiwań związanych z adopcją.  

AUTORSKI PROGRAM SZKOLENIA DLA KANDYDATÓW DO PRZYSPOSOBIENIA DZIECKA „DROGA DO ADOPCJI” zatwierdzony decyzją Ministra Pracy i Polityki Społecznej Nr 10/2012/RA z dnia 20 kwietnia 2012 roku

Tematy sesji: Droga do adopcji. Spotkanie organizacyjno-integracyjne. Motywy i oczekiwania rodzin a rzeczywistość adopcji. Historia rodziny w kontekście straty. Szanse rozwoju i czynniki ryzyka w życiu dziecka. Umiejętności wychowawcze i komunikacja z dzieckiem z uwzględnieniem budowania poczucia własnej wartości u dziecka. Rozwój emocjonalny dziecka i problematyka przywiązania. Problematyka reaktywnego zaburzenia więzi (RAD). Wpływ rodziny pochodzenia i wczesnodziecięcych traum na rozwój i funkcjonowanie dziecka adoptowanego. Jawność adopcji. Nasza historia- doświadczenia rodziny adopcyjnej. Możliwości uzyskania wsparcia po adopcji.  

Dokonanie końcowej kwalifikacji rodziny Końcowej kwalifikacji rodziny dokonuje Komisja Kwalifikacyjna ds. Adopcji Podczas posiedzenia Komisja dokonuje wspólnej oceny sytuacji kandydata/kandydatów w oparciu o dostępną dokumentację i dyskusję.

Dobór rodziny do dziecka Wyboru rodziny dla dziecka spośród rodzin zakwalifikowanych do przysposobienia, dokonuje zespół pracowników uwzględniając potrzeby dziecka.

Pierwszy kontakt dziecka z kandydatami Pracownik prowadzący sprawę dziecka uczestniczy w pierwszym kontakcie dziecka z kandydatami (jeśli kandydaci kierowani są na pierwszy kontakt do dziecka, kwalifikowanego przez inny ośrodek adopcyjny, w kontakcie uczestniczy pracownik tego ośrodka).

Dziękuję za uwagę