Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Zasady konstruowania programów projakościowych
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Konstruktywizm w dydaktyce
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Model treści nauczania
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Cele kształcenia.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Treści kształcenia.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Informator dla rodziców
Sprawdzian szóstoklasisty
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Program nauczania dla zawodu
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc

Planowanie = cele + treści + metody Planowanie polega na celowym zorganizowaniu działalności prowadzącej do zamierzonych rezultatów. Planowanie = cele + treści + metody

Planowanie w edukacji polonistycznej Planowanie w pracy polonisty: Plan dydaktyczny. Plan cyklu lekcji i sekwencji cykli. Projektowanie lekcji literackiej. Projektowanie lekcji językowej. Planowanie sposobu sprawdzania osiągnięć uczniów.

Typy planowania w dydaktyce Planowanie liniowe Cele Działania nauczyciela Osiągnięcie celu Strategie nauczania Planowanie nieliniowe Działania nauczyciela Wyniki Cele

Funkcje planowania 1. Cele uczenia się ukierunkowują uczenie się. 2. W procesie realizacji celów lekcji należy uwzględniać pomysły, wypowiedzi, ustalenia uczniów. 3. Planowanie pomaga w strukturyzacji treści nauczania, ich hierarchizacji, skłania do refleksji nad związkiem między celami lekcji, jej przebiegiem i osiągniętym rezultatem. 4. Planowanie obejmuje także działania uczniów i nauczyciela (zadania, pytania, ćwiczenia, polecenia + oczekiwania/wymagania).

Tworzenie planu dydaktycznego Podstawa programowa do języka polskiego I Struktura: Cele kształcenia (wymagania ogólne). Treści nauczania – wymagania szczegółowe. Teksty kultury. II Funkcje Treści nauczania są wspólne i konieczne, muszą być uwzględnione w każdym programie nauczania i planie dydaktycznym. Wymagania szczegółowe powinien opanować każdy uczeń na danym poziomie nauczania. W planie dydaktycznym i w programie nauczania należy uwzględnić również dyrektywy dotyczące zalecanych i obowiązkowych tekstów kultury, z którymi należy zapoznać każdego ucznia na danym etapie kształcenia.

Tworzenie planu dydaktycznego Podstawa programowa do języka polskiego II Funkcje 3. Podstawa programowa ma charakter abstrakcyjny – nie strukturyzuje i nie hierarchizuje procesu nauczania, nie zawiera koncepcji dydaktycznej, wskazuje na to, co powinno znaleźć się w programie i w planie dydaktycznym. 4. Podstawa programowe konkretyzuje elementy stałe – np. pojęcia, problemy literackie i językowe. 5. Wymagania zapisane w podstawie programowej stanowią punkt wyjścia przy opracowywaniu zadań egzaminacyjnych związanych z zakończeniem danego etapu edukacji.

Tworzenie planu dydaktycznego Program nauczania i plan dydaktyczny I Struktura Cel (po co uczyć?). Droga do celu (jak uczyć i jak oceniać?). Środek do osiągnięcia celu (czego uczyć?) PO CO (uczyć) + JAK (uczyć) + CZEGO (uczyć) KONCEPCJA DYDAKTYCZNA + METODYKA + ZAWARTOŚĆ MERYTORYCZNA

Tworzenie planu dydaktycznego Program nauczania i plan dydaktyczny Cele to oczekiwane osiągnięcia uczniów składające się realizowaną koncepcję dydaktyczną (np. podporządkowaną wychowaniu językowemu i kulturowemu). Metodyka to zestaw planowanych czynności dydaktycznych. Treści to zestaw zagadnień, tematów, lektur itp. Mogą one tworzyć układ np. problemowy, aksjologiczny, genologiczny, integralny, chronologiczny.

Tworzenie planu dydaktycznego Cechy dobrego programu i planu Zgodność z podstawą programową. Wyrazistość koncepcji dydaktycznej. Spójność – logiczne (wynikowe) powiązanie treści, czynności i celów. Hierarchiczność składników Materiał nauczania Czynności dydaktyczne Cele szczegółowe 5. Metodyczność programu – cele ogólne powinny być przełożone na cele szczegółowe (cel przekształcony na rezultat).

Tworzenie planu dydaktycznego Struktura nauki a struktura dydaktyczna Struktura nauki tworzy zhierarchizowany porządek przedmiotowy; brak zainteresowania względami pozamerytorycznymi (np. wiekiem potencjalnego odbiorcy, problemem odbioru twierdzeń naukowych, funkcjami społecznymi). Struktura dydaktyczna tworzy zhierarchizowany system różnych powiązań (merytorycznych, dydaktycznych, psychologicznych, aksjologicznych) dokonywanych ze względu na dany podmiot (ucznia). Składają się na nią cele kształcenia i wymagania.

Tworzenie planu dydaktycznego Etapy tworzenia planu dydaktycznego Analiza obligatoryjnych zapisów w podstawie programowej (wymagań i zalecanych tekstów). Analiza koncepcji dydaktycznej wpisanej w dany program nauczania i podręczniki. Rozpoznanie możliwości i potrzeb uczniów. Strukturyzacja treści nauczania: wyodrębnienie zagadnień i sformułowanie celów, powiązanie ich w całości (cykle), nazwanie cykli (refleksja nad zasadą porządkującą), wprowadzenie odpowiednich treści (tekstów, kontekstów, pojęć) niezbędnych dla danego zagadnienia), opracowanie związków logicznych między poszczególnymi cyklami.

Tworzenie planu dydaktycznego Etapy tworzenia planu dydaktycznego - ciąg dalszy podział cyklu na jednostki metodyczne: sformułowanie tematów, celów, opracowanie działań (propozycje ćwiczeń), hierarchizacja i uporządkowanie opracowanie związków logicznych między poszczególnymi cyklami. 5. Wyliczenie godzin lekcyjnych. 6. Pisanie planu.

Tworzenie planu dydaktycznego Kategorie porządkujące (np. pojęcia, problemy) Teksty i konteksty Zadania Wymagania (cele) Świat prasy – prawda czy fikcja?   Informacja prasowa i komentarz prasowy. Świat prasy - wywiad. Świat reklamy. Środki masowego przekazu – zagrożenia i szanse. Informacja prasowa (źródło). Komentarz prasowy (źródło). Gatunki dziennikarskie w edukacji polonistycznej (tu: informacja prasowa, komentarz). Uczeń redaguje informacje i komentarze prasowe. Uczeń redaguje informację prasową na temat ostatnich lekcji języka polskiego. Nadaje jej tytuł, dopisuje zapowiedź i pisze komentarz z osobnym tytułem. 1.Uczeń rozróżnia informację od komentarza. 2 .Uczeń rozpoznaje nakłaniającą funkcję języka i ją stosuje.

Plan dydaktyczny Cechy dobrego planu: Ma indywidualny charakter (dopasowany do klasy, osoby nauczyciela). Zawiera jasno sprecyzowane cele kształcenia. Umiejętnie i funkcjonalnie łączy fakty, pojęcia, zasady, umiejętności, wiedzę, kształtowanie postaw. Zawiera jasno sprecyzowane cele kształcenia, które są celami operacyjnymi (czyli stanowią opis zamierzonych wyników – umiejętności uczniów; zob. uczeń wie, potrafi, rozumie itp..). Zawiera logiczną, zhierarchizowaną i uporządkowaną strukturę treści, celów i wymagań.