STALEXPORT SA od restrukturyzacji do rozwoju

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Związek Banków Polskich
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Identyfikacja ryzyk ubezpieczeniowych w procesach inwestycyjnych
1 Zaopiniowane przez audytorów sprawozdania finansowe za rok 2003 Wyższe od oczekiwań wyniki za I kwartał 2004 Zakończenie procesu sprzedaży.
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Strategia Warszawa, styczeń 2005.
1 Wyniki za III kwartał 2003 – rekordowy poziom sprzedaży Nowy zakład w strefie ekonomicznej Warszawa, listopad 2003.
Geneza grup kapitałowych. Cele i sposoby ich tworzenia.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
jako forma organizacyjna
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ROD-LOCK Sp. z o
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Koncepcja mBanku Naszym marzeniem było stworzenie oferty zmieniającej całkowicie standardy w ofercie dla klientów indywidualnych. Ludzi, którzy nie chcą.
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Katowice, 15 maja 2012.
? krajobraz po czy przed burzą Rynek stali Andrzej Ciepiela
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
The Stanford Game X edycja, listopad kwiecień 2012
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Grupa Kapitałowa ZPC „Otmuchów”
Eurotel SA GRUPA TELEKOMUNKACYJNA
Wyniki finansowe Grupy AB – IV kwartał 2008 Dynamiczny rozwój mimo wymagającego otoczenia rynkowego.
KOKSOWNIA PRZYJAŹŃ Sp. z o.o.
Budowa wartości przedsiębiorstwa
Restrukturyzacja zobowiązań
W oparciu o zasoby WFOŚiGW w Katowicach oraz giełdowy rynek obligacji Catalyst Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
1. Konferencja Małe i średnie w Unii Europejskiej – finansowanie rozwoju przedsiębiorstw Wrocław,
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje?
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Kreowanie wartości spółki - realizacja założonej wyceny.
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Wpływ procesu prywatyzacji na przedsiębiorstwa stalowe
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Rachunek przepływów pieniężnych
Segmenty operacyjne MSSF 8.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
I - 1 STALEXPORT S.A. w systemie przetwórstwa i dystrybucji stali Nowy Przemysł, Katowice, 11 maja 2006 r. „HUTNICTWO 2006”
Analiza ekonomiczno – finansowa
Analiza Sprawozdań Finansowych spółki Mondi Świecie S.A.
ENERGETYKA maja 2003 Sala Afrykańska, na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich.
ANALIZA BILANSU.
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Logistyk.
Zaktualizowana Strategia Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. do roku 2012 oraz kierunki rozwoju na lata 2013 – 2020 Paweł Olechnowicz Prezes Zarządu, Dyrektor.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
Giełda jako atrakcyjne miejsce pozyskania kapitału i wyceny firmy
Giełda jako atrakcyjne miejsce pozyskania kapitału i wyceny firmy
Zapis prezentacji:

STALEXPORT SA od restrukturyzacji do rozwoju Prezentacja w ramach konferencji „Polskie hutnictwo w Unii Europejskiej – nowe otwarcie” Nowy Przemysł, Katowice, 24 maja 2004r

1. STALEXPORT SA w latach 90-tych - przyczyny kryzysu Spis treści: 1. STALEXPORT SA w latach 90-tych - przyczyny kryzysu 2. STALEXPORT SA w latach 2001-2003 - ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie, 3. STALEXPORT SA po roku 2004 - wyzwania na przyszłość - rozwój

1. Przyczyny kryzysu: Strategia realizowana w STALEXPORT SA w latach 90-tych: Obrona pozycji quasi-monopolistycznej, Budowa Grupy Kapitałowej w drodze licznych przejęć firm branży hutniczej i nie tylko, Dominująca zasada w handlu: „ilość za wszelką cenę”

Strategia realizowana w STALEXPORT S.A. w latach 90-tych: cd.1. Przyczyny kryzysu: Strategia realizowana w STALEXPORT S.A. w latach 90-tych: Zaangażowanie kapitałowe w szereg spółek produkcyjnych i projektów jak np.: Huta Ostrowiec, Huta Szczecin, Walcownia Rur Jedność, Elstal, sieć złomowa itp. Wszystkie te podmioty wymagały dalszych inwestycji oraz restrukturyzacji zarówno w obszarze zarządzanie jak i finansowej

cd.1. Przyczyny kryzysu: Strategia realizowana w STALEXPORT SA w latach 90-tych: Brak efektywnego systemu zarządzanie procesami restrukturyzacji podmiotów grupy: koncentracja na maksymalizacji obrotów w STALEXPORT SA brak skutecznego nadzoru nad procesami inwestycyjnymi w spółkach zależnych Niekontrolowany wypływ pieniądza do spółek grupy klasyfikowany post factum jako inwestycje, Wysysanie środków obrotowych z handlu Wzrastający poziom zadłużenia i kosztów jego obsługi Wiara w „nieomylność” decydentów, dworski styl zarządzania

Skutki realizowanej strategii przez STALEXPORT SA w latach 90-tych: cd.1. Przyczyny kryzysu: Skutki realizowanej strategii przez STALEXPORT SA w latach 90-tych: Wysysanie środków obrotowych z handlu

Skutki strategii realizowanej przez STALEXPORT SA w latach 90-tych: cd. 1. Przyczyny kryzysu: Skutki strategii realizowanej przez STALEXPORT SA w latach 90-tych: Rosnące zadłużenie i koszty jego obsługi (bez odsetek)

cd.1. Przyczyny kryzysu: Skutki strategii realizowanej przez STALEXPORT SA w latach 90-tych na koniec roku 2000: Łączne zaangażowanie - 1.7 mld zł (bilans. i pozabilans.) Łączne zobowiązania - 1.4 mld zł (gł. krótkoterm.) Stan udzielonych gwarancji - 519 mln zł Suma rezerw netto na aktywa wątpliwej jakości w latach 2000-2002 – 1.2 mld zł Łączna strata netto za 2000-2002 – 1.05 mld zł

2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Założenia restrukturyzacji, planu ratowania STALEXPORT SA: Maksymalne odzyskanie środków zaangażowanych przez wierzycieli Realność, przejrzystość i wiarygodność Eliminacja źródeł kryzysu

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Składowe planu restrukturyzacji STALEXPORT S.A. Restrukturyzacja zadłużenia Koncentracja na zyskownym handlu i dystrybucji Reorganizacja STALEXPORT SA i spółek dystrybucyjnych Radykalny program cięcia kosztów Utrzymanie działalności autostradowej

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Restrukturyzacja długu STALEXPORT S.A. Zawarcie układu w połowie 2002 z wierzycielami niezabezpieczonymi na kwotę 605 mln zł Konwersja 190 mln zł długu na kapitał Podpisanie z wierzycielami zabezpieczonymi umów restrukturyzacyjnych na kwotę 163 mln zł

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Uzasadnienie decyzji o koncentracji na działalności handlowej i dystrybucji: Handel podstawą działalności firmy - potwierdzone 40-letnią rentowną działalności Dystrybucja krajowa: Rozbudowana sieć dystrybucji (ponad 20 hurtowni), Żaden konkurent w Polsce nie posiada znaczniejszej pozycji na rynku dystrybucji, Wykorzystanie silnej pozycji Handlu w zaopatrzeniu., Przetwórstwo i usługi zaopatrzeniowe „szyte na miarę”.

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Zmieniona filozofia zarządzania STALEXPORT SA: Pełna otwartość wobec akcjonariuszy, wierzycieli, pracowników oraz partnerów biznesowych, Ścisły nadzór nad działalnością spółek dystrybucyjnych, Ewolucja w stronę zintegrowanej grupy handlowej oraz oddzielonej działalności autostradowej.

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Marketing - narzędzie do wykorzystania Analiza rynku, Koncentracja na handlu i dystrybucji krajowej oraz niszowo handlu zagranicznym, Nacisk na uzyskiwanie masy marży a nie tylko wielkości obrotów, Spójna polityka marketingowa w grupie, Koordynacja logistyki, zaopatrzenia oraz IT (wspólny katalog wyrobów, system wirtualnego magazynu)

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Nowe podejście w zakresie zarządzania ludźmi i public relations Zaangażowanie załogi w proces restrukturyzacji (poprzez zespoły restrukturyzacyjne), Zgoda załogi na redukcje wynagrodzenia, Poprawa komunikacji wewnętrznej w grupie (zmiana systemu zarządzania operacyjnego, uruchomienie intranetu) Wdrożenie nowego systemu motywacyjnego dla handlowców Odbudowa wizerunku i marki spółki

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Restrukturyzacja organizacyjna STALEXPORT SA Dyrektor Finansowy Biuro Eksportu Dyrektor ds..GK Biuro H.Krajowego Dyrektor Generalny Ksiegowosc DG GZ ZRR GPP GNJ ZNW GF GWS GZA GRW BHP GbR FRF FK FBK HEE HK HEP HHHhhhTR Dyrektor Handlowy GH HRW Złom HZ nt FDI HS Optymalizacja działalności - redukcja biur z 20 w roku 2000 do 6 w roku 2003 – jako odzwierciedlenie zmian w sposobie zarządzania

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Restrukturyzacja organizacyjna STALEXPORT SA Optymalizacja działalności - redukcja biur z 20 w roku 2000 do 6 w roku 2003 – jako odzwierciedlenie zmian w sposobie zarządzania

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Restrukturyzacja Grupy Kapitałowej STALEXPORT SA w latach 2000-2003 Przedstawiono jedynie spółki zależne Aktywa sprzedane Spółki skonsolidowane

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Grupa kapitałowa STALEXPORT SA w roku 2003 - przejrzysta organizacja Przedstawiono tylko spółki zależne Proces konsolidacji jest w fazie wstępnej. Prowadzona jest analiza wariantów postępowania

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Restrukturyzacja kosztów STALEXPORT SA

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Działalność autostradowa STALEXPORT SA 30- letnia koncesja na A4 Katowice - Kraków uzyskana bezpośrednio przez STALEXPORT SA w 1997 roku Koncesjonariusz miał za zadanie dostosowanie drogi do warunków autostrady płatnej - uruchomienie poboru opłat w kwietniu 2000r, Konsorcjum SAŚ wystąpiło o koncesję na A4 Katowice - Wrocław

cd.2. Ratowanie firmy – restrukturyzacja, plan i wykonanie Działalność autostradowa STALEXPORT S.A. Znowelizowane prawo od 1.01.2004 umożliwia przeniesienie koncesji do spółki SAM

3. Wyzwania na przyszłość rozwój Główne wyzwania dla STALEXPORT SA w roku 2004 i latach następnych w zakresie działalności podstawowej Spłata rat układowych i zobowiązań pozaukładowych Optymalizacja poziomu marż i wielkości obrotów w działalności handlowej, Wzrost poziomu obsługi klientów i rozwój sieci sprzedaży,

cd.3. Wyzwania na przyszłość rozwój Główne wyzwania dla STALEXPORT SA w roku 2004 i latach następnych w zakresie działalności podstawowej Odzyskanie utraconej pozycji rynkowej (ale nie za wszelką cenę) i wiarygodności, Konsolidacja GK (obniżenie kosztów, wzrost konkurencyjności), Fuzje i przejęcia, Pozyskanie kapitału obrotowego.

cd.3. Wyzwania na przyszłość rozwój W zakresie działalności autostradowej: Przeniesienie koncesji na eksploatację autostrady A4 Katowice - Kraków, Zamknięcie finansowe projektu A4 Katowice -Kraków, Pozyskanie koncesji na eksploatację autostrady A4 Katowice - Wrocław.

cd.3. Wyzwania na przyszłość rozwój STALEXPORT – strategiczne wyzwania: Osiągnięcie przez STALEXPORT około 15% poziomu udziału w rynku stali, Skonsolidowanie aktualnej sieci dystrybucji STALEXPORTU w jedną organizację, Aktywny (podmiotowy) udział STALEXPORTU w procesie konsolidacji polskiego sektora dystrybucji stali.

cd.3. Wyzwania na przyszłość rozwój Uwarunkowania zewnętrzne - długoterminowe: Koniunktura na międzynarodowym rynku stali (następne 3-4 lata), Wewnętrzny wzrost konsumpcji stali spowodowany: Realizacją projektów infrastrukturalnych wynikających z przystąpienia Polski do struktur UE, budownictwo, transport, ochrona środowiska,

cd.3. Wyzwania na przyszłość rozwój Uwarunkowania zewnętrzne - długoterminowe: Wewnętrzny wzrost konsumpcji stali spowodowany: Wzrostem konsumpcji indywidualnej (samochody, sprzęt AGD, przemysł maszynowy, Konsolidacja branży stalowej na Świecie, Europie i w Polsce któremu musi towarzyszyć konsolidacja handlu.

cd.3. Wyzwania na przyszłość rozwój Realizacja każdej strategii, w tym strategii rozwoju wymaga środków finansowych. Pozytywne wyniki procesu restrukturyzacji STALEXPORTU oraz warunki zewnętrzne skłaniają do pozyskania niezbędnych środków finansowych poprzez nową emisję akcji. Taki kierunek postępowania przyjął STALEXPORT S.A.

cd.3. Wyzwania na przyszłość rozwój Przeznaczenie nowej emisji akcji: Od 50 do 65 mln zł – zwiększenie kapitału obrotowego, Do 15 mln zł - finansowanie projektów autostradowych, w tym – A4 Katowice – Wrocław, 5mln zł – konsolidacja Grupy, wykup mniejszościowych udziałowców spółek zależnych, Do 90 mln zł – wzmocnienie sieci poprzez akwizycję innych spółek.

cd.3. Wyzwania na przyszłość rozwój Realizacja tak zarysowanej strategii pozwoli przejść STALEXPORTOWI S.A. z fazy RESTRUKTURYZACJI, do fazy ROZWOJU