Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Bariery elektronizacji usług administracji publicznej zidentyfikowane w ramach projektu UEPA dr Marcin Kraska Kierownik Projektu UEPA w ILiM Spotkanie.
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
Doręczenia elektroniczne Automatyczne systemy orzekania
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
przygotował dr Dariusz Szostek
SYSTEM KANCELARYJNY.
T: System Kancelaryjny.
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
Informatyka w pomorskiej administracji – Gdańsk, 12 czerwca 2008 roku
elektronicznego fakturowania
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Wspólny Projekt administracji rządowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata , współfinansowanego ze środków.
Wspólny Projekt administracji rządowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata , współfinansowanego ze środków.
Wszczęcie postępowania (art. 61 KPA)
Informatyzacja a prawo podatkowe
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Dokument elektroniczny w administracji publicznej
Plan wdrażania systemu e-Obiegu MunSol
r., godz – 15.00, – Ochrona danych medycznych
Second Page Your Text here Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam.
USŁUGA POWSZECHNA ePUAP PISMO OGÓLNE
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Aspekty prawne i praktyczne
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Systemy Kancelaryjne ..
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Praktyczne aspekty zarządzania dokumentacją elektroniczną w nowoczesnym urzędzie. Na podstawie doświadczeń Małopolskiego Urzędu.
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Nowelizacja ustawy o informatyzacji
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja: e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość? Rafał Sowiński,
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Obieg dokumentów w instytucji publicznej o akademickim rodowodzie Mariusz Mysiakowski Warszawski Uniwersytet Medyczny.
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
E-zwolnienia Zmiany wchodzące od roku.
Planowane wydatki inwestycyjne w zakresie informatyki na 2016 rok: 1
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
ZASADY POSTĘPOWANIA Z DOKUMENTAMI W POLITECHNICE GDAŃSKIEJ
Prezentacja systemu eDokumenty
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne Mariusz Bogucki Dyrektor Biura Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Informatyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego

Agenda Obowiązek umożliwienia obywatelowi załatwienia sprawy za pośrednictwem INTERNETU Doręczenie pisma do Urzędu Elektroniczny obieg dokumentacji w Urzędzie Przedstawienie podmiotów uprawnionych przez MSWiA do rozprowadzania podpisów Trudności z doręczeniem decyzji adresatowi

Informatyzacja - termin ten jest mylnie utożsamiany z komputeryzacją czyli wprowadzaniem komputerów do biur i urzędów, zastępując tym samym ręcznie uzupełniane formularze przez formularze elektroniczne, papierowe archiwa przez bazy danych i wprowadzając pocztę elektroniczną lub komunikator internetowy jako systemu komunikacji. (c.d.)

(istotą informatyzacji jest więc racjonalne przetwarzanie informacji) Informatyzacja polega na racjonalnym wykorzystaniu uprzednio wprowadzonych już danych do systemów informatycznych w możliwie największym dopuszczalnym zakresie przez inne systemy informatyczne. (istotą informatyzacji jest więc racjonalne przetwarzanie informacji)

Informatyzując urząd trzeba uwzględniać wszystkie regulacje prawne, które regulują kwestię przetwarzania informacji w systemach teleinformatycznych Uwaga! ! ! W prawie polskim stosuje się również termin "system informatyczny"

Obowiązek umożliwienia obywatelowi załatwienia sprawy za pośrednictwem INTERNETU

Ogólne unormowania z zakresu informatyzacji Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz. U. 2005 nr 64 poz. 565 z późn. zm.) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. 2005 nr 212 poz. 1766) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007­2010 (Dz. U. 2007 nr 61 poz. 415)

Akty prawne Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym. (Dz.U. 2001 nr 130 poz. 1450 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz.U. 2006 nr 227 poz. 1664) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie warunków udostępniania formularzy i wzorów dokumentów w postaci elektronicznej (Dz.U. 2007 nr 151 poz. 1078)

Doręczenie pisma do Urzędu

Elektroniczna Skrzynka Podawcza – Informacje Ogólne - ePUAP Założenie elektronicznej skrzynki podawczej odbywa się w czterech następujących etapach: Etap I – Podmiot Publiczny (PP) zakłada konto na platformie ePUAP; Etap II – Podmiot Publiczny składa wniosek do MSWiA o nadanie uprawnień do założenia elektronicznej skrzynki podawczej; Etap III – MSWiA po pozytywnym zweryfikowaniu wniosku nadaje uprawnienia Podmiotowi Publicznemu i przesyła informację zwrotną o nadaniu uprawnień Podmiotowi Publicznemu do świadczenia usług na platformie ePUAP; Etap IV – Po otrzymaniu informacji o nadaniu uprawnień Podmiot Publiczny konfiguruje swoją elektroniczną skrzynkę podawczą.

Trudności z doręczeniem decyzji adresatowi

Kodeks postępowania administracyjnego. Akty prawne Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 z późno zm.)

Organ administracji publicznej Doręczenie Art. 39 Organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.

Doręczenie elektroniczne - Art.391. § 1. Doręczenie może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli strona: wystąpiła do organu administracji publicznej o doręczenie albo wyraziła zgodę na doręczenie jej pism za pomocą tych środków.

Doręczenie elektroniczne - Art.391. § 2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, strukturę i sposób sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64, poz. 565), a także warunki organizacyjno – techniczne ich doręczania, w tym formę urzędowego poświadczania odbioru tych pism przez ich adresata oraz sposób udostępniania ich kopii, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa przy stosowaniu pism w formie dokumentów elektronicznych oraz sprawność postępowania

Elektroniczny obieg dokumentacji w Urzędzie

Przepisy nie zezwalają Wdrożenie obiegu elektronicznego nie uwolni nas od przechowywania dokumentów papierowych! Przepisy nie zezwalają na zeskanowanie dokumentu, usunięcie oryginału papierowego i przechowywanie tylko jego skanu!

Obieg dokumentów (nie tylko elektroniczny)

Obieg wniosku inicjującego nowe postępowanie Odnotowanie wpływu wniosku (pisma) w dzienniku korespondencyjnym. Przekazanie sprawy do dekretacji. Przyjęcie sprawy do dekretacji. Przekazanie do właściwej komórki merytorycznej Przyjęcie sprawy. Przekazanie sprawy odpowiedniemu pracownikowi. Rejestracja sprawy (nadanie znaku sprawy zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt)

Obieg wniosku inicjującego nowe postępowanie c.d. Sprawdzenie, czy wniosek nie zawiera braków formalnych. (Ewentualnie) Wysłanie wezwanie do usunięcia braków Przygotowanie odpowiedzi. Przekazanie jej kierownikowi komórki merytorycznej do akceptacji. Akceptacja. Przekazanie zaakceptowanej odpowiedzi osobie upoważnionej do podejmowania rozstrzygnięć (wydawania decyzji, postanowień i.t.p.)

Obieg wniosku inicjującego nowe postępowanie c.d. Podpisanie zaakceptowanej odpowiedzi. Przekazanie do kancelarii. Wysłanie odpowiedzi (W przypadku dokumentu w postaci elektronicznej ­ wysłanie powiadomienia o oczekującej odpowiedzi) Odebranie odpowiedzi (W przypadku dokumentu w postaci papierowej ­przyjęcie potwierdzenia odbioru pisma przez adresata)

Nie ma możliwości zautomatyzowania segregowania emaili. Wniosek 1 Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów nie sprawi, że pracownik przyjmujący korespondencje będzie zbędny. Nie ma możliwości zautomatyzowania segregowania emaili. Co więcej, pracownik przyjmujący korespondencję może otrzymać dodatkowy obowiązek skanowania dokumentów papierowych

Wniosek 2 „Po pierwsze, kancelaria" Im więcej punktów przyjmowania pism tym trudniej „zapanować" nad obiegiem dokumentów „Po pierwsze, kancelaria"

Najtańsze i najprostsze rozwiązanie organizacyjne w zakresie przyjmowania korespondencji Dokumenty papierowe kancelaria (ewentualnie wydziały) Dokumenty elektroniczne adres elektronicznej skrzynki podawczej adres mailowy redakcji Biuletynu Informacji Publicznej

Przedstawienie podmiotów uprawnionych przez MSWiA do rozprowadzania podpisów

Pytania ?

Dziękuję za uwagę Mariusz Bogucki Biuro Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Informatyki Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego