Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Asertywność.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Agresja i przemoc rówieśnicza
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Anna Paszkowska-Rogacz
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Profilaktyka agresji i przemocy
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Napięcie emocjonalne i stres
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Jak radzić sobie ze stresem?
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Zapraszają na warsztaty
Reakcje chemiczne towarzyszące emocjom
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
Zatrzymaj się na chwilę, by obejrzeć tę prezentację
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Agnieszka Jaroma I B Paulina Bazylewicz I B
rodzaje przyczyny rozpoznanie
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Oswajanie swoich emocji
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Stres – jak sobie z nim radzić?
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Umiejętność obserwacji.
CZY ZŁOŚĆ JEST ZŁA?.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
STRES POD KONTROLĄ ?!.
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Postawa asertywna.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
PRZEMOC I AGRESJA.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
STRES jak sobie z nim radzic.
Test z komentarzem Postawa życiowa.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Detektor fałszu ulotnego języka ciała …czyli o wykrywaniu niewerbalnego fałszerstwa Zygmunt Korzeniewski, DODN.
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna.
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Stres w pracy nauczyciela
O stresie – kilka rzeczy ważnych
KINGA REJ V G.
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań Metody i formy przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom uczniów oraz agresji w szkole. Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań

Emocjonalna natura człowieka

Każda emocja daje szczególną, inną od pozostałych gotowość do działania, szybki plan ratowania lub podtrzymywania życia. Kieruje człowiekiem kiedy należy stawić czoło zadaniom, wyzwaniom czy problemom. Emocje są wrodzone, wpisane w osobowość, spontanicznie można kontrolować ich oznaki i nad nimi panować. Ewolucja dała emocje ludziom po to, by zmotywować ich do dbania o siebie nawzajem. Paul Ekman wyodrębnił cztery emocje: strach, złość, smutek, zadowolenie, które zostały rozpoznane z wyrazu twarzy i tak samo określone przez przedstawicieli różnych ras i kultur na całym świecie

Złość „Nigdy nie złościmy się bez powodu, Ale rzadko jest to właściwy powód.” - Benjamin Franklin Złość jest często utożsamiana z agresją. Tymczasem nie jest tym samym odczuwanie złości a atakowanie kogoś w słowny bądź fizyczny sposób. Z odczuwaną złością możemy postąpić w różny sposób w zależności od tego, jak potrafimy i jak chcemy. Należy zatem odróżnić uczucie (złość) od działania (agresja).

„Dzieci nie są złośliwe, są złe.” - Zygmunt Freud

Znaczenie złości dla funkcjonowania człowieka Odreagowanie napięć wynikających z niezaspokojonych potrzeb Motywacyjna funkcja złości Złość jako emocja prowadząca do zmian w życiu Kreatywne znaczenie złości Zdrowotne aspekty złości Wyrażanie złości a relacje z innymi ludźmi

Złość jako reakcja fizyczna Układ współczulny i mięśniowy mobilizują się i przygotowują do ataku. Napinają się mięśnie, wzrasta ciśnienie krwi, przyśpiesza oddech i rytm serca, wydzielane są hormony, wzrasta ilość płytek krwi – krew się zagęszcza, przestaje pracować układ trawienny. Zostają pobudzone ośrodki mózgu, a procesy chemiczne przygotowują wszystkie układy ciała do ataku. Rozszerzają się źrenice. Pocą się wnętrza dłoni, zwiększając tym swoją przyczepność, co umożliwia pewniejszy chwyt w walce. Wydziela się m.in. fenyloetyloamina, adrenalina.

T E S T

Uczucie złości może być wyrażane w różny sposób: pasywny (zamykanie się w sobie, chęć izolacji, milczenie itp.) taki sposób może przynosić szkodę osobie która się złości (np. w postaci chorób psychosomatycznych), konstruktywny, czyli zmierzający do rozwiązania problemu (powiedzenie drugiej osobie o tym co czujemy, działania mające na celu pozbycie się złości – krzyk, tupanie, trzaskanie drzwiami, wysiłek fizyczny itp.) agresywny, czyli wyrządzający szkodę komuś, czemuś (obrażanie, bicie, niszczenie przedmiotów itp.)

Działanie i jego następstwa Metody kontroli złości prowadzenie dziennika złości Czas Przyczyna Intensywność (1-10) Okres trwania Działanie i jego następstwa

TRZY ZACHOWANIA i kluczowe słowa i zdania stosowane razem z zachowaniami niewerbalnymi AGRESYWNE BIERNE ASERTYWNE Krzyk Podniesiony głos Wskazanie palcem Założone ręce Postawa nieruchoma Głos proszący Zaciśnięte pięści Przesuwanie stóp Oczy zwrócone w dół Pochylenie Głos spokojny Opanowany Postawa odprężona Bezpośredni kontakt wzrokowy Wyprostowana postawa Lepiej żebyś Jeśli nie … Uważaj Powinieneś Ty… Może Myślę Zastanawiam się czy Czy zechciałbyś Tak mi przykro Przepraszam, czy Mam nadzieję, że nie przeszkodzi Ci Ja czuje, że Chcę Uważam, że Jak to możemy załatwić Co o tym myślisz Co ty na to

Mówienie o swojej złości (zasady): Staraj się unikać ocen, trzymaj się raczej faktów Powiedz o swoich emocjach, które przeżywasz w związku z tą sytuacją bez obrażania Wyraź swoje oczekiwania Stosuj konstruktywne sposoby wyrażania złości

Dziękuję za uwagę