Przyczyny i skutki globalnego ocieplenia klimatu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
? ? Ogrzewanie Domu Skąd bierze się energia cieplna?
Advertisements

Zanieczyszczenia powietrza.
Zmiany klimatyczne i ich skutki
Jak nowoczesna technologia, pomaga w wykrywaniu kataklizmów?
EFEKT CIEPLARNIANY ( efekt szklarni )
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Väder- och Klimatförändringar
Dowody naukowe są jednoznaczne EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Dieta energetyczna - dlaczego?
Ograniczenia dla przemysłu energetycznego
DZIEŃ ZIEMI 2011.
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
Alternatywne źródła energii
GLOBALNE OCIEPLENIE KLIMATU
Efekt cieplarniany.
KOŁO EKOLOGICZNE KLAS III SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W BRODNICY
Väder- och Klimatförändringar
i t a m W s z y s t k i c h ! ! ! W Zapraszam do obejrzenia
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Temat: Zanieczyszczenia atmosfery i hydrosfery
Zmiany Klimatyczne.
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
WPŁYW CZŁOWIEKA NA GŁOBALNE OCIEPLENIE
POWIETRZA ATMOSFERYCZNEGO
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Maciej Jamiołkowski IIc
Efekt cieplarniany.
Środowisko naturalne, a działalność człowieka
Daria Gaust Barbara Tolak
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
Globalne Ocieplenie Opracowała: Martyna Kupis, kl. VI b.
Dlaczego klimat się zmienia?
GLOBALNE OCIEPLENIE.
Zmiany klimatyczne w Unii Europejskiej
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Zagrożenia Planety Ziemi
Co to jest globalne ocieplenie?
GODZINA DLA ZIEMI 20:30 31 MARCA.
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
W jaki sposób i dlaczego należy chroni powietrze?
Ziemia – planeta ludzi.
Jaką rolę pełnią drzewa?
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
DZIEŃ ZIEMI Z KLIMATEM.
Woda na Ziemi – hydrosfera
Naszym zadaniem było przeprowadzenie ankiety na temat wiedzy o efekcie cieplarnianym i jego przyczynach. Jej celem było sprawdzenie tego, czy mieszkańcy.
Samoloty A zanieczyszczenie powietrza.
Niekorzystne zjawiska związane z zanieczyszczeniem atmosfery
„Globalna zmiana klimatu – wyzwaniem dla ludzkości”
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Kwaśne deszcze Autor: Krzysztof Wójt, IId G.
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Temperatura powietrza
Fizyka a ekologia. W kilku słowach o zanieczyszczeniach W powietrzu znajduje się kilka składników takich jak: tlen, azot i dwutlenk węgla –w których znajdują.
Wzór dla przedsiębiorstw (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse.
Efekt cieplarniany.
Fizyka a ekologia.
Kruczkowska Gabriela Kl. VIA
Efekt cieplarniany.
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Kto przyczynia się do efektu cieplarnianego?
Prognozy przewidują, że jeśli tempo emisji dwutlenku węgla utrzyma się, to w ciągu lat może nastąpić wzrost powierzchniowej temperatury Ziemi o ok.
Co każdy z nas może zrobić dla ochrony klimatu
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zapis prezentacji:

Przyczyny i skutki globalnego ocieplenia klimatu Jak można im zapobiec?

Co to jest pogoda i klimat? Pogoda jest to stan atmosfery w danej chwili, a klimat to parametry pogody (takie jak temperatura, liczba opadów itd.) uśrednione po kilkudziesięciu latach obserwacji. Wiedząc, jaki klimat panuje w danym miejscu, można odpowiedzieć na pytanie, jakiej oczekujemy tam pogody w danej porze roku. Na klimat składają się zatem uśrednione warunki pogodowe z wielu lat dla danego miejsca, sekwencje pogodowe, np. zima, wiosna, lato, jesień, a także przewidywane statystycznie zjawiska (burze, śnieżyce…). Obecnie mówi się wiele nie tylko o zmianach pogody, ale też o zmianach klimatu.

Z czego wynikają zmiany klimatu i dlaczego są przedmiotem tak wielu dyskusji oraz powodem niepokoju? Głównym czynnikiem wpływającym na zmiany klimatu jest koncentracja w atmosferze gazów cieplarnianych – dwutlenku węgla, metanu, tlenku azotu, freonów (CFC – chlorofluorowęglowodorów) i pary wodnej.

Węgiel od dawna krążył pomiędzy atmosferą, biosferą, glebą i oceanami Węgiel od dawna krążył pomiędzy atmosferą, biosferą, glebą i oceanami. Do tego kręgu dopływało trochę dwutlenku węgla z wulkanów, ale podobna ilość węgla była usuwana przez plankton, procesy mineralizacji oraz fotosyntezy i asymilacji CO2. Wszystko było w równowadze do momentu, gdy sięgnęliśmy do wielkiego, powstałego przed dziesiątkami milionów lat rezerwuaru paliw kopalnych. Do koncentracji gazów cieplarnianych w atmosferze przyczynia się więc bezpośrednio działalność człowieka. Podczas spalania paliw kopalnych oraz w efekcie rozwoju przemysłu i rolnictwa emitowane są do atmosfery CO2, CH4, NO i CFC. Co prowadzi do efektu cieplarnianego.

Zmiany klimatu prowadzą do wielu zjawisk, które niepokoją naukowców, polityków i zwykłych obywateli.

Do zjawisk tych możemy zaliczyc: topnienie lodowców – znikają lodowce w różnych częściach świata: w Andach, Himalajach, na Alasce, w Nowej Zelandii. W Glacier National Park w Montanie ze 150 lodowców (1850 rok) pozostało zaledwie 27, a w 2030 roku prawdopodobnie nie będzie ani jednego;

zanik rzek, kryzys wodny – spowodowany jest zmniejszaniem się powierzchni lodowców, które pełnią stabilizującą rolę w gospodarce wodnej. Lodowce gromadzą wodę w porze wzmożonych opadów, a oddają ją intensywniej w porze ciepłej, co sprawia, że rzeki, mimo braku deszczy, nie wysychają;

rozmarzanie wiecznej zmarzliny – wieczna zmarzlina pokrywa obszar około 10 milionów kilometrów kwadratowych, w znacznej części zamrożony od tysięcy, a nawet milionów lat1. Jej rozmarzanie powoduje uwolnienie drzemiących w torfie bakterii, które przez ten czas wyprodukowały miliardy ton metanu (20 razy mocniejszy gaz cieplarniany niż CO2) i CO2. Uwolnienie tych gazów przyczyni się do dalszego ocieplenia klimatu.

wzrost poziomu oceanów –spowodowany jest przez topnienie lodowców (Antarktyda, Grenlandia), z których woda spływa do oceanu, oraz przez termiczne rozszerzanie się wody wywoływane przez wzrost jej temperatury;

zmiany w oceanach – wzrost ilości CO2 w atmosferze powoduje rozpuszczanie się gazu w wodzie. Tym samym zwiększa się kwasowość oceanicznej wody, Co zagraża wielu żyjącym w niej organizmom (zagłada raf koralowych);

wzrost mocy huraganów;

zmiany w opadach, susza i pustynnienie – przesuwają się strefy klimatyczne, zmieniają się okresy deszczowe i obszary opadów;

globalne ocieplenie to także: fale upałów, zmiany prądów oceanicznych, powodzie, burze, lawiny błotne, pożary, ekspansja szkodników i chorób, konflikty o zasoby, zniszczenie infrastruktury, setki milionów uchodźców, wymieranie całych gatunków.

Co możemy zrobić, aby zapobiec tym zjawiskom?

Są dwa rozwiązania, które powinniśmy stosowac równocześnie.

Pierwsze to przejście na odnawialne źródła energii.

Drugie rozwiązanie to ograniczenie zużycia surowców i paliw Drugie rozwiązanie to ograniczenie zużycia surowców i paliw. Jest to możliwe dzięki zmianie stylu życia, niemarnowaniu energii i surowców.

dobrej jakości produktów, które nie trafią za chwilę Poprzez kupowanie dobrej jakości produktów, które nie trafią za chwilę na śmietnik, kupowanie tego, co naprawdę jest nam potrzebne.

korzystanie z roweru, transportu publicznego.

Może nam sie wydawac, że takie działania nie wpłyną znacząco na nasze środowisko, pamiętajmy jednak, że na świecie mieszkają miliardy ludzi jeśli każdy podejmie działanie, będzie to odczuwalne.

Bibliografia http://dzieci.mos.gov.pl/Przyczyny i skutki globalnego ocieplenia klimatu http://www.biomasa.org http://www.zb.itb.pl/informator/potencjal-polski-w-zakresie-redukcji-emisji-gazow-cieplarnianych http://www.ekolog.ovh.org/ocieplenie http://meteocentrum.org.pl/susze

Prezentację przygotowali uczniowie klasy II Gimnazjum Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Socjoterapeutycznych w Oławie