EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracował Sebastian Szram WBMiZ – ZiIP III – ZP4
Advertisements

Kartezjusz i Racjonalizm
Kantowska koncepcja czasu i przestrzeni
Metafizyczny idealizm subiektywny (immanentny i transcendentalny)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Konstruktywizm.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
10. Zagadnienia granic poznania I Idealizm epistemologiczny
Danuta Rogala Magdalena Osolińska Zdrowie środowiskowe II rok
Modele w ekonomii. Marta Gosk
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Dedukcja. Źródła poznania
Źródła i granice poznania
Źródła poznania.
Granice poznania. Granice poznania.
Granice poznania.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Zagadnienie granic poznania – idealizm i realizm
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
EMPIRYZM BRYTYJSKI PROBLEM ŹRÓDEŁ I METOD POZNANIA
Pojęcie empiryzmu Termin „empiryzm” ( z gr
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVIII wiek– pocz. XX wieku
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Historia pojęcia umysłu
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
2014/2015 FILOZOFIA NOWOŻYTNA Miłowit Kuniński Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów.
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Filozoficzno-Teologiczne
David Hume ( ) Chciał być „Newtonem nauk o człowieku”. Uważał, że wszystkie nauki (oprócz matematyki i logiki), również filozofia, powinny kierować.
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Zagadnienie granic poznania – idealizm i realizm Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania Instytut Filozofii UMCS
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
Zaburzenia spostrzegania
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot. w znaczeniu przedmiotowym - prawo rzeczowe oznacza zbiór przepisów regulujących formy korzystania z rzeczy,
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Reprezentacje umysłowe
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Reprezentacje umysłowe
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Nazwa – pojęcie i podziały
Wartość logiczna zdania
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Epistemologia jako subdyscyplina
Zapis prezentacji:

EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE

John Locke (1632-1704) George Berkeley (1685-1753) David Hume (1711-1776)  

reprezentacjonizm (poznajemy treści mentalne reprezentujące rzeczy poza umysłem, nie zaś same rzeczy, które istnieją niezależnie do nas) antyreprezentacjonizm (poznajemy treści mentalne za pośrednictwem różnych zmysłów; rzeczy materialne, pozaumysłowe nie istnieją; rzeczy są zawsze dla nas lub dla innych umysłów (podmiotów poznających), nigdy zaś same w sobie, bo nie mielibyśmy o nich wiedzy) reprezentacjonizm powiązany ze sceptycyzmem (poznajemy treści mentalne (w tym własne przeżycia psychiczne) za pośrednictwem różnych zmysłów; istnienie rzeczy materialnych pozaumysłowych przyjmujemy „z natury” (spontanicznie), lecz nie dysponujemy uzasadnieniem przekonania o ich istnieniu, zatem z filozoficznego p. widzenia nie możemy stwierdzić, ani czy rzeczy istnieją, a ni czy nie istnieją (stanowisko ntymetafizyczne, zapowiedź stanowiska pozytywistycznego)

realizm epistemologiczny (poznajemy rzeczy pośrednio przez treści mentalne, gdyż pewne ich składowe (idee jakości (cech) pierwotnych) odpowiadają adekwatnie cechom przysługującym rzeczom) idealizm epistemologiczny immanentny (poznajemy treści mentalne w umyśle; podział na jakości pierwotne i wtórne jest bezzasadny; przedmioty poznania to zespoły idei występujących stale razem, powiązane nawykowo) idealizm epistemologiczny immanentny (poznajemy treści mentalne w umyśle i własne przeżycia psychiczne, lecz nie jaźń jako coś od nich odrębnego; podział na jakości pierwotne i wtórne jest bezzasadny

przedmiotem poznania są idee w umyśle, czyli wszelkie „przedmioty myśli”: obrazy fantazji, pojęcia, gatunki, a więc różne treści mentalne, które odnosimy do rzeczy poza umysłem lub do naszej jaźni przedmiotem poznania są idee, czyli zmysłowe treści mentalne oraz własny umysł (pojęcie (notion) umysłu) w sposób bezpośredni, i inne umysły pośrednio przez analogię przedmiotem poznania są idee, czyli zmysłowe treści mentalne i własne przeżycia psychiczne oraz stosunki między ideami  

idee: proste – niedefiniowalne, zmysły biernie je odbierają; złożone – zespoły idee prostych występujące stale razem, powiązane nawykowo, ale wskutek wpływu rzeczy na nasze zmysły. idee (proste i złożone) – zmysłowe treści mentalne, zmysły biernie je odbierają percepcje: impresje (wrażenia) – zmysłowe treści mentalne, zmysły biernie je odbierają; idee (wtórne wobec impresji, mniej „żywe” (mniej intensywne))  

wiedza wyrażana jest w zdaniach podmiotowo-orzecznikowych opartych na danych doświadczenia zewnętrznego i wewnętrznego lub na zdaniach zawierających idee (pojęcia) ogólne i abstrakcyjne wiedza wyrażana jest w zdaniach podmiotowo-orzecznikowych opartych na danych doświadczenia zewnętrznego; pojęcia mają znaczenie ze względu na partykularny charakter idei, które im odpowiadają, ale mogą mieć znaczenie ogólne ze względu na reprezentowanie zbirów idei podobnych wiedza wyrażana jest w sądach (zdaniach): o stosunkach między ideami (logika, matematyka) – zdania analityczne, o faktach – sądy syntetyczne