Sofiści.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platon Cz. 1.
Advertisements

PRZEJŚCIE OD FILOZOFII PRZYRODY DO FILOZOFII MORALNEJ
czyli Wprowadzenie do filozofii
MIĘDZY AGORĄ A JARMARKIEM POSZUKIWANIE ZŁOTEGO ŚRODKA
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Konstruktywizm.
Epoka starożytnej Grecji
Wielkie systemy klasyczne Platon a Arystoteles
Tradycja europejska stworzyła sześć wielkich teorii etycznych:
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Epoka starożytna: VII/VI w. p.n.e. – poł. VIII w. n.e.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
JEDNOŚĆ.
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
Racjonalizm a relatywizm
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
M. Skotnicki Środowisko a rozwój społeczno-gospodarczy Grzegorz Łach, Aleksander Tittenbrun, Wojciech P. Wilczewski.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Skąd pochodzą zasady moralne?
Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
Pedagogika ogólna.
Fundamenty kultury europejskiej
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Plotyn ok
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
źródło: G. Reale, Historia filozofii starożytnej
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Pojęcie filozofii Etymologia (greka antyczna): phileo – kocham, miłuję i sophia – mądrość, wiedza philosophia - umiłowanie mądrości.
Małgorzata Trzcielińska
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Główne etapy historii retoryki
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Klasyczna i korespondencyjna teoria prawdy
istotne cechy kryterium:
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
STOICYZM.
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
FilozofiA.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Filozoficzno-Teologiczne
Wychowanie ekologiczne
Anna Głąb HISTORIA FILOZOFII
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
FilozofiA.
Logika i argumentacja dla prawników
Wstęp do filozofii Wykład nr 1 O filozofii.
Etyka Patrycja Zalewska.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Wstęp do nauk politycznych dla orientalistów
Zapis prezentacji:

Sofiści

Sofista - pierwotnie "znawca wiedzy", "posiadacz wiedzy”, ale także „mądrala”. Później, za sprawą krytyki ze strony Sokratesa, a na pewno Platona i Ksenofonta, jest to ten, kto posługuje się, rozumowaniem, by osłabić prawdę i wzmocnić fałsz. Krzewiciel mądrości pozornej, nastawiony na zysk, a nie na bezinteresowne poszukiwanie prawdy.

Bez sofistów nie byłoby Sokratesa i Platona Bez sofistów nie byłoby Sokratesa i Platona. Platońska krytyka sofistów nie powinna nam przesłaniać ich znaczenia dla filozofii. Mnogość wykluczających się teorii metafizycznych, filozofii physis (natury), sprawiła iż problematyka physis musiała zejść na plan dalszy.

Sofistyka przenosi zainteresowanie filozofii na człowieka i wszystko, co jest w nim typowo ludzkie - na człowieka jako byt jednostkowy i członka społeczności, stad też dziedziny podstawowe w sofistyce, to etyka, polityka, retoryka, sztuka, język, religia, wychowanie – czyli we współczesnym języku: kultura humanistyczna.

Metoda dociekań sofistycznych ma charakter empiryczno-indukcyjny, w przeciwieństwie do dedukcjonizmu filozofów przyrody. Cel sofistyki praktyczny, bo przedmiot ich dociekań miał taką naturę. Posiadanie uczniów istotne, bo wychowanie i pedagogika wysuwają się na plan pierwszy. Wychowanie opiera się na wiedzy. Cnota etyczna opiera się na wiedzy, mogą ją zdobyć wszyscy. Nauczali jednak elitę. Sofiści byli zarówno przekazicielami, jak i twórcami opinii.

Trzy nurty w sofistyce: 1 Trzy nurty w sofistyce: 1. ojcowie założyciele, cechujący się moralnym umiarem, 2. eryści, upowszechniający logomachię, 3. politycy-sofiści, dążący do władzy immoraliści.

Protagoras z Abdery, ur.491-481 r. p.n.e. zm. pod koniec V w. p.n.e. Relatywizm. Zasada homo mensura (dosł. człowiek- miara): "człowiek jest miarą wszystkich rzeczy, istniejących, że istnieją, i nie istniejących, że nie istnieją". Miara to norma sądu, rzeczy to fakty.

Nie ma absolutnego kryterium pozwalającego odróżnić, byt od nie-bytu, prawdę od fałszu. Kryterium jest jednostkowy człowiek. Zasada homo mensura była normą tylko w nauczaniu areté, a więc w wychowywaniu.

Wprawdzie wg Protagorasa nie ma absolutnych wartości moralnych, ale istnieją relatywnie bardziej pożyteczne, korzystne. Mniemania mogą być lepsze-korzystniejsze (np. dla państwa) od innych, ale nie mogą być prawdziwsze. Stąd każdy człowiek jest miarą prawdy i fałszu, ale nie jest miarą tego, co pożyteczne i szkodliwe.

Gorgiasz z Leontinoi (Sycylia), ur. 485/480 r. p.n.e. żył ponad sto lat. Nihilizm. Tezy Gorgiasza: 1. nie istnieje byt, tzn. nic nie istnieje, 2. gdyby nawet istniał, nie mógłby być poznany, 3. gdyby nawet uznać, że mógłby być poznany, nie mógłby być przekazany, ani wyjaśniony innym. Technika argumentacji wzięta od eleatów. Cel - wykluczenie możliwości istnienia, osiągnięcia, a na pewno wyrażenia prawdy. Prawda nie istnieje i wszystko jest fałszem. Nie ma kryteriów prawdziwości.

Etyka sytuacyjna. Cnoty są wielorakie zależnie od czynności, wieku, płci, roli społecznej. Podstawą do poznania cnót są zjawiska.

W związku z nieistnieniem prawdy i nieistnieniem bytu, słowo uzyskuje autonomię, jest nośnikiem sugestii, perswazji i przekonywania. Retoryka jest więc sztuką przekonywania: „umieć na ludzi przekonująco działać słowami [...], w sądzie skłaniać sędziów, a w radzie radców, a na zgromadzeniu publicznym publiczność i na każdym innym zebraniu, jakie tylko bywają zebrania obywatelskie.” (Platon, Gorgiasz, 452e). Przy czym retoryka ma służyć wartościom moralnym powszechnie przyjmowanym w Grecji. Retoryka i sztuka poruszają uczucia.