Konsolidacja i integracja opieki zdrowotnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Advertisements

Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
PRAWO DO OCHRONY ZDROWIA
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. Centralnej Bazy Świadczeń Opieki Zdrowotnej.

Dostępność świadczeń z perspektywy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej dr med. Adam Windak.
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Analiza ryzyka projektu
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Rozwój zawodowy pielęgniarek
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Budowanie systemu prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Propozycja Polskiej Izby Ubezpieczeń Luty 2008.
FINANSOWANIE OPIEKI ZDROWOTNEJ (2) Prof. dr hab. med. Jacek Ruszkowski
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
System opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy
Aktualne problemy działalności szpitali
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. koszyka gwarantowanych świadczeń opieki.
Polish Association of Medical Tourism
Polski system ochrony zdrowia w okresie transformacji
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Rynek usług medycznych
Zarządzanie projektami
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Ekonomika ochrony zdrowia
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
SAMOOCENA JAKO NARZĘDZIE IDENTYFIKACJI RYZYKA W SYSTEMIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ Warszawa, 27 kwietnia 2015 r.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
1 Niepubliczne Ubezpieczenia Zdrowotne Spojrzenie Ubezpieczyciela
PROJEKT NFZ/BŚ Z PO WER Etap I - opracowanie modeli organizacji opieki koordynowanej (OOK) Zakres koszyka opieki podstawowej z budżetem powierzonym (POZ-BP)
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Ekonomia sektora publicznego WYKŁAD 11: SEKTOR OCHORNY ZDROWIA Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Koordynowana Ambulatoryjna Opieka Zdrowotna - od idei do wdrożeń
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
1 Obecnie - 5,2 mld zł od 2015 r. 6,2 mld zł Zmiany finansowe dla lekarzy POZ Obecnie nakłady NFZ dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej wynoszą 5,2.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Odpowiedź na potrzeby klienta
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Koordynowana opieka: innowacja organizacyjna
Koordynowana opieka: innowacja organizacyjna
Wyspecjalizowana w zarządzaniu ubezpieczeniami zdrowotnymi
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Zapis prezentacji:

Konsolidacja i integracja opieki zdrowotnej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowoczesne Zarządzanie ZOZ Konsolidacja i integracja opieki zdrowotnej

Ocena aktualnie

Trwanie życia a wydatki na zdrowie http://ucatlas.ucsc.edu/spend.php

Wydatki na zdrowie USD PPP (OECD 2010)

Proces starzenia populacji CZ FIN I SK

Opieka zdrowotna - jaki koszt? 4.100 mld $ = 9% produkcji światowej 2.000 mld $ wydaje ochrona zdrowia w USA 90% obciążenia chorobami- kraje biedne 10% dostępnych światowych środków w ochronie zdrowia w krajach biednych 56 mln zgonów rocznie na świecie

PS. W roku 2010 wydatki osiągnęły kwotę 2,3 biliona $ (16.2% PKB) Przykład USA W roku 2012 wydatki na ochronę zdrowia osiągną 3.1 biliona Modern Healthcare’s Daily Dose, 7 Luty, 2003 „...Do 2012 roku wydatki na ochronę zdrowia w U.S.A. prawie się podwoją do wysokości 3.1 biliona $ z wysokości około 1.55 biliona $ w 2002 roku, ... . Oznacza to, że osiągną one wysokość 17.7% PKB do 2012 roku, porównując do 14.8% w 2002. Wydatki na hospitalizacje wzrosną do 860 mld $ w 2012 z 484.6 mld $ w 2002, .... „ PS. W roku 2010 wydatki osiągnęły kwotę 2,3 biliona $ (16.2% PKB)

Odsetek dobrych ocen

Ekonomia zdrowia Ograniczone zasoby Racjonalne wybory maksymalizują użyteczność Koszt alternatywny Nakłady-produkty-efekty

Ekonomia zdrowia Asymetria informacyjna Potrzeby, zapotrzebowanie, popyt Popyt kreowany przez podaż Dobra normalne i luksusowe Pokusa nadużycia (moral hazard) Spijanie śmietanki i negatywna selekcja Potrzeby Zapotrzebowanie Popyt

Jakie działania finansować? Musgrove, WHO Report 2000 Możliwość Obszar reglamentacji Oczekiwania Duże znaczenie? Pozostawić do regulacji rynkowej Korzystne dla biednych? Koszt katastroficzny? Można ubezpieczyć? Koszt efektywne? Wystarczający popyt? Dobro publiczne? Nie dostarczać Publiczne? Prywatne? Finansowanie publiczne TAK NIE NO Priorytety zdrowotne, wynikające z największych obciążeń chorobami wymagają interwencji opartej o publicznie transparentne zasady. Drzewo decyzyjne zaproponowane powyżej jest powszechnie stosowane zgodnie z rekomendacjami WHO. Munsgrowe, był głównym ekonomistą Banku Światowego. Powód, dla którego takich wyborów należy dokonywać, jest związany z dysproporcją pomiędzy oczekiwaniami uczestników systemu ochrony zdrowia a możliwościami systemu. Różnica pomiędzy tymi dwoma warstwami stanowi o wielkości obszaru reglamentacji, którego objawem jest np. konieczność ustalenia koszyka świadczeń, czy choćby fakt istnienia kolejek do świadczeń zdrowotnych.Priorytety zdrowotne, wynikające z największych obciążeń chorobami wymagają interwencji opartej o publicznie transparentne zasady. Drzewo decyzyjne zaproponowane powyżej jest powszechnie stosowane zgodnie z rekomendacjami WHO. Munsgrowe, był głównym ekonomistą Banku Światowego. Powód, dla którego takich wyborów należy dokonywać, jest związany z dysproporcją pomiędzy oczekiwaniami uczestników systemu ochrony zdrowia a możliwościami systemu. Różnica pomiędzy tymi dwoma warstwami stanowi o wielkości obszaru reglamentacji, którego objawem jest np. konieczność ustalenia koszyka świadczeń, czy choćby fakt istnienia kolejek do świadczeń zdrowotnych.

Ewolucja * 07/16/96 => 2000 12000 „ zoz” 20000 praktyk => 1995 600 z poz. 600 bez poz. => 2009 15000 „ zoz” 30000 praktyk => 2012(?) 16000 „ zoz” 30000 praktyk 20-40 MCO *

Elementy diagnozy Możliwa nieadekwatność i nadużywanie opieki * 07/16/96 Elementy diagnozy Niska satysfakcja obywateli z systemu Niewystarczająca skuteczność w leczeniu schorzeń Stały wzrost nakładów i produkcji (output) nie zmienia powyższego Dez-integracja procesu opieki; Zagubienie pacjenta Powielanie funkcji i działań Brak odpowiedzialności za rezultat Frustracja personelu, nadużycia, „boki”, upcoding Możliwa nieadekwatność i nadużywanie opieki Proste przypadki leczone w szpitalach Naginanie terapii pod kątem opłacalności Słaba odpowiedź NFZ na ten problem: Silne ograniczenia na wydatki administracyjne Nadregulacja prawna Konkurencja priorytetów prowadząca do ich braku Styl administracyjno-represyjny *

Systemy opieki zdrowotnej

Zmiana Opieka koordynowana

Ryzyko Mierzalne prawdopodobieństwo zyskania lub stracenia wartości Ryzyko tym się różni od niepewności, że ta ostatnia nie jest mierzalna Dictionary of Business Terms, second edition, Barron’s Business Guides, 1994

Reglamentacja a ograniczanie kosztów Reglamentacja rationing- oznacza ograniczenie lub opóźnienie dostępu do świadczenia zdrowotnego jako wynik stanu konfliktu pomiędzy tym, co lekarz uznaje jako medycznie i etycznie najlepsze dla pacjenta w stosunku do świadczenia, jakie w danej chwili jest możliwe do uzyskania Ograniczanie kosztów cost containment, to wysiłek mający na celu kontrolę i zmniejszanie kosztów Wskazywanie potencjalnie korzystnych świadczeń zdrowotnych za pomocą działań finansowych i organizacyjnych w systemie ochrony zdrowia

Niekorzystne cechy reglamentacji Nierówność w dostępności z powodu możliwości finansowych osób indywidualnych Obecność opłat nieformalnych. Rozszerzanie się „szarej strefy” Tworzenie się kolejek pacjentów, szkodliwość wynikająca z przedłużających się decyzji diagnostycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych Arbitralność decyzji reglamentacyjnych

Reglamentacja – jak to jest? Na stronę popytową Opłaty Edukacja Na stronę podażową Licencjonowanie świadczeniodawców Tworzenie sieci świadczeniodawców Polityka inwestycyjna Polityka edukacyjna personelu medycznego Rekomendacje, procedury Polityka finansowa i różnorodność metod finansowania

Działania związane z reglamentacją Określenie uczestników, podmiotów reglamentacji Publiczna akceptacja potrzeby reglamentacji Przejrzystość decyzji reglamentacyjnych Procedury, rekomendacje (pytanie - czy procedura lub rekomendacje dają możliwość znacznego poprawienia jakości opieki zdrowotnej?)

Możliwości zmiany ? Demonopolizacja płatnika Prywatne ubezpieczenia * 07/16/96 Możliwości zmiany ? Demonopolizacja płatnika Np. Sześciu płatników zamiast jednego Prywatne ubezpieczenia Uzupełniające (?) Zastępcze (?) Koordynowana opieka (MCO) *

Składowe opieki koordynowanej

Opieka koordynowana w USA Liczba ubezpieczonych w mln w 2009 roku

Organizacja strony dostawców Nazwa Independent practice association (IPA) Physicians – hospital organization (PHO) Management Services Organisation (MSO) Provider-sponsored organisation (PSO) Physician practice management company (PPMC) Group practice without walls (GPWW) Medical group practices Foundation model Staff model

National Health Service (UK) Rezultat raportu Beveridge’a (1942) Nacjonalizacja, finansowanie z podatków, pełne pokrycie, bezpłatna dla pacjenta Griffiths Report (1983) – stopniowa decentralizacja Working for Patients (1989) - 1990 internal markets The NHS: Modern Dependable (1997) PCG, PCT NHS Plan (2000) “Shifting the balance” (2002) „Freeing NHS” (2010) 5

Hiszpański model OK

Opieka Koordynowana (OK) Usytuowanie w Polsce Opieka Koordynowana (OK)

Główne elementy koncepcji Koncepcja zarządzania procesem leczenia Wyznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za proces leczenia (koordynatora) Wolny wybór koordynatora przez pacjenta (lub brak wyboru) Finansowanie kapitacyjne plus P4P połączony z budżetem zawieszonym (withhold budget) Ryzyko - przenoszenie na wykonawców zależne od umiejętności zarządzania ryzykiem Asekuracja ryzyka po stronie NFZ Akceptacja dla różnorodności i innowacyjności organizacyjnej

Cel zmiany Orientacja na wynik Najlepszy dostępny stan zdrowia Satysfakcja klienta Stabilność finansowa Satysfakcja profesjonalistów

Pożądany wynik Opieka na niezbędnym medycznym poziomie * 07/16/96 Pożądany wynik Opieka na niezbędnym medycznym poziomie Stałe monitorowanie jakości Kontrolowana wielkość produkcji Selektywne priorytetowe wzrosty Kontrola wykorzystania zasobów Monitorowana satysfakcja i odpowiedź na oczekiwania Disease i case management *

Usytuowanie Organizacji OK

Zarządzanie funduszami Budżet zarządzany AOS NFZ Usługi szpitalne Wybrane leki Inne Koordynator Opieka podstawowa AOS (+) Usługi szpitalne Wybrane leki

Opieka koordynowana System publiczny System motywacyjny Wskaźniki jakości Wytyczne postępowania Priorytety Cele strategiczne

Narzędzia zarządzania Ogólnie Narzędzia zarządzania

Czy istnieje doskonała metoda refundacji kosztów? Dostosowana do potrzeb Wielowariantowa Uwarunkowana historycznie i geograficznie Oparta o doświadczenia innych

Hurt-detal Samoregulacja-kontrola Opłaty za usługę „Per diem” Stosunek koszt-cena indeksowane ceną Kapitacja Case-mix Leasing łóżek szpitalnych Opieka koordynowana Budżet globalny Hurt-detal Samoregulacja-kontrola Zorientowanie na pacjenta Tanie (koszt administracyjny) Kontrola Hurt Kontrola Detal Drogie (koszt administracyjny) Zorientowanie na samo-ograniczanie

Zakres odpowiedzialności Lekarz poz (2-3 k) Sieć ambulatoryjna (20-30k) Sieć amb.-hosp. (->100k) Ubezpieczyciel (>200k) Zakres ryzyk a wielkość populacji do przejęcia

Motywacje finansowe

Motywacje pozafinansowe Porównania i rankingi Wyznaczanie celów i ich osiąganie Zapewnienie autonomii decyzji Konkurencja o klienta Szacunek dla odmienności i innowacyjności Stabilność otoczenia

Wskaźniki jakości Porównanie wzajemne Ocena konieczności działania

Zarządzanie jakością struktura Kontrola wejścia Zakres niezbędnych elementów proces Monitorowanie wykonania usług Monitorowanie wybranych elementów wynik Pomiar wyniku Porównanie i obserwacje trendów

Płatność za wynik

narzędzia zarządzania Wewnętrzne narzędzia zarządzania

Zarządzanie korzystaniem

Zarządzanie jakością

Zarządzanie jakością

Wdrożenie

Cykl definiowania produktu kontraktowania Zdefiniowanie „podkoszyka” usług Zdefiniowanie puli ryzyka Wyliczenie stawki „per capita” Alokacja z „góry do dołu” Ocena kosztów „z dołu do góry” Cykl definiowania produktu kontraktowania Wyliczenie czynników ryzyka Sporządzenie listy podopiecznych Przypisanie administracyjne Otwarta rekrutacja Zaprojektowanie systemu finansowania i zarządzania Zaprojektowanie systemu oceny jakości Wyliczenie kapitacyjnego budżetu placówki Zmiany w „podkoszyku” i stawkach kapitacyjnych

Główne elementy Wskazanie podmiotu odpowiedzialnego za proces leczenia (koordynatora) Wolny wybór pacjenta do wyboru koordynatora lub uchylenia się od tego wyboru Finansowanie kapitacyjne plus P4P połączony z budżetem zawieszonym (withhold budget) Ryzyko przeniesione na wykonawców zależne od możliwości zarządzaniem ryzykiem Ostateczne ryzyko pokrywane przez NFZ Akceptacja dla różnorodności i innowacyjności organizacyjnej

Kwestie do rozwiązania * 07/16/96 Kwestie do rozwiązania Ramy prawne Potencjalne ograniczenia jakości i dostępu Konflikt między świadczeniodawcami Wzrost kosztów zarządzania Złożoność techniczna Czas adaptacji personelu i zarządzających *

Konsolidacja i integracja opieki zdrowotnej Jacek Graliński Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowoczesne Zarządzanie ZOZ Konsolidacja i integracja opieki zdrowotnej Jacek Graliński