VIII Konferencja Ewaluacyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Kryteria oceny ofert oraz zabezpieczenie należytego wykonania umowy w postępowaniach publicznych 26 października 2010.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ewaluacja – wprowadzenie
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Projekt bliźniaczy Wzmacnianie wdrażania Strategii Antykorupcyjnej Brendan ONeill Ministerstwo Finansów & Kadr Irlandia Północna Wielka Brytania.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
Unia Europejska.
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Podstawy analizy ryzyka
Analiza kluczowych czynników sukcesu
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
Komentarz do raportu Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej przetargów na badania sondażowe z roku 2014.
PODATEK VAT W ROLNICTWIE
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Propozycja kryteriów szczegółowych wyboru finansowanych operacji dla Działania 2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Global Ordering System Ogólna informacja o projekcie System GOS daje możliwość rozwijania biznesu na jakościowo innym poziomie: Nowa skala – możliwość.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

VIII Konferencja Ewaluacyjna Realizacja badań ewaluacyjnych w świetle Prawa Zamówień Publicznych Bartosz Ledzion

Realizacja badań ewaluacyjnych w świetle Prawa Zamówień Publicznych Bartosz Ledzion: b.ledzion@evaluation.pl EGO: www.evaluation.pl

Jaki jest związek procesu wyboru wykonawców z wykorzystaniem wyników badań Jakość polityk publicznych (trafność podejmowanych decyzji) Poziom wykorzystania badań (w sensie poznawczym, użytkowym) Jakość badań (wiarygodność, dowód empiryczny) Sprawność procedury selekcji i wyłaniania wykonawców Procedura zapewnia wybór zespołu badawczego posiadającego kompetencje w zakresie danego badania

Jakie są uwarunkowania prawne zlecania badań ewaluacyjnych Przegląd orzecznictwa (KIO, TS) pozwala stwierdzić, że w judykaturze dopuszcza się stosowanie niemierzalnych (niewymiernych) kryteriów pod warunkiem ich zobiektywizowania Argumentu prawne: W orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej Orzeczenie KIO 1280/09 „prawem zamawiającego jest ustalanie takich kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej, które jego zdaniem , w najlepszy sposób pozwolą wybrać urządzenie najlepiej odpowiadające jego wymaganiom ...” Orzeczenie KIO 1804/09 „kryterium jakość realizowanej usługi jest dopuszczalne w świetle art. 91 ust. 2 ustawy PZP Orzeczenie KIO 1168/10 odnosząca się do kryterium „Koncepcja wykonania usługi” Izba wyraziła pogląd iż „Wskazane w przepisie art. 91 ust. 2 Pzp kryteria oceny ofert są kryteriami przykładowymi, ... , zaś poza zakazem stosowania kryteriów , które mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, brak jest innych zakazów”. W wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE( C-448/01) według którego zamawiający dysponuje swobodą określania kryteriów pod warunkiem, że nie przyznają zamawiającemu prawa arbitralnego wyboru oferty

Jakie są uwarunkowania prawne zlecania badań ewaluacyjnych Polska praktyka oceny ofert opiera się na 1) niedopasowaniu prawa, jak i jego 2) wypaczonej interpretacji, co przejawia się w szczególności w: 1) zakazie porównywania ofert wbrew logice faktycznego postępowania, zmuszając oceniających do przyjęcia nieformalnego punktu odniesienia , co prowadzi do oceny swobodnej, nieobiektywnej opartej na niewyartykułowanych nieformalnych miarach ... (zależnych od różnych kompetencji oceniających) 2) sposobie formułowania kryteriów merytorycznych, często w sposób bardzo ustrukturyzowany, pozbawiając je mocy rzeczywistego rozstrzygania o wartości proponowanej koncepcji badawczej oraz metodologii. Takie podejście doprowadza do automatyzacji i uniwersalizacji tworzenia koncepcji badawczych ...

Jakie są uwarunkowania prawne zlecania badań ewaluacyjnych Jak wygląda proces logicznej oceny ... porównanie w czasie - pozwala ocenić postęp lub regres (zmianę) - brak zastosowania w PZP porównanie do wzorca - nasz przedmiot oceny przyrównujemy do ideału i mierzymy na ile odbiega lub jest bliski ideału – w przypadku PZP wymagałoby ustalenia i bardzo szczegółowego zdefiniowania jednego, modelowego podejścia do danego problemu badawczego porównanie do innych przedmiotów z ocenianej grupy – jest to ocena relatywna, gdyż zakłada, że nie ma jednego słusznego wzorca, jednej poprawnej odpowiedzi, ocena danego przedmiotu jest dokonywana w ramach grupy, porównujemy rzeczy między sobą, wynik zależy więc od składu grupy poddawanej ocenie, od tego jakie przedmioty porównujemy ze sobą - wydaje się, że jest to adekwatny sposób oceny ofert

Jak zlecamy badania w Polsce – jakie czynniki faktycznie wpływają na wybór wykonawcy W przypadku badań ewaluacyjnych mamy do czynienia z pozornie wysokim udziałem kryteriów merytorycznych, jednak ze względu na błędne stosowanie ich faktyczny udział w wyborze jest niższy i dominuje cena ... Żyjemy w błędnym przekonaniu, że w sposób merytoryczny wybieramy wykonawców .... Średnia wartość badań to ok. 70 000 tys zł (pow. 20%) Źródło: Analiza zamówień publicznych w kontekście badań dla sektora publicznego, PTE, czerwiec 2011

Jak zlecamy badania w Polsce – jakie czynniki faktycznie wpływają na wybór wykonawcy Kluczowe czynniki wpływające na rzeczywiste zmniejszenie udziału kryteriów merytorycznych w stosunku do kryterium cenowego: wysoki udział (od 6 do 20 na ok. 50 pkt jakościowych) kryteriów odnoszących się do organizacji procesu badawczego, za które w praktyce oferenci otrzymują podobną liczbę punktów (bo wszyscy przedstawiają w miarę poprawne: harmonogramy, sposób rozdysponowania pracy pomiędzy członków zespołu badawczego oraz sposób prezentacji wyników badania); powtarzające się i ustrukturyzowane kryteria jakościowe - sporo doświadczonych firm specjalizujących się badaniach ewaluacyjnych, posiadających wypracowane rozwiązania metodologiczne i organizacyjne) powoduje, że ostateczne różnice w punktacji za część merytoryczną pomiędzy oferentami nie są wysokie;

Jak zlecamy badania w Polsce – jaka jest jakość kryteriów merytorycznych Ocena jakości kryteriów merytorycznych nie wypada pozytywnie, w ponad 80 % przeglądanych SIWZ pojawiały się następujące błędy: Brak wskazania czynnika oceniającego w kryteriach (np. zasadność, trafność, etc.), co w praktyce może oznaczać, że wystarczy, aby dany element (np. dobór próby czy model badania) znalazł się w ofercie, a nie musi już być sensowny z punktu widzenia realizacji celów badania; Jedno kryterium/podkryterium zawiera więcej niż jeden czynnik oceniający (np. trafność i spójność logiczna), co sprawia, że nie jest jasne, jak będzie rozkładała się punktacja - nie wiadomo ile punktów za trafność, a ile za spójność; Brak definicji jak rozumiemy jakość / trafność ... Brak rozdysponowania punktów pomiędzy poszczególne podkryteria (np. „do 45 pkt za metodykę i do 15 za organizację badania”), Powtarzają się kryteria, które dotyczą tej samej kwestii; Ocenianie elementów zawartych w SOPZ (np. strukturalizacji badania); W przypadku punktowania dodatkowych elementów (np. metody, pytania) brak wskazania liczby ocenianych elementów, co powoduje niepotrzebny rozrost ofert ... Ocenianie sposobu doboru próby bez zapewnienia danych odnośnie populacji badania.

Jak zlecane są badania zagranicą ? Dominujące kryterium - cena Czechy Hiszpania Rumunia Słowacja Słowenia Węgry Kryterium jakości przeważa nad kryterium ceny Austria Bułgaria Dania Estonia Irlandia Litwa Niemcy Dominujące kryterium - jakość Cypr Finlandia Grecja Holandia Portugalia Szwecja Wielka Brytania Kraje które zdecydowały się na kryterium ceny jako dominujące przy wyborze ofert, mają problemy z jakością dostarczanych im ewaluacji, a co za tym idzie z użytecznością ekspertyz. Poczynione oszczędności odbijają się negatywnie na poziomie kultury ewaluacyjnej danego kraju, Państwa o najdłuższej tradycji kultury ewaluacyjnej i największym doświadczeniu w prowadzeniu polityk publicznych opartych na dowodach wykorzystują kryteria jakościowe do oceny i wyboru wykonawców badań. W praktyce doświadczonych administracji kryteria jakościowe są sformułowane syntetycznie i nie są rozbijane na konkretne skale punktowe. Terminy takie jak np. „adekwatność metodyki badawczej”, „spójność koncepcji”, „jakość operacjonalizacji badania” są pozostawiane do interpretacji i oceny członkom komisji przetargowych.

Jak zlecane są badania ewaluacyjne zagranicą ? W instytucjach europejskich (np: KE) dominuje podejście do oceny ofert oparte na zdefiniowanych kryteriach jakościowych (zrozumienie przedmiotu badania, metodyka badania i organizacja badania), Cena ma marginalny wpływ na wybór, W kryteriach jakościowych zawsze stosowana jest forma „stopniowalna” (jakość, stopień zrozumienia „do ... pkt. „, takie podejście powoduje, że ocenia nie jest zautomatyzowana, W przypadku rozbieżności punktowych powoływani są dodatkowi eksperci, Częstą praktyką jest powoływanie do oceny grup zewnętrznych ekspertów,

Jak możemy ulepszyć stosowane kryteria ? Uwzględniając uwarunkowania prawne stosowania niemierzalnych kryteriów jakościowych należy zalecić, aby : Kryteria były dopasowane do konkretnego badania, nie można powtarzać jedno zestawu kryteriów do badań różnych typów i o różnym stopniu uszczegółowienia, Kryteria były dokładnie opisane przy pomocy szczegółowych podkryteriów, Poszczególnym kryteriom /podkryteriom przypisane były odpowiednie wagi, W opisie sposobu oceny ofert należy określić zasady przyznawania punktów poszczególnym ofertom w ramach kryteriów i podkryteriów, przy czym zalecana jest ich kwantyfikacja – filozofie kwantyfikowania kryteriów ... Powstaje mechanizm, w którym Wykonawcy otrzymują sygnał, że inwestowanie w wiedzę i meritum zwyczajnie zaczyna się nie opłacać, gdyż na etapie oceny nie mają te kwestie większego znaczenia ... , dodatkowo uwstecznia to postęp metodyczny i innowacyjność w polu badań,

Jak możemy ulepszyć stosowane kryteria ? Filozofie kwantyfikowania kryteriów tj: zastosowanie widełek w formie „do … pkt” – wtedy kryterium powinno zawierać czynnik oceniający „stopień” (np. przydatności, spójności, etc.); stopniowanie, np. „za 2 dodatkowe trafne pytania – 1 pkt, za 3 – 2 pkt, za 4 – 3 pkt” – w tym przypadku kryterium również powinno mieć czynnik oceniający (np. przydatności, spójności, trafność etc.); punktowanie zerojedynkowe (na zasadzie „spełnia – nie spełnia”) – w tym przypadku kryterium powinno mieć formę „trafność”, „spójność” (np. „3 pkt – zidentyfikowano trafne potencjalne obszary ryzyka, mogące wystąpić w trakcie realizacji badania oraz środki je minimalizujące; 0 pkt – nie zidentyfikowano potencjalnych obszarów ryzyka i/lub środków je minimalizujących lub któreś ze zidentyfikowanych są nietrafne”). Powstaje mechanizm, w którym Wykonawcy otrzymują sygnał, że inwestowanie w wiedzę i meritum zwyczajnie zaczyna się nie opłacać, gdyż na etapie oceny nie mają te kwestie większego znaczenia ... , dodatkowo uwstecznia to postęp metodyczny i innowacyjność w polu badań,