Uratuj komuś życie !.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BLS - AED Podstawowe zabiegi resuscytacyjne
Advertisements

Resuscytacja krążeniowo – oddechowa
Pierwsza pomoc Anita Pawęzowska.
net.pl net.pl Jeżeli zauważysz leżącego na ulicy.
PODSTAWOWE CZYNNOŚCI RESUSCYTACYJNE BASIC LIFE SUPPORT
Cechy osoby nieprzytomnej
„Dziecko świadkiem wypadku. Ratujmy i uczmy ratować”
Po zakończeniu kursu uczestnik powinien umieć zademonstrować:
Opracowała : Anna Kozak Malwina Wojtas - Wlaszczyk
BLS Basic Life Support.
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
Zakład Medycyny Ratunkowej i Medycyny Katastrof
RESUSCYTACJA KRĄŻENIOWO-ODDECHOWA PODSTAWOWE ZABIEGI RESUSCYTACYJNE
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
Pierwsza pomoc.
prezentacja multimedialna Autor: Bożena Wierzbińska
Ratownictwo podstawowe
PIERWSZA POMOC.
Pierwsza pomoc Autor: Marcin Pawlik.
PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA.
Ratujemy i uczymy ratować
PIERWSZA POMOC.
STUDENCKIE KOŁO RATOWNICTWA MEDYCZNEGO CM UJ
ZABURZENIA W ODDYCHANIU (BEZDECH), ZATRZYMANIE KRĄŻENIA, KRWOTOK,
PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA
Jeżeli zauważysz leżącego na ulicy.
RESUSCYTACJA Resuscytacja krążeniowo-oddechowa jest w ratownictwie niezwykle istotnym zespołem czynności. Polega na przywróceniu podstawowych czynności.
Po zakończeniu kursu uczestnik powinien umieć zademonstrować:
Pierwsza Pomoc Utrata Przytomności.
BLS & AED.
BLS Basic Life Support.
Jak oddychamy?.
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
Pierwsza Pomoc. Dlaczego uczymy się pierwszej pomocy?
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Basic Life Support Provider Course
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa
Pierwsza pomoc w razie wypadku
KURS PIERWSZEJ POMOCY.
Serce jako organ życia i uczuć
Pierwsza pomoc przedmedyczna
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
Zasady udzielania pierwszej pomocy Opracowała: Aneta Gadomska
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Elementy Anatomii i Fizjologii
Podstawowe Zabiegi Resuscytacyjne u osób dorosłych oraz dzieci
Rodzaje niedrożności dróg oddechowych.
Na podstawie „Wytycznych 2005 Resuscytacji” ERC
Elementy geometryczne i relacje
ŁAŃCUCH PRZEŻYCIA.
krążeniowo - oddechowa
BLS & AED: Slajdy dodatkowe
PIERWSZA POMOC.
Program szkoleniowy z zakresu pierwszej pomocy
PODSTAWOWE CZYNNOŚCI REANIMACYJNE BLS (BASIC LIFE SUPPORT)
Kurs Podstawowych Zabiegów Resuscytacyjnych
Porażenia prądem elektrycznym
Reanimacja – czynność przywracania do życia lub zjawisko powrotu do życia w pełni. U człowieka zreanimowanego oznacza: - Przywrócenie objawów życia łącznie.
PIERWSZA POMOC Każdy z nas może ulec wypadkowi lub zachorowaniu, każdy z nas może znaleźć się w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. Każdy z nas w tej.
pwd. Katarzyna Ambrożkiewicz C. Podaj dokładny adres z nazwą miejscowości A. Ilość osób poszkodowanych i stan poszkodowanego B. Nazwisko i telefon.
WYKONANIE: KRYSTIAN JEZIORO MARIA JASKIERNIA. Oceń miejsce zdarzenia, wypadku i zadaj sobie pytanie: BEZPIECZEŃSTWO!!! Czy jest bezpiecznie? W RAZIE WYPADKU.
Pierwsza pomoc przy utracie przytomności
STANDARDY POSTĘPOWANIA W STANACH ZAGROŻENIA ŻYCIA
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u osoby dorosłej i dziecka
ZAPAMIĘTAJ Gdyby co dziesiąty mieszkaniec Ziemi potrafił udzielać pierwszej pomocy, ocaliłoby to MILION ludzi rocznie!
BLS & AED.
PIERWSZA POMOC Przygotował: Marcin Mokrowiecki 1 Ratownik Medyczny
Lekcja 18 Temat: Pierwsza pomoc w razie wypadku Definicja wypadku
Zapis prezentacji:

Uratuj komuś życie !

slajd Dlaczego warto obejrzeć tą prezentację slajd Dlaczego warto obejrzeć tą prezentację? 3-5 Rola układu krążenia 7-9 Rola układu oddechowego 10-11 Jak rozpoznać brak pracy serca? 13-16 Jak rozpoznać brak pracy płuc? 17-18 Jak wykonać sztuczne oddychanie? 19-30 Jak wykonać zewnętrzny masaż serca? 31-38 Jak wykonać masaż serca i sztuczne oddychanie równocześnie? 39-45 Pozycja bezpieczna 46-49 Sprawdź i oceń swoją wiedzę! 51-61

Życie człowieka może zależeć od ciebie! 3 Życie człowieka może zależeć od ciebie! Dlatego poznaj: mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka zasady wykonywania zabiegów reanimacyjnych

niedotlenienie i trwałe uszkodzenie mózgu oznaczające śmierć człowieka 4 Już 3 minutowe zatrzymanie pracy serca i płuc powoduje niedotlenienie i trwałe uszkodzenie mózgu oznaczające śmierć człowieka

Na uratowanie życia człowieka masz zatem około 5 Na uratowanie życia człowieka masz zatem około 3 minut czasu

układu krążenia układu oddechowego 6 Poznaj budowę i działanie ważnych układów swojego ciała: układu krążenia układu oddechowego

Układ krążenia! 7 Dostarcza komórkom: tlen produkty odżywcze Odprowadza z komórek: dwutlenek węgla produkty przemiany materii

W skład układu krążenia wchodzą: 8 W skład układu krążenia wchodzą: 1. Serce 2. Naczynia krwionośne: tętnice żyły naczynia włosowate

Serce to: 9 silna „pompa” tłocząca krew nigdy nie męczący się mięsień organ wykonujący 60 -120 skurczów i rozkurczów w ciągu 1 minuty

Układ oddechowy! 10 1. Dostarcza organizmowi powietrze z tlenem 2. Wydala z organizmu dwutlenek węgla 3. Budowa: jama nosowa jama ustna krtań tchawica płuca

Płuca! 11 Podczas wdechu i wydechu, w płucach następuje wymiana zbędnego dwutlenku węgla na życiodajny tlen.

Naucz się rozpoznawać stany zagrożenia życia! 12 Naucz się rozpoznawać stany zagrożenia życia! brak pracy serca  brak pracy płuc

Pracę serca rozpoznajemy po wyczuwalnym tętnie na tętnicy: 13 Pracę serca rozpoznajemy po wyczuwalnym tętnie na tętnicy: szyjnej – u dorosłego człowieka ramieniowej – u niemowlęcia nadgarstkowej – u osoby przytomnej

Aby wyczuć tętno na tętnicy szyjnej: 14 Aby wyczuć tętno na tętnicy szyjnej: 1. Odchyl głowę poszkodowanego ku tyłowi 2. Połóż 3 środkowe palce na „jabłku Adama” 3. Przesuń palce w stronę mięśnia szyjnego i wyszukaj tętno „jabłko Adama”

Aby wyczuć tętno na tętnicy ramieniowej: 15 Aby wyczuć tętno na tętnicy ramieniowej: Połóż 3 środkowe palce na tętnicy ramieniowej i lekko przyciśnij ją do kości ramieniowej Wyszukaj tętno

Aby wyczuć tętno na tętnicy nadgarstkowej: 16 Aby wyczuć tętno na tętnicy nadgarstkowej: Połóż końce 3 środkowych palców dłoni w okolicy tętnicy nadgarstkowej.

Aby rozpoznać pracę płuc: 17 Aby rozpoznać pracę płuc: Aby rozpoznać pracę płuc: 1. Pochyl skroń nad ustami i nosem ofiary by: usłyszeć szmery oddechowe wyczuć prąd wydychanego powietrza 2. Obserwuj ruchy klatki piersiowej 3. Połóż dłoń na okolicę przepony, aby wyczuć jej ruchy

Istnienie oddechu stwierdza się więc za pomocą trzech zmysłów: 18 Istnienie oddechu stwierdza się więc za pomocą trzech zmysłów: wzroku słuchu dotyku widzę słyszę czuję

Co zrobić gdy poszkodowany nie oddycha? 19 Co zrobić gdy poszkodowany nie oddycha?

Usuń ciała obce z jamy ustnej poszkodowanego. W tym celu: 20 przechyl głowę poszkodowanego na bok palcem wskazującym, który możesz osłonić chusteczką usuń ciała obce z jamy ustnej ratowanego

Udrożnij drogi oddechowe poszkodowanego. 21 Udrożnij drogi oddechowe poszkodowanego. W tym celu: odchyl głowę poszkodowanego do tyłu, aby zapadający się język nie zatykał dróg oddechowych język zapadnięty język niezapadnięty

Zastosuj tzw. „oddechy życia” 22 Zastosuj tzw. „oddechy życia” W tym celu wykonaj 4 szybkie wdmuchnięcia powietrza (nie czekając na pełny wydech): do ust poszkodowanego przy zaciśniętym nosie lub do nosa poszkodowanego przy zamkniętych ustach Czasami to wystarcza by pobudzić pracę płuc

Obserwuj ruchy klatki piersiowej! 23 Obserwuj ruchy klatki piersiowej! Zabieg wykonujemy poprawnie jeżeli klatka piersiowa na przemian: podnosi się i opada

Jeżeli poszkodowany nadal nie oddycha! 24 Jeżeli poszkodowany nadal nie oddycha! Wykonaj ciągłe, sztuczne oddychanie metodą: usta - usta lub usta - nos

Jak wykonać ciągłe sztuczne oddychanie metodą usta - usta? 25 Jak wykonać ciągłe sztuczne oddychanie metodą usta - usta? odchyl głowę poszkodowanego do tyłu zaciśnij jego otwory nosowe wdmuchuj powietrze do ust z częstotliwością 10 razy na minutę (u dorosłego człowieka) obserwuj ruchy klatki piersiowej co 30-60 sekund sprawdź obecność tętna

Sztuczne oddychanie metodą usta - usta 26 Sztuczne oddychanie metodą usta - usta

Jak wykonać ciągłe sztuczne oddychanie metodą usta - nos? 27 Jak wykonać ciągłe sztuczne oddychanie metodą usta - nos? odchyl głowę poszkodowanego do tyłu zaciśnij jego usta wdmuchuj powietrze do nosa z częstotliwością 10 razy na minutę (u dorosłego człowieka) obserwuj ruchy klatki piersiowej co 30-60 sekund sprawdź obecność tętna

28 Wykonując sztuczne oddychanie dostosuj do wieku i pojemności płuc poszkodowanego: ilość wdmuchiwanego powietrza siłę wdmuchiwania częstotliwość oddechów,która wynosi: - u niemowlęcia - 40 na minutę - u kilkuletniego dziecka - 25 na minutę - u młodzieży - 20 na minutę - u dorosłego człowieka - 10 na minutę

29 Co zrobić jeśli masz opory przed zbliżeniem swych ust do ust lub nosa poszkodowanego? wykonaj sztuczne oddychanie przez chusteczkę, gazę lub inny czysty materiał, położony na twarzy poszkodowanego

30  wykorzystaj specjalną maseczkę do wykonywania sztucznego oddychania (powinna stanowić ona wyposażenie każdej apteczki pierwszej pomocy)

Co zrobić gdy u poszkodowanego przestało pracować serce? 31 Co zrobić gdy u poszkodowanego przestało pracować serce?

Znajdź miejsce położenia serca! 32 METODA 1 Połóż 2 palce na wyrostku mieczykowatym mostka (złączenie dwóch dolnych żeber). Serce leży tuż nad palcami.

Znajdź miejsce położenia serca! 33 Znajdź miejsce położenia serca! METODA 2 Podziel mostek na 3 równe części. Serce leży w 1/3 dolnej części mostka. 1/3 dolna część mostka

Wykonaj zewnętrzny masaż serca! 34 Wykonaj zewnętrzny masaż serca! Uciskaj serce znajdujące się między mostkiem a kręgosłupem. Zastępujesz w ten sposób naturalną pracę serca. mostek serce kręgosłup

Jak wykonać zewnętrzny masaż serca ? 35 Jak wykonać zewnętrzny masaż serca ? 1. Połóż poszkodowanego na wznak na twardym podłożu 2. Uklęknij przy jego klatce piersiowej

4. Przy wyprostowanych w łokciach rękach uciskaj mostek: 36 3. Połóż podstawę obu dłoni na 1/3 dolnej części mostka (palce spleć lub odchyl ku górze) 4. Przy wyprostowanych w łokciach rękach uciskaj mostek: krótko i mocno 100 razy na minutę na głębokość 3,5-5 cm 5. Podczas masażu nie odrywaj dłoni od ciała poszkodowanego Dotyczy dorosłego człowieka...

Siła ucisków i ich częstotliwość zależy od wieku poszkodowanego. 37 Siła ucisków i ich częstotliwość zależy od wieku poszkodowanego. Zapamiętaj !

Masaż serca wykonuj więc ! 38 1. U niemowlęcia: 2 palcami (wskazującym i środkowym) 100-120 / minutę na 1-2 cm 2. U kilkuletniego dziecka: 1 dłonią na 2,5-3,5 cm Masaż serca u niemowlęcia.

Co kilkadziesiąt sekund należy kontrolować pracę serca (tętno). 39 Pamiętaj! Zatrzymanie tylko pracy płuc wymaga wykonania wyłącznie sztucznego oddychania. Co kilkadziesiąt sekund należy kontrolować pracę serca (tętno).

Należy wykonać wówczas 2 zabiegi równocześnie: 40 Nie zapominaj o tym, że ... ... konsekwencją zatrzymania pracy serca zawsze jest zatrzymanie pracy płuc. Należy wykonać wówczas 2 zabiegi równocześnie: zewnętrzny masaż serca sztuczne oddychanie

U niemowlęcia lub dziecka, zabiegi reanimacyjne wykonuj w cyklach: 41 U niemowlęcia lub dziecka, zabiegi reanimacyjne wykonuj w cyklach: 1 wdmuchnięcie powietrza 5 uciśnięć serca Zabiegi wykonuje 1 człowiek

U dorosłego człowieka, zabiegi reanimacyjne wykonuj w cyklach: 42 U dorosłego człowieka, zabiegi reanimacyjne wykonuj w cyklach: 2 wdmuchnięcia powietrza 15 uciśnięć serca Zabiegi wykonuje 1 lub 2 ludzi

Zabiegi reanimacyjne, wykonywane przez 2 osoby. 43 Zabiegi reanimacyjne, wykonywane przez 2 osoby. 2 wdmuchnięcia powietrza 15 uciśnięć serca

44 Zapamiętaj! Ucisk serca dokonujemy dopiero po całkowitym opadnięciu klatki piersiowej poszkodowanego w wyniku samoistnego wydechu.

45 Jeżeli przywróciłeś pracę serca i płuc ale poszkodowany jest nadal nieprzytomny: ułóż go w pozycji bezpiecznej (bocznej ustalonej) chroń go przed zimnem okrywając kocem co kilka minut sprawdzaj obecność czynności życiowych wezwij pomoc medyczną

Dlaczego osobę nieprzytomną układamy w pozycji bezpiecznej? 46 Dlaczego osobę nieprzytomną układamy w pozycji bezpiecznej? ułatwia ona oddychanie dzięki odchyleniu głowy do tyłu zapobiega zachłyśnięciu treścią pokarmową dzięki skierowaniu twarzy w dół sprzyja ukrwieniu mózgu dzięki ułożeniu głowy poniżej serca

Jak ułożyć nieprzytomnego w pozycji bezpiecznej? 47 Jak ułożyć nieprzytomnego w pozycji bezpiecznej? 1. uklęknij na wysokości jego bioder 2. zegnij w kolanie jego bliższą nogę 3. włóż jego bliższą dłoń pod pośladek

4. Przewróć poszkodowanego na bok 5. Podłóż jego wolną dłoń pod policzek 6. Odchyl głowę do tyłu, twarz skieruj w dół 7. Ciepło okryj poszkodowanego 48

2 49 1 Zapamiętaj! 3 4

Nie bój się wykonywać zabiegów reanimacyjnych. 50 Nie bój się wykonywać zabiegów reanimacyjnych. Pamiętaj! Twoja pomoc może okazać się jedyną, na którą poszkodowany będzie mógł liczyć.

51 Sprawdź swoją wiedzę na temat funkcjonowania organizmu człowieka i wykonywania zabiegów reanimacyjnych.

52 Rozwiąż test wybierając jedną, prawidłową odpowiedź na każde z 23 pytań.

Pytania kontrolne: 53 1. Nieodwracalne uszkodzenie mózgu w wyniku jego niedotlenienia, oznaczające śmierć człowieka spowodowane jest niewydolnością układu: A. krwionośnego i nerwowego B. oddechowego i krwionośnego C. oddechowego i pokarmowego 2. Aby uratować życie człowieka powinniśmy rozpocząć wykonywanie zabiegów reanimacyjnych nie później niż: A. 3 -5 minut od zatrzymania pracy serca i płuc B. 6 - 7 minut od zatrzymania pracy serca i płuc C. 8 - 9 minut od zatrzymania pracy serca i płuc 3. Układ krążenia przez krew dostarcza komórkom: A. tlen i produkty przemiany materii B. produkty odżywcze i dwutlenek węgla C. tlen i produkty odżywcze

54 4. Układ krążenia odprowadza z komórek: A. dwutlenek węgla i produkty odżywcze B. dwutlenek węgla i produkty przemiany materii C. tlen i produkty przemiany materii 5. Zadaniem układu oddechowego jest: A. dostarczenie organizmowi tlenu i wydalenie dwutlenku węgla B. dostarczenie organizmowi dwutlenku węgla i wydalenie tlenu C. dostarczenie organizmowi tlenu i produktów odżywczych 6. Pracę serca rozpoznajemy po: A. ruchach klatki piersiowej B. wyczuwalnym tętnie C. ruchach przepony 7. Pracę płuc rozpoznajemy po: A. ruchach klatki piersiowej i słyszanych szmerach oddechowych B. wyczuwalnym wydychanym powietrzu i obecności tętna na tętnicy szyjnej C. ruchach przepony i obecności tętna na tętnicy nadgarstkowej 54

55 8. Niedrożność dróg oddechowych następuje na skutek: A. wstrząsu pourazowego B. uszkodzenia górnych dróg oddechowych C. zapadnięcia się języka poszkodowanego 9. Udrożnienie dróg oddechowych poszkodowanego polega na: A. odchyleniu jego głowy do tyłu B. przechyleniu jego głowy na bok C. przechyleniu jego głowy w kierunku klatki piersiowej 10. O prawidłowym wykonywaniu sztucznego oddychania świadczy: A. obecność tętna na tętnicy szyjnej B. obecność ruchów klatki piersiowej w górę i w dół C. brak obecności ruchów klatki piersiowej w górę i w dół 11. Wdmuchując powietrze do ust poszkodowanego należy pamiętać o tym by: A. nie zaciskać jego nosa B. przechylić głowę poszkodowanego w kierunku klatki piersiowej C. zacisnąć nos poszkodowanego 55

12. Wdmuchując powietrze do nosa poszkodowanego należy pamiętać o tym by: A. zacisnąć usta poszkodowanego B. nie odchylać głowy poszkodowanego do tyłu C. nie zaciskać ust poszkodowanego 13. Wykonując sztuczne oddychanie u dorosłego człowieka powietrze wdmuchujemy: A. 15-17 razy na minutę B. 10 razy na minutę C. 5-7 razy na minutę 14. Serce znajduje się: A. w 1/3 górnej części mostka B. w 1/3 środkowej części mostka C. w 1/3 dolnej części mostka 15. U dorosłego człowieka zewnętrzny masaż serca wykonujemy z częstotliwością: A. 40-60 razy na minutę B. 60-80 razy na minutę C.100 razy na minutę 56

16. Podczas zewnętrznego masażu serca u dorosłego człowieka mostek powinien zapadać się na: A. 1-2 cm B. 3,5-5 cm C. 7-8 cm 17. U niemowlęcia zewnętrzny masaż serca wykonujemy: A. dwoma rękoma B. jedną ręką C. dwoma palcami 18. Zabiegi reanimacyjne u dorosłego człowieka wykonujemy w cyklach: A. 2 wdechy powietrza i 15 uciśnięć serca B. 15 wdechów powietrza i 2 uciśnięcia serca C. 1 wdech powietrza i 5 uciśnięć serca 19. Zabiegi reanimacyjne u niemowlęcia lub dziecka wykonujemy w cyklach: A. 5 wdechów powietrza i 1 uciśnięcie serca B. 1 wdech powietrza i 15 uciśnięć serca 57

20. Pozycja bezpieczna polega na ułożeniu nieprzytomnego poszkodowanego: A. na plecach B. na brzuchu C. na boku 21. Pozycja bezpieczna ułatwia oddychanie dzięki: A. skierowaniu twarzy poszkodowanego w dół B. odchyleniu głowy poszkodowanego do tyłu C. ułożeniu głowy poszkodowanego poniżej serca 22. Poszkodowany w pozycji bezpiecznej nie zachłyśnie się treścią pokarmową gdyż: A. jego głowa odchylona jest do tyłu B. jego głowa leży poniżej serca C. jego twarz skierowana jest w dół 23. Pozycja bezpieczna sprzyja lepszemu ukrwieniu mózgu gdyż: A. głowa poszkodowanego odchylona jest do tyłu B. głowa poszkodowanego leży poniżej serca C. twarz poszkodowanego skierowana jest w dół 58

Sprawdź wyniki testu kontrolnego! 59 Sprawdź wyniki testu kontrolnego!

Oceń swoją wiedzę! 60 Za każdą prawidłową odpowiedź przyznaj sobie jeden punkt. Zsumuj je i porównaj ze skalą ocen: 0 - 7 punktów - niedostateczny 8 - 11 punktów - dopuszczający 12 - 16 punktów - dostateczny 17 - 20 punktów - dobry 21 - 23 punktów - bardzo dobry

Jeśli uzyskałeś maksymalną ilość punktów, GRATULUJĘ. 61 Jeśli uzyskałeś maksymalną ilość punktów, GRATULUJĘ. Należą ci się brawa!