Maxus Net Communications Weronika Kazimierowicz-Kobierska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

SI CEPiK Przekazywanie danych o badaniach do
Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Platforma A2A PA2A.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
(Content Management System)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Cele Ustawy z dnia r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i instrumenty ich osiągania.
Współczesne systemy informacyjne
Systemy zarządzania treścią CMS
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej
Stowarzyszenie Miasta w Internecie Rodan Systems S.A. Program Otwarty Urząd Program Otwarty Urząd Biuletyn Informacji Publicznej 25 kwietnia 2003 r.
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Sadalmelik Internet Solutions & Communications sp. z.o.o. ul. Kołłątaja 24, Wrocław, tel. +48 (71) do 14, fax +48 (71)
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Oczekiwania odbiorców Zadania stawiane przez hotelarzy
Systemy zarządzania treścią Content Management System
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
System Rządowy Proces Legislacyjny modyfikacje 2012/2013
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Internetowego Biura Rachunkowego
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
GEO-INFO 6 System Informacji Przestrzennej
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
Ministerstwo Finansów
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa Partnerzy projektu: Program do analizowania i weryfikowania danych dla JST i kuratoriów.
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Planowane wydatki inwestycyjne w zakresie informatyki na 2016 rok: 1
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Miasta Krakowa przyjazny niepełnosprawnym. Wdrożono wzorcowe arkusze styli Wdrożono wzorcowe arkusze styli Opracowano i udostępniono formularze: Opracowano.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Zapis prezentacji:

Maxus Net Communications Weronika Kazimierowicz-Kobierska Warunki sukcesu przy wdrażania systemów informatycznych dedykowanych dla Biuletynu Informacji Publicznych Bohdan Garstecki Maxus Net Communications Weronika Kazimierowicz-Kobierska ZETO Koszalin

System informatyczny dla Biuletynu Informacji Publicznej Czy wystarczy prosta strona WWW? Czy wystarczy prosty moduł administracyjny? Czy można wykonać system informatyczny dla Biuletynu Informacji Publicznej tak, jak typową stronę WWW?

Warunki formalne Zgodność z Ustawą o Dostępie do Informacji Publicznej z dnia 6 września 2001 roku (Dz. U. Nr 112 z 2001 r poz. 1198), Zgodność z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 2002 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 67 z 2002 r. poz. 619), Zgodność z Ustawą o zmianie Ustawy o Samorządzie Gminnym z dnia 23 listopada 2002 roku (Dz. U. Nr 214 z 2002 r poz. 1806).

Warunki formalne System informatyczny BIP musi spełniać warunek zgodności z obowiązującym prawem. Dotyczy to zarówno przepisów obecnie obowiązujących, jak również przyszłych zmian w przepisach i nowych regulacji prawnych

Zgodność z Ustawą Definicja „informacji publicznej” Definicja „dokumentu urzędowego” Struktura Biuletynu Informacji Publicznej Zawartość Biuletynu Informacji Publicznej Terminy wdrożenia Biuletynu Informacji Publicznej: 1 lipca 2003 1 stycznia 2004 1 stycznia 2005 Zasady prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej

jakie muszą być publikowane i Zgodność z Ustawą System informatyczny BIP musi zapewnić publikację wszelkich informacji publicznych i dokumentów urzędowych jakie muszą być publikowane i jakie mogą być publikowane przez podmioty wymienione w Ustawie.

Użytkownicy BIP Podmioty wymienione w Ustawie Rozdział 1, Art. 2. 1. Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej, zwane dalej "prawem do informacji publicznej". Podmioty wymienione w Ustawie Kierownictwo podmiotów (urzędów) Pracownicy podmiotów (urzędów) Interesanci (wszyscy obywatele)

Użytkownicy BIP System informatyczny BIP musi umożliwić publikację informacji i dokumentów urzędowych w sposób zgodny z przepisami regulującymi pracę urzędów. Po stronie interfejsu użytkownika system informatyczny powinien ułatwiać pracę urzędników i nie zwiększać kosztów pośrednich związanych z wdrożeniem i eksploatacją. Strona WWW systemu BIP powinna poprawnie działać w większości popularnych przeglądarek bez potrzeby używania komercyjnie licencjonowanego oprogramowania.

Zawartość BIP Informacja o Inne informacje publiczne Polityce wewnętrznej i zagranicznej, Organach władzy publicznej, Zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej, Danych publicznych, Majątku publicznym. Inne informacje publiczne

Zawartość BIP System informatyczny BIP musi zapewnić możliwość publikacji ogromnej ilości dokumentów oraz informacji wynikającej z pracy podmiotów wskazanych w ustawie.

Zgodność z Rozporządzeniem Rozporządzenie określa: szczegółowe standardy stron Biuletynu Informacji Publicznej zakres i tryb przekazywania informacji niezbędnych do zamieszczenia na stronie głównej BIP, standardy zabezpieczania treści informacji publicznych udostępnianych w BIP. Biuletyn Informacji Publicznej: publikowany jest w Internecie pod wydzielonym adresem strony WWW, zorganizowany jest w postaci baz danych, a udostępnianie informacji odbywa się w oparciu o mechanizmy baz danych, zawiera moduł administracyjny.

Zgodność z Rozporządzeniem Biuletyn Informacji Publicznej stanowi ogólnopolski system informowania społeczeństwa o sprawach publicznych. System informatyczny BIP podmiotu wskazanego w ustawie stanowi integralną część kompleksowego systemu informacyjnego i nie może być wykonany jako swobodna interpretacja wymogu ustawowego.

Struktura BIP Podmiotowa strona Biuletynu zawiera: 1) logo (znak graficzny) Biuletynu, 2) dane osób redagujących BIP, 3) instrukcję korzystania z BIP, 4) menu przedmiotowe, 5) informację o liczbie odwiedzin Biuletynu, 6) rejestr zmian treści 7) informację dotyczącą sposobu dostępu do informacji nie udostępnionych w BIP, 8) moduł wyszukujący. Stronę główną Biuletynu redaguje się w sposób umożliwiający modyfikacje menu podmiotowego i przedmiotowego.

Struktura BIP System Informatyczny BIP musi zapewnić możliwość organizacji hierarchicznych struktur katalogów i odnośników (menu przedmiotowe) oraz zróżnicowanych trybów prezentacji dokumentów, aby gwałtownie rosnąca zawartość systemu zachowała spójność i łatwość dostępu. Musi też zapewnić możliwość dostosowania rozwiązania do indywidualnych potrzeb urzędu oraz pozwalać na poprawę pomyłek zarówno w tworzeniu struktur dostępu jak i w treści publikowanych dokumentów.

Wymagania techniczne Serwer główny systemu BIP Serwer zapasowy systemu BIP System podtrzymania napięcia (UPS) Zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem (Firewall) Szerokopasmowe łącze do Internetu Zapasowe łącze do Internetu Oprogramowanie bazy danych Administrowanie infrastrukturą Aplikacja BIP

Wymagania techniczne System Informatyczny BIP prowadzony jest przez podmioty samodzielnie na własnej infrastrukturze teleinformatycznej lub w modelu outsourcingu korzystając z wydzierżawionej infrastruktury i aplikacji BIP

Wymagania funkcjonalne Baza danych dokumentów i informacji publicznych (SQL) Treść dokumentu Metryka dokumentu Interfejs użytkownika (GUI) – panel administracyjny (CMS) Tworzenie struktur katalogów w menu przedmiotowym Wprowadzanie informacji i dokumentów urzędowych do bazy BIP Edytor tekstów Funkcje kontroli Interfejs użytkownika (GUI) – interfejs publiczny Dynamiczne tworzenie stron html publikujących informacje i dokumenty zgromadzone w bazie BIP Przeglądarki internetowe (Explorer, Nescape, Mozilla, Opera)

Wymagania funkcjonalne System Informatyczny BIP musi zapewnić elastyczną strukturę bazy danych oraz przyjazny interfejs użytkownika zarówno dla pracowników urzędów jak i dla interesantów internautów.

Doświadczenie użytkowników System Informatyczny BIP musi podlegać ewolucji wraz z rosnącym doświadczeniem i rosnącymi wymaganiami jego użytkowników. http://www.bipgminy.pl

Warunki użytkowe Łatwość i szybkość wprowadzania danych do bazy danych Informacje stworzone dla BIP Dokumenty urzędowe Łatwość i szybkość organizowania struktur publikacji danych Dodawanie nowych elementów menu Dodawanie nowych podstron w serwisie Kontrola dostępu, wersji i czasu publikacji dokumentu Możliwość integracji z innymi systemami informatycznymi w urzędach

Warunki użytkowe System Informatyczny BIP publikuje wyniki pracy wielu ludzi, pracowników urzędów, wspieranych przez różne systemy i aplikacje informatyczne. System Informatyczny BIP powinien być przygotowany do integracji ze środowiskiem informatycznym działającym w urzędach.

Użyteczność dla Urzędu Uporządkowanie informacji o pracy urzędów Standaryzacja dokumentów Stworzenie spójnej i ogólnodostępnej bazy wiedzy o funkcjonowaniu urzędów Ułatwienie obsługi interesantów Usprawnienie obsługi interesantów Wymiana informacji pomiędzy urzędami Usprawnienie pracy urzędów

Użyteczność dla Urzędu Wdrożenie systemu informatycznego BIP może być traktowane jako „zło konieczne” lub jako „kamień milowy” na drodze poprawy jakości obsługi interesantów i pracy urzędów.

Oczekiwania kierownictwa Urzędów Realizacja wymogów ustawowych Niski koszt bezpośredni zakupu Kontrola kosztów wdrażania BIP Minimalizacja nakładu pracy i kosztów pośrednich wdrażania BIP Poprawa standardu obsługi interesantów Ułatwienie pracy pracownikom urzędu Poprawa organizacji pracy w urzędzie Tworzenie wizerunku urzędu

Oczekiwania kierownictwa Urzędów Ma być tanio i dobrze. Czy to jest możliwe?

Opłacalność Bezpośredni koszt zakupu infrastruktury Bezpośredni koszt zakupu oprogramowania Koszt szkoleń Bezpośrednie koszty eksploatacji Bezpośrednie koszty wprowadzania modyfikacji i zmian do systemu informatycznego BIP Bezpośredni koszt rozwoju systemu informatycznego BIP Pośrednie (ukryte) koszty wdrożenia i eksploatacji: Koszt przygotowania danych do BIP Koszt wprowadzania danych do BIP Koszt administracji systemu informatycznego BIP Koszt integracji z innymi systemami informatycznymi Zwiększenie zaufania obywatela do urzędu (organów władzy publicznej, organizacji i instytucji publicznych) Zwiększenie zadowolenia obywatela z jakości załatwiania spraw Skrócenie czasu bezpośredniej obsługi interesantów Zmniejszenie obciążenia pracowników urzędu w zakresie bezpośredniej obsługi interesantów Zmniejszenie kosztów pośrednich (ukrytych) eliminacji błędów w załatwianiu spraw Skrócenie czasu załatwianych spraw Zmniejszenie kosztów udzielania informacji interesantom Zmniejszenie kosztów przygotowywania dokumentów w urzędzie

Wdrożenie systemu informatycznego BIP to inwestycja długofalowa. Opłacalność Wdrożenie systemu informatycznego BIP to inwestycja długofalowa. Może stać się kolejnym „balastem” – kosztowym i organizacyjnym, w pracy urzędów lub przynieść wymierne korzyści w wymiarze zaufania społecznego i obniżenia kosztów funkcjonowania urzędów.

Bezpieczeństwo Zabezpieczenia infrastrukturalne Kontrola dostępu do modułu administracyjnego Szyfrowanie transmisji Uprawnienia Kontrola zmian Podpis elektroniczny

Bezpieczeństwo System informatyczny BIP musi zawierać zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, w celu zapewnienia wiarygodności publikowanych danych.

Oczekiwania użytkowników w Urzędach Obawiają się dodatkowej pracy Obawiają się nowych obowiązków Obawiają się konieczności nauki nowych narzędzi informatycznych Oczekują prostoty obsługi Oczekują narzędzi podobnych do tych, które już znają Oczekują, że system informatyczny pomoże im wypełnić nowe obowiązki

Oczekiwania użytkowników w Urzędach Ma być prosto i dobrze. Czy to jest możliwe?

Przygotowanie i wprowadzanie danych Dokumenty informacyjne stworzone specjalnie dla Biuletynu Informacji Publicznej, Dokumenty urzędowe publikowane w BIP Dokumenty w postaci elektronicznej, Dokumenty tekstowe (np. Word) Tabele (np. Excel) Obrazy (skany) dokumentów papierowych, Dokumenty on-line Poczta e-mail Formularze on-line

Moduł administracyjny

Przygotowanie i wprowadzanie danych System informatyczny BIP musi zapewnić jak najdalej idącą automatyzację wprowadzania dokumentów stworzonych w innych systemach i narzędziach do własnej bazy danych . Nie można dopuścić do sytuacji, w której wszelkie dokumenty będą opracowywane dwukrotnie – raz w normalnym trybie prac urzędu i ponownie na użytek BIP.

Użyteczność dla petenta Publikacja informacji Udostępnienie druków urzędowych do pobrania w Internecie Informacja o stanie i kolejności załatwianych spraw Kancelaria internetowa

Użyteczność dla petenta System informatyczny BIP musi zapewnić sprawny i bezpieczny dostęp do zasobów BIP internautom pracującym na różnych przeglądarkach, często na wolnych łączach.

Rozwój BIP II Etap: informacja o III Etap: informacja o stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania danych publicznych III Etap: informacja o majątku publicznym Podpis elektroniczny Umożliwienie personalizowanej informacji dla interesanta przez Internet Kancelaria internetowa Przesyłanie dokumentów pomiędzy urzędem i interesantem przez Internet

„Informacja ważniejsza jest od wiedzy” Podsumowanie „Informacja ważniejsza jest od wiedzy” (Albert Einstein)

Dziękujemy Niniejsza prezentacja dostępna jest w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.bipgminy.pl