Lider- Przywódca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Psychologia Zarządzania
prowadzenie: Dorota Maciejewska
TEMPERAMENT.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Przywództwo, lider, manager, praca zespołowa
Społeczna funkcja zarządzania
Rachunkowość zarządcza – wykład 2
Definicja rachunkowości zarządczej
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Jak być własnym szefem?.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
ZACHOWANIE ORGANIZACYJNE
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Organizacja i zarządzanie firmą
Metodyka harcerska i starszoharcerska
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYKŁAD V KIEROWANIE.
Psychologia w zarządzaniu
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kierowanie zespołami pracowniczymi
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wprowadzenie teoretyczne
ROLA I ZNACZENIE KADRY KIEROWNICZEJ W ORGANIZACJI
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
LIDER.
Wizja STARLIFE Uświadomić ludziom profilaktykę zdrowia w oparciu o skarby ziemi Pobudzać innych do niezależnej przedsiębiorczości Wypracować niezależność.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
8 zasad postępowania lidera
Praca w zespole.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Jak formułować efektywne cele? Z. Korzeniewski przedstawia.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
środowisko wychowawcze
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STYLE KIEROWANIA.
Praca ze stopniami czyli jak stymulować wszechstronny rozwój
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Raport po ocenie 360° - fragment
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Lider- Przywódca

jest zdolnością realizowania potencjału tkwiącego w ludziach Przywództwo jest zdolnością realizowania potencjału tkwiącego w ludziach oraz wykorzystania ich talentów, wiedzy i zdolności do osiągnięcia ustalonych celów.

O przywództwie możemy mówić w trzech aspektach: formalnym, kiedy lider jest odpowiedzialny za procesy integracyjne wewnątrz organizacji, zapewnienie środków i ukierunkowanie wszystkich wspólnych działań w ramach różnych zadań, doraźnym, kiedy istnieją wyraźne wymagania co do kierowania poszczególnymi zadaniami indywidualnym, kiedy liderem jest każdy członek zespołu realizującego zadanie, przejawiający inicjatywę, zdolności przywódcze, gotowość do podejmowania trudnych decyzji, będący ucieleśnieniem wartości organizacyjnych oraz mający poczucie odpowiedzialności zawodowej.

Jaka jest różnica między funkcją lidera a kierownika (przywództwem a zwierzchnictwem)? Przywództwo jest charakterystyką osoby, a zwierzchnictwo charakterystyką stanowiska i pozycji. Zwierzchnictwo jest utrzymywane przez zorganizowany system, przywództwo – – przez spontaniczne uznanie przez członków zespołu wkładu jednostki w jego rozwój. Zwierzchnik ustala cel zespołu zgodnie z interesem własnym lub firmy, lider działa tak, by cel został oddolnie ustalony przez sam zespół.

Jaka jest różnica między funkcją lidera a kierownika (przywództwem a zwierzchnictwem)? W zwierzchnictwie nie ma lub prawie nie ma wspólnych odczuć czy działań w dążeniu do określonego celu. Dla przywództwa ta wspólnota ma podstawowe znaczenie. W zwierzchnictwie jest znaczny społeczny dystans między członkami grupy a zwierzchnikiem, który stara się ten dystans podtrzymywać jako środek do wywierania nacisku na grupę. Autorytet i władza lidera są spontanicznie uznawane przez członków zespołu. Autorytet i władza zwierzchnika wynikają z jakiegoś zewnętrznego źródła władzy.

Role lidera: interpersonalna, informacyjna, decyzyjna.

Styl przewodzenia to preferowany przez lidera sposób wywierania wpływu na członków zespołu.

Definicja stylu przewodzenia

Styl dyrektywny Charakteryzuje się dużym zainteresowaniem celem i mniejszym zainteresowaniem ludźmi w sytuacjach, które tego wymagają, dzięki czemu jest bardziej efektywny. Lider wykorzystujący ten styl: w podejmowaniu decyzji korzysta z pracy zespołu, właściwie korzysta z pracy innych, pobudza innych do działania, przyczynia się do wzrostu efektywności, koordynuje pracę

Styl dyrektywny Lider stosujący styl dyrektywny w warunkach stresu staje się autokratą. Bywa więc krytyczny, grożący, oschły. Sam podejmuje decyzje, wymaga posłuszeństwa, tłumi konflikty, pragnie natychmiastowego działania i wyników.

Styl opiekuńczy Lider stosujący styl opiekuńczy jest bardzo zainteresowany ludźmi i mało zainteresowany celem w sytuacjach, które tego wymagają, przez co również jest efektywny. Lider taki: utrzymuje otwarte stosunki z innymi, pomaga rozwinąć się innym, dostarcza informacji, wspiera i szkoli, rozumie innych, pomaga im, ufa innym, słucha ich, współdziała z innymi. W sytuacji stresu ma tendencje do przeceniania współuczestnictwa. Jest ustępliwy, delikatny. Unika decyzji lub podejmuje decyzje „nijakie”, tylko po to, by nie narazić się na kontrowersje.

Styl delegujący Lider stosujący styl delegujący nie jest skoncentrowany ani na ludziach, ani na zadaniu – zwykł powierzać je innym. Przestrzega zasad, reguł i procedur. Opiera się na nich, rozwiązując konflikty. Ocenia, koryguje, instruuje... i zostawia wolną rękę. W sytuacji stresowej unika przejmowania inicjatywy, jest pasywny, nie kieruje zespołem – oczekuje, aż zespół wykaże inicjatywę.

Styl wspierający Lider stosujący styl wspierający zwraca uwagę i na ludzi, i na zadania. Nadaje pracom zespołu określony kierunek, wspiera zespół, motywuje, zachęca. Działa szybko i szybko podejmuje decyzje. Jest twórczy i stymuluje innych. W sytuacji stresowej bywa kategoryczny, niezważający na innych, zdecydowany i wymagający.

Style przewodzenia a etapy rozwoju zespołu