Podstawy Informatyki II Arkusz kalkulacyjny Excel Sporządzanie notatek OneNote
Możliwości zaaranżowania konferencji pomiędzy użytkownikami Praca on-line Możliwości zaaranżowania konferencji pomiędzy użytkownikami
Arkusz kalkulacyjny To program komputerowy służący do wykonywania obliczeń i wizualizacji otrzymanych wyników. Microsoft Excel Quattro Pro KSpread OpenOffice.org Calc Numbers’09 iWork
Budowa arkusza kalkulacyjnego Arkusz papierowy Arkusz komputerowy A2 Składa się z siatki kolumn i wierszy tworzącej zespół komórek Adres danej komórki jest określany literą kolumny i numerem wiersza
Zasada pracy Program „arkusz kalkulacyjny” wykorzystuje przestrzenne związki pomiędzy wielkościami. Strona arkusza podzielona jest na komórki, które pełnią rolę zmiennych. Komórki mogą zawierać nie tylko wartości, lecz również formuły służące do obliczeń. Formuły mogą korzystać z wartości umieszczonych w innych komórkach oraz ze zmiennych zewnętrznych, np. czas, data. Komórka
W związku z tym ma ogromne znaczenie w biznesie Po co ? Arkusz kalkulacyjny umożliwia: tworzenie zestawień, filtrowanie danych, wykonywanie obliczeń, przetwarzanie danych, wizualizację wyników. Pozwala m.in. na badanie scenariuszy: „co się stanie, jeżeli .... ? ” W związku z tym ma ogromne znaczenie w biznesie
Historia Komputerowy arkusz kalkulacyjny został wymyślony 1970 roku przez Rene Pardo and Remy Landau’a, którzy wystąpili o patent. Ale go nie dostali Rene Pardo
Również i tu nie uzyskano patentu Historia Koncept arkusza kalkulacyjnego dla PC-ta został ponownie „odkryty” przez Dana Bricklin’a w 1977 r. Pierwszym użytecznym arkuszem kalkulacyjnym był VisiCalc -1979 r. Również i tu nie uzyskano patentu Dan Bricklin Bob Frankston
VisiCalc Pierwszy arkusz kalkulacyjny i pierwsze ogłoszenie http://www.bricklin.com/history/intro.htm
Microsoft Excel 2010
Excel jest wyposażony w możliwości programowania w języku Basic Typy danych Opisy - tekst Stałe Wyrażenia arytmetyczne (formuły) Wszystkie formuły muszą się zaczynać od = Excel jest wyposażony w możliwości programowania w języku Basic Uwaga na wirusy
Formatowanie danych W większości przypadków po wprowadzeniu danych należy im nadać określony wygląd tzw. format
Formatowanie danych Excel 2010 Zakładka „Narzędzia główne”
Formatowanie danych Innym rodzajem formatowania jest wypełnienie oraz ustawienie obramowania komórek.
Operacje matematyczne - formuły Dodawanie = A1+B1 Odejmowanie = A1-B1 Mnożenie = A1*B1 Dzielenie = A1/B1
Operatory matematyczne, cd. Potęgowania = A1^3 Procentu = 20% Operatory tekstowe Łączenia tekstu = „ala „ & „ma” „ala ma”
Operatory odwołania Zakresu : = A1:A2 Składania ; = SUMA(A1:A2;C1:C2) Przecięcia (spacja) =SUMA(A1:C2 B1:B2)
Operacje matematyczne - funkcje Ok. 200 wbudowanych funkcji. Obejmują one podstawowe zagadnienia: matematyki, statystyki, logiki, operacje na tekstach i rekordach baz danych. Dodatkowo istnieje możliwość rozbudowania zbioru funkcji o nowe funkcje, zdefiniowane przez użytkownika.
Operacje matematyczne - funkcje SUMA:
Operacje matematyczne - funkcje ŚREDNIA:
Operacje matematyczne – inne funkcje
Operacje matematyczne – formuły Excel 2010
Operacje logiczne w arkuszu kalkulacyjnym Jeżeli (IF) =JEŻELI (warunek, wartość, gdy prawda, wartość, gdy fałsz) =JEŻELI (A2>0, ”Dodatnia",”Ujemna") Zagnieżdżone if =JEŻELI (A2>0, ”Dodatnia",JEŻELI(A2<0,”Ujemna”,”Zero”))
Operacje logiczne w arkuszu kalkulacyjnym Dodaj jeżeli - SUMA.JEŻELI - SUMIF =SUMA.JEŻELI (zakres sprawdzania warunku, warunek, zakres komórek do sumowania) =SUMA.JEŻELI(A4:A7;1;B4:B7)
Operacje logiczne w arkuszu kalkulacyjnym Formatowanie warunkowe
Operacje logiczne w arkuszu kalkulacyjnym Formatowanie warunkowe
Operacje logiczne w arkuszu kalkulacyjnym Formatowanie warunkowe
Operacje logiczne w arkuszu kalkulacyjnym Formatowanie warunkowe Excel 2010 Zakładka „Narzędzia główne”
Sortowanie danych Zadanie: ustawić dane w kolejności alfabetycznej
Sortowanie danych Realizacja: przeciągając mysz z przyciśniętym lewym przyciskiem zaznaczyć dane do sortowania
Sortowanie danych
Sortowanie danych Excel 2010
Automatyczne dopełnianie Zaznacz pierwszą komórkę wypełnianego zakresu. Wpisz wartość początkową serii. Wpisz wartość w następnej komórce, aby utworzyć wzorzec. Na przykład aby uzyskać serię 1, 2, 3, 4, 5..., wpisz 1 i 2 w dwóch pierwszych komórkach. Aby uzyskać serię 1, 3, 5, 7..., wpisz 1 i 3.
Automatyczne dopełnianie Zaznacz komórki zawierające wartości początkowe. Przeciągnij uchwyt wypełniania w dół wypełnianej kolumny
Automatyczne dopełnianie Ciągnij
Kopiowanie formuł Względne =A6+B6 ciągnij
Adresowanie względne i bezwzględne Adres komórki będzie się zmieniał przy kopiowaniu Bezwzględne $A$2 Adres komórki nie będzie się zmieniał przy kopiowaniu Mieszane $A2 Część adresu komórki nie będzie się zmieniać
Kopiowanie formuł To się nie zmieniło Względne =A6+B6 Mieszane Bezwzględne =$A$2+$B$2
Nazywanie zespołu pól
Użycie elementu miesiące jest równoważne zapisowi A2:A8 Nazywanie zespołu pól Jezeli(miesiące=5; Użycie elementu miesiące jest równoważne zapisowi A2:A8
Wykresy Jeśli istnieje zestawienie tabelaryczne na podstawie którego ma być utworzony wykres, wystarczy uruchomić kreator wykresów, klikając odpowiedni przycisk z paska narzędzi, lub wybierając polecenie menu: WSTAW/WYKRES.
Wykresy – Excel 2010 Zakładka „Wstaw”
Tworzenie wykresu Zaznaczyć kolumny z danymi, które mają zostać zobrazowane
Tworzenie wykresu
Tworzenie wykresu Zaznaczyć tekst prawym przyciskiem myszy
Praca z wieloma arkuszami Przyciski zmiany arkusza Najechać kursorem myszy na nazwę arkusza i nacisnąć prawy przycisk myszy
Częsty błąd przy importowaniu danych Użycie błędnego separatora dziesiętnego Tekst Liczba
Gdzie ustala się znak separatora dziesiętnego ? Panel sterowania -> Opcje regionalne
Microsoft OneNote Program służy do: sporządzania notatek i składowanie ich w jednym miejscu wyszukiwania notatek – szukanie informacji we wszystkich dokumentach zawartych w notatkach dzielenia się notatkami
Organizacja Notesy Foldery Strony Podstrony
Znaczniki (tagi) Łatwy sposób oznaczania krytycznych elementów notatek Można zrobić stronę podsumowującą notatki Można tworzyć własne znaczniki
Co można wstawić?
Sidenotes Łatwy sposób gromadzenia informacji z innych dokumentów lub Internetu Side Notes Naciśnij prawym przyciskiem mini-ikonę OneNote i wybierz “Otwórz nową notatkę boczną.”
Wycinek ekranu Można skopiować wycinek ekranu i wpisać go do: OneNote PowerPoint Word … Naciśnij prawy przycisk myszy na mini-ikonie OneNote Wybierz “Utwórz wycinek ekranu
Dzielenie się notatkami Odczyt z wielu komputerów - Funkcja synchronizacji Współdzielenie notatek
Dzielenie się notatkami na żywo
Po co nam to? Zeszyt laboratoryjny Notatki z wykładów
Co za tydzień ? Pakiet Office – PowerPoint Jak zrobić dobrą prezentację multimedialną ?