Gotowość szkolna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
informacje i wskazówki dla rodziców
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA, czyli, co każdy Rodzic wiedzieć powinien, zanim jego dziecko stanie się uczniem.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-LETNICH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
START W SZKOŁĘ.
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Umiejętność obserwacji.
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
czyli gotowość do uczenia się.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
wzrokowo - przestrzenne
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Kamila Tracz – pedagog Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 ul. Leopolda Staffa Gdynia tel
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA, czyli, co każdy Rodzic wiedzieć powinien, zanim jego dziecko stanie się uczniem. mgr Justyna Kordowiecka.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Gotowość szkolna

Co to jest gotowość szkolna? Gotowość szkolna to inaczej stopień rozwoju dziecka niezbędny do podjęcia obowiązków, związanych z rozpoczęciem nauki w szkole.

ASPEKTY ROZWOJU DZIECI ISTOTNE DLA OSIĄGNIĘCIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ ROZWÓJ SPOŁECZNY ROZWÓJ EMOCJONALNO - MOTYWACYJNY ROZWÓJ FIZYCZNY ROZWÓJ PERCEPCYJNO- MOTORYCZNY ROZWÓJ UMYSŁOWY

Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju fizycznego Rozwój ruchowy dziecka (tzw. duża motoryka) powinien charakteryzować się koordynacją ruchów, zdolnością utrzymywania równowagi, zwinnością ruchów na tyle, by dziecko bezpiecznie poruszało się wśród innych dzieci na terenie szkoły oraz mogło przez doświadczenia ruchowe poznawać stosunki przestrzenne.

WPŁYW ROZWOJU FIZYCZNEGO NA FUNKCJONOWANIE DZIECKA W SZKOLE sprawność narządów zmysłów odporność na choroby i zmęczenie sprawność narządów artykulacyjnych funkcjonowanie w szkole koordynacja i sprawność ruchowa sprawność manualna czytanie nabywanie wiedzy pisanie komunikacja

Na co warto zwrócić uwagę? Czy dziecko lubi zabawy ruchowe? Czy chętnie uczestniczy w zespołowych grach ruchowych? Czy jest w stanie zachować określoną pozycję przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć)? Czy dziecko dobrze widzi i słyszy? Czy męczy się szybciej niż rówieśnicy?

Co może zrobić rodzic? Zapewnić dziecku odpowiednią ilość ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. Stwarzać okazje do spotkań z rówieśnikami, gier i zabaw zespołowych. Nie lekceważyć sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że dziecko źle widzi lub słyszy.

ELEMENTY ROZWOJU PERCEPCYJNO – MOTORYCZNEGO ISTOTNE DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ orientacja przestrzenno - kierunkowa komunikacja analizator czuciowo - ruchowy pisanie czytanie aspekty sprawności manualnej analiza i synteza wzrokowa matematyka nabywanie wiedzy ruchy narzędziowe (praksje) analiza i synteza słuchowa (słuch fonemowy) funkcjonowanie w szkole

ORIENTACJA PRZESTRZENNO - KIERUNKOWA czyli zdolność odróżniania strony lewej od prawej oraz określania relacji przestrzennych typu nad, pod, za. Dlaczego jest ważna? Umożliwia piszącemu dziecku orientację na kartce papieru oraz podjęcie decyzji, jak względem siebie ułożyć elementy graficzne pisma, które jest przecież zestawem kresek i kółek położonych względem siebie w różnych relacjach przestrzennych.

ZNACZENIE ORIENTACJI KIERUNKOWO – PRZESTRZENNEJ DLA NAUKI PISANIA I CZYTANIA

ZNACZENIE ORIENTACJI KIERUNKOWO – PRZESTRZENNEJ DLA NAUKI MATEMATYKI Nauka geometrii Orientacja w układzie współrzędnych Rozwiązywanie grafów

Sprawność manualna Ruchy rąk (tzw. mała motoryka) powinny być sprawne na tyle, by umożliwić odpowiedni poziom rysowania, pisania drobnych elementów w linijkach; ruchy powinny być skoordynowane i płynne (od tego zależy tempo pisania i odporność ręki na zmęczenie). Prawidłowy chwyt ołówka. Umiejętność odpowiedniego dostosowania siły nacisku mięśni dłoni podczas pisania/rysowania. Zdolność posługiwania się narzędziami takimi jak przybory pisarskie oraz plastyczne (ołówki, kredki, nożyczki). Dobra koordynacja ruchów rąk, Precyzja i dokładność ruchów rąk, Umiejętność sznurowania butów, wiązania kokardek, zapinania guzików, Wykonywanie ruchów ciągłych (pisanie).

RUCHY NARZĘDZIOWE (PRAKSJE) Zdolność posługiwania się narzędziami takimi jak przybory pisarskie oraz plastyczne (ołówki, kredki, nożyczki), związana z ich właściwym chwytem oraz skutecznym stosowaniem.

PRAWIDŁOWY CHWYT PISARSKI Umożliwia długotrwałe i efektywne pisanie/rysowanie

Ćwiczenia orientacji przestrzenno – kierunkowej oraz sprawności manualnej Zabawy/polecenia angażujące orientację kierunkowo – przestrzenną (połóż to na półce po lewej... itp.). Pytanie dziecka, w której ręce trzyma określony przedmiot. Proponowanie dziecku różnych form aktywności plastycznej (np. malowanie palcami, wycinanie, wydzieranie, origami) Zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie przyborów piśmienniczych. Zachęcanie do samodzielności w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, jedzenie, mycie, itp.)

ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA I SŁUCHOWA Kompetencja umysłu, polegająca na rozkładaniu na podstawowe elementy docierających do mózgu wrażeń słuchowych (wszelkich odgłosów, dźwięków mowy) i wrażeń wzrokowych (obrazów otoczenia, figur złożonych, pisma) oraz ponownym ich syntetyzowaniu i interpretowaniu, warunkująca opanowanie umiejętności czytania i pisania.

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej Rozpoznawanie odgłosów (np. głosy zwierząt, czynności). Dziecko ma powiedzieć, jaką głoskę słyszy na początku i na końcu wyrazu. Dzielenie wyrazów na głoski, sylaby oraz składanie wyrazów z usłyszanych głosek/sylab. Szukanie różnic/podobieństw w obrazkach. Układanie według wzoru. Rysowanie według wzoru.

ASPEKTY ROZWOJU UMYSŁOWEGO ISTOTNE DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ pisanie uwaga myślenie czytanie nabywanie wiedzy pamięć mowa funkcjonowanie w szkole

UWAGA Zdolność kierowania uwagi na wybrany obiekt (zgodny z poleceniem nauczyciela) – uwaga dowolna i skupiania jej przez określony czas – trwałość uwagi to kompetencje niezbędne dla funkcjonowania dziecka podczas zajęć w szkole i nauki.

Ćwiczenia doskonalące uwagę i pamięć dziecka Nauka wierszyków, piosenek, rymowanek. Gry typu MEMO. Zabawy polegające na zapamiętywaniu układu przedmiotów, następnie odgadywanie, co się zmieniło. Nauka kolejności dni tygodnia, pór roku itp. Zagadki, zawierające w treści dwie lub więcej wskazówek.

MYŚLENIE Myślenie dziecka przekraczającego próg szkoły powinno charakteryzować się możliwością operowania informacjami tak, aby rozumiało proste pojęcia, zasady, reguły i prawidłowości. Powinny pojawić się także początki umiejętności wnioskowania. Niezbędny jest również pewien zakres wiedzy o otaczającym dziecko świecie – rodzinie, relacjach czasowych, środowisku przyrodniczym, społecznym, technicznym, itp.

Operacyjność myślenia Zdolność do czynności intelektualnych, zwanych operacjami logicznymi niezbędna do prawidłowego organizowania wiedzy o rzeczywistości, a więc funkcjonowania w ogóle, a zwłaszcza w warunkach szkolnych: grupowania obiektów w klasy (zbiory) ustalania relacji między obiektami (np. więcej/mniej, wyższy/niższy) formułowanie wniosków z obserwacji i czynności przewidywanie skutków działań, zachowań dostrzeganie przyczyny Dziecko 5-letnie znajduje się na etapie myślenia przedoperacyjnego, dlatego niezwykle ważne jest wspieranie rozwoju operacyjności myślenia dziecka u progu szkoły.

Jak wspierać rozwój myślenia u dziecka? Proponować dziecku gry planszowe. Nie wyręczać, dać dziecku szansę, aby samo znalazło rozwiązanie problemu. Proponować gry/zabawy, polegające na tworzeniu klas (np. dzielenie zbioru obrazków na grupy: zwierzęta, rośliny itp.), ich porównywaniu, dzieleniu na podzbiory. Bawić się z dzieckiem w porównywanie obiektów pod względem wielkości, liczebności, ciężaru, itp. Układanie historyjek obrazkowych ( myślenie przyczynowo – skutkowe) Analizowanie przyczyn i skutków różnych sytuacji życiowych – wyciąganie wniosków Zachęcanie do zadawania pytań, poszukiwania odpowiedzi

MOWA Mowa czynna: formułować komunikaty tak, - dziecko powinno posługiwać się mową wiązaną, dysponować odpowiednim zasobem słów i pojęć, mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym i gramatycznym, formułować komunikaty tak, aby mogło zostać zrozumiane. Mowa bierna: dziecko powinno posiadać odpowiedni zasób słów i pojęć, a także poziom rozumienia mowy, który pozwalać będzie dziecku odbierać i właściwie interpretować komunikaty nadawane przez innych.

Jak wspierać rozwój mowy u dziecka? Jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem. Unikać „spieszczania” wyrazów. Prowokować dziecko do prawidłowego wypowiadania się, poprzez unikanie „domyślania się”, co dziecko chce nam przekazać. Dawać przykład poprawnej mowy wiązanej, opowiadając dziecku, opisując obrazki, streszczając bajki itp. Słuchać tego, co dziecko ma do powiedzenia. Czytać dziecku książki. Zachęcać dziecko do opowiadania o tym, co usłyszało, co je zainteresowało. Zwracać uwagę na poprawność artykulacyjną mowy dziecka. Zwracać uwagę aby dziecka koncentrowało się na rozmówcy – nie odwracało się, patrzyło w oczy itp.

ELEMENTY ROZWOJU EMOCJONALNO – MOTYWACYJNEGO ISTOTNE DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ poczucie obowiązku panowanie nad emocjami nabywanie wiedzy motywacja poznawcza relacje z dorosłymi funkcjonowanie w szkole umiejętność pokonywania trudności empatia relacje rówieśnicze

PANOWANIE NAD EMOCJAMI Dziecko rozpoczynające naukę w szkole zaczyna panować nad swoimi uczuciami, stopniowo uczy się radzić sobie emocjonalnie z sytuacją oceny, adekwatnie, dojrzale reagować na sukcesy i porażki – zarówno własne, jak i rówieśników.

POCZUCIE OBOWIĄZKU Dziecko, przekraczające próg szkoły rozumie w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie. np.: pamięta o konieczności odrobienia lekcji, przygotowania do kolejnego dnia w szkole, ćwiczy czytanie, mimo, że wolałoby się bawić

UMIEJĘTNOŚĆ POKONYWANIA TRUDNOŚCI Dziecko dojrzałe do szkoły próbuje pokonywać trudności: podejmuje wysiłek, mimo niechęci, szuka rozwiązania zadania, nawet jeśli nie domyśli się go w pierwszej chwili, niezadowolone z efektów swojej pracy, nie zniechęca się, podejmuje kolejne próby.

MOTYWACJA POZNAWCZA Dziecko gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole jest dociekliwe, zainteresowane poznawaniem świata, nabywaniem wiedzy, potrafi na dłużej zainteresować się określoną treścią, pragnie pogłębiać swoją wiedzę w danej dziedzinie. Na tym etapie pojawiają się pierwsze sprecyzowane zainteresowania.

EMPATIA Dziecko osiągające dojrzałość szkolną uświadamia sobie uczucia innych osób, co z kolei stanowi podstawę dla kształtowania się dojrzałych uczuć i relacji społecznych, takich jak współczucie, przyjaźń. Dlatego należy podkreślić, iż rozwój emocjonalno – motywacyjny ma bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie społeczne dziecka.

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNO – MOTYWACYJNY DZIECKA? Rozmawiać z dzieckiem o uczuciach. Uwrażliwiać dziecko na potrzeby i uczucia innych osób poprzez rozmowy oraz prezentowanie właściwych postaw społecznych. Powierzać dziecku obowiązki i odpowiedzialne zadania (dostosowane do wieku). Rozbudzać w dziecku ciekawość poznawczą poprzez bogactwo doświadczeń, intelektualnych i kulturalnych... (książki, wystawy, muzea, kino, teatr, wycieczki).

ASPEKTY ROZWOJU SPOŁECZNEGO ISTOTNE DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ poczucie przynależności do grupy motywy prospołeczne relacje rówieśnicze funkcjonowanie w szkole rozumienie zasad i norm społecznych porównywanie siebie z innymi relacje z dorosłymi

POCZUCIE PRZYNALEŻNOŚCI DO GRUPY Dziecko uświadamia sobie, że jest częścią grupy/klasy, dzięki temu komunikaty kierowane przez nauczyciela do klasy odbiera jako skierowane także do siebie.

ROZUMIENIE ZASAD I NORM SPOŁECZNYCH Dziecko dojrzałe do szkoły zaczyna rozumieć zasady i normy społeczne oraz staje się zdolne do ich przyswajania i przestrzegania, co stanowi istotny aspekt funkcjonowania szkole.

MOTYWY PROSPOŁECZNE Dziecko kieruje się nie tylko własnym dobrem, ale także dobrem drugiej osoby/grupy, staje się zdolne do działania na rzecz drugiej osoby/grupy.

PORÓWNYWANIE SIEBIE Z INNYMI Zdolność do porównywania siebie z innymi stanowi podstawę dla określania siebie na tle grupy/klasy oraz kształtowania się samooceny dziecka.

Jak wspierać rozwój społeczny dziecka? Dawać dziecku jak najwięcej okazji do kontaktów z rówieśnikami. Stwarzać dziecku okazje do radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Ustalić zasady zachowania i konsekwentnie je przestrzegać. Współpracować z przedszkolem/szkołą – jednolity front wychowawczy. Inspirować dziecko do zachowań prospołecznych (działania na rzecz innych). Wzmacniać (nagradzać) każdy przejaw oczekiwanego zachowania dziecka. Rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach związanych z przeżytymi sukcesami oraz porażkami.

DZIECKO DOJRZAŁE W SFERZE EMOCJONALNO SPOŁECZNEJ JEST: samodzielne, zaradne potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami i nauczycielem, potrafi podporządkować się wymaganiom nauczyciela, współdziała z innymi w zabawie i wykonywaniu zadań, jest odporne na niepowodzenia, obowiązkowe i odpowiedzialne za wykonywane zadanie, rozpoczętą pracę stara się doprowadzić do końca, pomimo zmęczenia, zrównoważone psychicznie, ma wiarę we własne siły, obowiązkowe i wytrwałe, rozumie proste sytuacje społeczne (dobre - złe)

Powyższe cechy składają się na tak zwaną INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ która warunkuje osiągnięcie powodzenia i szczęścia w życiu o wiele bardziej, niż tak zwana INTELIGENCJA POZNAWCZA

Konsekwencje braku dojrzałości emocjonalno- społecznej Słabe radzenie sobie w nowym otoczeniu. Wycofywanie się, zamykanie w sobie lub konflikty, agresja. Trudności w kontaktach z rówieśnikami. Reakcje emocjonalne niewspółmierne do bodźca. Trudności w radzeniu sobie z porażkami. Trudności z pełnieniem ról społecznych. Brak samodzielności, trudności z dokonywaniem wyborów oraz z organizacją i planowaniem. Dolegliwości somatyczne (przed pójściem do szkoły). Nieodpowiedzialność. Niemożność rozumienia i przestrzegania norm społecznych. Potencjalne zagrożenie niedostosowaniem społecznym.

że prezentacja pomoże Państwu podjąć decyzję o realizacji Mam nadzieję, że prezentacja pomoże Państwu podjąć decyzję o realizacji obowiązku szkolnego Waszego dziecka. Dziękuję!