Czynniki kształtujące zachowanie człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Wychowanie i pseudowychowanie
Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
Prawa Dziecka Co to są prawa???
socjalizacja i kontrola społeczna
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Instytucjonalizm amerykański
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po środki psychoaktywne.
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Podstawy socjologii- wykład VI
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Prezentacja multimedialna
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Projekt Akademia Młodego Europejczyka został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Duże dzieci – wielkie sprawy
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Wiedza o społeczeństwie
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Psychoanaliza Freuda.
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Harmonia i ład społeczny
Człowiek jako istota społeczna
Wartości w życiu człowieka
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
Psychologia organizacji
RODZINA.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
PRAWA dziecka.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
To dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa wykraczająca poza więzi rodzinno- koleżeńsko-przyjacielskie.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Arkadiusz Król Grupa II a
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Czynniki kształtujące zachowanie człowieka

Koncepcje zachowania człowieka Behawiorystyczna (J. Watson, E. Fromm) - zachowanie człowieka jest sterowane przez środowisko (bodźce, nagrody i kary) Psychoanalityczna (Z. Freud) na człowieka oddziałują czynniki wewnętrzne, jego potrzeby i popędy Poznawcza ( Piaget, Tomaszewski) człowiek aktywnie przetwarza informacje płynące ze środowiska , myśli i planuje, Humanistyczna ( Rogers, A. Maslow) człowiek z natury jest dobry, dąży do samorealizacji i rozwoju natury ludzkiej

Etapy socjalizacji Socjalizacja to proces, który kształtuje osobowość człowieka i przystosowuje go do życia w społeczeństwie. Socjalizacja pierwotna odbywa się w dzieciństwie w wyniku kontaktów z rodzicami i rówieśnikami, których zachowania jednostka naśladuje. Socjalizacja wtórna odbywa się w późniejszym czasie i trwa do końca życia, dokonuje się pod wpływem instytucji społecznych , dzięki którym jednostka samodzielnie kształtuje siebie.

Przykłady ról społecznych: - dziecko - uczeń - kolega - nastolatek - wolontariusz - student - ojciec - szef - katolik - Polak

Powstawanie więzi społecznych Rodzaje więzi społecznych: Naturalne: rodzina, Zrzeszeniowe: stowarzyszenia, Stanowione: wojsko,

Czynniki regulujące zachowanie człowieka: 1) potrzeby 2) postawy 3) osobowość: - temperament - intelekt - wartości - charakter - motywacja - tożsamość

Piramida potrzeb A. Maslowa

Uporządkuj potrzeby

Podsumowanie: Człowiek jest istotą społeczną, ponieważ: jego rozwój jest związany ze społeczeństwem realizuje swoje potrzeby, żyjąc w społeczeństwie kształtuje swoją wiedze o świecie dzięki innym ludziom, którzy przekazują mu tradycję, reguły zachowania, wiadomości o życiu itp.. społeczeństwo umożliwia mu przeżycie, po urodzeniu poprzez swoją działalność oddziałuje na rzeczywistość