EUROPEJSKI PROJEKT ‘STRES WŚRÓD NAUCZYCIELI’

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Stres w pracy Kampania informacyjna PIP
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Uprawnienia emerytalne nauczycieli
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Edyta Malinowska - kierownik Sekcji ds. Współpracy Międzynarodowej
Stypendium Marii Curie
Okręgowy Inspektorat Pracy
EUROPEJSKI PROJEKT ‘STRES w Miejscu Pracy Nauczyciela – w Szkole’
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Edukacji.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Szkolenie aktywu związkowego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
kobiet – „Kobieta pracująca…” OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA:
Konstytucyjne gwarancje godnej pracy
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Projekt edukacyjny w gimnazjum
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 3. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI ON-LINE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r
Zmiany organizacyjne w szkole lub placówce oświatowej i ich wpływ na sytuację zatrudnionych nauczycieli.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Świadczenia wypadkowe
Prawo pracy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
MOBBING JAKO ELEMENT OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO I MOŻLIWOŚĆ OCENY JEGO RYZYKA mgr Magdalena Warszewska-Makuch Pracownia Psychologii Społecznej Centralny.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Świadczenia wypadkowe
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Ubezpieczenie wypadkowe
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
WARTO WIEDZIEĆ…...
Zapis prezentacji:

EUROPEJSKI PROJEKT ‘STRES WŚRÓD NAUCZYCIELI’

Dnia 21 listopada 2006r. Europejska Komisja zaakceptowała do realizacji projekt międzynarodowy, w którym uczestniczy, jako partner, SKOiW NSZZ „Solidarność” reprezentowana przez przewodniczącego Stefana Kubowicza. Kraje i organizacje uczestniczące w projekcie: Szwecja, the Swedish Teachers' Union / Lärarförbundet Niemcy, Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft, GEW Portugalia, Federaçăo Nacional dos Sindicatos da Educaçăo, FNE Słowenia, the Education and Science Trade Union of Slovenia, ESTUS Malta, the Malta Union of Teachers, MUT Polska, SKOiW NSZZ “Solidarność”

Główne założenia projektu: Głównym celem projektu jest pogłębienie wiedzy oraz wymiana informacji i sprawdzonych doświadczeń dotyczących stresu związanego z pracą nauczyciela. W szczególności projekt będzie zawierał następujące priorytety: 1.Ocena i pogłębienie wiedzy związków zawodowych dotyczącej czynników wywołujących stres u nauczycieli i jego skutków oraz metod przezwyciężania tego zjawiska. 2. Promowanie poszerzenia - rozwoju powiązań gospodarki z zagadnieniem stresu w pracy z punktu widzenia sektora oświatowego. 3. Ocena UNICE/UEAPME-CEEP ramowego programu porozumienia dotyczącego stresu związanego z pracą nauczyciela z punktu widzenia nauczyciela. 4. Pomoc dla organizacji członkowskich ETUCE przy wprowadzaniu oraz monitorowaniu realizacji UNICE/UEAPME-CEEP ramowego programu porozumienia dotyczącego stresu związanego z pracą nauczyciela.

OBECNA SYTUACJA PRAWNA Kodeks Pracy- art. 94 (01.01.2004)‏ § 1. Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi. § 2. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. § 3. Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. § 4. Pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów. Art. 15. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Art.. 226. Ocena ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą.

Karta Nauczyciela Art. 72. 1. Niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. 2. Minister właściwy do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, określa wykaz chorób zawodowych nauczycieli. 3. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z właściwymi ministrami, określi, w drodze rozporządzenia, formy profilaktyki i leczniczej pomocy specjalistycznej dla nauczycieli, uwzględniając w szczególności wczesne wykrywanie chorób zawodowych i dostęp do środków pomocniczych. 4. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, zachowują nauczyciele po przejściu na emeryturę lub rentę bez względu na datę przejścia na emeryturę lub rentę.

Karta Nauczyciela Art. 73. Nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, po przepracowaniu co najmniej 7 lat w szkole, dyrektor szkoły udziela urlopu dla poratowania zdrowia, w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia, w wymiarze nie przekraczającym jednorazowo roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

Europejskie porozumienia: Dyrektywa Rady 89/391/EEC – 12 czerwca 1989r.(ogólne założenia dotyczące zapobieganiu ryzyka w tym ochronę pracowników przed ryzykiem psychosocjalnym)‏ Ramowe Porozumienie dotyczące Stresu w Miejscu Pracy podpisane dnia 8 października 2004 Ramowe Europejskie Porozumienie w sprawie przemocy i prześladowania w pracy podpisane w kwietniu 2007r. Europejskie dyrektywy 93/104/EEC oraz 89/654/EEC odnoszące się nie w bezpośredni sposób do stresu w sektorze edukacyjnym

Stresory- czynniki stresogenne (skala 1-5)‏ ANKIETA Stresory- czynniki stresogenne (skala 1-5)‏ POLSKA Niska płaca (4), Nieprawidłowe zarządzanie/ brak wsparcia ze strony dyrekcji (3,6), Naganne zachowanie uczniów (3,4), Zły klimat/atmosfera w szkole (3,3), Brak stabilizacji i bezpieczeństwa zawodowego (3,1)‏

ANKIETA Stresory- czynniki stresogenne (skala 1-5)‏ EUROPA Przepracowanie/ zbyt duże obciążenie ilością godzin (3,8), Zbyt duże obciążenie przydzielonymi obowiązkami (3,6), Wzrost liczby uczniów w klasie (3,5), Naganne zachowanie uczniów (3,5), Nieprawidłowe zarządzanie szkołą/ brak wsparcia ze strony dyrekcji (3,3)‏

Polska Europa Niska płaca (4), Nieprawidłowe zarządzanie/ brak wsparcia ze strony dyrekcji (3,6), Naganne zachowanie uczniów (3,4), Zły klimat/atmosfera w szkole (3,3), Brak stabilizacji i bezpieczeństwa zawodowego (3,1)‏ Przepracowanie/ zbyt duże obciążenie ilością godzin (3,8), Zbyt duże obciążenie przydzielonymi obowiązkami (3,6), Wzrost liczby uczniów w klasie (3,5), Naganne zachowanie uczniów (3,5), Nieprawidłowe zarządzanie szkołą/ brak wsparcia ze strony dyrekcji (3,3)‏

Wskaźniki/ skutki stresu (skala 1-5)‏ ANKIETA Wskaźniki/ skutki stresu (skala 1-5)‏ POLSKA Wypalenie zawodowe (3,2), Częste konflikty interpersonalne (2,5), Problemy ze snem/ bezsenność(2,5), Choroby krążenia/ choroby serca (2,2), Problemy z wysokim ciśnieniem (2,2)‏

Wskaźniki/ skutki stresu (skala 1-5)‏ ANKIETA Wskaźniki/ skutki stresu (skala 1-5)‏ EUROPA Wypalenie zawodowe (3,6), Wysoka absencja/zachorowalność (3,6), Problemy ze snem/ bezsenność(2,5), Choroby krążenia/ choroby serca (2,5), Częste konflikty interpersonalne (2,4),

Polska Europa Wypalenie zawodowe (3,2), Częste konflikty interpersonalne (2,5), Problemy ze snem/ bezsenność(2,5), Choroby krążenia/ choroby serca (2,2), Problemy z wysokim ciśnieniem (2,2)‏ Wypalenie zawodowe (3,6), Wysoka absencja /zachorowalność (3,6), Problemy ze snem/ bezsenność(2,5), Choroby krążenia/ choroby serca (2,5), Częste konflikty interpersonalne (2,4),

Dane Europejskie Europejska definicja stresu związanego z wykonywaną pracą (1999r)‏ Statystyka Eurostat -2001r.- 11 mln.(7.5mln. Kobiet). Około 20% pracowników sektora edukacyjnego doświadcza ryzyka zawodowego. W 2006r. 14,06mln. ludzi zatrudnionych w edukacji. Stres jest drugim najczęściej podawanym problemem zdrowotnym związanym z wykonywaną pracą. Więcej niż 25% nieobecności (od 2 tygodni i więcej) wynika ze stresu.

Dziękuję za uwagę… Draft Report On The ETUCE Survey On Teachers’ Work-related Stress ( H. BillehØj)‏ Framework Agreement on Work- Related stress (www.etuc.org)‏ Risk Assessment For Stress In School Teachers (Tim Tregenza - European Agency for Safety and Health at Work) Council Directive 89/391/EEC (www.eur-lex.europa.eu )‏