USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interwencyjne umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
NOWY PODZIAŁ KOMPETENCJI
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy Zakopane, 1-2 września 2011 r.
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
Zgromadzenie Ogólne ZPP Ossa 12 kwietnia 2012 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 PROJEKT SYSTEMOWY 1.18 TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Dziecko w rodzinie – dziecko poza rodziną
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Rola gmin w realizacji zapisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011r
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Sprawozdanie z działalności
Struktura Organizacyjna Pomocy Społecznej
Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. dr Anna Nowicka-Chachaj.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Starogardzie Gdańskim
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Możliwości pozyskania środków UE na rozwój rodzicielstwa zastępczego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego
ROLA SAMORZĄDU POWIATOWEGO W KSZTAŁTOWANIU BEZPIECZEŃSTWA DZIECI I MŁODZIEŻY NA PRZYKŁADZIE POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W WEJHEROWIE.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
w Wejherowie Referat Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
POMOC SPOŁECZNA.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy

PODZIAŁ KOMPETENCJI GMINA wsparcie rodziny naturalnej (polskie, EU, inni cudzoziemcy) – art.5 2. praca z rodziną – art. 8, w szczególności: a) analiza sytuacji rodziny i przyczyn kryzysu b) wzmocnienie roli i funkcji rodziny c) rozwijanie umiejętności opiekuńczo- wychowawczych rodziny

ziny d) podniesienie świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny; e) pomoc w integracji rodziny; f) przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodziny; g) dążenie do reintegracji rodziny

3. Praca z rodziną – art. 10 obejmuje: konsultacje i poradnictwo specjalistyczne terapie i mediacje usługi opiekuńcze i specjalistyczne pomoc prawną organizowanie grup wsparcia/grup samopomocowych WAŻNE: praca z rodziną jest prowadzona również w przypadku umieszczenia dziecka poza rodziną.

Formy wspierania rodziny: a) praca z rodziną b) pomoc w opiece i wychowaniu dziecka Kto organizuje pracę z rodziną? Art. 10 ust.1 Ośrodek Pomocy Społecznej (zespół ds. asysty rodzinnej) lub inny podmiot na podstawie zlecenia Gminy

Wsparcie dla rodziny prowadzą – art Wsparcie dla rodziny prowadzą – art. 9 i 11 a) instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny b) placówki wsparcia dziennego c) rodziny wspierające d) asystent rodziny

Tryb pomocy (art. 11): ): Problem w rodzinie w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej Informacja trafia (Policja, Kuratorzy, Szkoły, PCPR, NZOZ itd.) do Ośrodka Pomocy Społecznej Pracownik socjalny Wywiad środowiskowy i analiza sytuacji rodziny Wniosek do Kierownika OPS o przydzielenie rodzinie asystenta rodziny

ASYSTENT RODZINY art.15 - zadania opracowuje i realizuje plan pracy z rodziną plan pracy z rodziną jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej pomoc rodzinom w poprawie sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego pomoc w rozwiązywaniu problemów a) socjalnych

b) problemów psychologicznych c) problemów wychowawczych z dziećmi motywowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz do podejmowania pracy zarobkowej motywowanie do udziału w zajęciach podnoszących kompetencje rodzicielskie wsparcie dla dzieci poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach zagrożenia dziecka i rodziny

uczestniczy w ocenie sytuacji dziecka w rodzinie zastępczej indywidualne konsultacje wychowawcze dla rodziców i dzieci prowadzenie dokumentacji pracy z rodziną okresowa ocena rodziny (co pół roku) monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną opiniowanie dla sądu rodzin i ich członków współpraca z jednostkami i ngo w działaniach na rzecz dziecka i rodziny oraz z Zespołem Interdyscyplinarnym uczestniczy w ocenie sytuacji dziecka w rodzinie zastępczej

Plan pracy z rodziną – co powinien zawierać. 1 Plan pracy z rodziną – co powinien zawierać? 1. Działania do zrealizowania, których celem jest przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych. 2. Terminy realizacji tych działań. 3. Przewidywane efekty

ASYSTENT RODZINY – uprawnienia (art ASYSTENT RODZINY – uprawnienia (art.16 i 17): - pracuje z maksymalnie 20 rodzinami - zatrudniony w OPS - nie może być pracownikiem socjalnym - nie zajmuje się świadczeniami - pracuje w miejscu zamieszkania rodziny - jest funkcjonariuszem publicznym - powinien mieć zapewnione poradnictwo wzmacniające jego kompetencje oraz przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu -

PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO art PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO art.18 i19 - prowadzone przez gminę lub inny podmiot na zlecenie gminy Wójt wydaje zezwolenie na prowadzenie placówki wsparcia dziennego

Formy placówek wsparcia dziennego: - art.24 opiekuńcza (np. koła zainteresowań świetlice, kluby, ogniska wychowawcze) specjalistyczna (np. terapia, socjoterapia, psychokorekcja, logopedia) praca podwórkowa realizowana przez wychowawcę (animacja i socjoterapia) Jednocześnie 30 dzieci, 15 na jednego wychowawcę może przebywać w placówce

RODZINY WSPIERAJĄCE - art.29 Rodzina Wspierająca pomaga rodzinie przeżywającej trudności w: opiece i wychowaniu dziecka prowadzeniu gospodarstwa domowego kształtowaniu i wypełnianiu podstawowych ról społecznych Ustanowiona przez Wójta, działa na podstawie umowy

Pozostałe zadania gminy 1. Opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny; 2. Podnoszenie kwalifikacji asystentów rodziny; 3. Tworzenie placówek wsparcia dziennego; 4. Szkolenia dla rodzin wspierających; 5. Finansowanie pobytu dzieci w pieczy zastępczej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych (od 2012 roku dla dzieci umieszczonych po 2011 r. ) 6. Sprawozdania rzeczowo-finansowe z zakresu wspierania rodziny dla wojewody (tryb półroczny i roczny) 7. Informowanie biura informacji gospodarczej o zaległościach rodziców w opłatach za pobyt dziecka w systemie pieczy zastępczej

Składowe kosztów rocznych Koszty roczne wprowadzenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej dla gminy średniej wielkości Składowe kosztów rocznych 1. Prowadzenie 2 placówek wsparcia dziennego dla 30 dzieci = 180 000 zł ( 500 zł na 1 dziecko miesięcznie) 2. Rodziny wspierające ( 2 rodziny x 700 zł x 12 mies.) = 16 800 zł 3. Szkolenia dla rodzin wspierających = 1 000 zł 4. Zatrudnienie asystenta rodzinnego – 3 etaty ( 20 rodzin dysfunkcyjnych , 40 dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej)= 3 X 1700 zł + 10% wysługa= 5610 x 12 m-cy + 17,73%= 79 256 zł 5. Prowadzenie specjalistycznego poradnictwa – 2 000 zł miesięcznie = 24 000 zł rocznie 6. Współfinansowanie dzieci umieszczonych w 2012 r – 10 dzieci x 2500 zł ( koszt utrzymania)x10%x 12 m-cy = 30 000 zł Łączny koszt: 331 056 zł

Zakładamy, że 2 asystentów opłacanych będzie z POKL oraz na 1 otrzymamy 50% dofinasowanie z programów rządowych. Ponadto 1 placówkę wsparcia dziennego opłacamy z Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych( sprawdzić). Dofinansowanie asystentów = 66 047 zł; Koszt wdrożenia ustawy = 265 009 zł

Współpraca gminy z powiatem w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej: Odbywa się poprzez: Pracę asystenta rodzinnego i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej: plan pracy z rodziną skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej; ocena sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej ( nie rzadziej niż co 3 m-ce dla dzieci poniżej 3 lat, nie rzadziej niż co 6 m-cy dla dzieci powyżej 3 roku życia); c) ocena rodziny zastępczej d) udział asystenta rodzinnego w pracach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka ( placówce opiekuńczo-wychowawczej

2. Współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo- terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym. ( średnie miesięczne wydatki przeznaczone na utrzymanie dziecka) Do wydatków zalicza się: świadczenia na pokrycie kosztów utrzymania dziecka+ dodatek; dofinansowanie do wypoczynku, c) świadczenia na pokrycie wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka; d) świadczenia w związku ze zdarzeniem losowym; e) środki na utrzymanie lokalu,

g) świadczenia związane z remontem lokalu, h) wynagrodzenie wraz z pochodnymi od wynagrodzenia dla zawodowej rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka i osób zatrudnionych w rodzinie zastępczej oraz rodzinnym domu dziecka, i) świadczenia dla rodziny pomocowej Współfinansowanie wynosi: w pierwszym roku – 10% w drugim roku – 30% od 3-go roku – 50%

Zadania dla Gmin i Powiatów wynikające z Kodeksu Rodzinnego i opiekuńczego - ( dział IX ustawy- zmiany w przepisach obowiązujących): - art.1123 Umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej powinno nastąpić po wyczerpaniu wszystkich form pomocy rodzicom dziecka, o których mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, chyba że dobro dziecka wymaga zapewnienia mu niezwłocznie pieczy zastępczej. art.112 4 Dziecko umieszcza się w pieczy zastępczej do czasu zaistnienia warunków umożliwiających jego powrót do rodziny albo umieszczenia go w rodzinie przysposabiającej.

Kodeks postępowania cywilnego – zmiany: art. 5701 § 1 Sąd opiekuńczy może zarządzić przeprowadzenie przez kuratora sądowego wywiadu środowiskowego, a także zwrócić się do właściwej jednostki organizacyjnej wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej o informacje dotyczące małoletniego i jego środowiska.. § 2 w przypadku gdy z rodzina małoletniego asystent rodziny prowadzi pracę określoną w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, sąd opiekuńczy zwraca się o informacje, o których mowa w § 1 - art. 5792 Przed umieszczeniem dziecka w rodzinie zastępczej lub w rodzinnym domu dziecka, sąd zasięga: opinii właściwego ośrodka pomocy społecznej, opinii właściwego organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, informacji o dotychczasowym sprawowaniu funkcji przez rodzinę zastępczą lub prowadzącego rodzinny dom dziecka.. 2) opinii starosty właściwego ze względu na miejsce sprawowania rodzinnej pieczy

Co Gminy muszą zrobić do 31.12.2011 roku w związku z ustawą? Opracować budżet na 2012 rok z uwzględnieniem: a) zatrudnienia asystentów rodziny ( liczba zależy od liczby rodzin, których dzieci są umieszczone w pieczy oraz liczby rodzin , które należy objąć wsparciem w 2012 roku), b) finansowania placówek wsparcia dziennego, c) zatrudnienia i przeszkolenia rodzin wspierających, d) finasowanie specjalistycznego poradnictwa, e) współfinansowania kosztów utrzymania dzieci w pieczy zastępczej w roku 2012. 2. Wprowadzić zmiany organizacyjne, które wymagają; opracowania statutu ( uchwała Rady Gminy), opracowania regulaminu organizacyjnego ( Zarządzenie Wójta lub uchwała) zawierającego opis stanowiska asystenta rodziny, można wprowadzić zespół ds. asysty rodzinnej. 3. opracowania 3-letniego gminnego programu wspierania rodziny.

Liczba dzieci z poszczególnych gmin w pieczy zastępczej – stan na 31.08.2011 Dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo – wychowawczych poza Powiatem Wejherowskim (wszystkie dzieci umieszczone w placówkach innych powiatów tzw. „z porozumień”): MIASTO WEJHEROWO – 2 DZIECI MIASTO RUMIA – 4 DZIECI GMINA WEJHEROWO – 1 DZIECKO GMINA ŁĘCZYCE – 2 DZIECI  

Liczba dzieci z poszczególnych gmin w pieczy zastępczej – stan na 31.08.2011 2.  Dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo – wychowawczych Powiatu Wejherowskiego (wszystkie dzieci poza umieszczonymi w placówkach innych powiatów tzw. „z porozumień”) pochodzące z: MIASTO WEJHEROWO – 45 DZIECI MIASTO RUMIA – 16 DZIECI GMINA CHOCZEWO – 6 DZIECI GMINA WEJHEROWO – 14 DZIECI GMINA GNIEWINO – 10 DZIECI GMINA LUZINO – 6 DZIECI GMINA ŁĘCZYCE – 14 DZIECI GMINA LINIA – 3 DZIECI GMINA SZEMUD – 3 DZIECI

Liczba dzieci z poszczególnych gmin w pieczy zastępczej – stan na 31.08.2011 3. Dzieci z gmin w rodzinach zastępczych:   Wejherowo miasto: 86 Rumia 40 Reda 18 Wejherowo gmina 8 Gniewino 25 Choczewo 10 Szemud 6 Linia 5 Łęczyce 18 Luzino 4

Liczba dzieci z poszczególnych gmin w pieczy zastępczej – stan na 31.08.2011 L.p Gmina Placówka poza powiatem Placówka w powiecie RZ spokr. niesp. zaw. Ogółem 1. Wejherowo m. 2 45 55 5 17 124 2. Rumia 4 16 26 3 10 59 3. Reda 15 1 18 4. Wejherowo Gm. 14 23

Liczba dzieci z poszczególnych gmin w pieczy zastępczej – stan na 31.08.2011 L.p Gmina Placówka poza powiatem Placówka w powiecie RZ spokr. niesp. zaw. Ogółem 5. Gniewino 10 12 3 35 6. Choczewo 6 8 1 15 7. Szemud 4 8. Linia 5 9. Łęczyce 2 14 34 10. Luzino

Dziękuję za uwagę Iwona Romanowska