Janusz Korczak „Życie jest jak dziwny sen. Kto ma silną wolę i silną chęć służby ludziom, temu życie pięknym będzie snem.”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2012 ROK KORCZAKOWSKI PROJEKT EDUKACYJNY PG3.
Advertisements

Patron szkoły Janusz Korczak.
Patron Hufca Pruszków Janusz Korczak.
kandydat na patrona Szkoły Podstawowej w Turośli
- Patron roku 2012, człowiek o wielkim sercu
Janusz Korczak Przyjaciel dzieci.
„ Nie ma dzieci – są ludzie ”
JANUSZ KORCZAK DALEJ DALEJDALEJ. SPIS TREŚCI MŁODOŚĆ I EDUKACJA MŁODOŚĆ I EDUKACJA MŁODOŚĆ I EDUKACJA MŁODOŚĆ I EDUKACJA JANUSZ KORCZAK W MŁODOŚCI JANUSZ.
Spis treści Spis treści Janusz Korczak Janusz Korczak Janusz Korczak Janusz Korczak Młodość i edukacja Młodość i edukacja Młodość i edukacja Młodość i.
Janusz Korczak.
Janusz Korczak.
Patron Szkoły Podstawowej w Raczkowie
Janusz Korczak - prezentacja dla uczniów klas trzecich i czwartych
JANUSZ KORCZAK JAKO PISARZ
Idee Janusza Korczaka wciąż aktualne w szkole promującej zdrowie
Quiz o Januszu Korczaku
Janusz Korczak przyjaciel dzieci.
Urodzony 22 lipca 1878 lub 1879 r. w Warszawie Zmarł prawdopodobnie 6 sierpnia 1942 w Treblince WYKONALI UCZNIOWIE KL.IV a.
człowiek wielkiego serca i wielkiej życiowej mądrości.
Janusz Korczak świadek światła
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Pasiekach. Podsumowanie
„Nie ma dzieci – są ludzie”
Bibliografia podmiotowo-przedmiotowa – Janusz Korczak została opracowana przez pracowników Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach Filia w Staszowie.
Nie zostawiajmy świata takim, jakim jest
BIBLIOTEKA SZKOLNA. Biblioteka Szkolna przy Szkole Podstawowej w Tyczynie od kilku lat współpracuje w Biblioteką Pedagogiczną w Rzeszowie. W ramach tej.
Dlaczego Janusz Korczak był przyjacielem dzieci?
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) (1878 lub 1879 – 1942 )
Janusz Korczak – człowiek o gorącym sercu
Idee Janusza Korczaka w naszej szkole – w szkole XXI wieku
Janusz Korczak.
Janusz Korczak.
Rok 2012 rokiem Janusza Korczaka
Janusz Korczak, właściwe nazwisko Henryk Goldszmit, pseudonim Stary Doktor. Urodził się 22 lipca 1878r., albo 1879r. w Warszawie. Był lekarzem i pedagogiem.
Janusz Korczak- człowiek ze złotym sercem
Janusz Korczak Poznaj siebie , zanim zechcesz dzieci poznać.
Małgorzata Dereszowska
Mały Konkurs Recytatorski Eliminacje szkół Gminy Maków
Janusz Korczak.
Ku pamięci starego doktora
Janusz Korczak życie i twórczość
Prawa dziecka wg Janusza Korczaka
Quiz o Januszu Korczaku patronie naszej szkoły
Bursa Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi. W kwietniu 2012 r. rada pedagogiczna Bursy Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi zorganizowała spotkanie.
Janusz Korczak Henryk Goldszmit
Prawdziwe imię i nazwisko Henryk Goldszmit
Janusz Korczak urodził się 22 lipca 1878 Warszawie, zmarł 5 lub 6 sierpnia 1942 w Treblince. Był lekarzem, pisarzem, pedagogiem, działaczem społecznym,
Janusz Korczak – człowiek o wielkim sercu
ROK JANUSZA KORCZAKA - w naszej szkole
Życie i twórczość Janusza Korczaka.
Konwencja o Prawach Dziecka
Janusz Korczak oczami dziecka
Janusz Korczak.
,,Temu, który ukochał sercem…”
„Dziecięcy świat Janusza Korczaka”
JANUSZ KORCZAK - WYBITNY PEDAGOG
Janusz Korczak - prezentacja dla uczniów klas trzecich i czwartych
Książka pt. ,,Józki, Jaśki i Franki", Janusza Korczaka.
Janusz Korczak.
Henryk Goldszmit. Pochodze nia żydowsko- polskiego.
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit)Z pochodzenia Żyd. Urodził się 22 lipca 1878 lub 1879 roku w Warszawie. Jego ojciec adwokat zmarł, gdy ten.
Janusz Korczak.
Był prekursorem działań na rzecz praw dziecka i całkowitego równouprawnienia dziecka. Wprowadził samorządy wychowanków, które miały prawo stawiać.
Janusz Korczak. Urodził się 22 lipca 1878 lub 1879r. w Warszawie Zginął 6 sierpnia 1942r. w obozie zagłady w Treblince.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga.  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej.
PRAWA DZIECKA. Dziecko to istota ludzka, która rozwijając się, dorastając, nie potrafi w pełni sama zadbać o siebie. Potrzebuje do tego rodziców, nauczycieli.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Janusz Korczak.
PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu
Rok Janusza Korczaka w naszej szkole
Zapis prezentacji:

Janusz Korczak „Życie jest jak dziwny sen. Kto ma silną wolę i silną chęć służby ludziom, temu życie pięknym będzie snem.”

„DZIECKO INACZEJ WIDZIANE” „DZIECKO INACZEJ WIDZIANE”. Pedagogika i twórczość literacka JANUSZA KORCZAKA

Janusz Korczak ( Henryk Goldszmit) Ur. 22 lipca 1878 lub 1879 w Warszawie, zmarł 6 sierpnia 1942 roku w obozie zagłady w Treblince Pedagog, publicysta, pisarz, lekarz Badacz i odkrywca świata dzieci, trybun walki o ich prawa, praktyk i teoretyk wychowania Autorytet moralny łączący i współcześnie ludzi ponad podziałami

DZIECKO W PEDAGOGICE JANUSZA KORCZAKA Walka o dobro, sprawiedliwość i ochronę praw dziecka, poznanie jego potrzeb wypełniały całe życie Janusz Korczaka . Dziś mimo upływu czasu można uznać ich aktualność. Założenia wychowawcze opierał na zasadzie podmiotowości dziecka, specyfice jego myślenia, odczuwania i wartościowania. Uważał, że” istotą wychowania jest współdziałanie równych sobie - człowieka bardziej doświadczonego i człowieka miej doświadczonego.”

System wychowawczy Korczak pierwszy na gruncie polskim przejął się myślą Genewskiej Deklaracji Praw Dziecka z roku 1923, przeniósł jej idee na grunt wychowania. Zwrócił uwagę wielu ludzi, szczególnie pedagogów, że wychowanie dziecka to nie tylko kwestia intelektu, ale przede wszystkim uczuć. Podstawowe zasady jego systemu wychowania to: uczestnictwo i zaangażowanie dziecka w procesie wychowania samowychowawcza aktywność dzieci

Jakie są dzieci? Janusz Korczak widział w dzieciach kształtującego się człowieka na którego wywiera wpływ jego otoczenie: ”Człowiek jest produktem terenu i czasu – plus zasób własnego zdrowia, sił, uczuć, wyobraźni, inteligencji, urody – umiejętności obcowania, uzgadniania rozbieżnych chceń własnych i cudzych”. Twierdził, że dziecko to człowiek tylko w nieco innych wymiarach dlatego ma ono „nie światek, a świat, nie drobnych, a doniosłych, nie niewinnych, a ludzkich – wartości, zalet, przywar, dążeń, pragnień..” Oceniając dzieci uważał, że „dobre jest to dziecko, które ma wyobraźnię i rozumie, jak jest drugiemu, umie odczuwać, co drugie czuje. Dziecko normalne na uśmiech reaguje uśmiechem, na bodziec reakcją.”

Rady dla wychowawców: Kiedy jesteście zmęczeni i źli, wtedy, kiedy dzieci są nieznośne i wyprowadzają was z równowagi, wtedy, kiedy gniewacie się i krzyczycie, wtedy, kiedy chcecie karać w uniesieniu- pamiętajcie o zalęknionym, szybko bijącym sercu dziecka

Jeden z najoryginalniejszych na świecie pisarzy dla młodego pokolenia. Idea wartości dziecka, odrębności jego świata uczuć i myśli urzekła Korczaka do tego stopnia, że w sporze: dziecko – dorosły starał się stawać zawsze po stronie małego człowieka. I w tym leży oryginalność twórczości pisarza. To patrzenie oczami dziecka na wiele skomplikowanych spraw życia społecznego i państwowego znalazło odzwierciedlenie w najbardziej znanej powieści dla dzieci: „Król Maciuś I” oraz „Król Maciuś na wyspie bezludnej”.

Mamy tu przykład charakterystyczny dla Korczaka połączenie uczciwości, społecznego naświetlenia poruszanej kwestii i żartobliwego humoru. Bohaterem dwutomowej powieści jest dziecko nerwowe, głodne uczucia i bardzo samotne. Korczak takie dzieci znał z własnej praktyki pedagogicznej, wiedział, że jest ich więcej niż tych zdrowych, opanowanych, dających sobie radę w każdej sytuacji.

Wśród licznych utworów warto wymienić powieść „Kajtuś czarodziej” Wśród licznych utworów warto wymienić powieść „Kajtuś czarodziej”. Pisana niezwykle oszczędnym stylem baśń realistyczno-fantastyczna o chłopcu, który nauczył się być czarodziejem i mógł spełniać wszystkie swoje zachcianki, jest poetyckim studium dziecięcych marzeń.

Wielkie umiłowanie dziecka kładło piętno na wszystkim, co pisał wielki pedagog – zarówno w swoich rozprawach teoretycznych, jak i w utworach przeznaczonych dla małych czytelników. Tych, których myśli i uczucia chciał obronić przed niezrozumieniem i brutalnością świata.

Jeżeli chcesz zmieniać świat, zacznij od siebie.

Twórczość Janusza Korczaka Którędy, 1898 r. Dramat w czterech aktach. Dzieci ulicy, 1901 r. Pierwsza powieść przedstawiająca życie dzieci z ulic warszawskich. Koszałki Opałki, 1905 r. Satyry społeczne. Dziecko salonu, 1906 r. Powieść zawierająca wątki autobiograficzne. Bobo, 1914 r. Książka zawiera trzy samodzielne utwory: „Bobo”, „Spowiedź motyla”, „Feralny tydzień”.

Twórczość Mośki, Joski, Srule, 1909 r. Opowieść dla dzieci. Powstała na podstawie materiału zgromadzonego w czasie kolonii letnich w „Michałówce” (1907) Józki, Jaśki, Franki, 1910 r. Opowieść dla dzieci. Tematem są wydarzenia, obserwacje z kolonii letnich w „Wilhelmówce”. Sława, 1912 r. Opowieść o biednych dzieciach, które marzą o sławie. Momenty wychowawcze, 1919 r. Książka ukazuje warsztat pracy Korczaka: formy i sposoby obserwacji dziecka, sposoby gromadzenia materiału empirycznego.

Twórczość Jak kochać dzieci,1920-1921.Jedno z ważniejszych dzieł pisarskich Korczaka, które w następnych wydaniach pojawiło się pod tytułem: „Jak kochać dziecko”. Jego kolejne części noszą tytuły: „Dziecko w rodzinie”, „Internat”, „Kolonie letnie”, „Dom Sierot”. Król Maciuś Pierwszy, 1922 r. Jedna z najbardziej znanych i popularnych książek Korczaka. Król Maciuś na wyspie bezludnej, 1923 r. Jest to druga część „Króla Maciusia Pierwszego”. Bankructwo małego Dżeka, 1924 r. W powieści tej została ukazana historia chłopca, który chce założyć spółdzielnię uczniowską.

Twórczość Prawo dziecka do szacunku, 1928 r. Książka zawiera Korczakowską deklarację praw dziecka, którą tworzył przez wiele lat obserwacji. Pozwala lepiej poznać dziecko i jego przeżycia. Prawidła życia. Pedagogika dla młodzieży i dorosłych, 1929r. Jest to książka poruszająca stosunek dziecka do świata i świata do dziecka. Kajtuś czarodziej, 1934 r. Powieść fantastyczna dla dzieci i młodzieży, Korczak dedykuje ją „niespokojnym chłopcom”. Pedagogika żartobliwa, 1939 r. Ostatni utwór Korczaka. Pamiętnik, 1942 r. Wstrząsający obraz życia w getcie.

Bibliografia DZIECKO inaczej widziane - twórczość Janusza Korczaka // W : Wanda Krzemińska : Idee i bohaterowie : lektury młodego czytelnika : zarys problemowy. - Wrocław : Zakł. Narodowy im. Ossolińskich, 1969  s.212-217 BIŃCZYCKA Jadwiga : Korczak i dziecko w XX wieku (Międzynarodowa sesja naukowa w Warszawie // Nowa Szkoła. - 1993, nr 2, s. 122-123   CZAPLOWA K. : ,,Król Maciuś I'' Janusza Korczaka w klasie czwartej // Język Polski w Szkole dla klas IV-VIII. - 1992/93, z. 6, s. 9-15   JANUSZEWSKA Edyta : Pedagogika Korczaka i współczesne problemy wychowania // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2003, nr 9, s. 56-58   KOTWICKA Irena : Janusz Korczak o etosie człowieka // Edukacja i Dialog. - 2006, nr 7, s. 60-62  KOTWICKA Irena : Wychowawcy własnych dzieci // Edukacja i Dialog. - 1995, nr 2, s. 42-45   KOWALCZYKÓWNA Jolanta : Ukochał dzieci ponad wszystko : Janusz Korczak - 1878-1942 // Biblioteka w Szkole. - 1997, nr 6, s. 11-13   LESZCZYŃSKI Grzegorz : "Król Maciuś..." Janusza Korczaka - spór narratorów, metafora, mit // Polonistyka. - 1983, nr 5, s. 323-332   RASZEWSKA Maria : Korczakowska koncepcja wychowania i wychowawcy w domu dziecka // Opieka, Wychowanie, Terapia. - 1997, nr 4, s. 27-28   URBACZEWSKI Mirosław : Poszukiwanie nowej drogi wychowania z inspiracji systemu Janusza Korczaka // Opieka, Wychowanie, Terapia. - 1996, nr 1, s. 5-11 ZIÓŁKOWSKA-SOBECKA M. : Wartości moralne w utworach dla dzieci i młodzieży Janusza Korczaka // Polonistyka. - 1986, nr 4, s. 251-258 ZMYSŁOWSKA Magdalena: Współczesność propozycji wychowawczych Janusza Korczaka // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2010, nr 3, s. 29-40 http://2012korczak.pl/ PBW FILIA Końskie Marzec 2012