S ZCZECIN 15.01.2009 Kształcenie kadr dla przemysłu okrętowego Zdaniem pracodawców …

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Klub nauczyciela przedmiotów gastronomicznych
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Partner wiodący- Projektodawca: ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z. o.o Partnerzy: Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych Centrum Statystyki.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Co dalej Gimnazjalisto ?
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
System edukacyjny w Hiszpanii
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Projekt Powiatu Giżyckiego i Alytaus Profesinio Rengimo Centras
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
EFEKTY PROJEKTU „Kompetencje zawodowe kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy”
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

S ZCZECIN Kształcenie kadr dla przemysłu okrętowego Zdaniem pracodawców …

S ZCZECIN Jak jesteśmy postrzegani Co robią inni Pracodawcy dyskutują Forum Okrętowe a kształcenie zawodowe

S ZCZECIN Oczami innych Klastry morskie: Country report – Poland 13 November Czego (nie) uczą polskie szkoły? - wrzesień 2008 Raport Fundacji FOR - Forum Obywatelskiego Rozwoju

Niektóre Tezy wybrane z Raportu Fundacji FOR: /Źródło: Czego nie uczą polskie szkoły, W-wa wrzesień 2008/ Str Najsłabszym ogniwem w polskich szkołach jest nauczanie umiejętności praktycznych Str. 35 – Samorządy dopasowują ofertę edukacyjna do zainteresowań uczniów a nie potrzeb rynku pracy Str Kształcenie zawodowe jest drogie i dlatego samorządy wolą rozwijać tańszą edukacje ogólnokształcącą a ponadto …… S ZCZECIN

Dania, Austria, Szwajcaria i Niemcy, kraje o niskim odsetku bezrobotnych wśród młodych, mają duży udział obowiązkowych zajęć praktycznych uzupełniających standardowe kształcenie teoretyczne

Kształcenie zawodowe w wybranych krajach Europy – źródło: prezentacja Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Polskie Biuro Eurydice, Dania Austria Niemcy S ZCZECIN Jak jest w innych krajach ?

S ZCZECIN

Rzetelna analiza i lepsze monitorowanie obecnych i przyszłych potrzeb rynku pracy 2.Kształtowanie postaw i promowanie pożądanej struktury podaży na rynku pracy 3.Zmiana modelu kształcenia 4.Współpraca z biznesem przy określaniu modelu i programów kształcenia 5.Bezpośrednie zaangażowanie biznesu w kształcenie 6.Zmiana modelu finansowania Wybrane rekomendacje pracodawców Dyskutowane w trakcie prac: Zespołu ds. Edukacji przy Radzie Rynku Pracy PKPP Lewiatan

S ZCZECIN promowanie podejścia opartego na uczeniu się przez całe życie (idea zatrudnialności zamiast zatrudnienia), promowanie wykształcenia technicznego na każdym szczeblu (zasadniczego, policealnego, średniego i wyższego) 2. Kształtowanie postaw i promowanie pożądanej struktury podaży na rynku pracy

S ZCZECIN Wprowadzenie modelu LLL (Life Long Learning), Rozwijanie: kompetencje matematyczne, rozumowanie logiczne, myślenie analityczne i syntetyczne, myślenie kreatywne (techniki), rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji (techniki), Kształtowanie pożądanych postaw: uczciwość, odpowiedzialność (planowanie), szacunek dla prawa, zdyscyplinowanie, Zwiększenie kształcenia praktycznego: minimum 50% (na poziomie szkół zasadniczych), egzaminy w formie sprawdzianów umiejętności praktycznych, obligatoryjne praktyki nauczycieli w zakładach pracy, 3. Zmiana modelu kształcenia

S ZCZECIN Sformułowanie programów związanych z nabywaniem kwalifikacji i specjalizacji, np.: uprawnienia spawacza, cięcia gazowego, obsługi wózka widłowego, inne Rozpowszechnianie dobrych wzorców w zakresie programów autorskich związanych z nabywaniem kwalifikacji profilowanych Zaangażowanie partnerów społecznych (m.in. praktyków z biznesu) w zarządzanie kształceniem zarówno na szczeblu lokalnym, jak i centralnym, 4. Współpraca z biznesem przy określaniu modelu i programów kształcenia

S ZCZECIN Angażowanie do prowadzenia praktycznych zajęć bez konieczności posiadania uprawnień pedagogicznych. Finansowanie ze środków publicznych kształcenia praktycznego prowadzonego przez firmę. 5. Bezpośrednie zaangażowanie biznesu w kształcenie

S ZCZECIN Uzależnienie wysokości finansowania od jakości kształcenia (zdawalność egzaminów potwierdzających umiejętności i kwalifikacje). Uzależnienie finansowania od losów absolwentów – poziomu zatrudnienia absolwentów poszczególnych szkół i uczelni (monitorowanie bezrobotnych pod kątem ukończonych szkół). Finansowanie kierunków i programów a nie szkół i uczelni. Motywowanie i zachęcanie prywatnego biznesu do inwestowania w kształcenie. 6. Zmiana modelu finansowania

S ZCZECIN Uważa się, że faktyczna zmiana modelu edukacji może nastąpić w praktyce dopiero wraz ze zmianą modelu finansowania kształcenia. Konieczne są zmiany zasad subwencjonowania szkół i uczelni; należy dążyć do uzależnienia wysokość subwencji od zgodności kierunków kształcenia z potrzebami rynku pracy oraz od jakości kształcenia. Implikacje zmiany modelu finansowania

Podstawy prawne: Statutu: § 6 punkt 9 "Popieranie, we współpracy z właściwymi organami oświatowymi rozwoju kształcenia zawodowego....", S ZCZECIN Forum Okrętowe a kształcenie zawodowe

Co robimy: Forum wymiany informacji - cykliczne konferencje. Europejski Tydzień Stoczniowy 2006 oraz Praktyka zawodowa dla najlepszych uczniów. Współorganizowanie międzyszkolnego konkursu: Olimpiada Praktycznej Wiedzy Okrętowej. S ZCZECIN

Europejski Tydzień Stoczniowy 2008: Drzwi otwarte Wystawa przemysłu stoczniowego Imprezy w szkołach Partnerzy Patronat

Praktyka zawodowa dla najlepszych uczniów – zapoznanie się z jednostką Queen Mary 2 w Southampton. Udział w spotkaniu zorganizowanym przez RINA (The Royal Institution of Naval Architects) dla młodzieży szkolnej. Prezentacje wyników w szkołach. S ZCZECIN

Powołanie fundacji: Pomorska Fundacja Edukacji i Pracy Fundatorami są Region Gdański NSZZ Solidarność oraz Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE S ZCZECIN

Celem Fundacji jest: poprawa sytuacji społeczno ekonomicznej grup dyskryminowanych: młodzieży, kobiet, osób niepełnosprawnych, osób starszych na pomorskim rynku pracy oraz wsparcie osób bezrobotnych, pracowników zagrożonych utratą pracy w wyniku restrukturyzacji przedsiębiorstw a także z innych przyczyn poprzez: ……. wspieranie szkolnictwa technicznego …… S ZCZECIN

Dziękuję za uwagę S ZCZECIN