i regulacji torów kolejowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Osnowa Realizacyjna Istota zakładania i standardy techniczne
Advertisements

Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
Funkcja liniowa – - powtórzenie wiadomości
Temat: Ruch jednostajny
W królestwie czworokątów
KINEMATYKA Kinematyka zajmuje się związkami między położeniem, prędkością i przyspieszeniem badanej cząstki – nie obchodzi nas, skąd bierze się przyspieszenie.
Kinematyka.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Zjawiska ruchu Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
Temat: Przyspieszenie średnie i chwilowe
Te figury nie są symetryczne względem pewnej prostej
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA
INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA
Temat: Tor ruchu a droga.. 2 Tor ruchu to linia, po jakiej poruszało się ciało. W zależności od kształtu toru ruchu ciała wszystkie ruchy dzielimy na:
Opracowała: Angelika Kitlas
Autor: Wojciech Haba kl. IIIa V LO Kielce
Moja droga do szkoły.
Rzut równoległy Rzuty Monge’a - część 1
Kinematyka SW Sylwester Wacke
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
Opracowała Diana Iwańska
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
Rzut cechowany dr Renata Jędryczka
podsumowanie wiadomości
Rzuty Monge’a cz. 1 dr Renata Jędryczka
Wykład 6. Redukcje odwzorowawcze
Obliczanie objętości robót ziemnych
Funkcja liniowa ©M.
Bez rysunków INFORMATYKA Plan wykładu ELEMENTY MECHANIKI KLASYCZNEJ
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
Skrajnia budowli.
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
Prawa autorskie zastrzeżone
Zasady Fargue`a i Girardon`a
Obliczanie punktów pośrednich metodą biegunową Projekt wykonali:
3. Równowaga statyczna i dynamiczna w skali makro- i mikroskopowej.
dr hab. inż. Monika Lewandowska
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Projektowanie Inżynierskie
Pola i obwody figur płaskich.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
PLAN WYKŁADÓW Podstawy kinematyki Ruch postępowy i obrotowy bryły
Kinematyka zajmuje się ilościowym badaniem ruchu ciał z pominięciem czynników fizycznych wywołujących ten ruch. W mechanice technicznej rozważa się zagadnienia.
Ruch jednostajny prostoliniowy i jednostajnie zmienny Monika Jazurek
Elementy ruchu Względność ruchu.
Ruch prostoliniowy jednostajny
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
Klasa II – liceum i technikum – zakres podstawowy
Poczuj przyjemność z podróży koleją w Kujawsko-Pomorskiem Dla rozwoju infrastruktury i środowiska POIiŚ Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez.
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Droga z pierwszeństwem.
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Projektowanie Inżynierskie
Zjawiska ruchu Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
Prezentacje opracowali
Obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych.
Figury płaskie Układ współrzędnych.
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ O NICH WIEDZIEĆ…
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
1.
Ocena przydatności różnych technik pomiaru geometrii układów torowych do opracowania projektów regulacji osi toru Prof. nzw. dr hab. inż. Marek Woźniak,
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Koleje Dużych Prędkości we Włoszech
2. Ruch 2.1. Położenie i tor Ruch lub spoczynek to pojęcia względne.
Zapis prezentacji:

i regulacji torów kolejowych Specjalistyczne pomiary inżynieryjne Zasady projektowania i regulacji torów kolejowych

Drogą kolejową nazywamy wydzielony i odpowiednio dostosowany do ruchu pojazdów szynowych pas terenu. Linia kolejowa dzieli się na dwie części: - szlak – odcinek między sygnałami wjazdowymi, - stacja lub mijanki.

Klasyfikacja linii kolejowych 1. ze względu na znaczenie - ogólnego przeznaczenia - lokalne 2. ze względu na prześwit torów - normalnotorowe (1435) - szerokotorowe (1524-1600) - wąskotorowe (600-1000) 3. ze względu na konfigurację terenu - nizinne 5-10% - podgórskie 10-15% - górskie 15-25% - specjalne górskie 4. położenie linii w stosunku do terenu - nadziemne - podziemne

Podstawowymi elementami drogi kolejowej są: nawierzchnia szyny, podkłady podsypka, rozjazdy, skrzyżowania, podtorze ziemna podstawa nawierzchni, skarpy, nasypy, rowy, urządzenia odwadniające, mury oporowe. nawierzchnia podtorze podtorze

Budowle i obiekty inżynierskie: Budynki związane z ruchem i eksploatacją administracyjne mieszkalne Obiekty inżynierskie przepusty wiadukty mosty estakady tunele

Dopuszczalne minimalne promienie łuków Rodzaj linii nizinny podgórski górski pierwszorzędowe 1200 600 300 drugorzędowe 400 200 lokalne 250 180 Na łukach stosuje się przechyłkę - dla prędkości > 50 km/godz. - dla prędkości < 50 km/godz. Dopuszczalna maksymalna wartość przechyłki wynosi 150 mm W przypadku niestosowania krzywej przejściowej stopniowe podwyższenie toku zewnętrznego odbywa się na odcinku prostym o długości

Kształt i wymiary przekrojów poprzecznych 0.07 1:1.5 1:1 2.60 3.20 5.50 1.45 0.5 0.4 130 68 14 147

Zasady projektowania niwelety - niweleta powinna być dostosowana do warunków terenowych - pochylenie linii na szlaku nie powinno przekraczać 25‰ minimalna długość odcinka o jednostajnym pochyleniu powinna wynosić dla: linii pierwszorzędowych – 250 m linii drugorzędowych - 120 m linii miejscowego znaczenia - 85 m - należy unikać załomów pochyleń w łukach łuki wyokrąglające załom niwelety nie mogą zachodzić na krzywe przejściowe początek łuku wyokrąglającego załom powinien znajdować się w odległości co najmniej 6 m od dźwigara mostowego lub rozjazdu - tory stacyjne powinny leżeć w poziomie pochylenia o odwrotnych kierunkach należy przedzielać odcinkami poziomymi

Połączenia i skrzyżowania torów Rozjazd zwyczajny dziób krzyżownicy iglice Oś toru zasadniczego kierownica odgałęźnego Oś toru

kierownica dziób krzyżownicy iglice a M p P A 1:n e p’ P’

Ułożenie rozjazdu zwyczajnego wymaga wyznaczenia położenia 4 punktów A, Mo, B, C. Punkty A, Mo, i B powinny leżeć w osi torów, natomiast punkt C obliczany jest ze wzorów: A C B e M0 α p x y P1 a Położenie wyznaczonych punktów należy sprawdzić przez pomiar odcinków a,p,e, i p1.

Regulacja prostoliniowych i krzywoliniowych odcinków toru kolejowego

Regulacja torów kolejowych Celem regulacji jest poprawienie istniejącego układu geometrycznego torów. Powody przeprowadzania regulacji: - deformacje torów na skutek eksploatacji, - podniesienie komfortu podróżowania i transportu, - zmiana założeń technicznych linii kolejowej. Regulacja polega na zbadaniu istniejącego położenia punktów toru oraz na zaprojektowaniu i utrwaleniu w terenie nowego układu geometrycznego tego toru. Badanie istniejącego położenia oraz opracowanie projektu nowego toru przeprowadzany jest dla odcinków prostych i krzywych.

Pomiar i opracowanie prostoliniowego odcinka toru Elementami charakteryzującymi położenie prostoliniowego odcinka toru w płaszczyźnie poziomej będą odchylenia określonych punktów osi od prostej łączącej punkt początkowy i końcowy badanego odcinka. oś toru min 2,30 m szyna y Skala odległośći 1:5 000 Skala odchyleń 10:1 x +4 -2 +4 -1.5

y - c- x prosta projektowana Skala odległośći 1:5 000 Skala odchyleń 10:1 b2 Rmin=20m·1850=37000m α2 - c- α α1 b1 x przesunięcia cm prosta projektowana 3.5 -2.5 1.5 2.2 -0.5

w1 X=0 Y=0 y l w1-1’ 1 β1 l 1’-2’ 1’ 2 2’ 2’’ 3 3’ l 2’-3’ β2 β3 d1 δ1’-2’ 2 2’ 2’’ δ2’-3’ d2 3 3’ l 2’-3’ β2 β3 δ3’-4’ l 3’-4’ d3 d4 4’ 4 y3 y’3 β4 yw2 w2 l 4’-w2 δ4’-w2 Przy założeniu że: i

Pomiar i opracowanie krzywoliniowego odcinka toru Elementami charakteryzującymi położenie krzywoliniowego odcinka toru w płaszczyźnie poziomej będą strzałki pomierzone na wewnętrznej krawędzi toku szyny nie podniesionej. Pomiar strzałek wykonywany jest nie tylko na odcinku krzywoliniowym Ale także na niewielkich odcinkach sąsiadujących prostych (min 50-50m) 6 5 4 3 L 1 km 21,630 L L Dla R<300 L=5 m Dla R>=300 L=10 m Podział odcinka rozpoczyna się na pełnych dziesiątkach metrów

Metody opracowania projektów regulacji krzywoliniowych odcinków toru Metoda graficzna Metoda analityczno-wykreślna Metoda analityczna Metoda mechaniczna

Kryterium regulacji dla łuku kołowego: oraz Kryterium regulacji dla krzywej przejściowej: oraz gdzie

Metoda analityczno-wykreślna (metoda wykresu kątów) x y wykres kątów

Współczynnik kierunkowy stycznej do krzywej w określonym punkcie wykresu kątów

Wykres kątów prostej będzie linią równoległą do osi X ponieważ r =  Wykres kątów łuku kołowego przyjmie kształt linii prostej, nachylonej do osi X Wykres kątów krzywej przejściowej przyjmie kształt paraboli

3 2 /2 4 1-2 /2 1 5     

1-2 2-3 3  2-3 2 /2 4 1-2 /2 1 5     

3-4 3 2 2-3 /2 4 1-2 /2 1 5     

4-5 3-4 3 2 2-3 /2 4 1-2 /2 1 5     

1. METODA WYKRESÓW KĄTÓW 1 km 1.0 Wykres krzywej SKALA1: 5 1000 km 1.0 1. METODA WYKRESÓW KĄTÓW Wykres krzywej SKALA1: 5 1000 ISTNIEJĄCEJ: PROJEKTOWANEJ PKP1 PŁ KKP1 PKP2 KKP2 2 3 6 4 7 8 9 12 11 10 15 14 13 18 17 16 21 20 19 24 23 22 28 27 26 25 Wykres przesunięć SKALA1:

Wnioski wynikające z kształtu wykresu: Warunek najmniejszych przesunięć będzie spełniony, wykres będzie miał kształt zbliżony do sinusoidy 2. Warunek pokrycia się stycznych projektowanych z istniejącymi będzie spełniony wówczas, gdy punkty krańcowe będą miały rzędne bliskie zera 3. Warunek przesunięcia toru w jedna stronę będzie spełniony wtedy gdy rzędne wszystkich punktów wykresu przesunięć będą miały jednakowe znaki 4. Warunek nieprzesuwalności punktów spełniony będzie wówczas gdy rzędne punktu będą równe zero.

Sprawdzanie urządzeń techniczno-kolejowych

Połączenia torów P2 - p2 - M2 - a2 - A2 1:n - p2’ - | - w - d P1’ b=nּd

Tor odgałęźny - w - P’ - p’ - A - a - 1:n M - p - P - d - - d -  - t - Kt - t - Pt - w - P’ - d - - d - - p’ - (p’+w)sin p’sin A - a - 1:n M - p - P p’cos p (p’+w)cos (p’+w+t)cos (p’+w+t)cos+t