Ryzyko zagrożenia bezpieczeństwa wody

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Advertisements

Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.

Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Dezynfekcja wody do spożycia i instalacji wody do spożycia w Niemczech
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Zalecenia w sprawie nadzoru nad małymi zakładami wodociągowymi w systemie zaopatrzenia w wodę do spożycia - Kompendium dla urzędów zdrowia - Uwagi.
Normy praktyki zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Marketing w transporcie
Praktyczne algorytmy ocen ryzyka dla człowieka i środowiska od szlaków transportu niebezpiecznych substancji.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ WODY 2011.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
oraz ocena ryzyka Piotr Czerwczak
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: Gliwice, 9 grudnia Zarzadzanie zespołem obiektów komunalno-bytowych w aspekcie zwiększenia wykorzystania.
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
DO ANALIZY BEZPIECZEŃSTWA OBIEKTÓW
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Podstawy analizy ryzyka
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Zarządzanie zagrożeniami
OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
SAMOOCENA JAKO NARZĘDZIE IDENTYFIKACJI RYZYKA W SYSTEMIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ Warszawa, 27 kwietnia 2015 r.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
DYSTRYBUTORY FILTRUJĄCE DO WODY
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Zarządzanie ryzykiem Wybory Samorządowe – gra decyzyjna
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

Ryzyko zagrożenia bezpieczeństwa wody

WPROWADZENIE Ryzyko jest ważną miarą, charakteryzującą jakość systemu zaopatrzenia w wodę, a także podstawowym wskaźnikiem bezpieczeństwa Wywodzi się z teorii niezawodności i bezpieczeństwa systemów W odniesieniu do konsumentów wody do spożycia, bezpieczeństwo rozumiane jest jako prawdopodobieństwo uniknięcia zagrożenia, wynikającego ze spożycia wody o jakości niezgodnej z obowiązującym normatywem lub brakiem wody

WPROWADZENIE Zgodnie z § 2.1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, woda jest bezpieczna dla zdrowia ludzkiego, jeżeli jest wolna od mikroorganizmów chorobotwórczych i pasożytów w liczbie stanowiącej potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, wszelkich substancji w stężeniach stanowiących potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego oraz nie ma agresywnych właściwości korozyjnych i spełnia podstawowe wymagania mikrobiologiczne i chemiczne określone w załączniku 1 i 2 do w/w rozporządzenia

WPROWADZENIE Oferta przedsiębiorstw wodociągowych pod względem niezawodności funkcjonowania i niezawodności bezpieczeństwa systemów wodociągowych powinna być stale udoskonalana, pomimo zmieniających się warunków ekonomicznych i prawnych, przy nasilającej się presji ze strony środowiska ekologów i zaostrzania norm jakości wody przeznaczonej do spożycia

WPROWADZENIE Dostarczanie wody o obniżonych parametrach jakościowych oraz przerwy w dostawie wody, rodzą i będą rodzić protesty Pojawia się zatem problem wymiernego oszacowania ryzyka, które niejednokrotnie mają charakter losowy Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization - WHO) przedstawiła wytyczne do opracowania tzw. Planu Bezpieczeństwa Wodnego (PBW, z ang. Water Safety Plans), przeznaczonego dla systemów zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę (SZZW), którego zasadniczym elementem jest określenie ryzyka, a głównym celem jest ochrona zdrowia konsumentów wody

WPROWADZENIE Plany Bezpieczeństwa Wody powinny zawierać kompleksowe programy zarządzania bezpieczeństwem SZZW, a w szczególności zarządzania ryzykiem zdrowotnym u odbiorców wody Celem PBW jest ciągłe zapewnienie jakości, bezpieczeństwa i akceptowalności dostaw wody do spożycia

WPROWADZENIE W praktyce eksploatacyjnej sprawdza się zasada, że małe zagrożenia pojawiają się z względnie dużym prawdopodobieństwem, a duże z małym prawdopodobieństwem Specyfiką systemów zaopatrzenia w wodę jest możliwość oszacowania zagrożeń niedużych, do usunięcia których firma wodociągowa ma środki finansowe w swoim budżecie (np. koszty funkcjonowania brygad remontowych usuwających awarie sieci wodociągowej) Dlatego też, przy określaniu ryzyka, w systemie zaopatrzenia w wodę należy rozpatrywać zdarzenia szczególnie niekorzystne, występujące w sposób incydentalny i losowy

WPROWADZENIE Zasadność wdrażania PBW w systemach zbiorowego zaopatrzenia w wodę (SZZW) jest akceptowana przez większość operatorów systemów, choć pewne obawy budzi perspektywa ich wdrożenia w MSZZW (w większości na obszarach wiejskich) W opinii ankietowanych operatorów istniejące systemy kontroli zapewniają wystarczający poziom ochrony zdrowia, zatem obowiązki sprawozdawcze PBW nie poprawiłyby jakości wody w istotny sposób

WPROWADZENIE Przyjęto następującą definicję ryzyka: Jest co najmniej dwuwymiarowym, złożonym pojęciem obejmującym możliwość niekorzystnego wyniku, bądź niepewność co do zdarzenia niekorzystnego, tj. momentu zajścia, zdarzenia, czasu jego trwania, wielkości niekorzystnego wyniku Można również ryzyko określić jako kombinację częstości (lub prawdopodobieństwa) wystąpienia określonego zdarzenia niebezpiecznego i konsekwencji z nim związanych

WPROWADZENIE Obok terminu „ryzyko” używany jest termin „zagrożenie”. Jakkolwiek terminy te jako bliskoznaczne i bywają niekiedy stosowane zamiennie, to zagrożenie bardziej niż ryzyko wiąże się z poczuciem niebezpieczeństwa. Pojęcie ryzyka z kolei bardziej kojarzy się z oszacowaniem niepewności i możliwych strat z tym związanych

SZACOWANIE RYZYKA Dopuszczalny poziom ryzyka jest trudny do określenia. Przydatny w tym względzie może być model o nazwie „proces postępowania klienta”, który składa się z trzech etapów: Uświadomienie potrzeby Identyfikacja sposobów zaspokojenia potrzeb Opinia konsumenta o produkcie/usłudze

SZACOWANIE RYZYKA Przy dostawach wody najczęściej stosowaną metodą w identyfikacji cech przedmiotu są: jakość, ilość, niezawodność, bezpieczeństwo, cena, ciągłość dostawy i serwis Opinie konsumentów - ankiety na temat komfortu zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia powinny być kluczowe

SZACOWANIE RYZYKA

SZACOWANIE RYZYKA Wiedza związana z analizowaniem i modelowaniem ryzyka oraz interpretacją wyników i wyciąganiem wniosków ma często charakter związany z indywidualnymi odczuciami, ponieważ nie można przeprowadzić badań eksperymentalnych. Dlatego też głównym źródłem wiedzy z tego zakresu są specjaliści/eksperci, którzy różnymi metodami dokonują tzw. oszacowań eksperckich. Wymagany stopień obiektywizmu spełniony jest w dwojaki sposób: Praca ekspertów w zespołach, Przestrzeganie zasad i procedur związanych z oszacowaniem ryzyka.

SZACOWANIE RYZYKA Wśród metod oceny ryzyka o standardach międzynarodowych wyróżnia się podział na metody jakościowe i ilościowe. Metody ilościowe polegają na opisie zdarzeń za pomocą funkcji gęstości prawdopodobieństwa, mogą być wykorzystywane do badania analitycznego modelu ryzyka i jego symulacji komputerowej. Ich zastosowanie ogranicza możliwość pozyskania użytecznych danych empirycznych, dlatego we wstępnych analizach można posłużyć się metodami jakościowymi oceny ryzyka.

SZACOWANIE RYZYKA Przy analizach ryzyka z matematycznego punktu widzenia obowiązuje formuła, że miarą ryzyka jest iloczyn miary konsekwencji i prawdopodobieństwa wystąpienia szkody (miara zawodności) Świadomość tego związku stała się podstawą do opracowania jakościowej metody eksperckiej szacowania ryzyka zagrożenia systemu zaopatrzenia w wodę

OPIS METODY Zaproponowana metoda jakościowa szacowania ryzyka związana jest z potencjalnymi sytuacjami emisji awaryjnych w systemie zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskiej Pierwszym krokiem jest identyfikacja zagrożeń dla wody surowej i uzdatnionej oraz zagrożeń mogących powstać w sytuacji awaryjnej Następnie należy zidentyfikować możliwe sytuacje awaryjne związane z określonymi zagrożeniami Scenariusze sytuacji awaryjnych (zdarzenia niepożądane) mogą być następujące:

OPIS METODY Powódź, susza Zanieczyszczenie źródła wody związane z rozległymi katastroficznymi stratami w ekosystemie Incydentalne zanieczyszczenie źródła wody, które proces technologiczny uzdatniania wody nie jest w stanie usunąć Incydentalne zanieczyszczenie źródła wody, które wymaga korekt w konwencjonalnym procesie uzdatniania wody Incydentalne zanieczyszczenie źródła wody, które może być usunięte po uruchomieniu procesu alternatywnego uzdatniania wody

OPIS METODY Uszkodzenia strategicznych rurociągów magistralnych bądź tranzytowych Sytuacje związane z wandalizmem bądź działaniem psychopaty Sytuacje związane z aktami terrorystycznymi Reagowanie na sytuacje awaryjne (np. możliwość dostawy wody ze źródeł awaryjnych beczkowozami) Zawodność funkcjonowania elementów i podsystemów systemu zaopatrzenia w wodę

OPIS METODY Możliwość skażenia wody w sieci wodociągowej Możliwość skażenia wody w sieciowych zbiornikach wody czystej Dla każdego scenariusza sytuacji awaryjnej można określić prawdopodobieństwo wystąpienia w skali 6-stopniowej, stosując kategorie prawdopodobieństw zawarte w tabeli 1

1 - 10 - krotnie w ciągu 2 miesięcy(bądź więcej) OPIS METODY Tabela 1. Kategorie prawdopodobieństwa (częstość występowania) Kategoria Częstość zdarzenia Waga(W1) Ekstremalnie nieprawdopodobne Raz na 100 lat 1 Bardzo nieprawdopodobne Raz na 20 - 100 lat 2 Nieprawdopodobne Raz na 5 - 20 lat 3 Mało prawdopodobne Raz na 1 - 5 lat 4 Dość prawdopodobne Raz na 2 - 12 miesięcy 5 Prawdopodobne 1 - 10 - krotnie w ciągu 2 miesięcy(bądź więcej) 6

OPIS METODY Należy zwrócić uwagę, że kategorie prawdopodobieństw odnoszą się do sytuacji awaryjnych występujących losowo, a nie mających charakter zdeterminowany, np. planowany (remonty). Ponieważ proces oceny jest do pewnego stopnia subiektywny, dlatego aby uzyskać rozsądne przybliżenie możliwej częstości zdarzeń zaleca się, żeby wynik oceny stanowił konsensus opinii kilku ekspertów Kolejnym krokiem jest ocena możliwych konsekwencji powstałych w wyniku sytuacji awaryjnych Stosując opisy zawarte w tabeli 2 można oszacować wagi możliwych konsekwencji, przypisując daną sytuację awaryjną do odpowiedniej kategorii

Tabela 2. Kategorie konsekwencji spowodowanych przez sytuacje awaryjne ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Tabela 2. Kategorie konsekwencji spowodowanych przez sytuacje awaryjne Kategoria Definicja Waga (W2) Małe uciążliwość nie zagrażająca zdrowiu brak skarg konsumentów 1 Zauważalne dostrzegalne zmiany organoleptyczne niewielkie przekroczenie normatywu jakości wody do spożycia incydentalne skargi konsumentów 2 Znaczące znacząca ciągła uciążliwość, np. zapach (odór ) znaczące przekroczenie normatywu jakości wody do spożycia niedyspozycje zdrowotne konsumentów liczne skargi i powiadomienie w mediach publicznych 3 Poważne wymagane leczenie szpitalne osób narażonych powiadomienie mieszkańców o zagrożeniu zaangażowanie profesjonalnych służb ratowniczych szerokie informowanie w mediach lokalnych ogólne informowanie w mediach ogólnokrajowych zamknięcie dostawy wody do sieci wodociągowej 4

Tabela 2. Kategorie konsekwencji spowodowanych przez sytuacje awaryjne ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Tabela 2. Kategorie konsekwencji spowodowanych przez sytuacje awaryjne Kategoria Definicja Waga (W2) Duże masowa hospitalizacja osób narażonych zagrożenie zdrowia lub życia konsumentów poważne efekty toksyczne wśród organizmów wskaźnikowych zaopatrywanie ludności w konfekcjonowaną wodę do spożycia czołówki wiadomości ogólnokrajowych 5 Katastrofalne przypadki śmiertelne i masowe powikłania zdrowotne wśród osób narażonych konieczna pomoc zewnętrznych służb ratowniczych masowe dostarczanie z zewnątrz wody do spożycia dla mieszkańców nagłówki wiadomości międzynarodowych 6

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Tabela 3. Wartości liczbowe ryzyka wystąpienia danego scenariusza sytuacji awaryjnej Prawdopodobieństwo Konsekwencje małe zauważalne znaczące poważne duże katastrofalne 1 2 3 4 5 6 Ekstremalnie Nieprawdopodobne Bardzo 8 10 12 9 15 18 Mało prawdopodobne 16 20 24 Dość prawdopodobne 25 30 Prawdopodobne 36

Wartość liczbowa ryzyka (r) ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Końcowa ocena ryzyka polega na jego przyporządkowaniu według zaprezentowanej skali Tabela 4. Kategorie i wartości liczbowe ryzyka Kategoria ryzyka Wartość liczbowa ryzyka (r) Tolerowane < 8 Kontrolowane 8 - 15 Nieakceptowane > 15

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Otrzymane w ten sposób trzy listy dla trzech kategorii ryzyka analizuje się pod względem utworzenia rankingowej listy problemowej W wypadkach wystąpienia ryzyka nieakceptowanego należy podjąć działania na bazie teorii zarządzania ryzykiem celem jego zmniejszenia. W ten sposób dochodzi się do kolejnej fazy analizy ryzyka, którą jest określenie priorytetów Lista priorytetów wskazuje, jaki rodzaj ryzyka należy zmniejszyć, bądź wyeliminować w pierwszej kolejności

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Konkretne rozwiązanie techniczne powinno być każdorazowo optymalne pod względem oczekiwanych efektów, jak i zainwestowanych środków finansowych Faza zarządzania ryzykiem składa się z następujących elementów : ustalenie kryteriów wyboru metody rozwiązania problemu ustalenie celów do realizacji przedstawienie i analiza różnych metodycznie sposobów rozwiązania problemu, wraz z analizą efektywności ekonomicznej

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Uproszczony schemat procesów wchodzących w skład modelowania ryzyka

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Sposobów zmniejszenia ryzyka należy poszukiwać w następujących obszarach : zapobieganie zdarzeniom niepożądanym (kontrola, diagnostyka, profilaktyka, odnowa systemu, ogólnie prewencja - zapobieganie) przeciwdziałanie awariom (zmniejszenie negatywnych skutków po ich wystąpieniu, ograniczenie potencjału niebezpieczeństwa) ratownictwo (zapewnienie skuteczności i niezawodności działania w czasie trwania awarii oraz utrzymywanie stanu gotowości w okresie poprzedzającym)

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM Wiąże się to z następującymi kierunkami działań w tym względzie: poprawa niezawodności systemu człowiek - obiekt techniczny - środowisko zapobieganie stratom poprzez zmniejszenie zagrożeń

PODSUMOWANIE Przedstawiona metoda jakościowa przewidywania ryzyka pozwala dla każdego scenariusza sytuacji awaryjnej na wyznaczenie wartości liczbowej ryzyka, co uzyskuje się poprzez przemnożenie wagi prawdopodobieństwa (zawodność) przez wagę konsekwencji. Dla scenariuszy sytuacji awaryjnych o stopniu oceny ryzyka równym lub większym od 15 należy wdrożyć procedury związane z zarządzaniem ryzykiem celem jego zmniejszenia

PODSUMOWANIE W wypadku systemu zaopatrzenia w wodę może to polegać na zastosowaniu elementów systemu multi-bariera (np. stacja osłonowa ujęcia wody, ozonowanie pośrednie i filtracja przez węgiel aktywny, technologia alternatywna, np. węgiel pylisty, dublowanie strategicznych rurociągów tranzytowych, zwiększenie rezerwowych agregatów pompowych w pompowniach, zwiększenie objętości wody w zbiornikach sieciowych, monitoring jakości wody surowej, uzdatnionej i w sieci wodociągowej, systemy wczesnego, opóźnionego i późnego ostrzegania, sporządzenie bilansu zaopatrzenia w wodę ze źródeł alternatywnych itp.)

PODSUMOWANIE Omówiona metoda szacowania ryzyka nie uwzględnia obliczeniowo możliwości kumulowania się scenariuszy awaryjnych. Dalsze prace nad doskonaleniem metody muszą uwzględnić ogólne ryzyko zagrożenia systemu zaopatrzenia w wodę. W tym celu należałoby określić liczbę rozpatrywanych scenariuszy awaryjnych i podjąć próbę określenia górnych wartości liczbowych dla pojedynczych zdarzeń (tab. 4) Dalsze kierunki badań powinny wprowadzić rozgraniczenie ryzyka indywidualnego i grupowego dla konsumentów wody. Szeroki zakres możliwości metody może być wykorzystywany przy analizach rozmaitych sytuacji kryzysowych związanych z funkcjonowaniem systemów zaopatrzenia w wodę w ramach tzw. systemu analizy sytuacji kryzysowych (SASK)

DZIĘKUJE ZA UWAGĘ