WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI POLITECHNIKA OPOLSKA WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI Marki własne dr inż. Katarzyna Hys
ŹRÓDŁO CEL KLIENCI Rodowód marki własnej – praktyczne ujęcie Marki własne (private labels) powstały i rozwinęły się na rynku B2C (głównie w dyskontach, sieciach handlowych*) ŹRÓDŁO Marki własne to optymalizacja kosztów własnych CEL Marki własne to optymalizacja kosztów marketingu, w szczególności wsparcia sprzedaży Marki własne to wykorzystanie wolnych mocy produkcyjnych Marki własne to optymalizacja relacji ceny do jakości KLIENCI * Źródło: Nielsen, PMR
Marka to wartość produktu to znak towarowy, rozumiany jako podstawowy wyróżnik firmy to idea, wyobrażenie na temat firmy to sposób komunikowania się z rynkiem to zespół wartości łatwo rozpoznawalnych, wywołujących trwałe skojarzenia i silne reakcje stanowi o atrakcyjności oferty to wartość produktu
Najlepsze marki globalne 2013 (według podziału sektorowego) gdzie: ∑=100 Źródło: http://www.interbrand.com
Najlepsze marki globalne 2013 dla motoryzacji Toyota Mercedes-Benz BMW Honda Volkswagen Ford Hyundai Audi Porsche Nissan Kia Chevrolet Harley-Davidson Ferrari Źródło: http://www.interbrand.com
ZNACZENIE MARKI WŁASNEJ UTRZYMANIE PRESTIŻU MARKI wprowadzanie na rynek pod „parasolem marki” kolejnych produktów korzystanie z prestiżu wyższe marże osiąganie lepszych wyników sprzedaży UTRZYMANIE PRESTIŻU MARKI innowacje czuwanie nad sposobem postrzegania marki komunikacja z konsumentem realizacja przemyślanej strategii KOSZTY WYTWARZANIA CENY PRODUKTÓW
niski duży wysoki mały WZROST RYNKU WZGLĘDNY UDZIAŁ W RYNKU Rys. Macierz BCG
Praktyka gospodarcza produkty spożywcze kosmetyki środki czystości ? Źródło: http://www.unilever.pl/nasze-produkty
Praktyka gospodarcza Lipton Inspiracje Unilever Źródło: http://www.unilever.pl/nasze-produkty
Źródło: Polski handel 2012 – trendy, analizy i prognozy
Zagrożenia marki własnej kanibalizacja własnych marek (Coca-Cola, Cadbury, Colgate i Kellogs do strategii wpisały: „nie produkujemy private labels!”) spełnianie wymagań jakościowych, logistycznych, finansowych audytowanie zakładów produkcyjnych analiza preferencji klientów * Źródło: Nielsen, PMR
Wnioski: Zróżnicowany portfel marek stał się cennym źródłem pozycjonowania i przewagi konkurencyjnej. Pogłębiające się procesy koncentracyjne w handlu, silniejsza konkurencja rynkowa sprzyja zwiększeniu udziału marek własnych w sprzedaży. Spełnianie oczekiwań klientów wymaga bezprecedensowych zmian, realizowanych za pomocą nowych modeli kreatywności, współpracy i przywództwa. Modele te przynoszą nową rzeczywistość. Pojęcie marek prywatnych odblokowało szerszy potencjał organizacji – nastąpiło przesunięcie wyobraźni społeczeństwa i ożywienie organizacji. Dokonała się zmiana poczucia tego, co jest możliwe.
KLAROWNOŚĆ
MYŚL
POŁĄCZENIE
INSPIRACJA
DOŚWIADCZENIE
TWORZENIE PRZYSZŁOŚCI Tapety: http://wallpapic.pl/rozne/zdjec-ziemi/2